Tjejer: erfarenhet av detta (sjukdom)

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Detta är riktat till er tjejer här så ni killar kan sluta läsa nu, detta kan inte drabba er.

Har (återigen)iidag fått besked om att jag har äggstockcystor, även kallat chokladcystor, tredje gången på tre år. :( De ville inte operera nu på en gång pga av att de kan riskera att ta bort båda äggstockarna pga mycket sammanväxningar.

Ngn här som har haft samma sak :va , har även diagnostiserad endometrios. http://home.swipnet.se/morticia/endoindex.htm som upptäcktes i samband med operation.

Hur upplever ni det, smärta?, medicinering, går ni på regelbundna kontroller. Jag best tid för kontroll i april och fick tid idag, "tack vare" vårdgarantin annars hade jag fått vänta till maj nästa år eller göra som jag har gjort tidigare och åkt in akut med ambulans med smärtor som kan liknas en hjärtinfarkt (läkarens beskrivning)

Lite info

1:a operationen =kjejsarsnitt, det visade sig vara två cystor där den största var 15x12 cm, "stor som en kokosnöt" 1,5 kilo cysta togs bort.

2:a 6 cm, operation med titthål via naveln.

eve tredje operation om en månad eller "när du får ont".

Ngn som har ngt att berätta kan ju ta det via pm om det känns jobbigt men ändå vill svara/förmedla/fråga.

Last edited:
UrbanTiger skrev:
Kan inte låta bli att läsa fast du sa att jag inte fick.

Låter skitjobbigt för dig. Dessutom har du som jag förstått problem med imunförsvar och grejer. Hoppas och vill att det ska gå bra för dig :pannkyss

Tack..dina ord värmde...
jo..de kan ha ett samband även om just immunbristen bråkar i luftvägarna..
(om ngn vill/orkar läsa http://www.sos.se/smkh/1999-29-104/1999-29-104.htm)

Okej, kunde inte heller låta bli att läsa. :rolleyes:

Tjejen har oxå haft en liknande cysta på en av äggstockarna, men den upptäcktes först när den sprack och hon fick buksmärtor. Vid det laget var det lite sent att göra nåt, men som tur är så rensas bitarna upp av kroppen. Det man gjorde var ett ultraljud där man såg att det bara var bitar kvar.

För tråkigt att det ska vara så svårt att komma intill i vården i Sverige. Lycka till i övrigt.

:pannkyss

Min tjej har elakartad endometrios och det är inte kul...

Det är skillnad på endometrios och endometrios, jag har fattat att typ 30% av alla tjejer har det, men vissa tjejer kan leva med det hela livet utan att dom märker något, för andra är varje dag ett helvete.

Min tjej lever istort sett på citadon, de knappras dagligen.
Hon har varit inne på operation för att bränna bort endo härdarna men det gick inte efterssom dom inte kom åt dom.

Läkarna hoppades på att det skulle bli bättre om hon blev gravid för att det vanligtvis funkar så, men inte i det här fallet. Vi lyckades bli gravida men det hjälper inte mot smärtan.

Efterssom man ofta blir deprimerad av att leva med långvarig smärta så har givetvis också det inträffat...

Min tjej är 24 och snart blir det nog till att operera bort allting, enda changsen till att börja få leva ett normalt liv.
Smärtorna kan hon inte jämföra med något annat, men då man svimmar på toaletten av smärta eller bara plötsligt ramlar ihop så behöver inte jag någon vidare förklaring av hur det känns.

Hon har regelbunden kontakt med läkare och psykolog och är sjukskriven till 50%.

Lugn skrev:
Okej, kunde inte heller låta bli att läsa. :rolleyes:

Tjejen har oxå haft en liknande cysta på en av äggstockarna, men den upptäcktes först när den sprack och hon fick buksmärtor. Vid det laget var det lite sent att göra nåt, men som tur är så rensas bitarna upp av kroppen. Det man gjorde var ett ultraljud där man såg att det bara var bitar kvar.

För tråkigt att det ska vara så svårt att komma intill i vården i Sverige. Lycka till i övrigt.

:pannkyss

Den första cystan som var så pass stor började rotera runt sig själv och sprack också. :brinnerup gav då intensiva smärtor..otäckt då jag satt bakpå motorcykeln men som tur var hann vi stanna (var då nästan inte kontaktbar). Fick vänta 50 min på ambulans trots tre tfnsamtal till
112.

Edit. Otäcka bilder, känsliga varnas http://home.swipnet.se/morticia/endoserut.htm

Last edited:
Jag har ingen information, men jag ger mitt varmaste deltagande till er/de kvinnor som lider av sånt här. :(

Jag som blir skitirriterad av en vanlig förkylning kan ju inte ens föreställa mig hur det skulle vara att leva med nåt sånt här.

Och jag blir än en gång tacksam att jag är frisk och kry. Att ha hälsan i behåll känns som bland det viktigaste i livet.

Killar, sköt om era tjejer, och 2fast4hjo jag håller tummarna för att det går bra för dig.

//Madelene

Har viss erfarenhet av cystor. Har haft två som roterat och brustit med påföljande vidriga smärtor, ingenting har hänt efter dessa två gånger, mer än att jag varannan ägglossning ung råkar ut för cystor som växer och sedan spricker, dessa har dock inte varit så stora (ca 3centimeter) och sjukvården gör inget åt det. En väninna till mej led av endimetrios (stavning), svår sådan men det blev bra efter andra barnet och hon lever idag symptomfri.. En annan bekant gick det inte lika bra för..

Jag håller tummarna för dej och hoppas verkligen att dina bekymmer kommer bli bättre!!! Om du vill kan jag försöka få kontakt med min gamla väninna och höra lite hur det var för henne....?

Mvh Linn

å dra mej baklänges....
Jag önskar mig fri från det där resten av mit liv!

(hade inte hört talas om det innan jag läste denna tråd)

Jag undrar fan om inte jag har en svang av det med. Ung. varannan manad drabbas jag av en enorm tunghets kansla och smartor i backen omradet (svart att beskriva). Morsan har haft choclad cysta och de tog bort hennes aggstock (det blev en overraskning da hon vaknade). Min moster hade en som var lika stor som ett vitkalskalhuvud.

Har assat pa op nar dessa opereras ut och de e inte roliga saker.

Hoppas att de inte bara dribblar bort dig och far dig kanna att du inte har genuina problem. Tyvarr gor de ju ofta sa.

Ville bara saga att det var trist att hora och annu tristare att det ar sa manga som har sa jobbigt med just detta.

Tanker pa dig :pannkyss

Kunde inte heller låta bli att läsa. :(

Har inget att bidra med heller, men hoppas verkligen allt löser sig och att du kan leva ett så normalt liv man kan :)

Nienna skrev:
Jag håller tummarna för dej och hoppas verkligen att dina bekymmer kommer bli bättre!!! Om du vill kan jag försöka få kontakt med min gamla väninna och höra lite hur det var för henne....?

Mvh Linn

Tack gärna, men orkar/vill hon inte så förstår jag.

Enligt läkaren kan endometrios vara ärftligt men då jag inte har ngn mamma- och/eller morföräldrar i livet och ingen syster så vet jag inte om detta finns i släkten.

En kompis ska in på operation för detta på tisdag, dock är jag inte så insatt i vad just hennes diagnos kallas men hon brukar ha jävligt ont och att det blöder rätt friskt.

Tjejen brukar klaga på "vassa" magsmärtor ibland, kanske dags att åka in för att kolla upp det hela? Hon hade dessutom mellanblödningar vilket aldrig tidigare har inträffat och då var det dags att köpa graviditetstest. Detta var förra veckan och hon har inte tagit testet ännu.

Lider med er tjejer som har råkat ut för det här.. hoppas att jag aldrig behöver uppleva något sådant.
Håller tummarna för dig!

Dee_cati skrev:
En kompis ska in på operation för detta på tisdag, dock är jag inte så insatt i vad just hennes diagnos kallas men hon brukar ha jävligt ont och att det blöder rätt friskt.

Tjejen brukar klaga på "vassa" magsmärtor ibland, kanske dags att åka in för att kolla upp det hela? Hon hade dessutom mellanblödningar vilket aldrig tidigare har inträffat och då var det dags att köpa graviditetstest. Detta var förra veckan och hon har inte tagit testet ännu.

Hoppas att allt går bra för henne. :krama

Har man onormala smärtor så ska man alltid kolla upp det. Mina cystor har vuxit 2 cm i månaden. Förra året var jag alltså på kontroll i oktober och det visade ingenting och i början av året så hade det de vuxit till sex cm. Helt obegripligt att de inte planerar in regelbundna kontroller typ kanske var tredje månad.

Last edited:
En liten uppdatering

Uppdaterar lite då jag har fått pm om hur det går.

Har nu fått en återbesökstid den
10 januari. Har haft ont men med stark smärtlindring hålls det under kontroll utan att ha behövt åka in akut..

Ska nu få samma duktiga läkare som har opererat mig de tidigare gångerna men vet ännu inte vad han kommer att göra åt denna, riskerna är som sagt större nu även om cystan inte är större än tidigare tillfällen.

Håller tummarna att den försvinner men smärtorna har än så länge bevisat motsatsen.

Passar på att :Bugar tackar er som har pm:at och skrivit i denna tråd, fortsätt gärna.

Trevlig lucia (ni som läser detta i morgon)

/Lena

Last edited:
:va Jag undrar lite nu när jag har läst all info om det, var det de jag hade...jag hade massa små cystor som låg runt äggstockarna (även en del i livmodern men störsat konsentationer av cystor låg runt äggstockarna, det såg ut som pärlhalsband) men som nu är borta ?! hmmmm kanske är nå annat men jag vet att jag gick 2 ggr / år till gyn för att hålla koll på dom så dom inte vart för stora och att de var blod i dom, tydligen var det bara "vanlig" vätska i dom jag hade som sprack...:näsblod

Inte kul med sånt alls....jag hoppas att det ordnar sig för dej och att du kan slippa smärtan efter (om den nu blir op) denna gång.
Lycka till :pannkyss

Det låter otroligt smärtsamt och jobbigt det som ni beskriver i tråden.
Hoppas att det löser sig för alla som lider av sjukdomen.
Vet ju bara hur det brukar kännas inför och under mensen med mensvärk som ibland gör att man knappt orkar stå upprätt så jag kan inte föreställa mig den smärtan ni måste stå ut med.
:(

Kakan skrev:
:va Jag undrar lite nu när jag har läst all info om det, var det de jag hade...jag hade massa små cystor som låg runt äggstockarna (även en del i livmodern men störsat konsentationer av cystor låg runt äggstockarna, det såg ut som pärlhalsband) men som nu är borta ?! hmmmm kanske är nå annat men jag vet att jag gick 2 ggr / år till gyn för att hålla koll på dom så dom inte vart för stora och att de var blod i dom, tydligen var det bara "vanlig" vätska i dom jag hade som sprack...:näsblod

Inte kul med sånt alls....jag hoppas att det ordnar sig för dej och att du kan slippa smärtan efter (om den nu blir op) denna gång.
Lycka till :pannkyss

Det låter som att du har är s.k vattencystor, det är det jag har nu (har vidareutvecklas till chockladcystor)de kan som sagt försvinna om man har tur, därav kontrollen..Springer på toaletten i princip var tredje timme då den/de trycker på blåsan :huvet

Last edited:
2fast4hjo skrev:
Det låter som att du har är s.k vattencystor, det är det jag har nu (har vidareutvecklas till chockladcystor)de kan som sagt försvinna om man har tur, därav kontrollen..Springer på toaletten i princip var tredje timme då den/de trycker på blåsan :huvet

uuuu ja har tur med andra ord som har blive av med mina och att dom inte har vidare utvecklas. Lider med dej jag vet hur jobbigt och stressigt det kändes att veta att man kuna få nå mer alvarligt av dessa små pärhalsband. Hoppas att du blir av med dina...

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back