Hästar och vrid, tankevurpa.

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
Står man här och tror man har hyffsad koll på vad hästar och vrid är för något. Sätter igång och förklarar för flickvännen vad det är, och påpekar att till exempel en traktormotor på 4 liter är betydligt starkare än vad min 0.6 litersmotor är fast de har samma antal hästar (låt oss säga 100). Så långt inga problem, men när man sitter fast i bromsbänken, och kör dessa motorer, vad är det då som gör att 4 litersmotorn visas som starkare?
Jag vet ju att vridet är ett uträknat värde, men från vilka parametrar?

Det har varit uppe 100 gånger förut, men jag tar det igen för att kolla om jag mins rätt. För att mäta en HP så krävs det att lyfta 1 Kg rakt upp i luften 1 meter på 1 sekund. Rätt?

Var kommer fler kubik på samma motorstyrka in i gemet?
Hjälp mig med detta så all min kunskap inte verkar som påhittad,,, :va För jag vill i alla fall tro att jag kan lite.

// Wip
 

TrueBlue

Snäll
Gick med
31 May 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ducati 900 SSie
Antalet hästkrafter är (typ) vridmomentet gånger varvtalet.
Hästkrafter är ett gammalt mått på effekt, watt används numera.
Att traktorn och hojen kan ha samma effekt trots olika cylindervolym är inte så konstigt.
Effekt är energi per sekund, det vill säga (i stora drag) hur mycket bensin kan motorn bränna upp per sekund?
Trakturn bränner mycket soppa per explosion i cylindern, hojen mindre. Därför måste hojen spinna som attan för att klara att förbränna samma mängd soppa.

Jämför med om du ska fylla en bassäng med vatten. Du har en fingerborg. Polarn har en hink. Du får jobba som fan, polarn kan ösa i lungn takt för att det ska gå lika fort.

Pedagogiskt? :) :mattias
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Den stora skillnaden mellan hur traktor och motorcykelmotorn kan användas är egentligen hur brett arbetsområdet är. Du kan få lika mycket vrid på bakhjulen med en motor som varvar dubbelt så mycket och med hälften av vridet. Det är bara en fråga om utväxling. Har du effekten, kan du alltid via utväxling få samma vrid vid samma rotationshastighet på hjulet. Oavsett ursprungsläge, må det vara motorvarvtal 1500 varv och hejdundrans massa moment eller om det är 10000 varv och lite moment. -Bara de har samma effekt! Men som sagt, hur brett är en motorcykelmotors arbetsområde om man drevar ned den så att man får samma drivhjulsmoment...

En traktormotor verkar inom väldigt låga varvtal, och ger ett hyfsat konstant moment.

På en bromsbänk skulle främst skillnaden ses i bromsat moment, samt vid vilka varvtal mycket moment finns att tillgå.

/J
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
TrueBlue skrev:
Antalet hästkrafter är (typ) vridmomentet gånger varvtalet.
Hästkrafter är ett gammalt mått på effekt, watt används numera.
Att traktorn och hojen kan ha samma effekt trots olika cylindervolym är inte så konstigt.
Effekt är energi per sekund, det vill säga (i stora drag) hur mycket bensin kan motorn bränna upp per sekund?
Trakturn bränner mycket soppa per explosion i cylindern, hojen mindre. Därför måste hojen spinna som attan för att klara att förbränna samma mängd soppa.

Jämför med om du ska fylla en bassäng med vatten. Du har en fingerborg. Polarn har en hink. Du får jobba som fan, polarn kan ösa i lungn takt för att det ska gå lika fort.

Pedagogiskt? :) :mattias

klockrent :tummenupp
 

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
TrueBlue skrev:
Antalet hästkrafter är (typ) vridmomentet gånger varvtalet.
Hästkrafter är ett gammalt mått på effekt, watt används numera.

Så om jag tolkat detta lite rätt så är det inte hästar man mäter på bromsbänken egentligen, det är vridet, och så räknar man ut antalet hästar. Raka motsatsen mot vad som brukar sägas.
Förklaringen med högre varvtal för att förbränna samma mängd soppa är jag med på. Men bara för att man bränner samma mängd soppa så kommer man väl inte upp i samma vrid? Vanligtvis brukar man utgå från att en motor som andas bra har ett vrid på ungefär 100 Nm / liter.

Vad är det som mäts på bromsbänken och var kommer värdena ifrån?

