TRE mojäng på 1000R

Ekman

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
buse 1300R
Har sett att man kan köpa en färdig grej man kopplar in på hojen, tror att det är i databoxen, man ska i allafall ska man ändra tänd kurvan på dom första fyra växlarna o där igenom öka effekten plus att man tar bort toppfarts-spärren.

Men funkar det här nå bra, Är det skadligt för motorn. nån som har erfarenheter av en sån här pryl????

s9d8as0vjk

Guest
Gå in på Gixxer.com och sök på "Ivans TRE" så hittar du info i överflöd.

Ska tydligen "modda" 1:an, 2:an, 3:an & 6:an en aning samt att toppspärren försvinner. Dock kommer hastighetsmätaren stanna vid 299km/h ändå.

Ekman

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
buse 1300R
guys, i wouldn't recommend getting those TRE mods,
i went to the Superbikes today, and ended up chatting to the Suzuki dude in charge of warranty claims. So he'd know his shit about what would hurt your bike and what wouldn't.
anyway, i told him how i'd done my TRE mod (as per posts on GIXXER.com) and he told me that the problem with that was that 5&6th gear richen up the fuel ratio due to the SRAD forcing more air in. So if you were running the 5/6 gear map in lower gears, you might find you are running your bike too rich...

he said that if you really want to do this mod, you should pull out the GPS and remove the resistors for 1, 2 & 3 gears, and wire them up to 4th gear.
That way, 1,2,3 & 4 are all maped to 4th for good performance, but you still have your 5&6th maps for the higher fuel ratios.

Det här lät ju inge bra !!!!! :skrämd

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Mr.B har rätt..

I växellådan sitter en variabel resistor som talar om för ECU:n vilken växel du har och pga av (välj en godtycklig förklaring)

- bullerkrav.
- avgaskrav.
- körbarhet.

Så har suzuki ställt tillbaka tändningen något i 1,2,3,4 på varv upp till 5000 cirka.

Det TRE modden gör är att den visar endast ett motstånd så att ECU´n tror att du ligger i femmans växelhela tiden. Då lägger ECU´n på en ren tändkurva.

Mig veterligen är det ingen fara att koppla på en TREmod.

Jag och hundratals andra har kört med en sån kopplad i flera år nu och det är inga problem.

Det är även sant som MrB säger att fartspärren försvinner (eftersom den tror att femman ligger i) dock visar hojjen fortfarande 299 som max (förutom 750 -00 som glatt visar mer)

Motospeed säljer denna TRE modd som är med originalkontakter så att du kan koppla i och ur den utan att göra åverkan på din kabelstam. Dom tar ohyggliga 2000kr för ett motstånd på 6,8kOhm (15kOhm för gsxr750 har jag för mig) så ge fan att gynna dom blodsugarna.
Du kan handla en JSD (samma sak) på nätet (det har jag gjort) den kostar $27 med frakt har jag för mig..

http://www.pro-libertate.com/gsxr1000/J__Products/JSD/jsd.html

Nu till det som egentligen betyder nått.
Märker man skillnad ??

- Ja, om du trimmat hojjen innan med tex helsystem / knfilter / powercommander märks det står skillnad.

Du får inte mer effekt på toppen. bara en renare tändkurva och segheten under 5000 försvinner, den svarar snabbare och insprutningen blir mjukare (mindre ketchupeffekt).

Är det bortkastat om man inte har nått mer trim ?

- Njae. den går bättre men man märker inte en dramatisk skillnad (lite från person till person).

/KetogaN

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ekman skrev:
guys, i wouldn't recommend getting those TRE mods,
i went to the Superbikes today, and ended up chatting to the Suzuki dude in charge of warranty claims. So he'd know his shit about what would hurt your bike and what wouldn't.
anyway, i told him how i'd done my TRE mod (as per posts on GIXXER.com) and he told me that the problem with that was that 5&6th gear richen up the fuel ratio due to the SRAD forcing more air in. So if you were running the 5/6 gear map in lower gears, you might find you are running your bike too rich...

he said that if you really want to do this mod, you should pull out the GPS and remove the resistors for 1, 2 & 3 gears, and wire them up to 4th gear.
That way, 1,2,3 & 4 are all maped to 4th for good performance, but you still have your 5&6th maps for the higher fuel ratios.

