Vfr 758/800

trummiz

Alla har vält!
Gick med
23 Apr 2005
Ort
Gävle
Hoj
Bandit 1200 -97
Fundering.

Honda VFR750/800 (av 95 års modell, eller senare), är den så soppatörstig som folk påstår? Är sugen på en sån till kommande sommars semestrar, och är lite nyfiken på soppaförbrukningen. Att åka hoj är lång ifrån ekonomiskt, så det är inte för att vara snål jag undrar. Man vill ju ha en lång auktionsradie så att säga, drygt att tanka var å varannan mil. Ska till nordkapp, vet inte hur pass tätt mackarna står uppåt där.

Så, när ni ändå skriver, finns det nåt att orda om VFR:en, eller är det en kanonhoj helt enkelt? :confused:
 
Last edited:

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Pappa har en sådan och han kör oftast lugnt med Mamma bakpå. I somras var de nere i Italien med cykeln men även under autobahn passen då de snittade 140-150 så drog den obetydligt mer än vanligt, ca 0,5-0,6 liter milen. :)

EDIT: Han har en 750, 96:a. Har nu gått över 6000 mil varav han har kört 4000 utan ett endaste problem.
 

trummiz

Alla har vält!
Gick med
23 Apr 2005
Ort
Gävle
Hoj
Bandit 1200 -97
Åh, var ju inte så farligt! Verkar hojen bra då? Är den smidig eller stor å klumpig? Gillar utseendet, är skitsnygga faktiskt!
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
VFR 800:an är en otrolig bra hoj.
Törstig? Nope, inte om du ska toura. Har kört 1500 mil på min i år, inga problem alls.
Ingen bus o wheeliehoj men det är väl inte det du är ute efter heller.
Den funkar bra på banan om du nöjer dig med att inte vara snabbast i röd grupp.
 

Bifogat

  • Maverick_SRW050807.jpg
    Maverick_SRW050807.jpg
    37.1 KB · Visningar: 137
Last edited:

4cY

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Honda CBR900RR -97
Törstig och törstig, ;) beror ju på hur man gasar, hehe. skämt osidå jag har inte haft min hoj speciellt länge, köpte den i höstas precis innan jag tog kortet och körde utav bara f..n efter det och då tyckte i alla fall jag att den verkade dra ganska mycket, men det var bara runt 0.6L/mil när jag räknade på det, och det är väl inte så mycket, eller? Jag har bara 19L i tanken på min men det är 21L från och med -94 års modeller, så där klarar du dig några mil till :D

Förövrigt tycker jag att VFR:en är en kanon hoj, går jämnt med ett bra vrid plus ett underbart ljud från V4:an, med ett effekt system kommer verkligen ljudet till sin rätt ;)
 

trummiz

Alla har vält!
Gick med
23 Apr 2005
Ort
Gävle
Hoj
Bandit 1200 -97
Maverick_ou812 skrev:
Ingen bus o wheeliehoj men det är väl inte det du är ute efter heller.
Den funkar bra på banan om du nöjer dig med att inte vara snabbast i röd grupp.

Nä, så är det. Ska man uuuiiiila så får man åka motard =)

Jag är ute efter en lite halvsportig hoj, som kan användas. Åker så ofta jag kan när jag är ledig!

Nåt man bör tänka på då när man kollar på dom? Nåt som ofta pajjar? Har säkert skrivits i nån annan tråd...
 

4cY

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Honda CBR900RR -97
Spännings/laddningsregulatorn!! byt den på en gång om den inte är bytt, finns bra pirat regulatorer med bättre kylning än vad det sitter orginal. Paj regulator sabbar batteriet på nolltid. plus att du kan paja CDI boxen, det råkade min brorsa ut för när han köpt sin hoj i england och var på väg hem :( men annars är det inga större fel på den.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Hade en -97a, gillar 750:n (94-97) bättre än 800:an som min kompis hade. 750:n är lättare. Köpte den 97, sålde 01. Nästan 4000 mil. Inga problem alls mer än ett genombränt kolfiberblås...
Med den var jag bl.a. i Norge, Skottland, Alperna och Spanien. Även ett par varv på Ringen. Törstig endast vid körning närmast rödmarkeringen, men det är inte så aktuellt vid touring. V4:an medger tillräckligt drag på mellanregistret och under 0,6l är inga problem att köra ens med packning (iofs. hade jag inte så mycket packning med).
 

trummiz

Alla har vält!
Gick med
23 Apr 2005
Ort
Gävle
Hoj
Bandit 1200 -97
Klassas den som sporttouring 1 eller 2 hos if?

Kan tänka mig att betala max 65000:- för en, men då vill jag gärna ha packväskor med. Vad får man för dom pengarna?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
trummiz skrev:
Klassas den som sporttouring 1 eller 2 hos if?

Kan tänka mig att betala max 65000:- för en, men då vill jag gärna ha packväskor med. Vad får man för dom pengarna?

S.TOURING1 har jag för mig, men If... märkesförsäkring fanns inte när jag hade min. Jag har en pakethållare och en låsbar toppbox kvar om du är intresserad.
 

trummiz

Alla har vält!
Gick med
23 Apr 2005
Ort
Gävle
Hoj
Bandit 1200 -97
Ah, ska lägga det på minnet. Blir nog inte att jag köper nån förrens sommaren börjar närma sig. Måste åka lite SV också =)
 

4cY

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Honda CBR900RR -97
Sport touring 1, jag pröjsar 3300:- för min, hos IF, du får lägga till en tusenlapp för nyare modeller.
 

trummiz

Alla har vält!
Gick med
23 Apr 2005
Ort
Gävle
Hoj
Bandit 1200 -97
4cY skrev:
Sport touring 1, jag pröjsar 3300:- för min, hos IF, du får lägga till en tusenlapp för nyare modeller.

Åfan. Inte farligt. Men är det dubbel premie tills man har fyllt 25 eller är det det år man fyller 25?
 

MC Doktorn

Guest
Hade en VFR800 00 mycket trevlig hoj med låg försäkringskostnad.
Den enda hoj jag ägt och som jag skulle kunna tänka mig äga igen.

Jaggillade inte ABS bromsarna vilket var det enda som var negativt.
 

4cY

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Honda CBR900RR -97
dubbel premie t.o.m 24 år står det på if´s hemsida. så har du fyllt 25 är det lugnt annars lite värre :p

http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/17BEEB90D9200CCFC1256B6700333E93/$FILE/Honda05.pdf
 

trummiz

Alla har vält!
Gick med
23 Apr 2005
Ort
Gävle
Hoj
Bandit 1200 -97
4cY skrev:
dubbel premie t.o.m 24 år står det på if´s hemsida. så har du fyllt 25 är det lugnt annars lite värre :p

Ajfan. Fyller 25 i september. Hmm, finns kanske nån annan som erbjuder billigare försäkring.

Usch! Bilsport-MC ville "bara" ha 13500:- per år. :kocko
 

-MattiasH-

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
VFR 750F -97
trummiz skrev:
Ajfan. Fyller 25 i september. Hmm, finns kanske nån annan som erbjuder billigare försäkring.

Usch! Bilsport-MC ville "bara" ha 13500:- per år. :kocko

Jag fick billigare premie hos TryggHansa än vad jag fick på IF:s märkesförsäkring. Detta var på halvförsäkring/helår, skillnaden var ca 2000kr om jag inte minns fel. Jag betalar 4300kr Halvförs./Helår
ang. bensinförbrukningen så brukar min ligga på 0,6l/mil
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Bra allround hoj men sällan bäst på något så till vida du inte pratar om kvalité och livslängd för då tycks den slå det mesta.

Har idag en -97:a med en genomsnittlig bränsleförbrukning på landsväg mellan 0,54 - 0,56 l/mil vilket ger en aktionsradie på ca. 42 mil. Personligen brukar jag tanka runt 38 - 40 mil och då har jag ca. 1 liter kvar. Tanken rymmer, om man pressar de siusta 3 litrarna (=kass) 24 liter. Dock står det 21 liter i instruktionsboken men då har du fortfarande mycket luft kvar.

Som nämnts kan laddningsregulatorn gå sönder efter ett tag. Mitt råd där är att NÄR den går köp en bra pirat för de funkar bättre än orginal (pris ca. 1700 kr).

Annat som du skall kolla på är rent generella saker så som bromsskivor (svindyra), stötdämpare (läckage). Original håller ca. 7000 - 8000 mil därefter åker du på byte.

Drivpaket kostar runt 2200 kr men håller ca. 6000 mil om man sköter dem bra så det kan vara idé att checka även det vid köp av beg.

Som vanligt skall du kolla hjullager, styrlager, svinglager. Om hojen är tvättad med högryck och man varit ovarsam ryker ofta bakhjulslagret. Det kostade för ett par år sedan ca. 2500 kr. Jag har kört ca. 12 000 mil på mitt och kompisen 25 000 mil och det är fortfarande originallager som sitter i. Dvs. de håller om man inte vansköter dem!

Skall jag sammanfatta det hela i en jämförelse med min g:a -89 som jag körde 22 500 mil med så är min -97:a bättre väghållning men sämre kvalité. Jämfört med andra hojar är dock kvalitén fortfarande den starka sidan på hojarna mellan 94 - 97.

Passa dig för 800:an med VTECH motorn som har en, jämfört med äldra VFR:er, SVINDYR servicekostnad. Motorservice på min kostar ca. 2500 kr.

Hanterbarheten är helt ok även om du kastar runt en R1:a / R6:a avsevärt mycket lättare i en chikan på en bana. Men komforten vid 125 mila dagsetapper är dessa hojar underlägsna VFR:en.

Som någon skrev, du är nog inte snabbast i röd grupp men kan, med rätt körteknik, hånga med bra.

Jag är dock part i målet! :D

Mvh!
// Niklas
 

trummiz

Alla har vält!
Gick med
23 Apr 2005
Ort
Gävle
Hoj
Bandit 1200 -97
Låter ju bra det här.

Men om man jämför den med t.ex. BMW K1200RS, BMW:n brukar vara dyrare har jag sett, men billigare försäkring. Vilken vinner?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top