Med mönstrade däck ska du nog INTE försöka vända rotationsriktningen. Med vissa slicks är det inga problem, men folk som jag har pratat med säger att mönstrade däck funkar dåligt att vända.norrlansguld skrev:Vet att det finns dom som vänder på bakdäcket när det börjar bli slitet på ena sidan.
Går det att göra samma sak fram?
Om det går, visst räcker det i så fall att vända hela fälgen i stället för att lägga om däcket?
Nr:18 skrev:Med mönstrade däck ska du nog INTE försöka vända rotationsriktningen. Med vissa slicks är det inga problem, men folk som jag har pratat med säger att mönstrade däck funkar dåligt att vända.
norrlansguld skrev:Vad som kan vara problemet med att vända däcket, är att stommen inte är designad för detta. Är stommen radiell eller diagonal så gör det ingen större skillnad. Är den däremot i någon konstig vinkel, typ 45 graders lindning, blir belastningen under bromsning eller acceleration felaktig och kan påverka däckets egenskaper. För fäste i kurvorna blir belastning lika oavsett vilket håll du kör däcken åt.
Hur kan man veta vilken typ av stomme Bridgestone batlax bt001 har?
Går det däcket att vända? eller har det någon skum stome?
ulf_lundin skrev:Fattar inte hur man skulle kunna bygga en stomme så den blir rotationskänslig. Varje enskild kordtråd måste väl hålla samma vinkel över hela däcket. Håll med eller tala om vad det är jag inte fattat.
/u
Hur får man korden i olika vinklar mot färdriktningen beroende på från vilket håll man ser det ? Ett 'X' har samma vinkel både uppifrån o nerifrån, dvs framifrån o bakifrån på hojen. (Tänker mig att jag sitter på hojen o ser däcket/korden uppifrån. Spetsigare vinkel = mer åt radialhållet, trubbigare = mer åt diagonalhållet)EazyLiving skrev:Finns däck som faktiskt har korden lagd i annan vinkel än just diagonalt eller radiellt. Kommer inte ihåg vilka däck det är, men letar man lite på nätet så går det säkert att hitta.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|