Det här lät ju inge bra !!!!! :skrämd

Helt klart en övernitisk suzukiman.. det stämmer säkert men eftersom halva världen fortfarande tror att man kan montera slipon/helsystem/kn filter utan att bestycka om/mappa om så skulle jag nog inte oroa mig om den gick lite fett när du kör sakta.. tycker man kan tolka in ganska mycket i det.. i så fall skulle det skada hojjen om man kör i 50-60 i femman för då går den fett.. (lite luft och hög växel)

Stoppa i en powercommander och få den mappad så slipper du vara rädd.. eller kan du lämna den original.. och lägga pengarna på däck och banpengar =)

Ekman

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
buse 1300R
Jag har bara slipon på. men funderar på en power comander.
Får jag mer ut av en sån om jag köper en TRE grunka

Tänkte börja med TRE:n den är ju billigast!

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Slösa inte bort pengar på sånt strunt, löd dit motståndet själv...
Eller kom upp till mig så hjälper jag dig...

Såg att han Jeff som säljer det mesta på Gixxer.com hade bänkat med den spärrad på 5án och 6án... har för mig att han fick högre topp effekt på 6án men kom upp i topp effekten snabbare med den spärrad på 5án.... Det skilde typ 0,5-1 hk på toppen...

Ett 6,8kohms motstånd fejkar femman
Ett 15kohms motstånd fejkar sexan

Tro man gör klokast att välja femman, har större behov av ett snabbare gassvar än nå´n ynka topp häst... samt att fart spärren försvinner på femman...

mvh Mathias

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MaPe skrev:
Slösa inte bort pengar på sånt strunt, löd dit motståndet själv...
Eller kom upp till mig så hjälper jag dig...

Såg att han Jeff som säljer det mesta på Gixxer.com hade bänkat med den spärrad på 5án och 6án... har för mig att han fick högre topp effekt på 6án men kom upp i topp effekten snabbare med den spärrad på 5án.... Det skilde typ 0,5-1 hk på toppen...

Ett 6,8kohms motstånd fejkar femman
Ett 15kohms motstånd fejkar sexan

Tro man gör klokast att välja femman, har större behov av ett snabbare gassvar än nå´n ynka topp häst... samt att fart spärren försvinner på femman...

mvh Mathias

Du har rätt.. har man möjlighet så kan man med fördel löda en egen TRE för nårra kronor. MEN! har du fortfarande garanti så kan det vara bra att ha en färdig JSD/TRE mod där man inte skadar kontakterna på sin hoj.

Skulle man få ett garantiärende och dom vill komma undan har dom en utmärkt syndabock om du lödat i hojjen själv.

300 pengar är inte så farligt för att slippa riskera garantin.

/KetogaN

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Eller så plockar man kontaktstycket från bakramen så slipper man ett ev tjaffsande om garanti.
Ska iofs till en bra nitisk meckare om dom skulle börja mummla om något sådant.
Nä fram för mer hemmapatent!

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Undrar: påverkas både tändningen o blandningen av detta ?
Jänkaren pratar soppa, ketogan (mest) tändning.
/u

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Om det är så att Suzukin har olika bränslemappar för olika växlar så påverkas givetvis bränslemappen.

Dock anser jag att bränslemappen in kan skilja dramatiskt mellan låg och hög växlar eftersom dom överlappar varandra nåt enormt. (du kan mycket väl puttra i sexan i 60-70, samtidigt kan du köra 220+ i trean) så personligen är jag inte speciellt orolig.

