Står man här och tror man har hyffsad koll på vad hästar och vrid är för något. Sätter igång och förklarar för flickvännen vad det är, och påpekar att till exempel en traktormotor på 4 liter är betydligt starkare än vad min 0.6 litersmotor är fast de har samma antal hästar (låt oss säga 100). Så långt inga problem, men när man sitter fast i bromsbänken, och kör dessa motorer, vad är det då som gör att 4 litersmotorn visas som starkare?
Jag vet ju att vridet är ett uträknat värde, men från vilka parametrar?
Det har varit uppe 100 gånger förut, men jag tar det igen för att kolla om jag mins rätt. För att mäta en HP så krävs det att lyfta 1 Kg rakt upp i luften 1 meter på 1 sekund. Rätt?
Var kommer fler kubik på samma motorstyrka in i gemet?
Hjälp mig med detta så all min kunskap inte verkar som påhittad,,, För jag vill i alla fall tro att jag kan lite.
// Wip
Jag vet ju att vridet är ett uträknat värde, men från vilka parametrar?
Det har varit uppe 100 gånger förut, men jag tar det igen för att kolla om jag mins rätt. För att mäta en HP så krävs det att lyfta 1 Kg rakt upp i luften 1 meter på 1 sekund. Rätt?
Var kommer fler kubik på samma motorstyrka in i gemet?
Hjälp mig med detta så all min kunskap inte verkar som påhittad,,, För jag vill i alla fall tro att jag kan lite.
// Wip