Allt du vill veta om oljefilter

Dr.Bike

Guest
Jahapp!

Vi startar väl den här tråden i alla fall dårå! :)

Först ut är det Finska oljefiltertestet som jag lovat er en längre tid, och efter det så hade jag tänkt att alla som vet nånting kan fylla på med egna erfarenheter.
Jag har en del test med bilder av uppskurna filter oxå lokat på nån dator, få se hur vi går tillväga med det. Dessutom har jag en artikel jag skrivit i ämnet.

Oljefilter är mer komplext än man kan tro, men ok, slutsnackat; nu åker vi!

Här är så den efterlängtade länken till det finska oljefilter-testet!

Några OBS:

- Det är bilfilter.
- Inga generella "överföringar" av resultat kan göras till hojfilter
- Testen gjordes 03- så tillverkarna har garanterat hunnit ändra saker.

MEN! Detta är bra läsning för den teknikintresserade för att se hur KOMPLEXT ett sånt här test är, och att man ser att de flesta förväntningarna (fördomarna?) kom på skam!


http://www.mr2.com/TEXT/oil_filter_test.html

Mycket nöje!
 
Last edited:

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
En lite märklig fråga i sammanhanget kanske, men har rengöring med diesel och tryckluft någon positiv effekt på ett begagnat filter? Ibland gör jag så på min hoj då jag bytar olja var 100e mil och filtret är lika dyrt som oljan :) Kanske borde göra tvärtom?
 

Kneedrag

Guest
intressant läsning:tummenupp att biltema kom högt upp på listan förvånar mig
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja som Dr Bike själv skriver så kan man inte dra någon som helst parallell mellan de filter som nämns och motsvarande i dag, det har gått för lång tid helt enkelt.

Dock kan man fortfarande hitta anmärkningsvärda konstruktioner än i dag.. Tyvärr får man väl säga, utvecklingen på både konstruktion och filtermaterial måste ju ändå kommit ganska långt.

Normalt borde man ju tänka att ett originalfilter är bland de bättre men så är inte alltid fallet (vilket även det bifogade testet visar) det är inte ens säkert att ett dyrt filter är så mycket bättre än ett billigare heller.
Det är det som gör det här med oljefilter ganska så förvirrande.

Jag hittade ett test på ett amerikanskt forum där man helt sonika sprättat upp ett antal filter (det säger i sig inget om reningsförmågan) men Yamahas originalfilter satte de ett stort frågetecken framför, billig konstruktion och enkla pappskivor som låg på varsin sida om filterelementet(!?)

Jag tror det här kommer bli en intressant tråd :tummenupp

Nexor skrev:
2345257 En lite märklig fråga i sammanhanget kanske, men har rengöring med diesel och tryckluft någon positiv effekt på ett begagnat filter? Ibland gör jag så på min hoj då jag bytar olja var 100e mil och filtret är lika dyrt som oljan :) Kanske borde göra tvärtom?
:skrämd Vad har du för typ av filter, typ pågängad plåtburk eller en insats i en "kopp"?
Nääe, jag kan inte tänka mej att någon rekomenderar rengöring av ett engångsfilter på det viset, risken är stor att du förstör materialet så att större partiklar kan passera, du har helt enkelt ingen koll på resultatet.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Nexor skrev:
2345257 En lite märklig fråga i sammanhanget kanske, men har rengöring med diesel och tryckluft någon positiv effekt på ett begagnat filter? Ibland gör jag så på min hoj då jag bytar olja var 100e mil och filtret är lika dyrt som oljan :) Kanske borde göra tvärtom?

Visst kan badning och blåsning göra ditt filter renare... men troligen som nån sa så kan tryckluften kanske vidga porerna(?) i filterpappen? Ingen aning.
Men tänk så här:

Om du INTE byter olja var 100:e mil...utan säg mer normalt en gång per år eller var 500:e mil...
Då byter du ju INTE oljefilter var 100:e mil? eller hur?

Så då kan vi slå fast följande: Ett oljefilter håller längre än 100 mil.
Ok?
Ok! :)
Så det betyder i SIN tur att DIN hoj som ALLTID har ren fin olja i sig... skitar ner ditt filter ÄNNU MINDRE än vad filtret eljest skulle ha blivit nerskitat om du inte bytte olja lika ofta som jag byter byxor!
M.a.o ditt filter är alltid rent!

skämt åsido: Du kan köra LÄNGRE på ditt filter som alltid får bada i ren olja, än vi dödliga som kör med den svarta såsen länge.
Du behöver alltså INTE göra rent filtret. Det är overkill.
Däremot kan du ju tömma ur det, om det känns fint.
Även bada det, men inte blåsa i det.
*puh*

Vad är det för dålig olja du har som måste bytas var 100:e mil? :) *skratt*
Det är ju oxå overkill, men naturligtvis HELT okej! ;)
Edit: (ser att du har en motarrd! de har väl ganska liten oljevolym?)
 
Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Dr.Bike skrev:
Om du INTE byter olja var 100:e mil...utan säg mer normalt en gång per år eller var 500:e mil...

4 liter olja => 500 mil
2 liter olja => 250 mil
1 liter olja => 125 mil

Eller tänker jag helt tokigt?

/Fredde
 

Dr.Bike

Guest
freddexwing skrev:
2345670 4 liter olja => 500 mil
2 liter olja => 250 mil
1 liter olja => 125 mil

Eller tänker jag helt tokigt?

/Fredde

Nejdå, du tänker inte tokigt.
Iaf inte om man antar att du menar en given motor.
Däremot är intervallena väldigt korta om man tänker sig en syntetolja.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Dr.Bike skrev:
2345700 Nejdå, du tänker inte tokigt.
Iaf inte om man antar att du menar en given motor.
Däremot är intervallena väldigt korta om man tänker sig en syntetolja.

Vad är det som "sliter" oljan?

Varv? Tiden? Effekten? Värmen? Bestyckning?

/Fredde
 

Dr.Bike

Guest
freddexwing skrev:
2346037 Vad är det som "sliter" oljan?

Varv? Tiden? Effekten? Värmen? Bestyckning?

/Fredde

Vi tar det i oljetråden...för det står i en av dem, men kort: Det är tre saker:

- Utspädning och förbrukning av additiver
- Viskositetsstabiliteten går ner sig

F.ö läste jag din superroliga "handdragning av oljediltertest" :rofl
där hade man velat vara med!!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Dr.Bike skrev:
2347031 Vi tar det i oljetråden...för det står i en av dem, men kort: Det är tre saker:

- Utspädning och förbrukning av additiver
- Viskositetsstabiliteten går ner sig
.....
Vet att det blir OT men glöm inte oxidation (vilket även till viss del bidrar till redan nämnda)
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Finns ett gamalt ordspråk:
Sila mygg och svälja kameler.

Hur ska man tolka mätresultat man inte begriper?
Så långt fattar jag att stora partiklar i oljan blir som slipmedel om det far runt i lagren.
MEN, vad är tillräckligt bra för att vara Bra?
Eller är det till och med dåligt att det är för bra?

En sak är klart, det finns mycket att fundera på.:va
 

Dr.Bike

Guest
Ozzian skrev:
2347346 Vet att det blir OT men glöm inte oxidation (vilket även till viss del bidrar till redan nämnda)

Hehe...japp! Jag tänkte efter hur många faktorer jag skulle ta upp, men precis som du sa: Nöjer mig med vad de leder till ist.

Ska leta upp lite mer om filter, och vi hade en diskussion i en tidigare tråd där bl.a jag talade om filtrering ner till 5my
Någon sa att hydraulsystem har ännu högre krav och det stämmer. Vi har 3my-filter i våra system på jobbet, men det finns säkert ännu bättre.

Stora dieselmotorer (lastbil och uppåt) brukar ha cyklonfilter (en höghastighetsroterande kon där partiklarna sedimenterar m.h.a centrifugalkraften). Dessa sägs rena nästan 100%

Det innebär i sin tur att oljan aldrig behöver bytas!

(skoja bara) Men det förlänger intervallet betydligt.

Varför har man inte cyklonfilter på hojar och bilar då?
Tjaa... det är väl antagligen marknadsstrategerna på fordonsbolagen som vill att grejerna SKA gå sönder tillslut... ;)

Mats757 skrev:
2347506 Finns ett gamalt ordspråk:
Sila mygg och svälja kameler.

Hur ska man tolka mätresultat man inte begriper?
Så långt fattar jag att stora partiklar i oljan blir som slipmedel om det far runt i lagren.
MEN, vad är tillräckligt bra för att vara Bra?
Eller är det till och med dåligt att det är för bra?

En sak är klart, det finns mycket att fundera på.:va

Helt riktigt!

Många parametrar blir det!
Men ta mina siffror längre upp som riktvärden. D.v.s har du ett oljefilter som tar ner till 5 my så är det bra.

Har man sedan en överströmningsventil som öppnar FÖR tidigt så är ju världens bästa filterelement bortkastat iaf osv.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Dr.Bike skrev:
2347558 1) Hehe...japp! Jag tänkte efter hur många faktorer jag skulle ta upp, men precis som du sa: Nöjer mig med vad de leder till ist.

Ska leta upp lite mer om filter, och vi hade en diskussion i en tidigare tråd där bl.a jag talade om filtrering ner till 5my
Någon sa att hydraulsystem har ännu högre krav och det stämmer. Vi har 3my-filter i våra system på jobbet, men det finns säkert ännu bättre.

Stora dieselmotorer (lastbil och uppåt) brukar ha cyklonfilter (en höghastighetsroterande kon där partiklarna sedimenterar m.h.a centrifugalkraften). Dessa sägs rena nästan 100%

Det innebär i sin tur att oljan aldrig behöver bytas!

(skoja bara) Men det förlänger intervallet betydligt.

2) Varför har man inte cyklonfilter på hojar och bilar då?
Tjaa... det är väl antagligen marknadsstrategerna på fordonsbolagen som vill att grejerna SKA gå sönder tillslut... ;)..
1) Jo jag förstod det just efter att jag postat :)

2) Du vet ju att det är "huvet på spiken" :tummenupp
Det ska vara bra men inte "för" bra, man (tillverkarna) kastar inte ut pengar på något som ändå inte förväntas hålla för evigt och så vill man ju faktiskt säkra serviceorganisationen också, hehe.

Jag har 1000mils bytesintervall på R1an, en motor som varvar >13k r/min original, den lämnar man 5års garanti på.
Har sett att flera motarder har 100mils intervall, visst mindre oljevolym men å andra sidan filter som knappt är värda namnet, ganska taskig "trade off" tycker jag.

Jag vet iofs inte om det är så att koppling o växellåda producerar så pass mycket mer skit på en sån motor att det motiverar intervallet, skit är iofs bra för det "kan" man filtrera.

Det här har inte med filtret som sådant att göra (fast du byter ju ändå filter när du byter olja så..) oljans livslängd beror ju så otroligt mycket på driftbetingelserna, något dagens filter inte kan påverka så mycket.

T,ex: När jag kör min bil till jobbet på vintern så har jag ca 5min åkning, pga det mekaniska och kemiska slitaget på oljan så borde den ha helt annat bytesintervall än rekomenderat, så vad har tillverkaren räknat på för driftbetingelser? 50/50 lång/kort, vinter/sommar, fuktig/torr luft, hård/mesig körning, osv?

Precis som du varit inne på, varför håller inte oljan för evigt?
Mycket av det som förstör oljan skulle kunna rättas till, dels genom andra/flera filtreringssteg som även förmår avskilja vatten och sot (som ju är en stor orsak till oxidation och i sin tur syrabildning), dels hur man reglerar oljetempereringen och så självklart god filtreringsförmåga.
Rättade man till det skulle det totalt förändra oljans "liv".
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
För att svara på just varför JAG byter olja var 100e mil (eller mindre) är kort o gott för att jag är där och pillar så jäkla mkt :)

Utan överdrift kan jag säga att en gång i veckan river jag nånting som spökar och oftast är det motorn som inte är frisk. Även om jag är hyffsat noggran så känns det alltid som att jag får massa skit i oljan och då bara MÅSTE jag byta eftersom jag ändå kör på feltemas racingolja, inte för att den är KASS men för att den är så BILLIGT :tomten

Det går i 2L olja i min hoj, och även om det sitter ett pappfilter modell pytteliten och 2st metallsilar (dvs totalt 3 filter) hittar jag ALLTID spånor och oftast rester av tubpackning som malts sönder i motorn. Oljan är det kanske inget fel på, den är faktiskt nästan lika genomskinlig som ny (om det nu säger nåt) men jag har råd att byta såpass ofta att det inte gör mig nåt.

Sen är 100mil på min knarr en hel del, den får gå rätt hårt i grus och på lekbana också. Så, DR Bike, nu förväntar jag mig ett informativt och bra svar som alltid, du är värd din vikt i guld på detta forum! :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Nexor skrev:
2350102 För att svara på just varför JAG byter olja var 100e mil (eller mindre) är kort o gott för att jag är där och pillar så jäkla mkt :)

Utan överdrift kan jag säga att en gång i veckan river jag nånting som spökar och oftast är det motorn som inte är frisk. Även om jag är hyffsat noggran så känns det alltid som att jag får massa skit i oljan och då bara MÅSTE jag byta eftersom jag ändå kör på feltemas racingolja, inte för att den är KASS men för att den är så BILLIGT :tomten

Det går i 2L olja i min hoj, och även om det sitter ett pappfilter modell pytteliten och 2st metallsilar (dvs totalt 3 filter) hittar jag ALLTID spånor och oftast rester av tubpackning som malts sönder i motorn. Oljan är det kanske inget fel på, den är faktiskt nästan lika genomskinlig som ny (om det nu säger nåt) men jag har råd att byta såpass ofta att det inte gör mig nåt.

Sen är 100mil på min knarr en hel del, den får gå rätt hårt i grus och på lekbana också. Så, DR Bike, nu förväntar jag mig ett informativt och bra svar som alltid, du är värd din vikt i guld på detta forum! :tummenupp


Tjaa, man tackar så mycket för det! Och vad avser dina täta oljebyten så kan man bara säga: Mycket bra motivering av dig tycker jag, även om jag som sagt kan lova dig att oljan går att använda åtskilliga mil till.
Men en fråga i sammanhanget: Är det alltid bara STORA metallfragment, eller tycker du dig se att oljan har fått en "metallic-typ" av ingrediens när du kikar närmare på den? Alltså det jag undrar är om det glittrar om oljan?

Jag hör ofta om spånor i motarder, och förundras över det, för så ska det inte behöva vara. Jag skulle som du riva i ett och kolla efter något generellt konstruktionsfel som gör att något inte smörjs som det ska och mals ner...

Jag tycker du ska fortsätta byta olja ofta, sålänge dessa spåntendenser finns.
Men det är ju synd att kasta bort den gamla oljan som knappt är inkörd! :) Iaf om den inte innehåller de där metallic-kornen, utan är fin som du säger.
Kanske du har en gammal bil du kan hedra med lite fin olja? Min gamla 244 från 76 som jag fått i arv utav min far, får delvis gå på just racingsmeten :)
Den drar så mycket/läcker så det vore dåraktigt att köpa finolja till den, men jag kan berätta att den levt upp som f-n på gamla dar! farsgubben körde alltid på OK lågprisolja och avlagringarna under kamkåpan var massiva...
Nu är de på väg bort så sakteliga. För trots oljetörsten så byter jag nog oljan i den bilen iaf tre ggr så ofta som gubben!
Hans devis var att man ALDRIG behövde byta pga läckage/törst..."för det var ju alltid bara NY olja i motorn!" :lol
Filter bytte han nog nån gång, eller möjligen jag då jag i sena tonåren lånade bilen med nytaget körkort.
Så särskilt tjåliga har vi alltså inte varit med DEN bilen! Men den tuffar och går och går bara bättre och bättre numera i min ägo!
Så fina oljeskvättar som biltemas racingolja har den ALDRIG haft i sitt inre ;)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
På min gamla avdelning hade vi en stor kolkvarn med tillhörande hydraulik.
På något vis så kom koldamm in via kolvstängerna och in i oljetanken där det både sedimenterade och blandades ut med oljan.

ca 2veckor efter totalrengöring var oljan svart igen, partiklarna var så små att ett 3my filter inte förmådde fånga upp dem(!)