Fortfarande inte helt med,,, :confused:

// Wip
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Bromsbänken mäter vridmomentet genom att man accelererar en rulle. För att göra detta på en viss tid så krävs ett visst moment. Sedan mäter man motorns varvtal och kalkylerar ur detta fram effekten.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Speedsoda skrev:
Krüm förklaring! Har aldrig fattat det där heller, men det verkar jävligt logiskt när du förklarar :tummenupp .
En sak har jag lärt mig - att när någon svamlar i det oändliga och ingen fattar något av svadan så kan inte de så mycket som de vill utge sig för heller men om någon förklarar kort och fint med bra liknelser som ovan så kan de sin sak. :tummenupp
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Många vurpar i funderingar om vrid och hästar.....
Hästkrafter eller Watt mäter man effekt med.
Utan vridmoment blir det ingen effekt eftersom effekt är ungefär samma som vridmoment gånger varvtal.
På samma sätt blir det ingen effekt utan varvtal även om man har högt vridmoment.
Fysik kallas vetenskapen ....
 
Last edited:

TrueBlue

Snäll
Gick med
31 May 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ducati 900 SSie
sandstream skrev:
Ja, men förklara vridet också!


Hmm.. tja vridmoment är en kraft som har en rörelseriktning runt en centrumpunkt. Kraften vill alltså vrida runt en punkt, därav begreppet "vrid". En kraft på en Newton (ca 100gram) som hänger på en stång på en meter utövar ett vridmoment på en Newtonmeter.

Att traktorn har mer "vrid" beror på att varje explosion i motorn är mycket större än den i hojen. Kraften i varje fyraliterssmäll som vill vrida runt hjulet är mycket större än kraften från hojens lilla cylinder.

Tänk dig att du och Hulken (traktorn) ska baxa varsin sten med en hävstång som är en meter. Det är mycket lättare för Hulken. MEN detta kan du kompensera med utväxling. (Som RG500-Johannes sa)
Du själv kan få samma vridmoment som Hulken, trots att du är svagare, om du bara har en längre stång!

Den energi som ni gör av med kommer att vara densamma, stenarna flyttas ju samma längd, och flyttar ni den dessutom lika snabbt kommer er effekt att vara densamma (energi per sekund). Ditt "varvtal" är ju dock högre eftersom du kommer att behöva bända din långa stång snabbare än vad Hulken gör med sin korta för att stenen ska flyttas lika fort.

Solklart någon? eller har jag trasslat in mig i något nu..
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
TrueBlue skrev:
Hmm.. tja vridmoment är en kraft som har en rörelseriktning runt en centrumpunkt. Kraften vill alltså vrida runt en punkt, därav begreppet "vrid". En kraft på en Newton (ca 100gram) som hänger på en stång på en meter utövar ett vridmoment på en Newtonmeter.

Att traktorn har mer "vrid" beror på att varje explosion i motorn är mycket större än den i hojen. Kraften i varje fyraliterssmäll som vill vrida runt hjulet är mycket större än kraften från hojens lilla cylinder.

Tänk dig att du och Hulken (traktorn) ska baxa varsin sten med en hävstång som är en meter. Det är mycket lättare för Hulken. MEN detta kan du kompensera med utväxling. (Som RG500-Johannes sa)
Du själv kan få samma vridmoment som Hulken, trots att du är svagare, om du bara har en längre stång!

Den energi som ni gör av med kommer att vara densamma, stenarna flyttas ju samma längd, och flyttar ni den dessutom lika snabbt kommer er effekt att vara densamma (energi per sekund). Ditt "varvtal" är ju dock högre eftersom du kommer att behöva bända din långa stång snabbare än vad Hulken gör med sin korta för att stenen ska flyttas lika fort.

Solklart någon? eller har jag trasslat in mig i något nu..

Det var bra :tummenupp :tummenupp
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
TrueBlue skrev:
Hmm.. tja vridmoment är en kraft som har en rörelseriktning runt en centrumpunkt. Kraften vill alltså vrida runt en punkt, därav begreppet "vrid". En kraft på en Newton (ca 100gram) som hänger på en stång på en meter utövar ett vridmoment på en Newtonmeter.

Att traktorn har mer "vrid" beror på att varje explosion i motorn är mycket större än den i hojen. Kraften i varje fyraliterssmäll som vill vrida runt hjulet är mycket större än kraften från hojens lilla cylinder.

Tänk dig att du och Hulken (traktorn) ska baxa varsin sten med en hävstång som är en meter. Det är mycket lättare för Hulken. MEN detta kan du kompensera med utväxling. (Som RG500-Johannes sa)
Du själv kan få samma vridmoment som Hulken, trots att du är svagare, om du bara har en längre stång!

Den energi som ni gör av med kommer att vara densamma, stenarna flyttas ju samma längd, och flyttar ni den dessutom lika snabbt kommer er effekt att vara densamma (energi per sekund). Ditt "varvtal" är ju dock högre eftersom du kommer att behöva bända din långa stång snabbare än vad Hulken gör med sin korta för att stenen ska flyttas lika fort.

Solklart någon? eller har jag trasslat in mig i något nu..
Klockrent, du kan komma ut nu ur garderoben nu.








Tänka sig att man skulle hitta Bodil Jönsson bakom ett nick på SH :hihi
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Finns ingen anledning att blanda in motorvarvet för att räkna ut effekten. Som sagts tidigare så är hästkrafterna lika mycket hästkrafter oavsett om de kommer ur en 8,1 liters Cadillac-motor från 1974, eller en GSXR 750 från 2003 (det skiljer bara några hästar mellan dessa, ett fint exempel på amerikansk bilbyggarkonst).
Bänken är byggd så att man vet vilken kraft det tar att accelerera "rullen" till en viss fart (vilket kraftmoment som krävs), sedan är det bara att mäta vilken tid det tar, så vet man effekten. I praktiken mäter man hastighetsändringarna hos rullen med korta tidsintervaller och får på så vis en kurva som man sedan kan plotta mot motorvarvet (som man mäter vid samma intervaller).
Vridmoment (kraftmoment) är precis vad det låter som, ett mått på hur starkt man kan vrida något. Definitionen är kraft gånger hävarm. Med en rejäl skiftnyckel har jag bättre vridmoment än de flesta motorer på det här forumet, men det är inte förrän jag börjar röra på den som jag utvecklar någon effekt.
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Wip skrev:
Står man här och tror man har hyffsad koll på vad hästar och vrid är för något. Sätter igång och förklarar för flickvännen vad det är, och påpekar att till exempel en traktormotor på 4 liter är betydligt starkare än vad min 0.6 litersmotor är fast de har samma antal hästar (låt oss säga 100). Så långt inga problem, men när man sitter fast i bromsbänken, och kör dessa motorer, vad är det då som gör att 4 litersmotorn visas som starkare?
Jag vet ju att vridet är ett uträknat värde, men från vilka parametrar?

Det har varit uppe 100 gånger förut, men jag tar det igen för att kolla om jag mins rätt. För att mäta en HP så krävs det att lyfta 1 Kg rakt upp i luften 1 meter på 1 sekund. Rätt?

Var kommer fler kubik på samma motorstyrka in i gemet?
Hjälp mig med detta så all min kunskap inte verkar som påhittad,,, :va För jag vill i alla fall tro att jag kan lite.

// Wip

Goa förklaringar genom tråden, vill bara kolla en grej...

Är inte en hästkraft 70kg 1meter på 1sekund? :confused:

My 50cents som någon brukar säga.!! :)
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Faster skrev:
Goa förklaringar genom tråden, vill bara kolla en grej...

Är inte en hästkraft 70kg 1meter på 1sekund? :confused:

My 50cents som någon brukar säga.!! :)
75 kpm/s (kilopondmeter/sekund), eller den effekt som krävs för att lyfta 75 kg 1 m på 1 s.

Alternativt den effekt som krävs för att släpa en häst 75 meter på en sekund :hihi
 
Last edited:

TrueBlue

Snäll
Gick med
31 May 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ducati 900 SSie
RedBaron skrev:
Klockrent, du kan komma ut nu ur garderoben nu.

Tänka sig att man skulle hitta Bodil Jönsson bakom ett nick på SH :hihi


Ok ok jag erkänner, jag är politiker. Jag jobbar med att förklara hur en massa knastertorra skattereformer skulle kunna få Sverige på fötter igen, inte så kul/enkelt alltid :tungan
Motorer är mer sköjj.
 

sandstream

Guest
@trueblue: Du borde snacka med Swedie och skriva en artikel om det här.
Tror det skulle vara mycket uppskattat av många :tummenupp
 

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
sandstream skrev:
@trueblue: Du borde snacka med Swedie och skriva en artikel om det här.
Tror det skulle vara mycket uppskattat av många :tummenupp

Mycket bra skrivet och välförklarat, frågan är om det behövs mycket mer än så här. En artikel i all ära, men kort, enkelt och lättförstått brukar ju vara säkraste sättet att få någon att läsa ens alster.
Men visst är det bra och lättförståeligt det TrueBlue skrivit. Enkelt och lättförståeligt. Det är bara att tacka och ta emot. :Bugar

// Wip
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top