växellåda, dogs

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Jag har skaffat ny gaffel o två nya drev hane/hona till 2ans växel. Problemet har varit att 2an spottades ut vid belastning(standardfel NS400R) Alltså, "Shift drum" (jag är dålig på svenska här) bibehålles i rätt läge(2an) men dreven går isär och sliter ned och bänder gaffeln brutalt. Dogs'en var väldigt slitna o avfasade. Men nu har jag nya grejer som sagt.

När jag kör växelådan i blocket, ser man tydligt att "gear dogsen" går in i honorna endast kanske 3/4 av möjlig längd. Det verkar vara så på alla växlar. Jag gissar att det är normalt men är lite orolig att problem skall uppstå och att den skall börja spotta igen. Hur ser det ut i era växellådor? Är det normalt?

tack
håkan

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Dogs=ingreppsklackar
Shift drum=Kulissrulle eller selektortrumma

Jag antar att du bytt skiftgaffeln? Är det lika lite ingrepp på alla drev så är det förmodligen i sin ordning.
Det man brukar göra är att "undercutta" ingreppsklackarna, dvs fila dem så att de drar ihop dreven vid belastning. Jag tror att alla MC-verkstäder kan ordna detta. (Säkerligen inte själva, men de känner till nå n som kan...)

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Mattias skrev:
Dogs=ingreppsklackar
Shift drum=Kulissrulle eller selektortrumma

Jag antar att du bytt skiftgaffeln? Är det lika lite ingrepp på alla drev så är det förmodligen i sin ordning.
Det man brukar göra är att "undercutta" ingreppsklackarna, dvs fila dem så att de drar ihop dreven vid belastning. Jag tror att alla MC-verkstäder kan ordna detta. (Säkerligen inte själva, men de känner till nå n som kan...)

Ja visst. Gaffeln är ny. Har i o f s inte provad med denna riktigt än. Kan ju vara att den förra var böjd. Men o andra sidan verkar det vara generelt på alla växlar. Jag tänkte även på att undercuta. Men blir inte det lite konstigt om de inte går in helt? Jag antar att man undercutar både hane o hona?

/håkan

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
I princip alla växellådsdrev i dagens motorer är sinterpressade som i sig själv gör det till ett väldigt hårt och segt material. Helt omöjligt att svetsa i eftersom de har "inbyggd" olja i sina porer. Dom är inte härdade. Går utmärkt att fräscha upp i en fräs utan att behöva härda dom efteråt.

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
andersbrink skrev:
I princip alla växellådsdrev i dagens motorer är sinterpressade som i sig själv gör det till ett väldigt hårt och segt material. Helt omöjligt att svetsa i eftersom de har "inbyggd" olja i sina porer. Dom är inte härdade. Går utmärkt att fräscha upp i en fräs utan att behöva härda dom efteråt.

Det stämmer, från början har man väl ett pulver som man lite förenklat pressar ihop under precis lagom värme. Ytskiktet på kornen i pulvret smälter men kärnan är fortfarande hård, därefter svalnar det. Eftersom kornens kärnor inte har pressats ihop så betyder det att det fins mikroskopiska hålrum i metallen, där pressar man med ett sjuhelsikes jäkla tryck in olja. Det är särskilt användbart i t.ex. bussningar och lager, då de blir underhållsfria, dvs. självsmörjande.

Fräsa hårdmetall är lite knepigt, materialet är ju, inte helt överraskande, HÅRT! Men tar man bara små skär så är det lugnt, man behöver dessutom inte härda materialet, det är hårt som fan ändå.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati