startproblem..

Rstu

ej Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
bmw f650 gs -04
ja då var det problem igen då...

den här gången så vill den inte hoppa igång.. har gnista på tändstiftet och allting... funderar om det beror på strypingen jag tog ur kröken som spökar till det lite..

den kanske får för lite luft och måste bestyckas om... jag har fått igång den en eller 2 gåger sen startproblemet men sen när jag la av den så ville den inte igen..
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Startproblem har knappast med strypning att göra.
Nytt stift? (gnista i fri luft är inte detsamma som gnista i förbränningsutrymmet under kompression etc)
Testat att snapsa? (dvs slå i några cl soppa i tändstiftshålet)
 

Rstu

ej Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
bmw f650 gs -04
Robban_C skrev:
Startproblem har knappast med strypning att göra.
Nytt stift? (gnista i fri luft är inte detsamma som gnista i förbränningsutrymmet under kompression etc)
Testat att snapsa? (dvs slå i några cl soppa i tändstiftshålet)

har nytt tändstift... varför snapsa? den ska starta endå... det skulle ju kännas lite dumt att skruva av tändstiftet och hälla i bensin varje gång man ville starta..
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Rstu skrev:
ja då var det problem igen då...

den här gången så vill den inte hoppa igång.. har gnista på tändstiftet och allting... funderar om det beror på strypingen jag tog ur kröken som spökar till det lite..

den kanske får för lite luft och måste bestyckas om... jag har fått igång den en eller 2 gåger sen startproblemet men sen när jag la av den så ville den inte igen..

Om strypningen i kröken är borttagen, borde väl hojen få för mycket luft (gå snålare) Prova att höja trotteln nått steg så att den får mer soppa. Hade liknande problem med min kinamoto och provade att höja nålen, nu startar den lätt igen...
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Rstu skrev:
har nytt tändstift... varför snapsa? den ska starta endå... det skulle ju kännas lite dumt att skruva av tändstiftet och hälla i bensin varje gång man ville starta..
Klart den ska starta ändå. Men den gör ju inte det.
Och det handlar inte alls om att "hälla i bensin varje gång man ville starta", det handlar om att hälla i bensin denna gången för att på så sätt se om det är där felet sitter.
Seså, gå nu ut i garaget och slå i en skvätt soppa och gör ett försök att starta.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
ola_sandin skrev:
Om strypningen i kröken är borttagen, borde väl hojen få för mycket luft (gå snålare) Prova att höja trotteln nått steg så att den får mer soppa. Hade liknande problem med min kinamoto och provade att höja nålen, nu startar den lätt igen...
Brukar behövas mer av båda.. större munstycke och mer luft. :tummenupp
 

Rstu

ej Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
bmw f650 gs -04
Har kommit lite längre nu.. tog ur tändstiften och gjorde rent det.. sandpaprade lite grann på det också... sen stoppade jag i det i motorcyckeln och försökte starta... på första försöket efter kanske en halvsek elstart så var den nära att hoppa igång men när ajg släppte elstarten så la den av igen... andra försöket = dant igen.. sen tredje så var den stendöd...

gjorde samma process med tändstiften igen och provade.. den här gången var den näraa att hoppa igång första försöket.. sen var den stendöd...

3dje tändstiftrengöringen och lika igen...

sen efter de så startar den inte alls nu igen....

jag provade skruva lite luftskruv nu efter att den inte gav nån sypmtom på start men det vart ingen skilnad...
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Trött batteri? Kabla igång den från ett bilbatteri? Förutsätter att båda är samma spänning (ex vis 12v).
Och så återgår vi till snapsningen. Har du provat det? Du skrev ju att du har gnista. Alltså kollar man om den hoppar igång på snapsen.
Du skrev att du har nytt tändstift men ändå var du tvungen att ta ur stiftet och göra rent det. Har du eller har du inte nytt stift? Om stiftet inte är nytt så tycker jag att du plockar ur och eldar rent stiftet med en gaslåga eller byter ut det. Som jag skrev tidiagre i tråden så är det inte alls säkert att du har gnista på plats i puffran bara för att du har det i fria luften.
 

Rstu

ej Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
bmw f650 gs -04
super blackbird skrev:
får den bensin! stopp i filter? pröva startgas (för att se om den tänder) elektrodavstånd?

Den får nog bensin eftersom den nästan har hoppat igång ett par gånger iaf... provade mala startmotor och det luktade iaf bensin ur avgassystem efter ett tag...

Robban_C skrev:
Trött batteri? Kabla igång den från ett bilbatteri? Förutsätter att båda är samma spänning (ex vis 12v).
Och så återgår vi till snapsningen. Har du provat det? Du skrev ju att du har gnista. Alltså kollar man om den hoppar igång på snapsen.
Du skrev att du har nytt tändstift men ändå var du tvungen att ta ur stiftet och göra rent det. Har du eller har du inte nytt stift? Om stiftet inte är nytt så tycker jag att du plockar ur och eldar rent stiftet med en gaslåga eller byter ut det. Som jag skrev tidiagre i tråden så är det inte alls säkert att du har gnista på plats i puffran bara för att du har det i fria luften.


stiftet är NYTT men efter varje gång jag försöker starta så blir det svart...

batteriet är nyladdat och startmotorn snurrar som alldrig förr...

har snapsat med startgas.. hadde ingen ren bensin hemma :p fungerar de lika bra??

eftersom den nästan har startat borde jag väll ha gnista?

ola sandin skrev:
Det kan inte vara så att du har fel stift (värmetal) till hojen?
förstår ej vad du menar? menar du fel tändstift? nej jag har rätt.. vi kollade i papperen på mc affären vad jag skulle ha.
 
Last edited:

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Rstu skrev:
förstår ej vad du menar? menar du fel tändstift? nej jag har rätt.. vi kollade i papperen på mc affären vad jag skulle ha.

Jag skiver lite otydligt. Ja jag menar tändstift, men har du kollat i papperna så har du säkert rätt värmetal på stiftet.

Har hojen stått med gammal bensin i hela vintern, borde du byta till ny. Bensin är färskvara.
 

Rstu

ej Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
bmw f650 gs -04
kan ju bero på de.. har ej tankat den sen jag hämtade den och det va kanske i november eller ngt.. okej så jag ska slänga bort den gammla bensinen?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Rstu skrev:
1. Den får nog bensin eftersom den nästan har hoppat igång ett par gånger iaf... provade mala startmotor och det luktade iaf bensin ur avgassystem efter ett tag...

2. stiftet är NYTT men efter varje gång jag försöker starta så blir det svart...

batteriet är nyladdat och startmotorn snurrar som alldrig förr...

har snapsat med startgas.. hadde ingen ren bensin hemma :p fungerar de lika bra??

eftersom den nästan har startat borde jag väll ha gnista?


förstår ej vad du menar? menar du fel tändstift? nej jag har rätt.. vi kollade i papperen på mc affären vad jag skulle ha.
1. Den får nog bensin men får den tillräckligt med bensin? Jag har ju sagt att du ska snapsa. Går den inte på det så kan vi bortse från det felet.

2. Att stiftet är nytt betyder inte att det fungerar. Du skriver ju själv att stiftet blir svart! Med andra ord finns stor risk att stiftet har slaggat igen. Jag har föreslagit att du ska elda rent stiftet med gasolen (eller lägg det på en spisplatta). Att "sandpapra lite grann" hjälper inte alltid.


Det enligt min åsikt troligaste är att felet ligger i att stiftet har slaggat igen.



Nu lämnar jag den här tråden. Jag tänker inte bränna tid på att ge råd baserade på över 25 års erfarenhet åt den som inte ens orkar testa det som föreslås. Varför överhuvudtaget ställa frågan när man inte ens testar?
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Rstu skrev:
kan ju bero på de.. har ej tankat den sen jag hämtade den och det va kanske i november eller ngt.. okej så jag ska slänga bort den gammla bensinen?

Prova, det kostar ju inte så mycket...
 

Rstu

ej Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
bmw f650 gs -04
Robban_C skrev:
1. Den får nog bensin men får den tillräckligt med bensin? Jag har ju sagt att du ska snapsa. Går den inte på det så kan vi bortse från det felet.

2. Att stiftet är nytt betyder inte att det fungerar. Du skriver ju själv att stiftet blir svart! Med andra ord finns stor risk att stiftet har slaggat igen. Jag har föreslagit att du ska elda rent stiftet med gasolen (eller lägg det på en spisplatta). Att "sandpapra lite grann" hjälper inte alltid.


Det enligt min åsikt troligaste är att felet ligger i att stiftet har slaggat igen.



Nu lämnar jag den här tråden. Jag tänker inte bränna tid på att ge råd baserade på över 25 års erfarenhet åt den som inte ens orkar testa det som föreslås. Varför överhuvudtaget ställa frågan när man inte ens testar?


jag HAR PROVAT fast inte med bensin utan med startgas... jag frågade om de duger...
ska jag lägga stiftet på spisen? hela stiftet? eller bara gängen och den där grejen längst ut...
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ok, låt mig förklara lite mer:
Startgas vs snaps:
Snapsning visar om tändsystemet och cyl/kolv/ring (dvs kompressionen) är ok (dvs om den hoppar igång på snapsen). Allt annat kan vara skit. Startgas däremot förutsätter att även vevhuset är tätt (tänker främst på packboxarna) samt att eventuella reeds är ok.
För övrigt tycker jag inget vidare om startgas eftersom det tvättar bort smörjfilmen från cylinderväggarna och på 2-t även från lagerytorna i vevhuset.

Gammal soppa:
Glöm det. Det är nån myt som florerar hejvilt här på SH.
Gammal soppa har i sig aldrig ställt till det med startproblem. Däremot i samband med ett annat underliggande fel varvid gammal soppa så att säga är pricken över i men då är det ju ändå inte soppan som är det egentliga felet.
Man botar ju inte tandvärk genom att ta skallebankepiller. Det blir ju endast en temporär lösning medan det egentliga felet (hålet i tanden) kvarstår. Samma sak här, felet kvarstår om man nu händelsevis skulle få igång liket efter byte av soppa.
För den som fortfarande tror att soppan måste vara helt färsk så kommer här två exempel på att så icke är fallet:
a) I början eller mitten av 90-talet köpte jag en Olds 88 -59 som hade stått stilla pga slut motor sen tidigt 70-tal, alltså i runda slängar 20-talet år. Den hade rätt mycket soppa i tanken. Den soppan pumpade jag ur och körde min Fiat skitRitmo på :tummenupp , det räckte till nästan två tankar (stor tank på de där gamla ölbilarna). Inga problem.
b) I slutet av 80-talet fick jag en Ford 17M -62 som hade stått i ett kallförråd i ca 10-15 års tid. Startade på startkablar (batteriet var ju kass). :tummenupp Inga problem.
Kör alltså på den soppa du har, den duger såvida du inte har haft hojen stått utomhus med öppet tanklock.
För racing däremot så är färsk soppa givetvis att föredra men det är ju en annan sak.

Bränna rent stiftet:
Lägg stiftet på plattan så att övre delen sticker ut från plattan (men tänk på att det med stor säkerhet både ryker och luktar i hela köket).
Eldar du på rejält med gasol så slipper du bli livstidsportad ur kåken. :)



Det var inte min egentliga avsikt att vara otrevlig men jag blir lite less på amatörråd. Ok?
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Om man "snappsar" borde väl bensinen blöta ner stiftet, vilket leder till att hojen inte startar.

Om hojen har stått hela vintern med bensin i förgasaren kan små kristaller ha bildats och satt igen den.

Jag hävdar att bensin kan bli gammal, har läst det i mc-tidningar, på forum mm. Att en bil kan starta med gammal bensin är en sak, men en 125:a tror jag är mer känslig.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
1. Man snapsar inte stiftet, man snapsar i cylindern.
Och jag garanterar att en puffra går igång även på en riklig snaps förutsatt att allt annat är ok. Been there, done that så många gånger.
Och jag har till och med i samband med otillgängliga tändstiftshål snapsat genom att blöta ner stiftet med soppa. Är stiftet (och tändsystemet) ok så fungerar det också. Är däremot stiftet igenslaggat (som detta antagligen är) så rekommenderar det inte med snapsning av stiftet.

2. Japp. Håller helt med. Och tänder den på snapsen så är detta ett av de möjliga felen.

3. Tro inte allt du läser på forum. Eller i tidningar. Förklara annars mina båda exempel ovan. Till och med den gamla Forden gick igång med hjälp av startkablar. Med tändsystem som var lastgammalt (dvs vekt) etc.
Att en hoj som stått en eller två säsonger skulle vägra starta enbart pga att soppan stått till sig lite är nonsens. Ta inte illa upp men så är det.
Däremot som sagt i kombination med nåt annat, typ slaggat stift eller vekt tändsystem.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Alla mina fordon är tjuriga att gå igång när dom stått längre än 3-4v. När cyklarna stått hela långa vintern så är dom skit griniga och kräver att man snapsar eller kör startgas.

Vid min trehundrafemtielfte svordom så hoppar den/dom igång och går som en klocka. Det största felet jag gör är att jag nöter för mycket med choke och surar igen den, säkert samma sak i ditt fall. Lyssna på Robbans råd så ska du se att den startar. Om inte fråga honom snällt igen om han kan ge dej bra tips att prova på för att utesluta felet.
Men saker och ting brukar inte gå sönder när dom står still och ingen rör dom.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top