TL1000r VS R1 (00)

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Hur är dessa hojar jämfört med varandra? för o nackdelar? har bara erfarenhet av ena själv.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
jag kan aldrig tänka mig att TLRen har några fördelar över R1an annat än mer vrid på lägre varv och ljudet som vissa vill ha, kanske är även bromsarna är bättre än R1ans som ju är okänsliga.
Annars är den väl egentligen sämre på allt, givetvis beroende på vad man söker.

Tyvärr har jag bara kört TLS modellen och den är väl lite klenare men i stället lättare, har annan ram mm så det är kanske inte samma sak.
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
Holger skrev:
Hur är dessa hojar jämfört med varandra? för o nackdelar? har bara erfarenhet av ena själv.

Går det att jämföra? Provkör om du kan vet ja! :tummenupp

Tror att du initiellt kommer tycka tillern är ganska klumpig. En annan vanlig radfyrepilot-kommentar brukar vara att det inte *känns* som det går vasst pga att man misstar sig på motorljud och karaktär. :va

Helt klart råare gång och du lever hela tiden på botten vridet. Blir en annan form av åkning.. Själv har jag svårt att få bra flyt på en radfyra när det börjar bli krokigt. :gnissla

Sen är det grymt kul, man blir glad av den tokigt roliga motorkaraktären.. :lol

Smaksak helt enkelt..

Tips är att dreva ner den lite så kommer skillnad i flåset (bortsett från toppen) vara mindre mellan tillern och rettan. :)
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
är min bror som funderar på att byta till tl1000 från sin buss/cbr1100 min r1 används bara som referens,hur är tlr vibrationsmässigt?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Silwer skrev:
jag kan aldrig tänka mig att TLRen har några fördelar över R1an annat än mer vrid på lägre varv och ljudet som vissa vill ha, kanske är även bromsarna är bättre än R1ans som ju är okänsliga.
Annars är den väl egentligen sämre på allt, givetvis beroende på vad man söker.

Tyvärr har jag bara kört TLS modellen och den är väl lite klenare men i stället lättare, har annan ram mm så det är kanske inte samma sak.


Äpplen och appelsiner är ju båda runda, så det är säkert samma sak... :duh....

TLS != TLR, inte samma hoj på något sätt. Inte samma motro, inte samma ram, inte samma ide bakom hojen etc etc.

TLR vs R1a. Kan man hitta två hojar som skiljer mer?

- R1a, växellåda som rasar på beställning
- R1a, går 20 på dussinet (dva står en i varje gathör, och tycker man det är OK så är det ju ett pluss i stället)
+ R1a, finns gott om delar på skroten om man behöver. Finn även en miljon 3dje parts tillkverkare av delar, så priserna är hyfsade
- R1a, rad4a Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
+ R1a, billlig, alla vill sälja dem men ingen vill köpa så priset är där efter.


- TLR, ovanlig. Svårt att hitta delar i sverige.
+ TLR, Twin - 996 cc Soul Machine :bow
+ TLR, inga barnsjukdomar, inga tillverkningefel, inga recall... (bra kvalisort med andra ord)
- TLR, mjuk (kass) bakfjädring. Finns att byta för runt 4-5000, har jag för mig.
- TLR, ganska dyr hoj för att inte vara det häftigaste som finns. De som äger den värderar den högt, därav lite överpriser på hojen...


TLR sämmre på allt, jaja kommer ju från en som ägt en TL och provkört en i flera hundra mil... :rolleyes:


TLR är tyngre och stabilare än en R1a, passar bättre i trafik än en R1a, båda är sporthojar så ingen av dem är väll så där jättebra där ändå...

R1a är bättre på bana än TLR.

+ R1a, man slipper 1001 frågor vad det är för hoj man har... :rolleyes:


Äh, jag tror du blir nöjd med vilken som, men provkör. R1a och TLR är nästan väsensskillda...
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
R1 växellådorna rasar inte på beställning, det är handhavandefel helt enkelt.
Sen det här med hojens vanlighet är ju bara trams när man ska välja sin hoj tycker jag, ska man ta en sämre för att den är ovanlig?
TLR försvann väl som modell tom utan uppföljare vad det ser ut?

Smaken är olika men nog är det en stridsvagn det där?

Tja jag ser inte vad som är bättre med TLRen helt enkelt, ljud och känsla o själ o sånt har jag aldrig riktigt brytt mig om och det finns det väl mer av i nån italiensk hoj isf, för då är väl ändå en japstwin bara en halvmesyr?
 

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Men att det ska vara så svårt att jämföra två hojar utan att det blir en "min pappa är starkare än din"-diskussion.
Försök gärna vara sakliga om det går.

( Är oxå lite intresserad av ursprungsfrågan. )
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
p.grip skrev:
Men att det ska vara så svårt att jämföra två hojar utan att det blir en "min pappa är starkare än din"-diskussion.
Försök gärna vara sakliga om det går.

( Är oxå lite intresserad av ursprungsfrågan. )

tja hur vill du jämföra dem då?, 2 hjul o motor ungefär, de är hojar båda två, subjektiva åsikter måste man få ha.

Ska du ha kalla siffror så förlorar TLRen annars finns det bara åsikter kvar att snacka om.
 
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Enköping
Hoj
snart så
Silwer skrev:
R1 växellådorna rasar inte på beställning, det är handhavandefel helt enkelt.
Sen det här med hojens vanlighet är ju bara trams när man ska välja sin hoj tycker jag, ska man ta en sämre för att den är ovanlig?
TLR försvann väl som modell tom utan uppföljare vad det ser ut?

Smaken är olika men nog är det en stridsvagn det där?

Tja jag ser inte vad som är bättre med TLRen helt enkelt, ljud och känsla o själ o sånt har jag aldrig riktigt brytt mig om och det finns det väl mer av i nån italiensk hoj isf, för då är väl ändå en japstwin bara en halvmesyr?

Trams? kanske men jag tycker det är mer trams att bara välja hoj efter vad som är snabbast och framförallt när det handlar någon sekund i bästa fall. Hur många kan utnyttja en 1000 kubiks sporthoj? själv ligger jag långt ifrån att utnyttja min TLR, stridsvagn, båt, traktor osv.... kommer inte ihåg allt som den kallats. Sämre? Ja det stämmer men hur mycket sämre? spelar ju ingen roll hur bra hoj du har om du inte kan köra den. Jag tycker känslan är viktigare än prestanda och mitt hjärta klappar fortare för 2 cylindrar än för 4. Akta er för TL-maffian vi är starka....... :tungan
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
1LiterDuckEater skrev:
Trams? kanske men jag tycker det är mer trams att bara välja hoj efter vad som är snabbast och framförallt när det handlar någon sekund i bästa fall. Hur många kan utnyttja en 1000 kubiks sporthoj? själv ligger jag långt ifrån att utnyttja min TLR, stridsvagn, båt, traktor osv.... kommer inte ihåg allt som den kallats. Sämre? Ja det stämmer men hur mycket sämre? spelar ju ingen roll hur bra hoj du har om du inte kan köra den. Jag tycker känslan är viktigare än prestanda och mitt hjärta klappar fortare för 2 cylindrar än för 4. Akta er för TL-maffian vi är starka....... :tungan

Tja killen sa inte vad han var ute efter, kalla siffror eller känslor.
Jag kan inte utnytja min hoj på nåt sätt fullt ut heller, men det kan ju så få ändå.

Dessutom vet du att R1 är minst lika behäftad med öknamn, det är volvo 240 och dussinhoj osv.


Visst har du rätt skillnaderna är som mellan de flesta hojar i klassen inte gigantiska.

