Suga eller inte suga?

sandstream

Guest
Snuskpellar gör sig inget besvär i denna tråd :tuttar

Har under en lång tid levt under föreställningen att en sugmotor är en motor som suger i sig bensin från en förgasare och att en motor med insprutning därmed inte är en sugmotor. Vad är sanningen?

Nästa fråga gäller turbo och det faktum att man hör ordet "avgasturbo". Finns det någon annan typ av turbo som inte drivs av avgaserna?
(En mekanisk kompressor är väl ingen turbo även om den gör samma sak som en turbo?)
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
sandstream71 skrev:
Snuskpellar gör sig inget besvär i denna tråd :tuttar

Har under en lång tid levt under föreställningen att en sugmotor är en motor som suger i sig bensin från en förgasare och att en motor med insprutning därmed inte är en sugmotor. Vad är sanningen?

Läste i nån BMW reklam att "nya M3-ans SUGMOTOR trycker ur 343 hk". Rätta mig om jag har fel men den har ju ingen turbo och kan inte tänka mig en förgasare på en sån bil. En sugmotor borde därför vara allt som inte har turbo eller kompressor.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Pinky har rätt. En sugmotor definieras av att du inte har någon mekanik som trycker in bränslet i motorn, t.ex. en turbo eller kompressor. I de fallen har du en överladdad motor.
 

sandstream

Guest
Pinky skrev:
Läste i nån BMW reklam att "nya M3-ans SUGMOTOR trycker ur 343 hk". Rätta mig om jag har fel men den har ju ingen turbo och kan inte tänka mig en förgasare på en sån bil. En sugmotor borde därför vara allt som inte har turbo eller kompressor.
Kan det vara luften som avses när man delar in motorer i sug eller inte sug kanske?
 

sandstream

Guest
McB skrev:
Pinky har rätt. En sugmotor definieras av att du inte har någon mekanik som trycker in bränslet i motorn, t.ex. en turbo eller kompressor. I de fallen har du en överladdad motor.
Men en turbo eller kompressor trycker ju inte in bensin utan luft :confused:
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
sandstream71 skrev:
Kan det vara luften som avses när man delar in motorer i sug eller inte sug kanske?

Helt riktigt!

angående turbo är det ju ett populariserat uttryck av turbin.. Avgasturbin är alltså inte fel alls..

/B
 

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Det är som sagt frågan om man trycker in luft eller ej. (Eller snarare bränsleblandningen, men man laddar alltid innan bränslet blandas med luft).

Således, en insprutningsmotor är en sugmotor, om den inte har kompressor eller turbo. insprutningen har bara att göra med hur bränsleblandningen skapas, motorn är inte överladdad för det.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
sandstream71 skrev:
Kan det vara luften som avses när man delar in motorer i sug eller inte sug kanske?
Japp. Så är det.

Sugmotor är allt som suger i sig luftbränsleblandingen, vare sig man har fuggar eller sprut. Detta gäller även de motorer som har direktinsprutning i förbränningsrummet.

Med andra ord är en motor som matas av en eller annan form av överladdning (kompressor, turbo med mer) inte en sugmotor.

För övrigt bra trådrubrik för att få uppmärksamhet. :D

Edit: Många som var snabba idag!
 
Last edited:

sandstream

Guest
Bj.O.rn skrev:
Helt riktigt!

angående turbo är det ju ett populariserat uttryck av turbin.. Avgasturbin är alltså inte fel alls..

/B
Fan vad nice! Nu kan jag imponera lite på min omgivning med de nyvunna kunskaperna!

Tack Bj.O.rn :tummenupp
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Tom skrev:
... man laddar alltid innan bränslet blandas med luft ...
Helt rätt utom på denna punkten.
Bränslet kan även tillsättas före trycksättningen. Ex vis alla hojar med suganläggning (nu kan det bli begreppsförvirring). Eller jänk med gammal hederlig kompressor och fuggar monterade ovanpå kompresssorn.

Med "suganläggning" menas en turbo som suger genom en förgasare (jmf med de turboanläggningar som trycker genom en eller flera förgasare). Men motorn är då alltså ingen sugmotor för det. Har den överladdning så har den.
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
sandstream71 skrev:
Fan vad nice! Nu kan jag imponera lite på min omgivning med de nyvunna kunskaperna!

Tack Bj.O.rn :tummenupp

Fast avgasturbinen är ju bara enahalvan av turboaggregatet.. kompressorn är den andra..

En ångturbin kopplad till en generator i ett kraftverk kallas ofta turbogenerator, blir lite hårklyveri det här. Jag skiter i vilket bara folk fattar vad som avses

/B
 

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Robban_C skrev:
Helt rätt utom på denna punkten.
Bränslet kan även tillsättas före trycksättningen. Ex vis alla hojar med suganläggning (nu kan det bli begreppsförvirring). Eller jänk med gammal hederlig kompressor och fuggar monterade ovanpå kompresssorn.

Med "suganläggning" menas en turbo som suger genom en förgasare (jmf med de turboanläggningar som trycker genom en eller flera förgasare). Men motorn är då alltså ingen sugmotor för det. Har den överladdning så har den.

Det hör väl ändå till ovanligheterna ? Fast när du säger det så har jag ju sett det på jänkebilar faktiskt. Låter dock lite vanskligt att ladda innan, framförallt om man kör med avgasturbo. Blir ju lite varmt :)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Tom skrev:
Det hör väl ändå till ovanligheterna ? Fast när du säger det så har jag ju sett det på jänkebilar faktiskt. Låter dock lite vanskligt att ladda innan, framförallt om man kör med avgasturbo. Blir ju lite varmt :)
Idag är det inte så vanligt med suganläggning men förr fanns det inget annat. Redan i början av 80-talet åktes det ohyggligt fort, även med dagens mått mätt, med gamla Z900:eek:r, GS1000 med mer försedda med sådana anläggningar.
Föreställ dig att ett bygge med en enda förgasare snarlik de som sitter på offroadstånkor kan ge effekt nog att toppa 300+! :tummenupp Redan då!

Volvo hade en turbosats för eftermontage på 240 nån gång runt tidigt/mitten av 80-talet. Tror den satsen sög genom originalfuggen men jag är inte säker.

Blir inget varmt (dvs inte avgasvarmt) på kompressorsidan. Dock blir det ju värme av att man höjer trycket, dvs insugsluften efter turbinen blir typ 50-150 grader varm beroende på laddtryck och kompressorns verkningsgrad.
Och detta är suganläggningens största nackdel då den inte lämpar sig för laddluftkylare (llk) eftersom bränslet riskerar att kondenseras i llk.
Men det finns en annan lösning. Vatteninsprutning kompenserar utan vidare för värmen.

Jag har för övrigt haft en Corvette med sugturbo. Och vatteninsprutning.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Var det nån som såg Junkyard Wars eller vad det heter, när dom byggde trikes med jetdrift. Ett av lagen använde en stor turbo som dom sprutade in bränsle i och tände. Mycket intressant program! :tummenupp (Kanske lit OT, ursäkta)
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Många har svarat, jag lägger in mina $0,02 oxå.

Sugmotor är en motor som ej ökar insugstrycket med hjälp av någon kompressor. Däremot behöver det absolut inte innebära att motorn behöver leva med att suga i sig luft med atmosfärstryck. Med hjälp av avstämning på insugssidan så kan ett rätt stort "laddtryck" skapas, vill minnas att t.ex. BMW M3 ligger någonstans 1,2-1,3 * atmosfärstryck under senare delen av insugsfasen. Tvåtaktare har också en hel del överladdning när de går på pipan. Tvåtaktare har även en vevhuskompression som också kan hjälpa till (även om jag har förstått att man hellre har störe vevhusvolymer med dagens typ av pip-design). Hur som helst är de sugmotorer eftersom de ej har någon form av "extern" kompressor.

Överladdad motor är då när man ökar insugstrycket på en motor med hjälp av en kompressor av något slag. Det finns allsköns varianter på detta tema. Självklart "kostar" denna överladdning, någonstans tar du ut arbetet. I slutänden så går du på "plus", men t.ex. mekaniska kompressorer tar en inte oväsentlig effekt från motorn. En turbo använder sig av energin i avgaserna, skapar ett mottryck (som iof kan understiga insugstrycket, man kan ha ett positivt drivtryck över motorn liksom) som ökar pumpförlusterna i motorn samt skadar gasväxlingen. Finns som sagt även en del andra varianter på temat, se till exempel http://www.swissauto.com/e/projekte.e/fotogalerie.e.jsp?ID_Display=200004 vilket är en rätt lustig variant av överladdning.

OT, men de var de som inte ville ge mig en sån här när jag var där nere, hur mycket jag än bönade och bad: http://www.swissauto.com/e/projekte.e/fotogalerie.e.jsp?ID_Display=100002

Nåväl, som slutkläm så är det så att hur bränslet tar sig in i motorn, och under vilka tryck, hör inte till diskussionen överladdat/ej överladdat.

/J
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
1,2-1,3 x atmosfärstrycket? Säker?
Hade nån annan skrivit det så hade jag VERKLIGEN tvivlat!

Pressure Wave vaddå?
Var det inte nåt sånt som VW höll på med ett tag på Corrado? Som hette...? Som hette? Minns inte. Har tydligen Alzheimer.
Comprex?
Helt tom i minnet.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Sorry för mera spam, men jag tycker bara det här är så jävla häftigt:

"1989 swissauto started the development of a complete new four stroke turbo engine for the Motorcycle championship. This engine was very compact, had 250 cc, twin turbo chargers and was in competition to the 500 cc 2 Strokes. This project was very ambitious because of the responsivenes and the already very high performance level of the 2 Stroke engine.

After two years of development, this small engine with it's 2 stage turbocharging system cranked out 230 HP and reached a BMEP of over 50 bar. With this performance, the bike was mostly the fastest bike on top speed.
Honda was testing a 250 cc turbo engine as well, but this project was stopped after the prototype phase.
End of 1990, the turbo engines was prohibited in the Motorcycle Champioship and the project was stopped as well. The engine delivered a Basis for other high-tech projects outside the racing."

_Rätt_ bra specifik effekt de hade i den där... nästan 1000 literhästar. Top fuel dragsters ligger väl någonstans i den regionen, fast på _lite_ annan soppa.

De berättade en rätt kul historia om den här motorn, har kanske dragit den på forumet förut, men iaf. De var på tävling (tror det var Hockenheim), och de hade rätt dassiga tider, mycket svårt att fixa låghastighetspartierna. Men så helt plötsligt så såg de en dramatisl sänkning av varvtiderna. Jaha? Vad fan kan det här bero på? När de rev motorn fick de svaret, en av cylindrarna hade av någon anledning lagt av... Den blev tydligen lagom hysterisk med en cylle mindre...

Här finns en bild på helvetet, man ser dock inte så bra.
http://www.swissauto.com/e/projekte.e/fotogalerie.e.jsp?ID_Display=20000B

/J
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Robban_C skrev:
1,2-1,3 x atmosfärstrycket? Säker?
Hade nån annan skrivit det så hade jag VERKLIGEN tvivlat!

Jo, det är grymt. Kommer upp i nivåer som 2T. Det var en snubbe hos oss för ett tag sedan som hade simulerat M3-motorn i GT-power och han nämnde de här siffrorna.

Pressure Wave vaddå?
Var det inte nåt sånt som VW höll på med ett tag på Corrado? Som hette...? Som hette? Minns inte. Har tydligen Alzheimer.
Comprex?
Helt tom i minnet.

Jo, det var på G inom Audi/VW någon gång har jag för mig. Men jag *tror* att de inte tryckte ut den i serie. Inte helt säker dock. Vill också minnas att det bygger på ett gammalt ABB-patent som SwissAuto tog över.

/J
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top