Pack- och utrustningstips för touring tack!

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Så här såg min hoj ut i morse när jag drog från Luleå hem till E Stokolmo. Tankväska med regnkläder och värdesaker. 35 liters packkorv från Ortlieb som jag fäst med remmar i de fyra stropparna som sitter fast i kutsen.

Är det nån som har några andra smarta ideér på hur man packar på en sporthoj eller annat relaterat som är bra att veta (av typen "indianknep" alltså)?

Drar "söderut" på onsdag. Blir troligen Tyskland, Österrike och Italien. Har redan kört runt 350 touringmil de senaste 2 veckorna och enda problemen jag har är blött om händerna och regn som till slut tar sig ner vid nacken. Ska nog köpa överdragshandskar om det finns några kompakta så man slipper ha 2 par riktiga handskar med sig. På kroppen är det en GTex jacka (Tierra Pac-Lite) och kompakta regnbrallor över skinnstället. De funkar, har testat... så fort jag har satt mig på hojen har det börjat regna. Fick bada ca 50 av 90 mil idag. :)

Bifogat

• pack_1.jpg
    pack_1.jpg
    82 KB · Visningar: 1,831
  • pack_2.jpg
    pack_2.jpg
    83.8 KB · Visningar: 1,643
Last edited:

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Tja min utrustning ser nog ut som din, har bagster tanktrekk+vaska och på ryggen en ryggsekk. Det finnas ju en vaska som man spanner fast på kutsen, har inte en sån sjalv jag brukar gjøra som du..

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Tankväska=mycket bra för viktfördelning, lämpligen väljer man en expanderbar och lastar massa prylar här.
Packrulle=mycket vattentät men lurig att spänna fast, hög tyngdpunkt. bra när man campar.
Mjuka sidopackväskor= bra viktfördelning, låg tyngdpunkt, inte alltid så vattentätt men sitter på plats och packar mycket. bra när man skjutsar, bra när man lasta mycket
Mjuk sadelväska på sadeln= bra komplement till tankväska, bra när man åker själv, hög tyngdpunkt.
Angående handskar så kan man skaffa "fodrade gummihandskar" med hög krage. Finns på odalbutiker,Jula, järnaffärer. Är toktäta och finns i flourecerande färg. Överdragshanskar har en förmåga att sitta löst och korvar sig, det kan bli svårt att byta grepp när man skall komma åt att dra i kopplingen eller handbromsen (illa farligt om det blir panik).

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Tack för tipsen! Ska kolla efter såna där handskar - vet precis vilka du menar.

Packrullen är suverän men är jobbig att packa i och ur. Det som ligger i botten har en tendens att få ligga kvar. Finns visst nån rulle med öppning längs med men då vete fan om man får igen den ordentligt = inte vattentätt.

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
När ja va ute o tourade i år så tyckte jag det var jobbigt med tankväska. Fast då körde ja ju ganska fort också.. Bästa e nog såna dära väskor som man sätter fast med nån ram runt hojen i bak. Kanske inte så snyggt men väldigt praktiskt. Min hoj såg ut som din ungefär när jag åkte. Packningen i bak gled fram och då blev det jobbigt/trångt att sitta, och tankväskan va i vägen så ja kom inte ner under glaset o fick alla flugor o vind o skit i nyllet. Man e inte vacker efter 20 mil av belgiska koskit-flugor över hela överkroppen..

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR900RR
jag har inte själv testat det ännu men funderar starkt på det, dvs kirurghandskar under de vanliga handskarna. Blöta, kalla händer suger och dom lär åtminstone hålla dom torra. Finns att köpa i princip alla livsmedelsbutiker idag.. Jag brukar packa alla likadana grejor i vers en plastpåse, så håller det sig torrt och så vet man var man har grejorna.
Lycka till och ta det lugnt.

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Nicke skrev:
Tack för tipsen! Ska kolla efter såna där handskar - vet precis vilka du menar.

Packrullen är suverän men är jobbig att packa i och ur. Det som ligger i botten har en tendens att få ligga kvar. Finns visst nån rulle med öppning längs med men då vete fan om man får igen den ordentligt = inte vattentätt.

Jag hade en sån som öppnas längs sidan när jag åkte ner till assen. Den höll allt torrt i 60mil med konstant regn. Och den är skitsmidig.
Snodde den från mina föräldrar, så jag vet inte vart den e köpt nånstans, men d borde ha den på touringbutiken.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ska kolla om jag hittar nån i stan imorrn då. Ett jävla bängel varenda gång man ska stanna och packa ur lite civila kläder ur packrullen.

Körde i Finland förra veckan och hade GPS... blev lite sugen på en själv faktiskt. Var en enkel Garmin som jag köpt åt syrrans grabb. La in lite städer vi skulle passera i förväg så man hade lite koll.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Nicke skrev:
Finns visst nån rulle med öppning längs med men då vete fan om man får igen den ordentligt = inte vattentätt.

Har kört med en sådan i flera år och om den är gjord av Orlieb (vilket min är) så ÄR grejorna vattentäta. Vilket jag inte är ensam om i min umgängeskrets att konstatera. Mycket bra prylar som håller vad de lovar och betydligt lättare att packa/packa ur än den konventionella rullen med öppning högst upp i toppen.

När det gäller regn, vilket vi har haft allt för mycket av den här sk. sommaren, så är min erfarenhet att det inte finns någonting som är 100% vattentätt annat än de gamla välbeprövade hela regnställen. Som tyvärr inte går att få tag i länge (tänker främst på rukka´s modell) med annat än billiga kopior som funkar en kanske två säsonger (visst låter jag optimistisk och framåtsträvande :D ).

Nåväl, när det gäller fötter och händer är det alltid lite knepigare. För fötterna finns bra fullständigt vattentäta säkra mc-stövlar. Köpte mig själv ett par från Oxtar för ett par månader sedan som funkar kanon.

Om man nu då inte har ett par sådana men ändå vill åka torrskodd funkar sk. Mooseboots helt förträffligt. Vilka finns att köpa i en välsorterad frulufsbutik. De är från början tänka till att användas för kortare vad av vandrare men funkar som sagt även för oss mc-åkare. Ser för djävligt ut men who care´s!? :yoparty

Händerna.... näst intill omöjligt. Har personligen ett par tummöverdragsvantar av rukka som funnits med ett antal år. Funkar bra men är näst intill omöjligt att trixa runt i rusningstrafik med koppling och broms varje halvmeter. När man väl är ute på "stradan" funkar det men de är bökiga att få på sig själv eftersom resoren måste sitta så hårt runt underarmen för att hålla tätt.

Jag brukar därför skita i dessa om jag skall söder ut till värmen och har i stället med mig ett par tunna gortexhandskar som INTE är täta (vatten kommer genom kragen som är omöjlig att sluta tät runt handleden alt. stoppa in i jackan så vattnet efter en/ett par timmar letar sig in i underarmen). Jag väljer, självklart, att låtra händerna bli blöta. Jag har ju ett par extra handskar med mig som jag kan använda när det blir torrt.

Kör man mycket, eller är frusen av sig, kan man med fördel också montera in värmehandtag då gör det inte så mycket att händerna blir lite blöta. Man är ju åt minstånde varm och har friheten av att kunna använda alla 5 fingrarna separat.

// Niklas
När det gäller

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
TRX-joCCe skrev:
Snodde den från mina föräldrar, så jag vet inte vart den e köpt nånstans, men d borde ha den på touringbutiken.

I Gbg finns en välsorterad frulufsbutik som heter "Kanotcentrum" och som ligger nära Järntorget. De har nästan allt man behöver ha för att hålla sig torr. Och till hyffsade priser också!

// Niklas

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Dagens inköp - än så länge. Ortlieb vattentätt kartfodral 15x22 cm och en liten för pass, mobil m.m. 195 spänn bara för kartfodralet och 155 för den lilla! Tror jag gav ca 250 pesos för packrullen, också den Ortlieb. Hoppar överdrag till tankväskan utan packar i påsar och räddar kartan med kartfodral inuti kartfickan på tankväskan.

Jag tror jag köper ett par billiga GTex-handskar enbart för touring i regn. Har märkt att det är svårt att hålla sig torr kring muddar m.m. så man blir nog blöt till sist som Niklas skrev. Mina A-stars handskar med kolfiberskydd m.m. kör jag med för all övrig körning.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Har inte läst hela tråden.

Men för att slippa blöta handskar så kan man dra på ett par gummihandskar utanpå, det har funkat utmärkt för mig iaf.

Behöver du mer packutrymme så komplettera med en ryggsäck från Everest. De har riktigt breda remmar och stålskenor i ryggen. Sen packar du allt i plastpåsar i väskan så är allting torrt när du kommer fram.

:tummenupp

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
TRX-joCCe skrev:
Jag hade en sån som öppnas längs sidan när jag åkte ner till assen. Den höll allt torrt i 60mil med konstant regn. Och den är skitsmidig.

Packa allting plastpåsar alt. sopsäck istället. Mycket billigare och fungerar precis lika bra.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Avarage skrev:
I Gbg finns en välsorterad frulufsbutik som heter "Kanotcentrum" och som ligger nära Järntorget. De har nästan allt man behöver ha för att hålla sig torr. Och till hyffsade priser också!

// Niklas

Finns även en friluftsbutik vid korsningen Kungsgatan/Magasinsgatan om jag inte minns fel...

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Fördelen med rullen är att den håller allt torrt, fångar lite vind och min på bilden var billig (ca 250 spänn). Den med öppning längs med är nog dyrare. Snäppet trevligare än att dra på en sjöblöt väska med vatten i när man kommer fram. Kommer dock att köra på den stilen med min tankväska men den är rätt så liten. Kom just på en annan grej med plus för packrulle. Man kan packa mycket eller lite och är bara att rulla ihop mer eller mindre för att passa = blir inget fladder och rätt flexibelt.

Thundercat skrev:
Packa allting plastpåsar alt. sopsäck istället. Mycket billigare och fungerar precis lika bra.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Nicke skrev:
Fördelen med rullen är att den håller allt torrt, fångar lite vind och min på bilden var billig (ca 250 spänn). Den med öppning längs med är nog dyrare. Snäppet trevligare än att dra på en sjöblöt väska med vatten i när man kommer fram. Kommer dock att köra på den stilen med min tankväska men den är rätt så liten. Kom just på en annan grej med plus för packrulle. Man kan packa mycket eller lite och är bara att rulla ihop mer eller mindre för att passa = blir inget fladder och rätt flexibelt.

Jag menade givetvis att du skulle ha det i en ryggsäck. fast det skrev jag ju inte...

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Lasson skrev:
jag har inte själv testat det ännu men funderar starkt på det, dvs kirurghandskar under de vanliga handskarna. Blöta, kalla händer suger och dom lär åtminstone hålla dom torra. Finns att köpa i princip alla livsmedelsbutiker idag.. Jag brukar packa alla likadana grejor i vers en plastpåse, så håller det sig torrt och så vet man var man har grejorna.
Lycka till och ta det lugnt.
Jag testade det förra året i Norge, vi hade rätt mycket regn. Till en början funkade det bra med kirurghandskar ovanpå ett par tunna skinhandskar, men det är bökigt som fan att få på dom och även om man är hyffsat torr så blir det kallt om man som t.ex kör över kalfjället i Norge som vi gjorde, där det kanske var 8 grader och snålblåst, mina händer var som isbitar.

I år köper jag nog ett par ordentliga regnhandskar och tar med mig två par vanliga handskar så att jag alltid kan byta till ett torrt par, för det suger verkligen att åka med blöta händer.

Fötterna skyddade jag förra året med ett par vadarkängöverdrag från Lundhags, funkar som sagt bra, men man ser ut som århundradets miffo, poserfaktor 0 med andra ord :). I år blir det nog ett par Gore-Tex-stövlar, jag har kikat på Oxtar TCS Gore (heter de så?) som verkar bra.

Edit: Så här så jag förresten ut förra året i kirurghandskar, stövelöverdrag, Gore-Tex-ställ och regnställ utanpå Gore-Texen, jag var helt vattentät med undantag av händerna, körde Oslo-Stockholm i ösregn och vart inte blöt för fem öre, det var varmt, torrt och mysigt :).

Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
GTex dojjor är verkligen guld värt!!! Jag har ett par Alpinestars SMX GTex och fötterna har hållit sig kruttorra och jag har kört i mycket och hårt regn i sommar. Min systers kille var blöt om både händer och fötter och han hade det inte roligt när vi körde i Finland.

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
EU moppe, Kina Minimoto å en liter adrenalin
Tourade ner till Assen från Luleå med R6an.

Bytte bakdelen till en krasch bakdel från en känd kraschkåps leverantör. På så sätt gör det inget om "lacken" blir repig. Har en jätte Adidas väska som jag lägger längs hojen där passagerarsadeln ska vara och mjuka sido väskor ala IXS som jag hänger över Adidas väskan. På detta sätt hamnar sidoväskorna en bra bit från avgassystemet som annars är ett problem på sporthojar.

Hade en tankväska oxå. Packar sen allt i plastpåsar och hade en vattentät ryggsäck i ena sidoväska. Kan tillägga att vi hade med en riktig kol grill till Assen, liten men ändå en grill :tummenupp

I regn kör jag med gummihandskar (Diesel handskar) har bomullsvantar under om det är kallt. Om det är jättekallt klickar jag igång handtagsvärmarna :)
Har ett par Alpinestar SM-X Goretex och jag kan intyga att dom är vattentäta. Sist en traditonellt regnställ.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM