Ventiljustering

Josefsson

Nu med Akra rykrör...
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 SM
Tjena, jag ska justera ventilerna på min Ktm 660 -03 för första gången och undrar om jag har fattat allt rätt.

Kortfattat:

1: Bort med ventilkåporna, dekompvajer, ventilationsslangen och tändstift.
2: Hitta övre dödläge genom att kicka tills "klicket" kommer.
3: Justera ventilerna till aktuellt spel och därefter dra åt

Har jag glömt något eller?
Är det nödvändigt att dra åt muttern med rätt moment?

Mycket tacksam för svar...

Mvh Josefsson
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det är väl mer eller mindre samma procedur som på föregångaren 620: http://irt.slu.se/tomk/mc/mc.ventiljustering-620.txt

Rätt moment är mycket bra, men kanske inte absolut nödvändigt. För hårt och du drar sönder gängorna till slut eller knäcker till vipporna - för löst och muttern lossar med troligt haveri som följd. Så det är upp till dig att bedöma :) Jag kommer bara åt en av fyra muttrar med min momentnyckel, så jag drar den och så känner jag efter hurt hårt den sitter och drar på känn de övriga.
 

hymac

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2003
Ort
stockholm
Hoj
ktm 625 sxc och yamaha xt 500
mek

hur vet man när det är dags att justera ventilerna
det verkar ju lite bökigt och är man ingen mekguru så drar man sig för att börja skruva ??
 

Josefsson

Nu med Akra rykrör...
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 SM
en grej till, är man i rätt takt och i övre dödläge direkt när man hör klicket??

och när man mäter spelet (0,15 i mitt fall) så ska det väl va så tajt så att den precis går in och inte 0,20 eller vad nu nästa steg är??




TomK skrev:
Det är väl mer eller mindre samma procedur som på föregångaren 620: http://irt.slu.se/tomk/mc/mc.ventiljustering-620.txt

Rätt moment är mycket bra, men kanske inte absolut nödvändigt. För hårt och du drar sönder gängorna till slut eller knäcker till vipporna - för löst och muttern lossar med troligt haveri som följd. Så det är upp till dig att bedöma :) Jag kommer bara åt en av fyra muttrar med min momentnyckel, så jag drar den och så känner jag efter hurt hårt den sitter och drar på känn de övriga.
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Jag skulle inte lita på något "klick". Skruva ur tändstiftet och vrid runt motorn tills kolven står som högst (övre dödläge). Man kan känna detta genom att sticka ner en lång skruvmejsel eller liknande i tändstiftshålet (tappa inte ner något :).

Du vet oftast att du är i rätt takt när det går att rucka både insug och avgasvippan lite upp och ner. Skulle du inte ha något spel så det går att rucka får du titta så ingen vippa är på väg ner eller upp med kolven i topp (enkelt förklarat).
 

Josefsson

Nu med Akra rykrör...
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 SM
jo det verkar ju i o för sig bra att inte lita för mycke på klicket men i detta fallet så släpper insugsventilerna in precis innan klicket och då måsta man väl vara i rätt takt, förutsatt att kolven är i öd...

eller är jag fel ute??


hp skrev:
Jag skulle inte lita på något "klick". Skruva ur tändstiftet och vrid runt motorn tills kolven står som högst (övre dödläge). Man kan känna detta genom att sticka ner en lång skruvmejsel eller liknande i tändstiftshålet (tappa inte ner något :).

Du vet oftast att du är i rätt takt när det går att rucka både insug och avgasvippan lite upp och ner. Skulle du inte ha något spel så det går att rucka får du titta så ingen vippa är på väg ner eller upp med kolven i topp (enkelt förklarat).
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Josefsson skrev:
jo det verkar ju i o för sig bra att inte lita för mycke på klicket men i detta fallet så släpper insugsventilerna in precis innan klicket och då måsta man väl vara i rätt takt, förutsatt att kolven är i öd...

eller är jag fel ute??

Men vad fan.. jädra rookies... På höger sida på svänghjulskåpan har du en svart plastplugg, skruva ut den och dra runt motorn tills det kommer en liten prick farandes. När den är mitt för pilen så har du rätt läge.

Ställ hojjen på ett stöd så du har bakhjulet i luften, lägg i 5:an och dra runt motorn med bakhjulet. Det går lite lättare om du tar ur stiftet först!!!

/HW
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
HW skrev:
Men vad fan.. jädra rookies... På höger sida på svänghjulskåpan har du en svart plastplugg, skruva ut den och dra runt motorn tills det kommer en liten prick farandes. När den är mitt för pilen så har du rätt läge.

Ställ hojjen på ett stöd så du har bakhjulet i luften, lägg i 5:an och dra runt motorn med bakhjulet. Det går lite lättare om du tar ur stiftet först!!!

/HW


Kan inte motorn vara ett helt varv fel då eller? :rolleyes:

Måste kolla så du inte är i avgastakten utan komp takten.

Good Luck :)
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Jo, den kan vara ett helt varv fel, dessutom har en del hojar märkningar vid svänghjul och tändning som inte stämmer med övre dödläge. Det funkar kanske på KTM men man kan inte ha det som en generell regel att kolla märkningar.

Mvh Rookie´n
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Hel korrekt, finns det inget spel alls så är man förmodligen ett varv fel och då ser man dessutom att ett par av ventlierna när nertryckta.

/HW
(borde sovit istället föra att sitta och svara på inlägg vid den tiden!)
 

Josefsson

Nu med Akra rykrör...
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 SM
va fan,,, det blir ju krångligare och krångligare det här.

När man drar runt motorn och insugsventilerna precis har släppt in klart och kolven är på väg upp i öd. när den har nåt öd så måste det väl va rätt.
Annars fattar jag nog trögt eller nåt...

Hur som helst är jag jävligt tacksam för alla svaren.

Mvh Josefson



HW skrev:
Hel korrekt, finns det inget spel alls så är man förmodligen ett varv fel och då ser man dessutom att ett par av ventlierna när nertryckta.

/HW
(borde sovit istället föra att sitta och svara på inlägg vid den tiden!)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Har ni alls läst det jag skrev (se länken) ??? Där står precis hur man ska gå till väga - bara som ett tips alltså...

:)
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Varje ventil är ju helt stängd 1/2 - 2/3 av tiden. Gäller ju bara att ställa den nånstans under den perioden. Men då kan man inte ställa både avgas o insug på samma ställe.

T.ex kan man ställa insug när avgas just börjar öppna, o avgas när insug just stängt. Ventilerna rör sig som M__M__ (4 vevvarv) där vä delen av M är avgas som öppnar/stänger o hö delen är insug som öppnar/stänger o '__' är kompression/förbr/expansion.
/u
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Ett tips.
Gör det inte själv om du aldrig har gjort det förut.
Kan sluta med ventilsallad, mosad kolv ,krokig vevstake o spräckt topp som tillbehör. :näsblod
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
ulf_lundin skrev:
Varje ventil är ju helt stängd 1/2 - 2/3 av tiden. Gäller ju bara att ställa den nånstans under den perioden. Men då kan man inte ställa både avgas o insug på samma ställe.

T.ex kan man ställa insug när avgas just börjar öppna, o avgas när insug just stängt. Ventilerna rör sig som M__M__ (4 vevvarv) där vä delen av M är avgas som öppnar/stänger o hö delen är insug som öppnar/stänger o '__' är kompression/förbr/expansion.
/u


Det där var ju lätt att förstå för dom som aldrig har gjort det förut... :fatta!
 

Josefsson

Nu med Akra rykrör...
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 SM
Med en 17mm fast ringnyckel ska du nu rotera
generatorhjulet tills de två strecken för TDC-markeringen ligger ca
2,5cm under det bakre/övre bulthålet - det är ungefär där det finns en
markering i generatorkåpan bakom den lilla inspektionspluggen (som vi
nu struntar i att använda).

Varför blandar dom in detta då om det nu bara är att justera när man är i mopressionstakten och vipporna är obelastade??





TomK skrev:
Har ni alls läst det jag skrev (se länken) ??? Där står precis hur man ska gå till väga - bara som ett tips alltså...

:)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Josefsson skrev:
Med en 17mm fast ringnyckel ska du nu rotera
generatorhjulet tills de två strecken för TDC-markeringen ligger ca
2,5cm under det bakre/övre bulthålet - det är ungefär där det finns en
markering i generatorkåpan bakom den lilla inspektionspluggen (som vi
nu struntar i att använda).

Varför blandar dom in detta då om det nu bara är att justera när man är i mopressionstakten och vipporna är obelastade??

Man vill vara säker på att vipporna är obelastade och har man ställt in på TDC-markeringen i kompressionsläget, så ligger det rätt. Man kan lägga i en hög växel och rotera bakhjulet istället och titta in genom inspektionshålet - men det är inte så jag själv gör... (och det är jag som skrivit instruktionen, enligt mitt sätt att göra saker - take it or leave it...).
 

Josefsson

Nu med Akra rykrör...
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 SM
jaha ok, så snurra på bakhjulet och stanna efter första takten funker fint också??

ursäkra om jag kan verka lite trög :kocko :kocko men man vill ju inte att det ska bli fel




TomK skrev:
Man vill vara säker på att vipporna är obelastade och har man ställt in på TDC-markeringen i kompressionsläget, så ligger det rätt. Man kan lägga i en hög växel och rotera bakhjulet istället och titta in genom inspektionshålet - men det är inte så jag själv gör... (och det är jag som skrivit instruktionen, enligt mitt sätt att göra saker - take it or leave it...).
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
1. Ställ motorn i övre dödläge genom att ANTINGEN snurra på bakhjulet ELLER vrida runt motorn för hand. Det viktiga är att kolven är i övre dödläge vilket på KTM tydligen kan avläsas genom märkningen på kåpan/svänghjulet.

2. Kolla nu om ventilerna är obelastade genom att rucka lite på vipporna. Kolla också om du ser att någon ventil är nedtryckt.

3. Skulle någon ventil vara nedtryckt eller att det inte går att känna något spel mellan ventil och vippa får du snurra runt motorn ett varv till och göra samma kontroll som ovan.

4. Om allt ser ut att stämma dvs ingen ventil är nedtryckt och vipporna känns "lösa" - JUSTERA VENTILERNA.
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
SM 570 RR skrev:
Det där var ju lätt att förstå för dom som aldrig har gjort det förut... :fatta!
Somliga förstår principer lättare, andra föredrar steg-för-steg beskrivningar;
Vad var det som var svårt ?
/u
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top