JonasJ skrev:
2186147 Är det någon veteran som skulle kunna skriva ihop en liten "bra att veta" lista för oss nybörjare som ska med till Kemora, allt från bankörningen till försäkringar och saker att ta med sig?
Då slipper vi förhoppningsvis stå där och göra alla dumma nybörjarmissar
Min komihåglista för bankörning:
Verktyg (typ Kamasatoolslåda plus lite skruvmejslar) Silvertejp är bra
Depåstöd
Däck
(Kemora är ganska snäll på däck men blir det varmt så går dom åt...snabbt)
Men gör för f-n inte som Tokholmarna i fjol med varsin Blade-98, dom kör långst som f-n, färja och hela köret bara för att inte kunna köra mer än ett pass, bägges framdäck var helt slut, den ena cykeln hade blåsor där däcket släppt från korden...HALLÅÅÅÅÅÅ!!!!!
Dunkar för soppa så man slipper åka och tanka hela tiden ett par mil bort.
Skinnställ (2 st) Ett för regn och ett för värme
Handskar, gärna två par
Hjälm
Ryggskydd
Skor
Toalettartiklar
Kudde
Sovsäck
Extrakläder
Träningskläder
Kepa, solbrillor
Extra nycklar (Mycket viktigt!!!)
Maual till hojen (För att kunna skruva fjädring eller sätta sej in i tidtagningsutrustningen om man har sådan på hojen)
Sen är ju ett gott humör och en vetskap om att helgen är lång bra att känna till, man behöver inte sätta "snabba" tider, och skall man sätta "snabba" tider så bör man göra det strax innan man skall hem, så att värdefull bantid inte går åt när man leker Tussilago vid bankanten...
...och för dom som tänker köra riktigt fort; Glöm inte att hur fort ni än kör så finns det ALLTID någon som är snabbare...så varför ens försöka?
Vad det gäller försäkring så skall ni ta för givet att den inte gäller, då slipper ni bli besvikna. Länsförsäkringar och Folksam säjs gälla men det är helt och hållet upp till dom och situationen, läser man lagtexten så gäller inte försäkringen, punkt slut!
Läs här om ni vill veta hur det funkar:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=117583
För er som aldrig varit på Kemora och/eller banåkning överhuvudtaget så hjälper jag gärna till att visa er runt, och under alla åt som jag kört bana så har jag hittils inte träffat något som inte velat hjälpa till, vi hojåkare är ett vänligt släkte, så det är bara att fråga så får ni svar