Vajerräcken, hur bra är det egentligen?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Läste en artikel om vajerräcken i Mc-folket och minns att jag i somras drog iväg ett mail till Vägverket om just det här med räckena.
Läs gärna artikeln [http://www.motorcyklisterna.org/mcfolket/ och sen artikel om Vajerräcken]
Bifogar även min fråga till Vägverket och även deras svar.. [Vet inte om man får lägga ut namn såhär på nätet så jag undviker att skriva hans namn han som svarade på mailet]

Vad tycker ni om vajerräcken? Frågan har säkert varit uppe på tal förut men med tanke på artikeln vill jag veta vad ni tycker.

Mitt mail till VV:
Hej !
När jag sitter och kör utefter motorvägen är det svårt att undvika
tanken på vad som händer med mig om jag råkar vurpa där det sitter
vajerräcken.
Fungerar säkert utmärkt när det gäller att bilarna inte ska komma över
på motsatta sidan. Men vad händer egentligen när man är motorcyklist?
Hojen lär väl ligga kvar på körbanan, men kroppen kanske rent av delar
på sig om man kommer emot räckena. Vajrar är inte direkt mjuka mot en
mjuk kropp.
Måhända att det fungerar mot hård bilplåt. Jag är mest nyfiken på hur
tankesättet är, varför dessa vajrar finns uppe och om det faktiskt är
så att dom inte kan ta någon skada på motorcyklister.
Med önskan om svar! Vänlig hälsning Jannica Sjöstedt


Vägverkets svar:
Hej Jannica!
Räckenas syfte är att rädda liv genom att du slipper möta rattfyllon, biltjuvar, gasglada nybörjare eller sovande förare på din sida av vägen. I mitt arbete med djupstudier av dödsolyckor har jag kommit i kontakt med fler fall där motorcyklister har dödats av mötande bilar som kommit över på fel sida än som dödats av ett wireräcke (jag kan inte påminna mig något fall här i stockholms län). Däremot har vi haft flera motorcyklister som dödats av vanliga vägmärkesstolpar, klena rör-räcken mellan gångbana och körbana för att inte tala om belysningsstolpar... Wireräcket skyddar dig från mötande trafik, men om det är du som tappat kontrollen och är på väg över på den mötande sidan så är inget räcke, oavsett typ, särskilt vänligt att slå i för en mjuk och skör människokropp. På den andra sidan finns mötande trafik som man naturligtvis inte heller vill hamna under. Jag kör själv en CX 500 och min son kör en 900 Fireblade så ingen skulle vara gladare än jag om man kunde skapa en vägmiljö som är lika förlåtande för motorcyklister som för bilister, tyvärr tror jag inte att vi någonsin kommer dit.
Med vänliga hälsningar
******************
Vägverket Region Stockholm
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Tja, vajerräcken är nog inte otrevligare att köra in i än vanliga räcken, precis som VV svarade.
Dessutom kan man ju vara ganska säker på att slippa mötande trafik på fel sida vägen, så det är ju jättebra!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag gillar heller inte räckenas utformning men han har en poäng. Dock glömde du att ta upp att SMC har försökt ändra utformningen på räckena till en mer förlåtande med samma funktion, då slapp han ju också svara på det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tja där ser man, VV är inte bara oljegrusspridande motorcykelhatare, det är även helt vanligt folk, som t.o.m kör MC själva.

Jag håller med om räckena, dom räddar säkert fler motorcyklister från att bli mosade än vad dom mosar motorcyklister.

Jag kör aldrig "inspirerat" på dom sträckor där det finns räcken, dels kanske för att räcken avskräcker lite, men framförallt för att det är jävligt tråkiga vägar ändå, det är oftast transportsträckor för mig.

Jag har inte ens hört talas om en mc olycka i ett wire-räcke, desto fler har klotat på gruslagningar, så ett mail om dom till din kompis på VV skulle kanske vara bättre spenderat krut!
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Neutral skrev:
Jag gillar heller inte räckenas utformning men han har en poäng. Dock glömde du att ta upp att SMC har försökt ändra utformningen på räckena till en mer förlåtande med samma funktion, då slapp han ju också svara på det.


Jag visste inte att SMC höll på att ändra utformningen på räckena. Mailet skickade jag i juli.
Läste ni artikeln?
 

