Berik 3213 2-delat ställ

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Är rätt säker på att det blir det här som blir mitt nya ställ. Strl 50 satt som satan (med ryggskydd). Hade lite svårt att fylla lungorna helt med luft faktiskt. Mitt gamla Alpinestars töjde sig så pass så det borde bli bra efter ett tag.

Några synpunkter på Berik i allmänhet och kanske speciellt om det här stället (modell 3213)?

Det här går loss på 7500, får nog loss det rejält mycket billigare via en kontakt. Jag testade Alpinestars GPU men hamnade mitt emellan strl 48 och 50. Vill inte att det ska sitta OK från början för då blir det för stort.

LS2_3213_BK_BlaWhite.jpg

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Tja, det var ju riktigt snyggt åtminstone !

Berik har väl samröre med Arlen Ness (kanske ägs av AN?) och Arlen Ness brukar väl hålla rätt hög kvalité ..

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
Testade ett lika dant här om dagen. Satt fint som fan och kändes gediget och bra i övr.

sajk

speedbully.se
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
SC50 SSMH
jag hade motsvarande av äldre årsmodell funka kanoters. enda negativa e att det är lite löst runt armarna på mig. men det e ju bara att fylla ut med träning å protein.

om du är så noga med att stället ska sitta perfekt varför skaffar du inte ett helställ som skyddar ännu bättre?

berik designar alla arlen ness grejer och arlen ness är ansvariga för tillverkningen av beriks grejer. (vad jag hört)

Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Jag beställer nog det här på måndag då. Verkar rätt seriöst sytt - har försökt klämma och känna överallt. Brallorna var lite sådär att få på. Innertyget ville fastna när man skulle få igenom fötterna men väl på satt det som gjutet.

Köper inte helställ pga att jag har en bit till garaget. Vill kunna ta av jacka och ryggskydd om man grejar med nåt och inte ha överdelen hängande bakom. Även skönt att kunna ta av överdelen när man gör fikastopp osv.

sajk skrev:
jag hade motsvarande av äldre årsmodell funka kanoters. enda negativa e att det är lite löst runt armarna på mig. men det e ju bara att fylla ut med träning å protein.

om du är så noga med att stället ska sitta perfekt varför skaffar du inte ett helställ som skyddar ännu bättre?

berik designar alla arlen ness grejer och arlen ness är ansvariga för tillverkningen av beriks grejer. (vad jag hört)

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Tackar för tipset - mail skickat! Tror att just 3213 är nytt för säsongen men vi får se vad de säger om pris.

ethno skrev:
Kolla med http://www.norrlandsmc.se/ . Dom sålde ut Arlen ness och berik för halva priset i helgen. Har säkert samma pris sen också. Butiken är i umeå, men dom skickar säkert.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Nicke,

Jag provade också det här stället i helgen. Grym design och satt fint som snus. Men tänkte du på de mjuka knäskydden (alltså ovanför knäpuckarna)? Typ tunt lager skumgummi istället för hårdplast som skydden vid axlar och underarmarna. Jag blev lite fundersam till stället med tanke på detta.

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 600 -89
Sandstrom skrev:
Jag provade också det här stället i helgen. Grym design och satt fint som snus. Men tänkte du på de mjuka knäskydden (alltså ovanför knäpuckarna)? Typ tunt lager skumgummi istället för hårdplast som skydden vid axlar och underarmarna. Jag blev lite fundersam till stället med tanke på detta.

Får jag vända på det där resonemanget? Isåfall, varför blev du fundersam? Att det "bara" är skumgummi lär väl inte spela någon som helst roll då stövlar (åtminstone de jag sett) brukar ha ganska rejält skydd för smalbenet.

Jag har testat samma ställ och tyckte det satt bra som sjutton. Ska inhandlas i det närmaste här också. :tummenupp

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Jag har förra årets modell och är väldigt nöjd, synd att detta är mycket snyggare .. :4skrika

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
mesh skrev:
Får jag vända på det där resonemanget? Isåfall, varför blev du fundersam? Att det "bara" är skumgummi lär väl inte spela någon som helst roll då stövlar (åtminstone de jag sett) brukar ha ganska rejält skydd för smalbenet.

Jag har testat samma ställ och tyckte det satt bra som sjutton. Ska inhandlas i det närmaste här också. :tummenupp

:va

Knäskydd och smalbensskydd är väll ändå inte samma sak?
Eller menar han att det är skummgummi på smalbenen och hårdplast på knäna?

Skinställets huvuduppgift är att skydda vid marksyning, inte sitta skönt och blinga vid fika pausen :hihi (inte fel om det gör både och :tungan )
Funktion före form är vad jag följer när jag köper skinställ.

Även om stället är riktigt snyggt hade jag inte valt ett ställ med dåliga benskydd. Men det är jag det.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
mesh skrev:

Jag kanske var otydlig när jag skrev knäskydd. Jag menar alltså skydd för knäna. Mina stövlar slutar tyvärr nedanför puckarna så de skyddar inte mina knän, tyvärr.

Vet inte om detta är viktigt... svårt att förutse hur man kommer att ramla. Dainise-ställen i samma prisklass hade hårda knäskydd insydda. Det var det som fick mig att fundera... hade nog inte tänkt på att Berik-stället saknade hårda knäskydd om jag inte provat Dainise-stället direkt efter.

Vad gäller design tycker jag att Berikstället var överlägset :).

Last edited:

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 600 -89
PutteLiten skrev:
:va
Knäskydd och smalbensskydd är väll ändå inte samma sak?
Eller menar han att det är skummgummi på smalbenen och hårdplast på knäna?
Skinställets huvuduppgift är att skydda vid marksyning, inte sitta skönt och blinga vid fika pausen :hihi (inte fel om det gör både och :tungan )
Funktion före form är vad jag följer när jag köper skinställ.
Även om stället är riktigt snyggt hade jag inte valt ett ställ med dåliga benskydd. Men det är jag det.

Hm, nu läste jag om hans text igen. Jag upplevde inte att själva knäskydden var mjuka, utan bara benskydden.
Nu blev jag fasen osäker här :lol men jag är nästan hundra på att själva knäskydden var i hårdplast och sen benskydd i nåt skumgummiliknande tjosan.

Sandstrom skrev:
Jag kanske var otydlig när jag skrev knäskydd. Jag menar alltså skydd för knäna. Mina stövlar slutar tyvärr nedanför puckarna så de skyddar inte mina knän... det var därför jag blev fundersam.
Vad gäller design tycker jag att Berikstället var överlägset :).

Är du säker på detta? Det är ett par veckor sen jag testade stället, men knäskydden vill jag minnas att de var hårda, precis som armbågs- och axelskydden. Skydd för smalbenen var däremot mjuka.

Du provade inte ett ställ med urplockade benskydd? :lol

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
mesh skrev:
Hm, nu läste jag om hans text igen. Jag upplevde inte att själva knäskydden var mjuka, utan bara benskydden.
Nu blev jag fasen osäker här :lol men jag är nästan hundra på att själva knäskydden var i hårdplast och sen benskydd i nåt skumgummiliknande tjosan.

Nej, de var verkligen mjuka. Jag hade ställen bredvid varandra (Dainise Flanker och Berik 3213) och klämde på knäskydden :).

Du provade inte ett ställ med urplockade benskydd?

Haha :rofl. Nej, men detta är faktiskt seriöst. Hade i princip bestämt mig för Berik-stället och skulle bara åka till Lelles och göra affär (10% rabatt den här veckan). Efter upptäckten med de mjuka knäskydden gick jag dock tomhänt från butiken...

Last edited:

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 600 -89
Sandstrom skrev:
Nej, de var verkligen mjuka. Jag hade ställen bredvid varandra (Dainise Flanker och Berik 3213) och klämde på knäskydden :).

Hm :va Jag upplevde inte alls knäskydden som mjuka. Visst, kanske inte _titan_hårda, men knappast i skumgummi iaf.

Jag provade ett Dainese Haku ungefär i samma veva, men det åkte på soptippen eftersom de förbaskade benskydden gjorde att stövlarna inte kunde stängas :fakta

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Sandstrom skrev:

Haha :rofl. Nej, men detta är faktiskt seriöst. Hade i princip bestämt mig för Berik-stället och skulle bara åka till Lelles och göra affär (10% rabatt den här veckan). Efter upptäckten med de mjuka knäskydden gick jag dock tomhänt från butiken...

Men är du säker på att det är inte är såna knäskydd som i typ Rukkas ställ (iofs allväder men kan väl vara samma teknik ändå), deras skydd består av plastliknande plattor med hål i , som känns rätt mjuka när man tar i dom men som blir stenhårda om man tex slår på dom.. Berik har inget liknande ?

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
mesh skrev:
Hm :va Jag upplevde inte alls knäskydden som mjuka. Visst, kanske inte _titan_hårda, men knappast i skumgummi iaf.

Skumgummi var kanske att ta i... men det var de facto inte sådant hårt material som sitter på axlarna, armbågarna och underarmarna.

Kanske räcker skyddet på Berikstället och Dainise-stället har hårt skydd mer som ett försäljningsargument än att det behövs?

Får ta en tur till Lelles senare i veckan och klämma mera :).

lorkan skrev:
Men är du säker på att det är inte är såna knäskydd som i typ Rukkas ställ (iofs allväder men kan väl vara samma teknik ändå), deras skydd består av plastliknande plattor med hål i , som känns rätt mjuka när man tar i dom men som blir stenhårda om man tex slår på dom.. Berik har inget liknande ?

Nej, inte alls säker på det :). Någon annan kan kanske svara på det?

Doable

FacePlant[NkpG]
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Wanda & Lill-Babs
Jag testade berik jacka o byxa häromdan. En sak jag tyckte var lite konstigt, var att byxorna zippades ihop med nåt innerfoder i jackan. Detta gjorde att jag kunde vika upp de nedersta 15 centimetrarna på jackan, så att några cm av ryggen skulle kunna bli oskyddad, vid ev. kas på asfalt. Visserligen har man ju ryggskydd under, men ska det verkligen vara så?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Hmm... Jag får se när mitt kommer hem. Jag klämde inte på skydden speciellt men tyckte att det var en normal koloss med skenbensskydd, puck och knäskydd.

Glipa mellan jacka och byxa är det oavsett fabrikat. Man får ta det om man vill ha 2-delat. Mer praktiskt men midre säkert. Var samma på mitt Alpinestars som jag hade förra säsongen.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln