Transponder 2007!

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Ja då fick man en kostnad till!

På licenskursen sa dom att man som Rookie första året kunde låna transponder, men nu läser man att låna är att hyra för 500kr per helg.:tummenupp

Så min fråga är: stämmer det man läser på Roadracing.se, vilket det troligtvis gör. Frågan är då kan man köpa billigare transponder någon annan stans än roadracing.se?

Och är det nån som har någon som ligger å skräpar kan ni PMa mej!:)

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
Så här är det:

Är det din första säsong får du låna. Är det din andra säsong får du "låna" för 500kr eller köpa egen.

En annan lösning är att låna transponder av någon som inte kör i samma klass som en själv.

:)

(rätta mig någon om jag har fel)

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Så här är det:

Är det din första säsong får du låna. Är det din andra säsong får du "låna" för 500kr eller köpa egen.

En annan lösning är att låna transponder av någon som inte kör i samma klass som en själv.

:)

(rätta mig någon om jag har fel)
Jag trodde också att det va så men så här står det på roadracing.se

Från och med 2005 måste alla A-förare och från och med 2006 även alla B-förare (undantaget 125 junior) ha egna AMB-transpondrar vid samtliga SM deltävlingar. Nya förare som löser ut sin licens första gången får hyra transponder för 500kr per helg. SVEMOs RR-sektion erbjuder AMB-transpondrar till rabatterat pris. Läs mer om de två transpondertyperna nedan. Ni behöver inte ha tävlinglicens för att köpa transponder.

min tolkning är att man måste köpa egen, eller?

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
Jag trodde också att det va så men så här står det på roadracing.se

Från och med 2005 måste alla A-förare och från och med 2006 även alla B-förare (undantaget 125 junior) ha egna AMB-transpondrar vid samtliga SM deltävlingar. Nya förare som löser ut sin licens första gången får hyra transponder för 500kr per helg. SVEMOs RR-sektion erbjuder AMB-transpondrar till rabatterat pris. Läs mer om de två transpondertyperna nedan. Ni behöver inte ha tävlinglicens för att köpa transponder.

min tolkning är att man måste köpa egen, eller?

Så tolkar jag också den texten.

sandstream

Guest
Under 2006 fick rookie-förarna som körde sin första tävling det året låna transponder grattis.
Lodnert har via mail svara mig att de ska göra likadant i år.

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
Det är en väldigt liten engångskostnad med tanke på vad det kostar att köra hoj.

Det är skönt att slippa hålla reda på transpondern innan du ska ut på banan och lämna tillbaka när du åker av banan... tråkigt att glömma av sig på något kval eller så...

sandstream

Guest
Det är en väldigt liten engångskostnad med tanke på vad det kostar att köra hoj.
Visst, men första säsongen känns det som att 3000:- kan läggas på ett set däck istället. Vill man sedan fortsätta att tävla är det nog en bra investering.

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Under 2006 fick rookie-förarna som körde sin första tävling det året låna transponder grattis.
Lodnert har via mail svara mig att de ska göra likadant i år.

Det betyder ju ändå att man måste köpa en nu för att va säker på att få en iallafall om man ska köpa på roadracing.se.
Men frågan va då om det fanns någon annan stans att köpa transponder.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2743979 Det betyder ju ändå att man måste köpa en nu för att va säker på att få en iallafall om man ska köpa på roadracing.se.
Men frågan va då om det fanns någon annan stans att köpa transponder.
Ny får du garanterat inte tag på den billigare. Begegnatmarknaden i Sverige är ganska liten men har du kikat på E-bay?

sandstream

Guest
Det betyder ju ändå att man måste köpa en nu för att va säker på att få en iallafall om man ska köpa på roadracing.se.
Nja, sista dagen är 2/4 så du har 2 månader på dig om du vill beställa någon annanstans.

EDIT: Ett par länkar till ställen där man kan köpa AMB Tran X 260:
http://www.pegasusautoracing.com/productdetails.asp?RecId=3062
http://www.pegasusautoracing.com/productdetails.asp?RecId=3061
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/AMB-...yZ107058QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Här kan man söka:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=amb+TranX+260&btnG=Google-sökning&meta=

Last edited:

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
Visst, men första säsongen känns det som att 3000:- kan läggas på ett set däck istället. Vill man sedan fortsätta att tävla är det nog en bra investering.

vad är 3000:- mer eller mindre på en säsong även om det är första???

Om du tycker det är för mycket har du valt fel sport...

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
2 st ZX 10-09 Race

Den kom ju som ett brev på posten! 3000 kr är kanske inte så mycket i det stora hela, men om du inte räknat med att lägga ut det så är det väl en slant.Det är ju en dags träning till eller! Men allt beror ju på hur man ser det, se det på ditt sätt så ser jag det på mitt sätt!:tummenupp

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern

Blir man automatiskt så tuff som du när man blir uppklassad? :rolleyes:

Det är ju ganska många dyra engångsutgifter en förstasäsong, och kan man slippa några av dom så är det väl skönt..

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
Blir man automatiskt så tuff som du när man blir uppklassad? :rolleyes:

Det är ju ganska många dyra engångsutgifter en förstasäsong, och kan man slippa några av dom så är det väl skönt..

Är absolut inte tuff... Men har du tänkt att bara köra en tävling förstår jag att det är en stor utgift... men ni pratar ju om en första SÄSONG och då är inte 3000:- några stora penagar hur mycket man än snålar...

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Är absolut inte tuff... Men har du tänkt att bara köra en tävling förstår jag att det är en stor utgift... men ni pratar ju om en första SÄSONG och då är inte 3000:- några stora penagar hur mycket man än snålar...

mmm jag förstår hur du tänker... Jag tycker fortfarande det är skitkul så fort jag är på banan, så jag siktar in mig på att få så många timmar bakom styret per krona som möjligt. Kommer inte köra så många tävlingar, tror jag...
får väl se hur det går...

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Något som blir dyrare än vad man först tänkt är väl aldrig roligt vad det än är eller hur mycket det än kostar.
Jag tycker inte 3000 är lite pengar men visst vi har olika budget.
Jaja det är inte meningen att älta detta hela tråden, jag har fått svar på mina frågor.

Tack för alla bra svar:)

sandstream

Guest
3000:- är ca 5% av min budget som jag hellre lägger på 3-4 bandagar eller ett set däck om man nu kan låna en transponder gratis.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...