Firestarter

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Umeå
Hoj
CBR 900 RR
Bikerbitch skrev:
Läste en artikel om vajerräcken i Mc-folket och minns att jag i somras drog iväg ett mail till Vägverket om just det här med räckena.
Läs gärna artikeln [http://www.motorcyklisterna.org/mcfolket/ och sen artikel om Vajerräcken]...

Hej !
När jag sitter och kör utefter motorvägen är det svårt att undvika
tanken på vad som händer med mig om jag råkar vurpa där det sitter
vajerräcken...

Vägverkets svar:
Hej Jannica!
Räckenas syfte är att rädda liv genom att du slipper möta rattfyllon, biltjuvar, gasglada nybörjare eller sovande förare på din sida av vägen...

...Vägverket Region Stockholm


Ville bara säga att jag tycker att vägverkets svar verkar rätt genomtänkt. Detta trots att risken ökar vid singelolyckor på mc :va
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Det är nog så att räckena skyddar fler MC-förare än de skadar, så långt är ju allt bra.

Men utformningen är ju fullständigt vansinnig. Jag glider hellre in i ett lågt sittande stålräcke än får armar och ben avslitna i vajern, stolparna eller de läbbiga krokar som vajrarna sitter i.
 

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Umeå
Hoj
Thunderace 97.a
Dethär med att slippa mötande trafik är ju bara b-shit.. visst mot bilar så kanske det funkar. Men jag har sett hur "bra" det håller då en lastbil kommer. Förförra sommaren påväg söderut, några km norr om högakustenbron så va jag och far min bland dom första till en olycka som hade hänt. en normalstor lastbil som körde sovbarracker till ett tivoli, vars förare förmodligen hade somnat till, varit påväg ner på högersida och vaknat, ryckt upp lastbilen, tippat, glidit över vägbanan och slitit med sig vajjerräcket för att sen slutligen stanna mot en gräs / stenslänt på andra sidan vägen.

Detta vajjerräcke låg utsträckt i knähöjd 100 meter framför och bakom lastbilen snett över mötande vägbana. Hade en bil eller mc kommit på mötande vägbana då räcket slets ut så hade väll dom flesta själv kunnat räkna ut vad som hade hänt med lite otur.

Det gick bra för alla inblandade (lastbilschaffören och hans kompis) så det va inga problem.

Själv gillar jag e4.an norr om sthlm som är tvåfilig åt båda holl och med massa mark imellan banorna.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
GuW skrev:
Jag har inte ens hört talas om en mc olycka i ett wire-räcke, desto fler har klotat på gruslagningar, så ett mail om dom till din kompis på VV skulle kanske vara bättre spenderat krut!

Saxat ifrån artikeln
"– Dessa undersökningar måste vi verkligen ta på största allvar. Det finns ingen anledning att tro att det är annorlunda att åka motorcykel i de länder som undersökningarna gjorts än i Sverige. Vi har ju försökt att påverka Vägverket genom vägmiljögruppen tidigare och påtalat att vi inte gillar de mittbarriärer som sätts upp i dag. Särskilt inte de räcken som sätts upp med ”gunnebostolpen” som bärande för vajern där det finns krokar som lätt fastnar i exempelvis motorcykelkläder. Men vi har ju aldrig haft något konkret att framföra om hur det kan gå om en motorcyklist kör in i ett vajerräcke, säger Larz Glemfors, ordförande i SMC.SMC har tidigare försökt få till undersökningar om hur mittbarriärer med vajer och stolpar påverkar motorcyklister men har inte lyckats få Vägverket att lyssna till detta.
– Stämmer dessa rön, och det finns ju ingen anledning att betvivla det, så sätter ju Vägverket vår säkerhet åt sidan och vi måste bli mycket tydligare mot myndigheten för att visa att vi menar allvar när vi efterlyser andra typer av barriärer – barriärer som även är lämpade för motorcyklister, säger Glemfors."



Nej visserligen har det inte hänt olyckor med räckena här i Sverige.
Men vad händer om olyckan väl är framme..?

Angående gruset och om du vill maila så finns adressen på vv.se
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Bikerbitch skrev:
Nej visserligen har det inte hänt olyckor med räckena här i Sverige.
Jodå, minst två har skett i Skåne.
Bikerbitch skrev:
Men vad händer om olyckan väl är framme..?
I åtminstone 50 % av de fall jag känner till slits armar och ben av. Siffran kan vara 100 % eftersom jag inte har detaljer om mer än en olycka.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
RedBaron skrev:
Jodå, minst två har skett i Skåne.
I åtminstone 50 % av de fall jag känner till slits armar och ben av. Siffran kan vara 100 % eftersom jag inte har detaljer om mer än en olycka.

I sthlms län hade det bevisligen inte hänt enligt svaret jag fick..
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Bikerbitch skrev:
I sthlms län hade det bevisligen inte hänt enligt svaret jag fick..
Bevisligen ?

"...kan inte påminna mig..." skrev byråkraten.
 

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Ort
Jerusalem
Hoj
GSXR 1000 K7
Bikerbitch skrev:
Jag visste inte att SMC höll på att ändra utformningen på räckena. Mailet skickade jag i juli.
Läste ni artikeln?

Enligt MC-Folket beror 10-15 procent av alla mc-olyckor på krockar med räcken.

I Tyskland har man ett andra skyddande räcke som ger en nästan total skydd mot stolparna.
I Portugal har en ny lag införts som säger att alla vägräcken måste vara säkra även för mc o mopeder.
I Sverige diskuterar man priset så klart, det kostar för mycket att skydda MC-folket.
 

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Är väl så att i övriga europa så har nedersta vajern en sorts skyddsplåt som går ner mot marken vilket ska förhindra dig från att glida in... men Moder Svea sparar väl på sakttepengar och anser att dom kan offra ett par av oss för att kunna bygga en ny sporthall :(
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Betongsuggor borde väl fylla båda syftena?. :va Utan att man får in massa ben och armar i nåt.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
ghandi skrev:
Är väl så att i övriga europa så har nedersta vajern en sorts skyddsplåt som går ner mot marken vilket ska förhindra dig från att glida in... men Moder Svea sparar väl på sakttepengar och anser att dom kan offra ett par av oss för att kunna bygga en ny sporthall :(
Jo verkar finnas ett par komplement till räcket som man får hoppas att VV investerar i till nästa sommar. Dock verkar vara stolpen och vajern i kombination som är boven i dramat då det oftast är stolpen som en motorcyklist tar stopp i när han/hon kommer glidande och vajern funkar som riktningshjälp så man inte missar, och stolpar finns det även gott om i andra samanhang efter vägen tyvärr. Norge har tydligen gått så långt som till att förbjuda vajerräcken.

Ur MC Folket
I Portugal har en ny lag införts som säger att alla vägräcken måste vara säkra även för dem som färdas på motorcyklar och mopeder. Lagen säger att mc-vänliga räckesskydd ska finnas på på olycksdrabbade platser mindre än två meter från vägen där det finns andra hinder i vägmiljön som kan orsaka skador på motorcyklisten, till exempel broar, träd och stolpar.

Om vajerräcken har bidragit till en ökad diskussion om säkerhet efter väg så har de ju fört med sig en viktig positiv sak :)
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Jag skrev också ett mail och talade även med en tjänsteman på telefon ang vajerräckena. De funderingar jag hade var om vv hade genomfört ngn form av studie eller undersökning som visar vad som händer om en Mc-förare eller mopedist kanar in i ett vajerräcke. Det svar jag fick var väldigt byråkratiskt. Han försökte gömma sig bakom en massa EU-snack vilket inte ens var relevant. Jag tolkade det så att ingen konsekvensanalys hade gjorts. Ska jag vara uppriktig så snackade han bara en jävla massa skit! Det är otroligt att vi tillåter så inkompetenta människor använda våra skattemedel på ett så vårdslöst sätt!

Jag läste arikeln i Mc-Folket. Det är bra att frågan är väckt. Det här är en, för oss, väsentlig fråga som borde drivas med kraft av SMC!

Det som fick mig att reagera var när jag upptäckte att vv även på vissa vägavsnitt satt upp dessa vajerräcken på höger sida. På något sätt kan man förstå logiken att ha de som en mittbarriär för att förhindra möteskollisioner, men på höger sida?

Varför använder då vägverket vajerräcken? För att det är billigt och går snabbt att sätta upp! De fullkomligt skiter i om en Mc-förare hamnar i räcket! Hur får vi bort vajerräckena? Räcker det med att väcka rätt tjänsteman på vägverket med hjälp av Johny Gylling på SMC?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top