Hjälmprobbs.

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TLR 99
Jag har en hjälm (Shoei Z-One) som har blivit tappad i backen så att det har slagits flisor ur lacken. Inte någon jättesmäll iof men ändock.
Blir hjälmen försämrad av detta? Tänkte på´om den åldras fortare, härdar eller något liknande?
Någon som är bra på hjälmar? Vill inte ha en osäker hjälm.

Jag har också råkat tappa min i backen, men enligt de som jag har frågat så ska det inte vara någon fara :)

Egentligen ska man ju byta ut hjälmen bara man har tappat den från typ en halvmeters höjd men har man nu en hjälm för flera tusen så är det ju en omöjlighet med tanke på att tex. jag själv tappar hjälmen på marken flera gånger i veckan...

Hjälmen är gjord för att gå sönder av energin som den tar upp vid en smäll. Enkelt kan man förklara det så att hjälmen går sönder istället för skallen.
Hur stor kraft behövs då för att hjälmen ska gå sönder?
Frågan är vågar du chansa?
Är det värt att riskera att bli en grönsak eller dö för någon tusenlapp??

KÖP NY :fakta

..

men att tappa hjälmen från en mindre höjd är ju inte samma sak som en krash, kraften vid en krash lär vara bra mycket större. tror inte den gamla hjälmen är förbrukad och man behöver köpa ny hjälm för att man tappar den.

Raceförarna brukar ta skaftet på en skruvmejsel och kancka över skalet efter en krach ekot från smällen skall vara lika dant överallt om där är ett stumt (dött) ljud vid skadestället har materialet gett vika och då skall hjälmen bytas

vtwin skrev:
Jag har en hjälm (Shoei Z-One) som har blivit tappad i backen så att det har slagits flisor ur lacken. Inte någon jättesmäll iof men ändock.
Blir hjälmen försämrad av detta? Tänkte på´om den åldras fortare, härdar eller något liknande?
Någon som är bra på hjälmar? Vill inte ha en osäker hjälm.

Just i ditt fall spelar det ingen större roll, eftersom din skalle är packad med sågspån så skyddar det iaf :tummenupp

:slicka

Tackar för alla svaren :hej

Jag tänker byta ut hjälmen.
Vill inte bli en grönsak om det skulle hända en olycka. Bäst att ta det säkra före det osäkra.
:squid

Vuken är för övrigt inte riktigt normal så jag tycker att alla kan sätta honom under sin ignore-list! :7peta Hahaha!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT