TL1000R Vs GSX-R 1000

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
hmm jag har nu gått och funderat på att trimma tillern som sagt, ringde Mc-Xpress han skulle ha 3500 för att porta vilket är jävligt billigt men då säger han att kamtiderna knullas och att man måste hålla på att jävlas med dom för att får bra snurr på det sedan alltså måste dom göra allt arbete vilket lär sluta med 8-9000, sedan ska man ha matchande kammar osv osv kulorna rullar iväg, men då slog en tanke mig, varför inte byta hoj då ? sälja hojen lägga på dom kulorna trimmet kostar då har man dessutom en nyare hoj med hög effekt, jag funderar på en GSX-R 1000 nån som har kört en sån och vad har ni att säga om dom jämfört med en TL1000R ? Jag har inga siffror på vrid i vare sig TL eller Gixxer men vad har ni att säga ?
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Majk skrev:
Trots att det tar emot så måste jag råda dig till att byta till gixxer tusen om du ska vara snabbast du kan snacka med Crille här kommer en länk där han är med pm honom eller skriv i forumet
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=26494

Han tillverkar egna G-pack å sånt så han är kunnig....mvh majk

Jag gillar ju visserligen mullret och så, men jag tycker att man vart rätt van effekten nu när man tar fram den efter vintervila lär man väl få tvätta skinnstället efter första reporna+ det handlar ju inte bara om att vara snabbast men man vill ju hänga med när polarna portar och köper helsystem och donar med sina radfyror
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Kan inte jämföra TL med GSXR1000 ljusår bättre...


Twosaint skrev:
hmm jag har nu gått och funderat på att trimma tillern som sagt, ringde Mc-Xpress han skulle ha 3500 för att porta vilket är jävligt billigt men då säger han att kamtiderna knullas och att man måste hålla på att jävlas med dom för att får bra snurr på det sedan alltså måste dom göra allt arbete vilket lär sluta med 8-9000, sedan ska man ha matchande kammar osv osv kulorna rullar iväg, men då slog en tanke mig, varför inte byta hoj då ? sälja hojen lägga på dom kulorna trimmet kostar då har man dessutom en nyare hoj med hög effekt, jag funderar på en GSX-R 1000 nån som har kört en sån och vad har ni att säga om dom jämfört med en TL1000R ? Jag har inga siffror på vrid i vare sig TL eller Gixxer men vad har ni att säga ?
 

Majk

Guest
Twosaint skrev:
Jag gillar ju visserligen mullret och så, men jag tycker att man vart rätt van effekten nu när man tar fram den efter vintervila lär man väl få tvätta skinnstället efter första reporna+ det handlar ju inte bara om att vara snabbast men man vill ju hänga med när polarna portar och köper helsystem och donar med sina radfyror


Håller med dig helt å fullt..när jag köpte min Tiller blev jag asrädd när jag gav full gas det bär iväg direkt från botten sen testade jag kompisens GSXr 600 98 å tyckte det mest surrade tills jag kollade ner på mätaren å det gick i 180 i ett bostadsområde med långa raksträckor....vad vill du göra ?vara rödljuskung eller köra fortast på slingriga vägar ? Tillern med viss mod slår de flesta i stan men toppfarten blir ju hämmad....själv satsar jag på rödljuskung å medelmåtta på landsväg...har du fixat TRE-modden eller G-pack som det heter ? den tar tydligen bort spärren på 2-5 växeln som ska hjälpa vanliga svennsons att inte slå runt med den vridstarka Tillern och sen det "viktigaste" den tar tydligen bort hastighetsspärren ( inte kollat om det stämmer men det sägs så) kolla med J-bone på TL-tråden eller TLRR på samma tråd....om man kan få Tillern att göra mer än 260 på långa sträckor så är det ju guld.
Hänger dock med Gixxer 1000 å R1:eek:r i kurvmecka-sträckan skultuna Ramnäs i vås....inte illa men jag ska gör TRE modden sen får vi se-----Ljudet får du aldrig uppleva om du säljer


Jag älskar ljudet
 

Bifogat

  • min.jpg
    min.jpg
    25.1 KB · Visningar: 100

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Fina hojar bägge två. Motorkaraktären är dock olika. Du får ju ställa dig frågan - vill jag ligga och jobba på varv, eller vill jag leva på vrid (även om gsxr1000 har bägge). Jag gillade TL1000, men saknade den där riktiga punchen.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Gixxern lär nog vara en bättre hoj på i stort set alla områden, fast det är ju ingen v-twin!! Vet inte riktigt om man kan jämnföra dessa bägge pga dom är så olika. Tlr:en är ju mycket mysigare enligt mig, har mer karaktär och känns mycket mycket mulligare. Tlr:en stora minus är ju vikten, inte helt oviktigt :D så att säga. Sedan så är gixxer som sagt en jävligt bra hoj, kanske lite för bra :rolleyes: eller hur man nu skall uttrycka sig :va Det är jävligt kasst att det inte finns V-twinnar idag som vikt mässigt kan mäta sig med dom lättaste fyrorna. Tänk en tlr motor i ett chassie som vägen 160-170 kilo!! Jag hade köpt med en gång :banana
 

Majk

Guest
bebbe skrev:
Gixxern lär nog vara en bättre hoj på i stort set alla områden, fast det är ju ingen v-twin!! Vet inte riktigt om man kan jämnföra dessa bägge pga dom är så olika. Tlr:en är ju mycket mysigare enligt mig, har mer karaktär och känns mycket mycket mulligare. Tlr:en stora minus är ju vikten, inte helt oviktigt :D så att säga. Sedan så är gixxer som sagt en jävligt bra hoj, kanske lite för bra :rolleyes: eller hur man nu skall uttrycka sig :va Det är jävligt kasst att det inte finns V-twinnar idag som vikt mässigt kan mäta sig med dom lättaste fyrorna. Tänk en tlr motor i ett chassie som vägen 160-170 kilo!! Jag hade köpt med en gång :banana

Tjenare mannen vad väger en spetta ?? minTiller väger ju tunga 198 kilo :huvet
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Majk skrev:
Tjenare mannen vad väger en spetta ?? minTiller väger ju tunga 198 kilo :huvet

Tror att spettan är något kilo lättare fast ett kilo hit eller dit gör nog ingen större skillnad :( Jobbar just nu som fasen i garaget för att få ner vikten på spettan med kanske 15-20 kilo. Värsta är att det blir gärna lite dyrt när man börjar med massa vikt besparande prylar :rolleyes: Sedan att flytta tunga prylar under "midjan" gör ju en hel del och kostar inte så mycket.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag skulle vilja påstå att det inte gör någon större skillnad på hur fort du avverkar en viss vägsträcka. Håller du FULLT ofta och länge på din TL? Om svaret är nej, så lär du hålla FULLT mer sällan, och dessutom i kortare perioder på en GSX R1000.

Fast jag fattar ju att mer pulver upplevs som roligare, men fortare går det fan inte.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Jag måste hålla med Mattias där... Jag tror valet är helt och fullt subjektivt.. Gillar man mycket i slutet blir det radfyra, gillar man mycket i början så blir det twin...
Det handlar inte om numeriska termer, utan upplevelsen... Känns det som det går i 250, så är det skoj. Varför skulle vi annars gilla att åka gocart i 70 knutar och hålla i ratten så knogarna vitnar ? :gnissla



Mattias skrev:
Jag skulle vilja påstå att det inte gör någon större skillnad på hur fort du avverkar en viss vägsträcka. Håller du FULLT ofta och länge på din TL? Om svaret är nej, så lär du hålla FULLT mer sällan, och dessutom i kortare perioder på en GSX R1000.

Fast jag fattar ju att mer pulver upplevs som roligare, men fortare går det fan inte.
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
TLRR skrev:
Det som gäller för mig är körupplevelsen "kulhetsfaktorn" som avgör.
Sen är det väl upp till piloten och väldigt sällan på vad man har för hoj,som avgör hur fort man klarar av en krokig väg/bana. Det finns ju de här som har blivit avhängda av en gubbe på BMV-hoj (tungelstavägen)trots att de har haft senaste racehojen.


du har PM
 

Dr Gixxer

Rövens Pågar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
n/a
TLRR skrev:
Det som gäller för mig är körupplevelsen "kulhetsfaktorn" som avgör.
Sen är det väl upp till piloten och väldigt sällan på vad man har för hoj,som avgör hur fort man klarar av en krokig väg/bana. Det finns ju de här som har blivit avhängda av en gubbe på BMV-hoj (tungelstavägen)trots att de har haft senaste racehojen.


Håller med att det är piloten som avgör mycket, men en bra hoj underlättar arbetet väsentligt!

Har en Gixxer 1000 -03 och hade tidigare en -01. Har även kört TL1000S och R flera gånger.

Ljudduellen vinner Tillern lätt men det är oxå det enda enligt min mening!
Gixxern har betydligt lägre vikt, faktiskt mer vrid (jepp....testa en högre växel och lägre varvtal hoj mot hoj så...med standarddrevning) å ett grymt mycket kvickare chassie (-03 är dessutom kvickare än -01/02).

Har fått brotta ner tillern flera gånger i kurvorna när man varit van vid gixxern....

Sen kan man alltid läga en massa stålars å få ner vikten å upp kusarna på tillern, men är det värt det?

Satte dit en TRE på min Gixxer1000 -01, märkte lite mjukare/finare gaskänsla i mellanregistret men fan ingen skillnad i accet i övrigt, så hoppas inte för mycket på TRE:n...den gör inga underverk. Vad gäller toppfarten så tar den bort spärren vid 299 så motorn varvar vidare (men inte mätaren), vet ej om man kan trycka upp en TLR till defarterna, har inte provat.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jaha, vad ska man säga här då? Får nog hålla med i Mattias resonemang.

GSXR1000 är en nyare, modernare, lättare och vassare hoj så byt till en sån om du känner att sånt är viktigast. Jag skulle aldrig göra det, varför orkar jag nog inte förklara en gång till... läs igenom TL-tråden så kanske det klarnar :kär

Angående vikten så är en SP1 endast 1-2 kg lättare i standardutförande och TLR är relativt lätt att banta, det sitter MASSOR av onödigt junk på dem i originalutförande. Min är nog 15 kg lättare än original utan några stora ingrepp.

Angående toppfarten så gör de ca 265-270 riktig fart, runt 290 på mätarn med originaldrevning. En GSXR1000 kommer såklart dit klart snabbare men hur ofta är du uppe i de hastigheterna egentligen? Men om du är en järnet-rakt-fram-kille så byt till en Gixxer.... så länge det svänger så beror det inte på hojen om du blir avhängd.

Jo, chassiet också... originalsetupen är kass. De som upplever att man får "brottas" med TLR har oftast kört hojar med just originalsetup. Droppa ner gaffelkronan eller schimsa upp bakdämparen, byt olja i styrdämparen eller ta bort den helt, byt till 180 bakdäck och skillnaden mot original är ENORM, sen svänger den suveränt och är ändå bergstadig.
 
Last edited:

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
J-Bone skrev:
Jaha, vad ska man säga här då? Får nog hålla med i Mattias resonemang.

GSXR1000 är en nyare, modernare, lättare och vassare hoj så byt till en sån om du känner att sånt är viktigast. Jag skulle aldrig göra det, varför orkar jag nog inte förklara en gång till... läs igenom TL-tråden så kanske det klarnar :kär

Angående vikten så är en SP1 endast 1-2 kg lättare i standardutförande och TLR är relativt lätt att banta, det sitter MASSOR av onödigt junk på dem i originalutförande. Min är nog 15 kg lättare än original utan några stora ingrepp.

Angående toppfarten så gör de ca 265-270 riktig fart, runt 290 på mätarn med originaldrevning. En GSXR1000 kommer såklart dit klart snabbare men hur ofta är du uppe i de hastigheterna egentligen? Men om du är en järnet-rakt-fram-kille så byt till en Gixxer.... så länge det svänger så beror det inte på hojen om du blir avhängd.

Jo, chassiet också... originalsetupen är kass. De som upplever att man får "brottas" med TLR har oftast kört hojar med just originalsetup. Droppa ner gaffelkronan eller schimsa upp bakdämparen, byt olja i styrdämparen eller ta bort den helt, byt till 180 bakdäck och skillnaden mot original är ENORM, sen svänger den suveränt och är ändå bergstadig.

Du har PM
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Dr Gixxer skrev:
Sen kan man alltid läga en massa stålars å få ner vikten å upp kusarna på tillern, men är det värt det?

Ja det är det jag frågar mig själv är det värt att lägga ner pengarna på att få upp effekten då jag kan sälja köpa en nyare hoj för samma peng som jag trimmar den gammla ?
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
J-Bone skrev:
GSXR1000 är en nyare, modernare, lättare och vassare hoj så byt till en sån om du känner att sånt är viktigast. Jag skulle aldrig göra det, varför orkar jag nog inte förklara en gång till... läs igenom TL-tråden så kanske det klarnar :kär

TLR är relativt lätt att banta, det sitter MASSOR av onödigt junk på dem i originalutförande. Min är nog 15 kg lättare än original utan några stora ingrepp.

Jo, chassiet också... originalsetupen är kass. De som upplever att man får "brottas" med TLR har oftast kört hojar med just originalsetup. Droppa ner gaffelkronan eller schimsa upp bakdämparen, byt olja i styrdämparen eller ta bort den helt, byt till 180 bakdäck och skillnaden mot original är ENORM, sen svänger den suveränt och är ändå bergstadig.

...eller varför inte skaffa en hoj som på en gång, utan mickel o trams, uppfyller krav och förväntningar så slipper man merarbetet ? :gnissla
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top