MOTARD på TT600R -98 ?????

Thompada

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Wildstar 1600 & en Dominator ...
:4skrika Nån som byggt motard på YAMAHA TT600R -98/99 :va

- lämpliga hjul ???
- trim ???
- vad mer ???

:Bugar

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ähh..de enda jag vet är att man bruka slänga på alu fälgar på dessa hojar...annars e de bara o försöka hitta nå kitt.
mellan 6- massa papp kostar det =)
sen ska de väl finnas nån strypning(elektrisk) på den...har för mig under sadeln men man kan ha fel..ha du provat sökt på forumet?

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
ozeo skrev:
ähh..de enda jag vet är att man bruka slänga på alu fälgar på dessa hojar...annars e de bara o försöka hitta nå kitt.
mellan 6- massa papp kostar det =)
sen ska de väl finnas nån strypning(elektrisk) på den...har för mig under sadeln men man kan ha fel..ha du provat sökt på forumet?
Har haft en sån. Hjul är väl som vanligt... Ekra om de nav du har eller beställ eller köp fälgar. Inget vidare tryck i de men du kan ju åka hur långt som helst utan problem. Kvalitet är det på grejjerna. Du kan rycka en kabel under sadeln ja som gör den lite vassare.

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
mr_rockster skrev:
Har haft en sån. Hjul är väl som vanligt... Ekra om de nav du har eller beställ eller köp fälgar. Inget vidare tryck i de men du kan ju åka hur långt som helst utan problem. Kvalitet är det på grejjerna. Du kan rycka en kabel under sadeln ja som gör den lite vassare.

hur mycket vassare blir dom om man rycker kabeln?

jag är lite på jakt efter en honda xr600, men det är så fruktansvärt dåligt utbud av dessa. yamaha tt600 finns det dock i överflöd. det känns som att det måste ha sålts hundra 600tt för varje xr600 som sålts. fattar inte riktigt varför för hondan verkar ha sjukt bra kvalite, den har mer effekt än yamahan och väger rätt mycket mindre. vad är det som gör yamahan så fruktansvärt populär? jag fattar noll....

om man rycker den där kabeln, kommer en tt600 då i alla fall i närheten av en xr600?

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Honda ägare vet värdet av en Honda och säljer inte den.

Yamis ägare gör allt för att bli av med sina sunkhögar :hihi :yoparty

Köp en XR650 i stället. De kom 00 och är bra mkt bättre än en XR600 :tummenupp:

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
måste prova en xr 650 nåt..kör juh själv 600an o tycker den e skön...men har den mest för att jag ska lära mig köra..bättre krascha med en 20 tusings hoj än 50 :D
är helnöjd med denna iaf :tummenupp

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
PutteLiten skrev:

jag vet inte om det där var riktat mot mig. ifall det var det så vill jag helst bara betala 20.000kr för en xr 600. en xr650 är alldeles för dyr för mig. om jag hade 50.000 att lägga skulle jag köpa en husaberg 650 istället.

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
vill du ha någerlunda effekt o kvalite leta vidare på en xr600
vill du ha kvalite o inte lika mycke effekt skaffa en tt eller dr eller likn. man kan ha lika kul på en sån beroende på hu duktig man är :tummenupp

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
bmwjohan skrev:
jag vet inte om det där var riktat mot mig. ifall det var det så vill jag helst bara betala 20.000kr för en xr 600. en xr650 är alldeles för dyr för mig. om jag hade 50.000 att lägga skulle jag köpa en husaberg 650 istället.

aha, 20 000 kr :(
Husa är inte alls samma sorts motard som en XR. XR kan man ka kul med på bana men en Husa smiskar den på halvgas (väger xx antal kilo mindre och har dessutom lagt till moms på antal hästar :tummenupp ).
På gata passar däremot en XR bättre än en Husa, i alla fall om man som jag kör längre sträckor och inte bara runt kvarteret och latjar runt i stan (där det finns många poliser somo vill låna körkortet ett tag, för att inte prata om alla småbarn som inte är kompatibla med en hård motard...).

Hade du 50k hade du ändå fått köpa Husan för kvalitet kostar (XR650 kostar mer än 50...) :hihi

Lycka till med att hitta en fin en, för det är förbaskat kul med motarder :) :banana

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
ozeo skrev:
vill du ha någerlunda effekt o kvalite leta vidare på en xr600
vill du ha kvalite o inte lika mycke effekt skaffa en tt eller dr eller likn. man kan ha lika kul på en sån beroende på hu duktig man är :tummenupp

det jag har som krav är att jag ska kunna åka powerslides med den och att den ska gå upp på slangen på bara gas på i alla fall tvåans växel. alltså om jag åker på grusväg/stigar så ska jag kunna lägga rejäla fåror med bakhjulet i kurvorna(förstås utan att använda koppling) på åtminståne 2an gärna 3'ans växel. klarar en yamaha 600tt sånt?

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
klart den klarar men att gå upp på baken så måste du nog amnvända koppling..
min xr går upp på 3an på bara gas men då får man jobba för det :D "rycka o slita"men den e helt original o originaldrevad.. tycker min xr går bättre "under 100" än min gammla ktm lc4-99

köpte den för 20 papp då följde isdäcken med..motardfälgar köpte jag veckan efter för 6 papp så 26 för allt. det e jag ganska nöjd med. men då e det en slit o släng hoj. att använda xr till motardsyfte e kanon oså :tummenupp
nästa offroad/motard blir nog en xr650 vill inte ha nå effektsvagare än 600an o vill inte serva hela tiden.

jag skambjöd o fick den för de pris jag ville..prova skicka iväg nåra mail man vet aldrig...

närheten av dig.
http://www.blocket.se/view/3643996.htm?caller=obl_s&l=0&c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/3485474.htm?caller=obl_s&l=0&c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/3366572.htm?caller=obl_s&l=0&c=1&city=0

Last edited:

Schvidja

En cylinder per hoj räcker!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
KTM 625sxc
Thompada skrev:
:4skrika Nån som byggt motard på YAMAHA TT600R -98/99 :va
- lämpliga hjul ???
- trim ???
- vad mer ???
:Bugar

Jag har en 98a. Har satt dit suzuki al-hjul och skiva, de funkar bra, har dragit sladden under sadeln och kör med crd system. Den är trevlig på bana men har inte alls samma skjut ur svängarna som en rejshoj :confused: , den reser sig inte på bakjhulet ur svängarna:hihi, att slajda är nog mer en kompetensfråga än hojfråga. Satsa på låg utväxling på bana. I övrigt så håller den bra, nästan underhållsfri och är en perfekt vinterhoj. I endurospåret funkar den som styrketränings-maskin :huvet men betydligt roligare än att gå på gym. :banana

Schvidja

En cylinder per hoj räcker!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
KTM 625sxc
Z.w.A skrev:
Kolla in dessa sidor för tillbehör:
www.off-the-road.de
www.kedo.de

Vad är det som sladden under sitsen stryper? :va

Det måste va nåt med tändningen. När man kör med sladden i så är det
ett motstånd innan den varvar ur, ett slags fördröjning som är ganska irriterande :näsblod . Kopplar man ur den så känns den mycket piggare och tvekar inte att varva upp. :hihi Det vart en helt ny hoj när man drog sladden :banana Jag vore tacksam om jag hittade lite mer sladdar på hojen
som gav samma effekt :lol

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Xr650 sm turbo
bmwjohan skrev:
hur mycket vassare blir dom om man rycker kabeln?

jag är lite på jakt efter en honda xr600, men det är så fruktansvärt dåligt utbud av dessa. yamaha tt600 finns det dock i överflöd. det känns som att det måste ha sålts hundra 600tt för varje xr600 som sålts. fattar inte riktigt varför för hondan verkar ha sjukt bra kvalite, den har mer effekt än yamahan och väger rätt mycket mindre. vad är det som gör yamahan så fruktansvärt populär? jag fattar noll....

om man rycker den där kabeln, kommer en tt600 då i alla fall i närheten av en xr600?
Om man slänger på ett slipon spelar ingen roll villket, helst även krökar och öppnar lufburken minst motsvar 75mm hål, bestyckar in fuggarna. i detta skick röker man xr 600 med motsvarande åtgärder! vill man röka husa bergare 650ior så byter man bara kamm till en typ megacyckle allroand och portar toppen byter till micuni/dellorto fuggar med avstämd insug, högkomp! (har provat tro mig!) Snabbaste orginalmotor med bara yttre trimm dvs rätt yttre trim såsom krökar dämp förgas, luftinsläpp, ej ingrepp i motor Är xr 650 (tro mig har provat, xr 600, xr 650,husaber,husqarna 570,610,ktm 660,640, Mot varandra i några år! Bästa vrid har helt klart tt600 stor skillnad. Benny

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Boost 2 skrev:
Om man slänger på ett slipon spelar ingen roll villket, helst även krökar och öppnar lufburken minst motsvar 75mm hål, bestyckar in fuggarna. i detta skick röker man xr 600 med motsvarande åtgärder! vill man röka husa bergare 650ior så byter man bara kamm till en typ megacyckle allroand och portar toppen byter till micuni/dellorto fuggar med avstämd insug, högkomp! (har provat tro mig!) Snabbaste orginalmotor med bara yttre trimm dvs rätt yttre trim såsom krökar dämp förgas, luftinsläpp, ej ingrepp i motor Är xr 650 (tro mig har provat, xr 600, xr 650,husaber,husqarna 570,610,ktm 660,640, Mot varandra i några år! Bästa vrid har helt klart tt600 stor skillnad. Benny

Nåväl bästa vridet men hur är det med körglädjen då om man jämföt till Husaberg,Ktm,Husky då känns det nog som det kvittar att lägga ut dessa pengar i onödan på TTR när man kan köpa en av de andra istället!

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Lägger väl in en bild på nån TTR som jag hittade på google!

Bifogat

• TTR600-SM.jpg
    TTR600-SM.jpg
    54.9 KB · Visningar: 1,037

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
XR600 har sålts i fler exemplar än TT i både Sverige och utomlands. Att så få är till salu beror nog på att folk gärna behåller dom, jävligt mysig hoj, även om det finns lättare och vassare modeller.
Min XR går iaf upp på gas oprovocerat på tvåan med org.drev (det gör nog husan på femman iofs hehehe)

XXXXX

Ett hjul i taget...
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
R1100S o R1200GS
PutteLiten skrev:

Så sant, så sant...
Har haft en rutten TT600R innan man skådade ljuset med en XR650R :banana

Thompada

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Wildstar 1600 & en Dominator ...
ozeo skrev:
klart den klarar men att gå upp på baken så måste du nog amnvända koppling..
min xr går upp på 3an på bara gas men då får man jobba för det :D "rycka o slita"men den e helt original o originaldrevad.. tycker min xr går bättre "under 100" än min gammla ktm lc4-99

köpte den för 20 papp då följde isdäcken med..motardfälgar köpte jag veckan efter för 6 papp så 26 för allt. det e jag ganska nöjd med. men då e det en slit o släng hoj. att använda xr till motardsyfte e kanon oså :tummenupp
nästa offroad/motard blir nog en xr650 vill inte ha nå effektsvagare än 600an o vill inte serva hela tiden.

jag skambjöd o fick den för de pris jag ville..prova skicka iväg nåra mail man vet aldrig...

närheten av dig.
http://www.blocket.se/view/3643996.htm?caller=obl_s&l=0&c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/3485474.htm?caller=obl_s&l=0&c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/3366572.htm?caller=obl_s&l=0&c=1&city=0

Hej! :D

jag jobbar på att ge skambud här i höstmörkret... :tummenupp
både på XR o TT... som efter övervägande verkar vettigast...
kommer det nån KLX i mitt synfält till bra pris... så kanske... :)

en annan liten undran??? :va

om man nu införskaffar andra hjul...
bromsskivor med distanser o fästen är väl inget problem...
MEN hur funkar det med hjulaxlar??? :va

/Thompada

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj