Mr.B har rätt..
I växellådan sitter en variabel resistor som talar om för ECU:n vilken växel du har och pga av (välj en godtycklig förklaring)
- bullerkrav.
- avgaskrav.
- körbarhet.
Så har suzuki ställt tillbaka tändningen något i 1,2,3,4 på varv upp till 5000 cirka.
Det TRE modden gör är att den visar endast ett motstånd så att ECU´n tror att du ligger i femmans växelhela tiden. Då lägger ECU´n på en ren tändkurva.
Mig veterligen är det ingen fara att koppla på en TREmod.
Jag och hundratals andra har kört med en sån kopplad i flera år nu och det är inga problem.
Det är även sant som MrB säger att fartspärren försvinner (eftersom den tror att femman ligger i) dock visar hojjen fortfarande 299 som max (förutom 750 -00 som glatt visar mer)
Motospeed säljer denna TRE modd som är med originalkontakter så att du kan koppla i och ur den utan att göra åverkan på din kabelstam. Dom tar ohyggliga 2000kr för ett motstånd på 6,8kOhm (15kOhm för gsxr750 har jag för mig) så ge fan att gynna dom blodsugarna.
Du kan handla en JSD (samma sak) på nätet (det har jag gjort) den kostar $27 med frakt har jag för mig..
http://www.pro-libertate.com/gsxr1000/J__Products/JSD/jsd.html
Nu till det som egentligen betyder nått.
Märker man skillnad ??
- Ja, om du trimmat hojjen innan med tex helsystem / knfilter / powercommander märks det står skillnad.
Du får inte mer effekt på toppen. bara en renare tändkurva och segheten under 5000 försvinner, den svarar snabbare och insprutningen blir mjukare (mindre ketchupeffekt).
Är det bortkastat om man inte har nått mer trim ?
- Njae. den går bättre men man märker inte en dramatisk skillnad (lite från person till person).
/KetogaN