Jobbarpolaren tog på skoj en provburk med oljan som han lät stå i ett par veckor, då låg allt kol på botten och oljan var helt klar, betänk då att det är de små partiklarna som sedimenterar långsammast (låg massa).

Jag antar att om man låter "smutsig" olja stå ett tag och låter gravitationen göra sitt så borde den åtminståne bli hyggligt ren från partiklar, frågan är dock hur additiverna påverkas eller om de också sedimenterar?

Den "renade" oljan får man väl ta upp via en slang från ytan.

Det hjälper ju givetvis inte på en olja som har oxiderat eller där additiverna har "förbrukats" fast det är nog inget stort problem på en olja som gått 100mil sommartid.
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Dr.Bike skrev:
2350268 Tjaa, man tackar så mycket för det! Och vad avser dina täta oljebyten så kan man bara säga: Mycket bra motivering av dig tycker jag, även om jag som sagt kan lova dig att oljan går att använda åtskilliga mil till.
Men en fråga i sammanhanget: Är det alltid bara STORA metallfragment, eller tycker du dig se att oljan har fått en "metallic-typ" av ingrediens när du kikar närmare på den? Alltså det jag undrar är om det glittrar om oljan?

Jag hör ofta om spånor i motarder, och förundras över det, för så ska det inte behöva vara. Jag skulle som du riva i ett och kolla efter något generellt konstruktionsfel som gör att något inte smörjs som det ska och mals ner...

Jag tycker du ska fortsätta byta olja ofta, sålänge dessa spåntendenser finns.
Men det är ju synd att kasta bort den gamla oljan som knappt är inkörd! :) Iaf om den inte innehåller de där metallic-kornen, utan är fin som du säger.
Kanske du har en gammal bil du kan hedra med lite fin olja? Min gamla 244 från 76 som jag fått i arv utav min far, får delvis gå på just racingsmeten :)
Den drar så mycket/läcker så det vore dåraktigt att köpa finolja till den, men jag kan berätta att den levt upp som f-n på gamla dar! farsgubben körde alltid på OK lågprisolja och avlagringarna under kamkåpan var massiva...
Nu är de på väg bort så sakteliga. För trots oljetörsten så byter jag nog oljan i den bilen iaf tre ggr så ofta som gubben!
Hans devis var att man ALDRIG behövde byta pga läckage/törst..."för det var ju alltid bara NY olja i motorn!" :lol
Filter bytte han nog nån gång, eller möjligen jag då jag i sena tonåren lånade bilen med nytaget körkort.
Så särskilt tjåliga har vi alltså inte varit med DEN bilen! Men den tuffar och går och går bara bättre och bättre numera i min ägo!
Så fina oljeskvättar som biltemas racingolja har den ALDRIG haft i sitt inre ;)

Tackar för ännu ett bra svar! :tummenupp

Nu kan jag inte minnas exakt men vad jag TROR är att oljan aldrig varit "metallic" när jag bytt den. De spånor jag hittat har varit stora (ca. 0.5-1.5mm i längd) och har lixom varit borthyvlade nånstans från motorblocket. Dessa har sedan lagt sig i nån av metallsilarna och även mindre men ändå väl synliga har hittats i pappfiltret. Jag vet varitfrån de flesta kommit och nu har jag åtgärdat de flesta fel men fortfarande "producerar" min stånka nya spån. Jag oroar mig inte särskilt mkt över den saken utan tar det som det kommer: dvs när den rasar så lagar jag :)

Ang. din ide med att återanvända den "gamla" oljan så slog du verkligen huvudet på spiken!! Hittills har jag inte alls tänkt på det alls utan hällt den i min stora oljespillsdunk, den har därför blandats ut med hydraulolja, svart bilolja osv... men NU ska jag fan spara på den och hälla i den gamla goda Golfen jag använder vid sidan om! Äntligen kan man köra skiten ur den också med lite äkta racingolja :D

Det smartaste vore kanske (som sagts i inlägget ovan) att filtrera den på nåt sätt så man kan hälla den i hojen igen kanske... någon som har en ide??
Tack ännu en gång för dina svar doktorn!
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top