(på min hoj har jag TRE mod och powercommander så jag har endast en optimerad bränslemapp för alla växlar).

Som jag påpekat innan går inte TE modden in och aktivt modifierar olika saker. det enda den gör är att lura ECU till att tro den är i femte växeln hela tiden.

/KetogaN

MaPe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det jag gjorde på min var att jag lödde fast kablar på motståndet sen satte jag fast kabelskor som jag hade liggande, tyvärr så passade dom inte i orginal kontakten så jag tog ut orginal kablarna å sköt ihop kabelskorna bredvid... drog en krympslang över det hela för skydd mot väta samt att dom inte kan hoppa ur...
Bara att återställa till orginal... inget är klippt eller för stört av orginalet... så 300kr är för mycket för mig, å jag har garanti kvar...

Intressant det där med hur å vad mc-tillverkarna styr med boxen, samt hur avancerat det börjar bli men än är det långt kvar till bilarnas standard... vore trevligt med hela eftermarknads sprut typ MoTeC till en hoj... kommer nog..

Mvh Mathias

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ulf_lundin skrev:
HAR den olika mappar f olika växlar ?
/u

Jag vet inte. Suzuki killen i usa påstår det tydligen.
det skulle mycket väl kunna vara så eftersom den tänder senare på de lägreväxlarna.. men du får juh tändning och bränsle mapp för samma växel så det borde inte vara nått problem om den nu har olika mappar för olika växlar.

Jag köper inte argumentet på att den skulle ta skada för att man kör med 5:ans tänding och bränslemapp vid lågt tryck i luftboxen.. (händer fan ofta att man crusiar i stan i femman).

/KetogaN

Last edited:

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MaPe skrev:
300kr är för mycket för mig

Mvh Mathias

300 är juh vad man bränner på en lördag om man gasar lite..
Hur har du råd att försäkra och köra en GSXR1000 om du tycker 300kr är mycket för en pryl som man kan klicka i och ur på en minut (inklusive lyftning av tanken).

Bara nyfiken ?

/KetogaN

Last edited:

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
majtii skrev:
... och Elfa varianten kostar 15 spänn.

Ja om man redan har lödkolv, kunskaperna, krympslang och vill lägga tid på att pilla ihop det för att inte tala om att köra och handla det som säkert kostar en hel del i bensin.

300spänn är inga pengar för en hermetisktförseglad produkt med original kontakter som inte ärjar eller strular pga av att du missat nånstans så det går fukt i skiten.

Dessutom skickas den till dörren och du slipper "glömda utgifter".

Erkänn nu att som lekman kan man lika gärna lägga 300spänn.

/KetogaN

MaPe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Till KetogaN
Så sant, kan man inget eller inget har, anlita fackfolk... det var därför jag erbjöd Ekman att komma upp till mig å få det fixat..

Nu är jag ganska övertygad om att min variant med krympslang slår orginal kontakter mot väta men tror inte att nå´n av dom olika kommer att få bekymmer...

Jag personligen värdera det mesta mot tid å pengar innan jag köper det.. en sån här pryl köper jag inte för 300kr men å andra sidan så betalar jag gärna 179kr för en Biltema ljusförstärkare, då blir det inte värt att gör en själv... men jag förstår vad du menar..

men jag är av den typen "kan sjäv å inte nå´n annan jävel kan nå´t" men även jag inser mina brister å frågar om råd å tar hjälp av andra...
Hade nog aldrig brytt mig om att ens fixa en egen TRE om jag inte läst dina inlägg på gammla sporthoj.. :tummenupp
Mvh Mathias

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag har kollat upp det där med att den skulle ha en fetare mapp i 5/6:an pga ramair intagen.. och enligt min suzuki OEM service manual så är det istället så att den går efter varvtal, och vid hörge varvtal fetas blandingen på för att kompensera högre lufttryck i luftboxen oavsett växel.

Mest för er info..

/KetogaN

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept