Uppladdning Kemora

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
nu har jag förbundit mig att åka till Kemora och brumma
runt lite med Guzzin (om ingen ger mig en R6:a innan dess).

tänkte vi behöver en tråd för att samordna oss
både praktiskt och för att peppa varandra så vi
får en trevlig helg.

Finns det några dansbanor i närhet?
Lite humppa skadar aldrig. :banana

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
gthyni skrev:
2175345 nu har jag förbundit mig att åka till Kemora och brumma
runt lite med Guzzin (om ingen ger mig en R6:a innan dess).

tänkte vi behöver en tråd för att samordna oss
både praktiskt och för att peppa varandra så vi
får en trevlig helg.

Finns det några dansbanor i närhet?
Lite humppa skadar aldrig. :banana

---

Dansbanor?
*asg....du får vara glad om du ser nått kjoltyg överhuvudtaget *s

JonasJ

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
-
Är det någon veteran som skulle kunna skriva ihop en liten "bra att veta" lista för oss nybörjare som ska med till Kemora, allt från bankörningen till försäkringar och saker att ta med sig?

Då slipper vi förhoppningsvis stå där och göra alla dumma nybörjarmissar :)

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
första gången för mig också, men ett tips vet jag:

1. åk bil+släp dit,
en bruten växelspak lr kopplingshandtag lr etc etc
gör det svårt att köra hem hojen

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
packlista

JonasJ skrev:
2186147 Är det någon veteran som skulle kunna skriva ihop en liten "bra att veta" lista för oss nybörjare som ska med till Kemora, allt från bankörningen till försäkringar och saker att ta med sig?

---

Helt rätt med släp...långt att gå hem om oturen grinar en i ansiktet :)
I övrigt så bör man ha följande med sig (ej rangordnat):
Kristallglas, tallrik och bestick. Ett gott rött vin (ej låda...då det lätt kan bli svårtkört dagen efter), engångsgrill, oxfilé, potatissallad, gurka och tomat (kostcirkeln ni vet...) samt ett gott bröd. Då är halva resan i hamn. För själva körandet rekommenderas ett gäng extra t-shirts (vid sol), parasoll och depåstol (egen parasollflicka är inte helt fel men ej nödvändigt). Riktigt seriösa alt. osäkra tar med sig extra broms- & kopplingshandtag samt växel- och fotbromspinne. Och däcksvärmare. En extra omgång däck är aldrig fel så man - om körningen på banan blir ett fiasko - kan ställa sig i depån och burna upp bakdäcket (alltid lika populär företelse).

Vad gäller försäkringar så är det ett enda stort elände. Varje bolag verkar ha sina tolkningar och regler. Länsförsäkringar var dock medgörliga sist jag var under förutsättning att det ej var tidtagning inblandat. Det är bara att ringa runt och kolla, glöm inte att få det ev. positiva svar mailat så du har det svart på vitt.

Sist men inte minst; viktigast är nog ändå ett gott humör och insikten om att man inte är odödlig. Dessutom; tävla bara mot dig själv, inte mot Lasses och dom andras tider - det kan bli tungt. Däremot är det absolut klokt att be om lite "följa-john-körning" för att lära känna banan och vilka spårval som kan vara idealiska.

Well, thats abt it. Lycka till nu!

/Urban som varit hela 1 1/2 gång på Kemora (snökaos ena gången) samt inte ens har någon hoj just nu....förtutom en Repsol-Honda in my dreams :)

PS! Om ni spelar minigolf på campingen, lämna inte klubborna i ån...

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
JonasJ skrev:
2186147 Är det någon veteran som skulle kunna skriva ihop en liten "bra att veta" lista för oss nybörjare som ska med till Kemora, allt från bankörningen till försäkringar och saker att ta med sig?

Min komihåglista för bankörning:

Verktyg (typ Kamasatoolslåda plus lite skruvmejslar) Silvertejp är bra:)

Depåstöd

Däck
(Kemora är ganska snäll på däck men blir det varmt så går dom åt...snabbt)
Men gör för f-n inte som Tokholmarna i fjol med varsin Blade-98, dom kör långst som f-n, färja och hela köret bara för att inte kunna köra mer än ett pass, bägges framdäck var helt slut, den ena cykeln hade blåsor där däcket släppt från korden...HALLÅÅÅÅÅÅ!!!!!

Dunkar för soppa så man slipper åka och tanka hela tiden ett par mil bort.

Skinnställ (2 st) Ett för regn och ett för värme
Handskar, gärna två par
Hjälm
Ryggskydd
Skor

Toalettartiklar
Kudde
Sovsäck
Extrakläder
Träningskläder
Kepa, solbrillor
Extra nycklar (Mycket viktigt!!!)
Maual till hojen (För att kunna skruva fjädring eller sätta sej in i tidtagningsutrustningen om man har sådan på hojen)

Sen är ju ett gott humör och en vetskap om att helgen är lång bra att känna till, man behöver inte sätta "snabba" tider, och skall man sätta "snabba" tider så bör man göra det strax innan man skall hem, så att värdefull bantid inte går åt när man leker Tussilago vid bankanten...

...och för dom som tänker köra riktigt fort; Glöm inte att hur fort ni än kör så finns det ALLTID någon som är snabbare...så varför ens försöka? :tungan

Vad det gäller försäkring så skall ni ta för givet att den inte gäller, då slipper ni bli besvikna. Länsförsäkringar och Folksam säjs gälla men det är helt och hållet upp till dom och situationen, läser man lagtexten så gäller inte försäkringen, punkt slut!

Läs här om ni vill veta hur det funkar:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=117583

För er som aldrig varit på Kemora och/eller banåkning överhuvudtaget så hjälper jag gärna till att visa er runt, och under alla åt som jag kört bana så har jag hittils inte träffat något som inte velat hjälpa till, vi hojåkare är ett vänligt släkte, så det är bara att fråga så får ni svar :tummenupp

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Jag planerar att vara långsam iaf på min stötstångshäck,
om jag blir påkörd bakifrån blir jag arg :hihi

Jag ska kolla lämpliga försäkring,
svemos försäkring för olicensierade gäller godkända banor..
frågan är det om den gäller i Finland också?
Sen har ju RF olycksfallsförsäkringar också?
Gäller försäkringen på en endurolicens träning på asfalt?
etc etc

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
dgs skrev:
2196374 lägg till handduken till din lista denna gång ;)

Tack Danne, tänk att jag alltid glömmer den...men det är väl för att få chansen att dela din handduk... :tungan :D

Btw, skall vi dela transport i år igen?

dgs

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Gsxr 750 -06
Niklasinorr skrev:
2196455 Tack Danne, tänk att jag alltid glömmer den...men det är väl för att få chansen att dela din handduk... :tungan :D

Btw, skall vi dela transport i år igen?

låter som ett lysande förslag!

tede-77

Ny medlem
Gick med
10 May 2006
Hoj
KTM sx500 -08,KTM 300 exc -09,ktm sx 250 -09 ,KTM exc 525 motard, Honda cr 500, Yamaha yzf 426,2 st KTM sx junior,Honda qr 50 ,goes 90 ,ktm sx 50 lc,14e,honda monky,Yamaha pw 80,Honda mt 50,suzuki k50,polaris dragon 120,polaris widetrac 650 trippel
Niklasinorr skrev:
2197048 Jaja, okej då...för den här gången...
Hallå där ..var ska mekanikern sova...

JonasJ

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
-
Tack alla för infon..

Nicklas: när du säger att däcken går åt fort, räcker det med att ta med sig en ny uppsättning däck eller behöver man fler par?

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
JonasJ skrev:
2198974 Tack alla för infon..

Nicklas: när du säger att däcken går åt fort, räcker det med att ta med sig en ny uppsättning däck eller behöver man fler par?

Om du har fräscha däck när du kommer så räcker i vanliga fall ett extra bakdäck, fram brukar ett däck räcka bra. Allting hänger på hur varmt det är och hur du kör och om du kör med gatdäck eller racedäck. En mjuk körstil med lite kubik gynnar livslängd, en 1000-kubikare med en klumpig förare kör upp ett Racetech på en förmiddag utan problem.
Själv har jag funnit en bra kompromiss med ett racedäck fram (Pirelli SuperCorsa, Metz Racetech, Pilot Race motsv) och ett gatdäck bak (Pirelli Diablo Corsa, Metz Roadtech, Michelin Pilot Road motsv.) Det funkar skitbra för mej.
Oftast gör man sej själv en björntjänst med racedäck bak, det greppar bra men slits fort, och slitaget beror på att man kör för sakta. Ett racedäck skall hålla 80-90 grader i stommen, får man inte den temperaturen i stommen utan bara på ytan så börjar däcket rulla av gummi, bitar kan till och med lossna.

Racedäck skall helst köras i kombination med däcksvärmare plus att dom skall köras stenhårt, då håller dom ganska bra. Kör man inte tillräckligt fort så får man faktiskt bättre genomsnittligt fäste med gatdäck eftersom man når gatdäckens optimala temperatur. Många tycker att racedäcken bettar bättre men oftast beror det snarare på att dom uppgör sej lite olika, dessutom är racedäck spetsigare vilket gör att det är mer anliggningsyta vid kraftiga nedlägg, men då måste man också lägga ned så mycket annars så får man en slitkant på däcken som gör att hojen känns orolig vid början av själva lutningen. Hojen blir i regel mer snabbstyrd med racedäck men det kräver sin man för att våga utnyttja det, man måste köra med mycket aktiv motstyrning och "kasta" hojen på sidan, då har man fördel av profilen.

Mycket däckssnack blir det, för normalknutten spelar det ingen roll, kör med hyfsat mjuka däck (inga touringpuckar) och kör mycket istället för att satsa på värstinggrejer, det har du igen flera gånger om :tummenupp

Honda forever

livet börjar vid 14000rpm
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Honda CBR1000RR
nabru skrev:
2191138 ---

Kristallglas, tallrik och bestick. Ett gott rött vin (ej låda...då det lätt kan bli svårtkört dagen efter), engångsgrill, oxfilé, potatissallad, gurka och tomat (kostcirkeln ni vet...) samt ett gott bröd. Då är halva resan i hamn. ..
Apapap... Du glömde "efterrätten" bestående av ostbågar,chips o ett antal chokladkakor (man vill ju INTE att skinstället ska bli för stort över magen) :hihi

Sedan så avrundar man det hela med en handrullad kubansk cigarr.... DÅ är halva resan i hamn...

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Ber om ursäkt

Honda forever skrev:
2200154 Apapap... Du glömde "efterrätten" bestående av ostbågar,chips o ett antal chokladkakor (man vill ju INTE att skinstället ska bli för stort över magen) :hihi

Sedan så avrundar man det hela med en handrullad kubansk cigarr.... DÅ är halva resan i hamn...
----------

Stort misstag av mig att inte "sy ihop" det hela. Man kan ju inte bara tänka "förrätt och varmrätt"....hela kostcirkeln måste ju tas med...hojjåkning är inget att leka med :)

Men...ser jag de andra inläggen verkar få förstå vikten av att njuta...också.
...men visst är en snärtvänlig handduk bra att ha med när man ska jaga varann runt bastun...

Niklasinorr skrev:
2199175

Racedäck skall helst köras i kombination med däcksvärmare plus att dom skall köras stenhårt, då håller dom ganska bra. Kör man inte tillräckligt fort så får man faktiskt bättre genomsnittligt fäste med gatdäck eftersom man når gatdäckens optimala temperatur.

---

Bra tips. Äntligen kan man med gott samvete köpa ett touringdäck! Tack för informationen Niklas!

/U

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...