Linuxs skrev:
Jag tror man kan få en V-motor att kännas som en R motor och vice versa. Om man bara vill. Fördelen med V-motorer är väl att dom kan göras smalare eller kortare med samma antal cylindrar. Fler cyl är ju ofta lika med fler hästar.
Ämnet har diskuterats tidigare, bland annat av mig och ulf_lundin. Tror att "vridmoment" kan vara lämpligt att söka på i mekforumet.
Karaktären beror på effektuttaget, dvs en 1000cc rak4 med 135 hk bör ha i stort sett samma vridmomentkurva som en 1000cc v-twin med 135 hk. Förutsatt att de har samma teknik, ex vis 2/4 ventiler/cylinder, insprut/förgasare med mer.
Sen kan man utifrån höselupplevelse med mer _uppleva_ dem som olika men det är en annan sak (dock viktig!).
Orsaken till att v-twinnarna har mer bottendrag/mellanregister är att de har lägre effektuttag relaterat volymen, dvs lägre litereffekt, detta jämfört "värsta" twinnar med "värsta" rakfyrorna.
Att det går att ta ut högre litereffekt ur en 4:a beror på:
*Vridmomentet är aldrig större än typ 100-110 Nm/liter vid god (ex vis 95-105%) fyllnadsgrad. Detta påverkas _inte_ av varvtalet och _inte_ av antal cylindrar eller motorkonfiguration! Däremot påverkas fyllnadsgraden av bl a varvtalet, kammar, portning med mer. Det är därför vridet varierar med varvtalet.
*Hög effekt ur given volym åstadkoms därför genom högt varvtal.
*Höga varvtal går inte ihop sig med långa slaglängder pga hållfasthetsproblem.
V-twinnar har av naturliga skäl längre slag än 4
r och klarar därmed inte lika höga varvtal vilket alltså resulterar i lägre litereffekt.
En v-twin med jättemycket borr och kort slag då? Nja, teoretisk så skulle det säkert gå men antagligen blir det svårt att få till kolvar med måttlig höjd och jättestor diameter så att de håller.
V4
r? Bör inte ge någon påtaglig skillnad i karaktären mot en rak4:a så länge litereffekten är densamma. Men de låter mulligare! (personlig åsikt)
Ducatis nya spis är ju en V4:a eftersom de inte kan varva 998 (eller vad den heter) lika mycket som konkurrenterna varvar sina 4
r.
Drysdale (avsomnat projekt?) planerade ju skyhöga varvtal i en liten 750cc(?) v8 för roadracing enligt de nya reglerna.
http://www.22000rpm.com
(Vill ha!)
Historiskt sett så har alltid motorer med många cylindrar gett högre effekt än motsvarande motorer med färre cylindrar, dock vid högre varvtal. Honda hade på 60-talet 5-cylindriga 125
r för racing! Dessa ska visst ha haft väsentligt högre toppvarv än dagens 600
r! Redan på 60-talet!
Och olika vinklar mellan cylindrarna på v-motorer handlar om att få balanseringen att fungera utan (eller med minsta möjliga) balansaxlar.
Allt resonemang ovan handlar om sugmotorer men gäller givetvis även turbomotorer med tillägget att laddtryck och övriga "omgivande" faktorer måste vara desamma.
De´ blev mycket det här!