strypbrickor & luftfilter?

kasjo

whiteninja
Gick med
9 Sep 2004
Ort
stockholm
Hoj
97, kawasaki zx6r
Tjena nu är det ju tyvärr så att ja måste köra me brickor ett litet tag till :(
har ny båge för iår och tänkte vara laglig. och vill gärna inte höra nåt tjat om att det inte är värt det. utan hur ja gör det på bästa sätt :)

min fråga lyder såhär, är detta den plats brickorna ska i? vill gärna göra det rätt från början och här får man bra svar!
strypning.jpg


sen undrar jag över luftfiltret det va tokskitigt enligt mig ska ja tvätta av det och isåfall hur? nåt man ska tänka på eller köpa ett nytt?
luftfilter
 

unknownuser

Student
Gick med
2 Aug 2004
Ort
---
Hoj
---
Inte för att jag är meck-gurun här, men det ser mkt bra ut. Kolla bara så att det inte finns någon möjlighet för brickan att röra sig eller så, se till att allt sitter helt enkelt.

Angående luftfiltret... tvätta det snarast i bensin. Sen vet jag inte riktigt om man ska göra något mer med det, kan inte den biten när det gäller 4-takt. 2-takt ska ju alltid tvättas i bensin och sedan badas i 2-takts-olja. Nåja, du kommer nog få mer svar här. Lycka till!

//Anders
 

Pegasus

Prosit...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta, bland fiskarna....
Hoj
KTM 250 EXC-F -13
Kolla upp om det inte finns ett spår i gummit mellan förgasare och block, där satt nämligen mina brickor.

Mvh
Peter


<edit> minnet sviktade
 
Last edited:

kasjo

whiteninja
Gick med
9 Sep 2004
Ort
stockholm
Hoj
97, kawasaki zx6r
Pegasus skrev:
Det finns inget spår i gummit där brickan skall pillras in? Där satt nämligen mina brickor(spåret tror jag var i bakkant mot förgasaren).

Mvh
Peter

hur menar du i bakkant? tänkte att när ja sätter på den där bryggan me gumminsugsbrickor så trycker den ju åt ? och håller fast
 

Pegasus

Prosit...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta, bland fiskarna....
Hoj
KTM 250 EXC-F -13
Vet ej om du blir klokare av min totalt kassa bild men jag gör ett försök

(Se oxå min editerade text på föregående post)

Mvh
peter
 

Bifogat

  • Förbannat kasst ritat.doc
    23.5 KB · Visningar: 157
Last edited:

kasjo

whiteninja
Gick med
9 Sep 2004
Ort
stockholm
Hoj
97, kawasaki zx6r
Pegasus skrev:
Vet ej om du blir klokare av min totalt kassa bild men jag gör ett försök

svaret jag har fått av mckompaniet lyder:

"Du har fått 4st brickor som du monterar i insuget.
Du tar bort tank + luftburk, sedan är det bara att ta bort förgasarbryggan och montera in brickorna i insuget.
Montera sedan tillbaka förgasarna och så vidare."
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
lassnig skrev:
Inte för att jag är meck-gurun här, men det ser mkt bra ut. Kolla bara så att det inte finns någon möjlighet för brickan att röra sig eller så, se till att allt sitter helt enkelt.

Angående luftfiltret... tvätta det snarast i bensin. Sen vet jag inte riktigt om man ska göra något mer med det, kan inte den biten när det gäller 4-takt. 2-takt ska ju alltid tvättas i bensin och sedan badas i 2-takts-olja. Nåja, du kommer nog få mer svar här. Lycka till!

//Anders

Brickorna skall tryckas in i insugningsgummit(dvs det på motorsidan om förgasarna)
När det gäller luftfiltret så är det troligen ett pappersfilter om det inte är utbytt mot ett KN (el dyl) tygfilter. Pappersfilter kan man inte tvätta utan de bytes.
Tygfilter skall inte tvättas i bensin och de skall absolut inte oljas in i 2-takts olja. De skall tvättas i avfettning och oljas in i speciell olja.
 

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPX 600R
Shit, gör inte fel nu. Då kan de sluta illa och brickorna kan göra skada! Jag tror du är på helt fel sida. Ring genast mc kompaniet och fråga om de inte ska sitta i insugsgummina! Dvs på andra sidan förgasaren! Jag gjorde denna strypning på min förra veckan och dina brickor ser exakt likadana ut. Så mitt svar är nej, du är på fel sida troligtvis, de ska tryckas in i insugsigummina där du fäster med klämmorna som du öppnat.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Rolle85 skrev:
Shit, gör inte fel nu. Då kan de sluta illa och brickorna flyger in i blocket. Jag tror du är på helt fel sida. Ring genast mc kompaniet och fråga om de inte ska sitta i insugsgummina! Dvs på andra sidan förgasaren! Återkommer.

Hur fn hade du tänkt dig att brickorna skulle flyga in i blocket
:va

Han är på rätt sida om brickorna skall sitta mellan förgasarna och toppen dvs på motorsidan.
Jag har monterat säkert 50 strypsatser från olika handlare (främst mc kompaniet) och de skall i 90% av fallen sitta pressade i insugningsgummina (de andra 10% är någon form av bleck som förhindrar att trotteln lyfter hela vägen)
 

kasjo

whiteninja
Gick med
9 Sep 2004
Ort
stockholm
Hoj
97, kawasaki zx6r
Borsiin JR skrev:
Hur fn hade du tänkt dig att brickorna skulle flyga in i blocket
:va

Han är på rätt sida om brickorna skall sitta mellan förgasarna och toppen dvs på motorsidan.
Jag har monterat säkert 50 strypsatser från olika handlare (främst mc kompaniet) och de skall i 90% av fallen sitta pressade i insugningsgummina (de andra 10% är någon form av bleck som förhindrar att trotteln lyfter hela vägen)

okej är med nu har konstaterat att dom definitivt inte passa så bra där :rolleyes: men om allt är förstått rätt så lyfter jag bort hela denna och sätter under

stryp2.jpg
 

kasjo

whiteninja
Gick med
9 Sep 2004
Ort
stockholm
Hoj
97, kawasaki zx6r
Borsiin JR skrev:
Jepp korrekt uppfattat

så nu har ja ätit, fått nya krafter och tagit bort förgasarbryggan
det är altså här brickan ska placeras? tror många kan ha hjälp av att det finns bilder på detta till framtiden :)
strypklar.jpg
 

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPX 600R
Innan du sätter dit brickorna så måste du veta att brickan måste vara ställd så att de lilla hålet på brickan är nertill....de är som dränering i förgasaren. Förövrigt så stod det iaf i mina papper från mc kompaniet att de är i insugsgummina brickorna ska sitta. Men brickan ska in en bit i gummit för att kunna träs på röret....såg lite skumt ut på bilden?
Berätta gärna hur den går efter denna strypning.

mvh Henke
 

kasjo

whiteninja
Gick med
9 Sep 2004
Ort
stockholm
Hoj
97, kawasaki zx6r
Rolle85 skrev:
Innan du sätter dit brickorna så måste du veta att brickan måste vara ställd så att de lilla hålet på brickan är nertill....de är som dränering i förgasaren. Förövrigt så stod det iaf i mina papper från mc kompaniet att de är i insugsgummina brickorna ska sitta. Men brickan ska in en bit i gummit för att kunna träs på röret....såg lite skumt ut på bilden?
Berätta gärna hur den går efter denna strypning.

mvh Henke


Några o-ringar va gamla ska byta dom så ska plocka ihop den på måndag. det va bara för att demonstrera vart den skulle in så den är helt intryckt nu. just nu räcker det att kolla ut mot hallen för att må bra :yoparty
kawainomhus.jpg
 

Kung Faux

GVK for life
Gick med
15 May 2005
Ort
Sundsbruk och ibland Bondegatan
Hoj
ZX600F
Jag tänkte göra egna strypbrickor till min zx6r - 96 och undrar om någon känner för att vara hjälpsam. Jag skulle nämligen behöva måtten på brickorna, diameter och tjocklek samt vilken dimension det är på dom båda hålen i brickorna.

//

J.L
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Tror inte att det bara är att göra nya brickor.. Det du betalar för när du köper en strypningssats är inte brickorna utan papperet som intygar vilken effekt du får ut med strypbrickorna monterade. Möjligtvis kanske du kan bromsa hojen och få ett intyg skrivet av killen som bromsar.. Men jag är tveksam till hur SBP ställer sig till detta... Eller du kanske bara hade tänkt strypa hojen för att du inte ska kunna köra så fort. i så fall fungerar det utmärkt att göra egna...
 

Kung Faux

GVK for life
Gick med
15 May 2005
Ort
Sundsbruk och ibland Bondegatan
Hoj
ZX600F
Simp skrev:
Tror inte att det bara är att göra nya brickor.. Det du betalar för när du köper en strypningssats är inte brickorna utan papperet som intygar vilken effekt du får ut med strypbrickorna monterade. Möjligtvis kanske du kan bromsa hojen och få ett intyg skrivet av killen som bromsar.. Men jag är tveksam till hur SBP ställer sig till detta... Eller du kanske bara hade tänkt strypa hojen för att du inte ska kunna köra så fort. i så fall fungerar det utmärkt att göra egna...



Ok.. tack för svaret, jag hade fått för mig, att det var som du nämnde, att det gick att bromsa den med brickor i och få ett effektpapper därifrån och sen åka till bilprovningen. Jag får helt enkelt ringa till SBP och/eller någon som har en bänk å fråga, så får jag nog reda på hur det ska vara.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top