Ok, låt mig förklara lite mer:
Startgas vs snaps:
Snapsning visar om tändsystemet och cyl/kolv/ring (dvs kompressionen) är ok (dvs om den hoppar igång på snapsen). Allt annat kan vara skit. Startgas däremot förutsätter att även vevhuset är tätt (tänker främst på packboxarna) samt att eventuella reeds är ok.
För övrigt tycker jag inget vidare om startgas eftersom det tvättar bort smörjfilmen från cylinderväggarna och på 2-t även från lagerytorna i vevhuset.
Gammal soppa:
Glöm det. Det är nån myt som florerar hejvilt här på SH.
Gammal soppa har
i sig aldrig ställt till det med startproblem. Däremot i samband med ett annat underliggande fel varvid gammal soppa så att säga är pricken över i men då är det ju ändå inte soppan som är det egentliga felet.
Man botar ju inte tandvärk genom att ta skallebankepiller. Det blir ju endast en temporär lösning medan det egentliga felet (hålet i tanden) kvarstår. Samma sak här, felet kvarstår om man nu händelsevis skulle få igång liket efter byte av soppa.
För den som fortfarande tror att soppan måste vara helt färsk så kommer här två exempel på att så icke är fallet:
a) I början eller mitten av 90-talet köpte jag en Olds 88 -59 som hade stått stilla pga slut motor sen tidigt 70-tal, alltså i runda slängar 20-talet år. Den hade rätt mycket soppa i tanken. Den soppan pumpade jag ur och körde min Fiat skitRitmo på
, det räckte till nästan två tankar (stor tank på de där gamla ölbilarna). Inga problem.
b) I slutet av 80-talet fick jag en Ford 17M -62 som hade stått i ett kallförråd i ca 10-15 års tid. Startade på startkablar (batteriet var ju kass).
Inga problem.
Kör alltså på den soppa du har, den duger såvida du inte har haft hojen stått utomhus med öppet tanklock.
För racing däremot så är färsk soppa givetvis att föredra men det är ju en annan sak.
Bränna rent stiftet:
Lägg stiftet på plattan så att övre delen sticker ut från plattan (men tänk på att det med stor säkerhet både ryker och luktar i hela köket).
Eldar du på rejält med gasol så slipper du bli livstidsportad ur kåken.
Det var inte min egentliga avsikt att vara otrevlig men jag blir lite less på amatörråd. Ok?