V vs. Rak

ducce uno

Uno
Gick med
7 Sep 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
748BIP, F650, Java 500 (speedway)
Vilda disskusioner pågår just nu på mitt jobb.
Den största frågan är varför en V-motor har den karaktär den har.
Är det nån som kan beskriva det lite enkelt?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vad han menar me frågan e vad som gör att en V4 har annan motorkaraktär änn en Rak4.

Det har med vinklarna som kolvarna slår på vevstaken å göra, vågar inte säga mer änn så då det är oklart för mig också ;)
 

Linuxs

Lat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 950 SM
Jag tror man kan få en V-motor att kännas som en R motor och vice versa. Om man bara vill. Fördelen med V-motorer är väl att dom kan göras smalare eller kortare med samma antal cylindrar. Fler cyl är ju ofta lika med fler hästar.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
bandit uno skrev:
Vilda disskusioner pågår just nu på mitt jobb.
Den största frågan är varför en V-motor har den karaktär den har.
Är det nån som kan beskriva det lite enkelt?
kolvarna är lättare i en radfyra än i en V-twin av samma storlek -> radfyran kan varva högre -> högre effekt. Det är inga skillnader i maximalt vridmoment.
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Silwer skrev:
frågan är som sagt om det var V4 vs Rad4 här?

Annars kan det ju inet vara så svårt att lista ut.

Hähä.. en V4 eller rak 4 (med samma förutsättningar på cylindermått, kammar ventiler osv. borde inte innebära någonting karaktärsmässigt. Ljud (pga tändföljd) samt vibbar borde däremot skilja sig åt..

/B
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
ljudet gör rätt mycket, V4an låter så sävlig mot rad4an (tycker jag).
Vet inte vad en viss vinkel mellan cylindrarna kan ge för förändring i karraktären. på v-twin sidan är det ju många skolor om det där, varför ha 90grader tex, varför inte 60.
 

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Silwer skrev:
ljudet gör rätt mycket, V4an låter så sävlig mot rad4an (tycker jag).
Vet inte vad en viss vinkel mellan cylindrarna kan ge för förändring i karraktären. på v-twin sidan är det ju många skolor om det där, varför ha 90grader tex, varför inte 60.

RSV Mille har väl 60grader?
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Silwer skrev:
ljudet gör rätt mycket, V4an låter så sävlig mot rad4an (tycker jag).
Vet inte vad en viss vinkel mellan cylindrarna kan ge för förändring i karraktären. på v-twin sidan är det ju många skolor om det där, varför ha 90grader tex, varför inte 60.

90 grader funkar bättre ballansmässigt om man ska två bägge stakar på samma tapp, ballansaxel onödig..

tja, den här V-fyran låter ju jävligt sävlig..

http://www.ducati.com/docs_eng/phot...unds/0304mgpstraight/desmosedici_straight.mp3

http://www.ducati.com/docs_eng/photogallery_races/images/sounds/0304mgpstart/desmosedici_start.mp3

/B
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Linuxs skrev:
Jag tror man kan få en V-motor att kännas som en R motor och vice versa. Om man bara vill. Fördelen med V-motorer är väl att dom kan göras smalare eller kortare med samma antal cylindrar. Fler cyl är ju ofta lika med fler hästar.
Ämnet har diskuterats tidigare, bland annat av mig och ulf_lundin. Tror att "vridmoment" kan vara lämpligt att söka på i mekforumet.

Karaktären beror på effektuttaget, dvs en 1000cc rak4 med 135 hk bör ha i stort sett samma vridmomentkurva som en 1000cc v-twin med 135 hk. Förutsatt att de har samma teknik, ex vis 2/4 ventiler/cylinder, insprut/förgasare med mer.
Sen kan man utifrån höselupplevelse med mer _uppleva_ dem som olika men det är en annan sak (dock viktig!).
Orsaken till att v-twinnarna har mer bottendrag/mellanregister är att de har lägre effektuttag relaterat volymen, dvs lägre litereffekt, detta jämfört "värsta" twinnar med "värsta" rakfyrorna.

Att det går att ta ut högre litereffekt ur en 4:a beror på:
*Vridmomentet är aldrig större än typ 100-110 Nm/liter vid god (ex vis 95-105%) fyllnadsgrad. Detta påverkas _inte_ av varvtalet och _inte_ av antal cylindrar eller motorkonfiguration! Däremot påverkas fyllnadsgraden av bl a varvtalet, kammar, portning med mer. Det är därför vridet varierar med varvtalet.
*Hög effekt ur given volym åstadkoms därför genom högt varvtal.
*Höga varvtal går inte ihop sig med långa slaglängder pga hållfasthetsproblem.

V-twinnar har av naturliga skäl längre slag än 4:eek:r och klarar därmed inte lika höga varvtal vilket alltså resulterar i lägre litereffekt.

En v-twin med jättemycket borr och kort slag då? Nja, teoretisk så skulle det säkert gå men antagligen blir det svårt att få till kolvar med måttlig höjd och jättestor diameter så att de håller.

V4:eek:r? Bör inte ge någon påtaglig skillnad i karaktären mot en rak4:a så länge litereffekten är densamma. Men de låter mulligare! (personlig åsikt)
Ducatis nya spis är ju en V4:a eftersom de inte kan varva 998 (eller vad den heter) lika mycket som konkurrenterna varvar sina 4:eek:r.
Drysdale (avsomnat projekt?) planerade ju skyhöga varvtal i en liten 750cc(?) v8 för roadracing enligt de nya reglerna.
http://www.22000rpm.com
(Vill ha!)

Historiskt sett så har alltid motorer med många cylindrar gett högre effekt än motsvarande motorer med färre cylindrar, dock vid högre varvtal. Honda hade på 60-talet 5-cylindriga 125:eek:r för racing! Dessa ska visst ha haft väsentligt högre toppvarv än dagens 600:eek:r! Redan på 60-talet!

Och olika vinklar mellan cylindrarna på v-motorer handlar om att få balanseringen att fungera utan (eller med minsta möjliga) balansaxlar.

Allt resonemang ovan handlar om sugmotorer men gäller givetvis även turbomotorer med tillägget att laddtryck och övriga "omgivande" faktorer måste vara desamma.

De´ blev mycket det här!
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
triple skrev:
Som jag alltid sagt, spaggeätare kan inget om motorer :arsele

Japp, det blev helt fel alltihopa, meniningen var att bygga en custååm-motor.. å så vart det såhär.. tyyypiskt..

/B
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Robban_C skrev:
Historiskt sett så har alltid motorer med många cylindrar gett högre effekt än motsvarande motorer med färre cylindrar, dock vid högre varvtal. Honda hade på 60-talet 5-cylindriga 125:eek:r för racing! Dessa ska visst ha haft väsentligt högre toppvarv än dagens 600:eek:r! Redan på 60-talet!
Jo men lite orättvist 125an lär ju ha än lättare kolvar och än kortare slag än dagens 600or.
Det dök ju upp en film här på forumet på nån 250 4t rad4 som varvade 19000rpm tex, även den var 10 år gammal.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Bj.O.rn skrev:
90 grader funkar bättre ballansmässigt om man ska två bägge stakar på samma tapp, ballansaxel onödig..


/B

Jo men om du jämför en VFR honda mot en gixxer 750 så hör du skillnaden som jag tänkte på.

Då är graderna mest en fråga om hur mycket utrymme man har, 90 grader lär ju vara sämst då, eftersom man får en cylle upp i häcken ungefär.
HD vill de ju ska skaka så mycket som möjligt så de sparade väl på ballansaxen de med:)

Aprilia då, skakar de eller har de ballansaxel?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Silwer skrev:
Jo men lite orättvist 125an lär ju ha än lättare kolvar och än kortare slag än dagens 600or.
Det dök ju upp en film här på forumet på nån 250 4t rad4 som varvade 19000rpm tex, även den var 10 år gammal.
Just det. Och det jag menade var att den håller för att varva mer _just_därför_ att den har lättare komponenter och kortare slag. Precis som att det inte går att varva 20 000 rpm med en modern sporttwin eftersom de har ännu tyngre komponenter och längre slag än 600:an.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top