Vända rotationsriktning på framdäck

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Vet att det finns dom som vänder på bakdäcket när det börjar bli slitet på ena sidan.

Går det att göra samma sak fram?
Om det går, visst räcker det i så fall att vända hela fälgen i stället för att lägga om däcket?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
norrlansguld skrev:
Vet att det finns dom som vänder på bakdäcket när det börjar bli slitet på ena sidan.

Går det att göra samma sak fram?
Om det går, visst räcker det i så fall att vända hela fälgen i stället för att lägga om däcket?
Med mönstrade däck ska du nog INTE försöka vända rotationsriktningen. Med vissa slicks är det inga problem, men folk som jag har pratat med säger att mönstrade däck funkar dåligt att vända.
 

Snabbe_jag

Kalla på Åsa!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett gult hus med blå dörr någonstans i Tollarp
Hoj
Lilltösens depåstöd!!!
Re: Re: Vända rotationsriktning på framdäck

Nr:18 skrev:
Med mönstrade däck ska du nog INTE försöka vända rotationsriktningen. Med vissa slicks är det inga problem, men folk som jag har pratat med säger att mönstrade däck funkar dåligt att vända.


Pirelli, Metzeler och Dunlop kan du vända utan problem.

Men tänk bara på att det inte får vara blött ute bara........
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Däcket som eventuellt ska vändas är Bridgestone batlax bt0001, fungerar det däcket också?

Går det att vända hela fälgen?
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Du kan vända på alla däck idag. Vid regn går det bra att vända på alla däck som har ett icke rotationsbundet mönster, som t ex Pirelli SuperCorsa.

Vad som kan vara problemet med att vända däcket, är att stommen inte är designad för detta. Är stommen radiell eller diagonal så gör det ingen större skillnad. Är den däremot i någon konstig vinkel, typ 45 graders lindning, blir belastningen under bromsning eller acceleration felaktig och kan påverka däckets egenskaper. För fäste i kurvorna blir belastning lika oavsett vilket håll du kör däcken åt.

Jag har vänt på i stort sett alla på marknaden förekommande race- och sportdäck utan att känna någon skillnad alls. Det har funkat kanonbra så här långt.

Du ska däremot inte ändra rikning på hjulet (fälgen). Hjullager och skivor är inslitna åt ett håll. Vänder du på fälgen också så är risken stor att du sliter ut ett lager eller en skiva onormalt snabbt. Ett skuret framhjulslager i 200 är inget skoj.... :(

Micke
(inte snål, bara så tråkigt att balasera.... :p )
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Vad som kan vara problemet med att vända däcket, är att stommen inte är designad för detta. Är stommen radiell eller diagonal så gör det ingen större skillnad. Är den däremot i någon konstig vinkel, typ 45 graders lindning, blir belastningen under bromsning eller acceleration felaktig och kan påverka däckets egenskaper. För fäste i kurvorna blir belastning lika oavsett vilket håll du kör däcken åt.



Hur kan man veta vilken typ av stomme Bridgestone batlax bt001 har?

Går det däcket att vända? eller har det någon skum stome?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Fattar inte hur man skulle kunna bygga en stomme så den blir rotationskänslig. Varje enskild kordtråd måste väl hålla samma vinkel över hela däcket. Håll med eller tala om vad det är jag inte fattat.
/u
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
norrlansguld skrev:
Vad som kan vara problemet med att vända däcket, är att stommen inte är designad för detta. Är stommen radiell eller diagonal så gör det ingen större skillnad. Är den däremot i någon konstig vinkel, typ 45 graders lindning, blir belastningen under bromsning eller acceleration felaktig och kan påverka däckets egenskaper. För fäste i kurvorna blir belastning lika oavsett vilket håll du kör däcken åt.



Hur kan man veta vilken typ av stomme Bridgestone batlax bt001 har?

Går det däcket att vända? eller har det någon skum stome?

Kolla tillverkarens hemsida. Brukar stå info om vilken vinkel stommen är lagd.
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
ulf_lundin skrev:
Fattar inte hur man skulle kunna bygga en stomme så den blir rotationskänslig. Varje enskild kordtråd måste väl hålla samma vinkel över hela däcket. Håll med eller tala om vad det är jag inte fattat.
/u

Finns däck som faktiskt har korden lagd i annan vinkel än just diagonalt eller radiellt. Kommer inte ihåg vilka däck det är, men letar man lite på nätet så går det säkert att hitta.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
EazyLiving skrev:
Finns däck som faktiskt har korden lagd i annan vinkel än just diagonalt eller radiellt. Kommer inte ihåg vilka däck det är, men letar man lite på nätet så går det säkert att hitta.
Hur får man korden i olika vinklar mot färdriktningen beroende på från vilket håll man ser det ? Ett 'X' har samma vinkel både uppifrån o nerifrån, dvs framifrån o bakifrån på hojen. (Tänker mig att jag sitter på hojen o ser däcket/korden uppifrån. Spetsigare vinkel = mer åt radialhållet, trubbigare = mer åt diagonalhållet)
Alt finns det nåt annat sätt som stommen skulle vara olika från olika håll på ?
/u
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top