Men TLR floppade ju och R1 blev en succé :lol
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Jag valde min TLR för att den är ovanligare på vägarna, har ett skönt ljud. Nu efterhand har jag även kommit på att den är skön att köra långa sträckor med, man behöver oftast inte växla ner för att få kraft i gaspådraget pga det grymma bottenvridet den har.

R1a har jag aldrig kört, men det kanske händer nån gång :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Vad jag menade Silwer är att du ska sluta utala dig om saker du inte vet något om...
Det finns mkt enkla och gratis medel att ända på en TLR så att den blir mer lättsvängd. Bara för att den är felinställd från fabrik så betyder det inte att hojen i sig är kass... :fakta
(Fast, bakdämparen är kass... :lol )

Och, nej en R1a är inte sämre på något vis för att det står en i varje gathörn. Men JAG tycker det är tråkigt att ha samma hoj som alla andra.
Hade det varit en kass hoj hade det ju knappast sålts så många... :)
Det är en kanon hoj på många sätt, fast jag vill inte ha en för det.

TLR fanns i 5 år (1998-2003, dock inte i Sveige) helt oförändrad och sålde bra hela tiden (utom sista året) så så dålig kan den ju inte varit... :p
Och den offrades på Gixxer altaret så fort det blåste snålblåst på ekonomiavdelningen. :(

Kan inte utala mig om R1 förare hanterar sina växlelådor på annat sätt än övriga sporthojs samfundet, men de rasar oftare. Mekankiskt fel eller inte, så bör man känna till detta om man köper en äldre R1a (de nya är säkret hur bra som helst, men det var väll knappast de han frågade om??)
Kan ju vara så att fler squids köper R1a och misshandlar dem mer? :va


Men till Holgers bror kan jag mest ge rådet att provköra båda. Fråga båda ägarna vad som gjort på hojarna. En standard TLR är (som Silwer säger) en plog, medan en Standard R1 är rätt OK.
Motorkataktären skilljer en hel del. Helt och hållet en smaksak. En frisk TLR har ca 120-125 hästar på bakhjulet, en R1a något mer (ej den nya då... :p ).

På en R1a bör man sätta på en styrdämpare, på en TLR är det inte fel att byta bakdämpare. Kostar ungefär lika mkt, men det är betydlig mer jobb att byta bakdämparen... :lol
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
PutteLiten skrev:
Vad jag menade Silwer är att du ska sluta utala dig om saker du inte vet något om...
Det finns mkt enkla och gratis medel att ända på en TLR så att den blir mer lättsvängd. Bara för att den är felinställd från fabrik så betyder det inte att hojen i sig är kass... :fakta
(Fast, bakdämparen är kass... :lol )

Och, nej en R1a är inte sämre på något vis för att det står en i varje gathörn. Men JAG tycker det är tråkigt att ha samma hoj som alla andra.
Hade det varit en kass hoj hade det ju knappast sålts så många... :)
Det är en kanon hoj på många sätt, fast jag vill inte ha en för det.

TLR fanns i 5 år (1998-2003, dock inte i Sveige) helt oförändrad och sålde bra hela tiden (utom sista året) så så dålig kan den ju inte varit... :p
Och den offrades på Gixxer altaret så fort det blåste snålblåst på ekonomiavdelningen. :(

Kan inte utala mig om R1 förare hanterar sina växlelådor på annat sätt än övriga sporthojs samfundet, men de rasar oftare. Mekankiskt fel eller inte, så bör man känna till detta om man köper en äldre R1a (de nya är säkret hur bra som helst, men det var väll knappast de han frågade om??)
Kan ju vara så att fler squids köper R1a och misshandlar dem mer? :va
Tja jag trodde förstås det var standardhojar som avsågs?
En r1 blir ännu bättre om du plockar på bättre grejor den med.
Gsxr1000 är en bättre banhoj än TLRen det är säkert däför de valde att satsa hårdast på den (folk vill ju ha sånna).

R1an var värst när den kom och hade då en något omedgörlig växellåda, alla som ville vara häftiga köpte dem i massor därför ser du fler ex av dem idag som får byta lite drev o skit i lådan, de körde/körs mycket hårt, det är inte fabrikationsfel direkt. En 00a har dessutom en något smidigare låda än de äldre.
Vi kan se motsvarande problem på andra hojar nu med när de fått haft några ägare och gått sina hårda mil, en o annan blade har ju lagt ner de med.

Gillar man en kompakt och skapligt vild rad4a som dessutom är billig och det finns an massa grejor till så är R1 valet man ska göra, skit i att det fins tre till i kvarteret din går inte sämre för det.
Bry dig inte i växellådssnacket heller, det är ett problem inet ett vanligt problem, tänk på att ala som lådan rasar för komer att dyka upp och säga det medans alla hundratals där den inte gjort det knappast säger nåt.

Billig gatracer = R1
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Inte Gixxer 1000 - Gixxer 750 altaret... Det var ju 99 som offret skedde... :(

Jag menade orginal oxå. En TLR kräver mer kunskap att ställa in än vad journalisterna som provkörde den 98 hade.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
PutteLiten skrev:
Inte Gixxer 1000 - Gixxer 750 altaret... Det var ju 99 som offret skedde... :(

Jag menade orginal oxå. En TLR kräver mer kunskap att ställa in än vad journalisterna som provkörde den 98 hade.

Äh, erkänn nu, det där är en buss för lugn touring o ingen annat :lol
 

georg

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
Timrå
Hoj
ingen just nu
TL1000r vs R1

Hej allihopa!
Det är jag som är brodern.
Jag väljer inte mellan tlr och r1 (tycker inte om r1)
Då jag alldrig kört en tlr så är det inressant och veta lite om skillnaden mot r1
men jag kommer nog att köpa en tlr i vilket fall.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
georg skrev:
Hej allihopa!
Det är jag som är brodern.
Jag väljer inte mellan tlr och r1 (tycker inte om r1)
Då jag alldrig kört en tlr så är det inressant och veta lite om skillnaden mot r1
men jag kommer nog att köpa en tlr i vilket fall.

Du vet om att det finns andra modeller med v-twin motor hoppas jag.
Honda har några modeller med.

Lycka till då, för R1 och TLR är som det sägs svåra att jämföra då de inet har så många gemensamma grunder egentligen, ja mer än att de är sporthojar då.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
PutteLiten skrev:
- R1a, växellåda som rasar på beställning
...


Stämmer inte alls! Bättre låda får du leta efter! Det har med halvruttna weelie försök, oftast på 98-99 att göra om tvåan är lite keff.
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
georg skrev:
Hej allihopa!
Det är jag som är brodern.
Jag väljer inte mellan tlr och r1 (tycker inte om r1)
Då jag alldrig kört en tlr så är det inressant och veta lite om skillnaden mot r1
men jag kommer nog att köpa en tlr i vilket fall.

Ett sunt val..

Det finns ju en del V-twinnar att välja på men det är märkligt hur just TLx skapat så mycket entusiasm. Se bara på alla moddar, eftermarknads tillbehör andra och tredjehandspris etc etc.

Kanske just för att den bara såldes 98-00 här i europa och var en nyutvecklad och R-hoj vilket gör att den fortfarande ligger väl i klassen. Men den har nu ett viss affektionsvärde och att motorn är precis hur kul som helst. Trots att jag avverkat 1600 mil på min tiller är jag mer förtjust i den än någonsin, jag försöker dock hålla sinnena öppna för något nytt kul men har inte hitta något som tilltalar mig mer.

Jo kanske en -04 ZX-10 hade kunnat konkurrera, :Bugar Bling bling och säkert hysteriskt rolig vid inspirerad körning den osså.

:tummenupp
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top