Hack i hjälmen

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Tja! I slutet av förra sommaren hade jag min hjälm på tanken och det åkte tyvärr av och small ner i gatstensbeläggning. Det blev ett märke som knappt syns men man har ju hört att man ska slänga hjälmar som synat marken. Vad säger ni om saken?

MVH / Thomas

Man ska aldrig använda en hjälm efter att man tappat den eller klotat osv.
Men eftersom en bra hjälm idag kostar minst typ 2000kr så hade jag iaf aldrig köpt en ny bara för att jag tappat den.

Det är mycket nojja kring det här med småskador på krukor.
Min åsikt är att så länge du inte nått genom hjälmens lack och skadat laminatet så är det ingen fara att använda en hjälm som varit i backen (förutsätter att det är en glasfiberhjälm du använder).

Det som händer är att frigoliten (med massor luftfickor imellan) komprimeras och blir hård, så därför förlorar hjälmen en del av sin funktion. Se om du kan ta isär och titta om det blivit komprimerat. Så egentligen är det mest smällen som gör skadan, inte jacket.

Last edited:
Givetvis säger hjälmtillverkare och försäljare detta, de vill ju sälja hjälmar, men tänk efter själv, tror du att en hjälm fungerar sämre pga en skönhetsrepa?

Nu vet jag ju inte hur stort ditt jack är, men med sunt förnuft bör man kunna avgöra själv om den kommer att fungera sämre i en eventuell olycka.

Jag åkte omkull och hasade längs marken, fick en liten repa på grund av skrap, inte nån hård kollision och jag anser då att den repan kunde jag lika gärna fått av en humla i 250+kmh..

Köper du en nu kommer du att gråta blod så fort du får en liten repa på den åxå...

Ett litet märke gör inte så mycket,såg en rally hjälm med ett rätt fett märke engång den fick ägaren skicka iväg o kolla upp för att den skulle bli godkänd av sbf och det blev den.
Så länge inte det är skador i fibern är det lungt,frigoliten lär det knappast hända nåt med när hjälmen är ensam utan huvud eller?

Nova skrev:
Tja! I slutet av förra sommaren hade jag min hjälm på tanken och det åkte tyvärr av och small ner i gatstensbeläggning. Det blev ett märke som knappt syns men man har ju hört att man ska slänga hjälmar som synat marken. Vad säger ni om saken?

MVH / Thomas

Suntförnuft hur repan ser ut. Själv gillar jag att byta hjälm, jag har varit lite klumpig faktiskt med mina hjälmar. Jag har köpt 3 nya ARAI hjälmar på dom senaste 4 åren pga att jag har tappat dom i marken. 2x Quantum F, 1x Astro J, 5600 Kr styck kostar dom.

Men jag har tagit ut hjälmarna på min drulle försäkring som jag har i hemförsäkringen. Självrisk på 1000 kr.

Kolla om ni har nån drulleförsäkring/allriskförs. eller vad det nu heter hos alla försäkringsbolag.

Som mitt försäkringsbolag sa, visst får du en ny hjälm av oss, det är ju billigt om man jämför med vad det kostar att ha dig på ett sjukhus med skallskador + rehablitering & allt annat vad det innebär.

Så det är upp till dig att bestämma Thomas

håller

R1 Uffe skrev:
Suntförnuft hur repan ser ut. Själv gillar jag att byta hjälm, jag har varit lite klumpig faktiskt med mina hjälmar. Jag har köpt 3 nya ARAI hjälmar på dom senaste 4 åren pga att jag har tappat dom i marken. 2x Quantum F, 1x Astro J, 5600 Kr styck kostar dom.

Men jag har tagit ut hjälmarna på min drulle försäkring som jag har i hemförsäkringen. Självrisk på 1000 kr.

Kolla om ni har nån drulleförsäkring/allriskförs. eller vad det nu heter hos alla försäkringsbolag.

Som mitt försäkringsbolag sa, visst får du en ny hjälm av oss, det är ju billigt om man jämför med vad det kostar att ha dig på ett sjukhus med skallskador + rehablitering & allt annat vad det innebär.

med dig fullständigt.

kan man ta ut en på försäkringen så varför inte?

BalkanBoy skrev:
med dig fullständigt.

kan man ta ut en på försäkringen så varför inte?

Xakt, har man nu råd med självrsiken så är det ju bara ta ut en ny. För om man ramlar annars med en skadad hjälm så kanske man blir :kocko eller så :angel

Med en hel hjälm :squid

R1 Uffe skrev:

Hoppas du skojar, för jag har då inte lust att betala dina hjälmar genom höjd försäkringspremie för gemene man.

Klart som fan att en hjälm inte funkar sämre bara för att man tappat den i marken!

Holger skrev:
Ett litet märke gör inte så mycket,såg en rally hjälm med ett rätt fett märke engång den fick ägaren skicka iväg o kolla upp för att den skulle bli godkänd av sbf och det blev den.
Så länge inte det är skador i fibern är det lungt,frigoliten lär det knappast hända nåt med när hjälmen är ensam utan huvud eller?

Grejen är precis som cRoC säger, skalet på hjälmen är elastiskt och vid slaget mot marken trycks skalet in och pressar ihop frigoliten. Du får alltså en luftbubbla under skalet som du inte upptäcker utan att du sågar itu hjälmen. Hjälmen skyddar därmed betydligt mindre efter du tappat den.

Mvh
Gustav

En hjälm kan ju inte bli kass för du tappar den i marken, däremot om du klotar duktigt så är det väl en annan sak.

Therudeboy skrev:
En hjälm kan ju inte bli kass för du tappar den i marken, däremot om du klotar duktigt så är det väl en annan sak.

Så måste det vara...måste ju hålla för ett par 3 ordentliga smällar när man klotar.

Maciver skrev:
ring och kolla med försäkringsbolaget om nån form av rabatt. annars får du leta upp nån som har hjälmbytar dag så du får lite för "krukan".

Det är dumt att chansa och köra med hjälmen, rekomenderar att byta

Jo, visst.
Sälj hjälmen till någon annan som kanske använder den och slår huvudet i asfalten och skadar sig bara för det var en defekt hjälm som han hade köpt av något :kocko

NordhNet skrev:
Så måste det vara...måste ju hålla för ett par 3 ordentliga smällar när man klotar.

Min kolfiberhjälm är tappad ett antal gånger men den höll när jag klota i hög hastighet i sommras. Så jag tror det bara är försäljarsnack det där med att man måste köpa ny när den bara är tappad.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick