Score skrev:
Jag glömmer det ibland finns inte så mycket jag kan göra åt saken... Men jag anser inte att jag är en trafikfara för att jag inte har fram blinkers på cyklen... Eller har jag fel?
Om inte du visste det så stänger bilen av sin blinkers när du har svängt klart "Kitty" ibland tidigare om du ska in på Mc donalds i Värnamo...
Fast användandet av blinkers fråntar inte trafikanter från ansvar iallafall, det är bara ett hjälpmedel för tydlighetens skull.
Det betyder att man inte kan lita på att ett blinkande fordon verkligen ska svänga. Blir det krock så är du inte fråntagen från ansvar för att den andra föraren blinkade fel.
Det är
ändå gängse trafikregler som gäller.
Snarare är det ett större problem med alla som INTE använder sin blinkers och visar att dom tänker svänga.
Har du såna problem med att använda blinkersen, så är det väl ändå bättre att ge fan i att använda dom, istället för att demontera dom från hojen ?
(
Iallafall tills du lärt dig använda dom ordentligt.)
Eller också så kanske man inser att problemet inte ligger i framblinkersens existens, utan snarare i dina trafik & körkunskaper.
Visst, det har väl hänt att jag glömt blinkersen ibland, men inte ser jag det som att det var framblinkersens fel. Ej heller har jag upplevt det som "livsfarligt", för jag litar ändå inte på andra trafikanters förmåga att se om min blinkers blinkar eller ej.
Det finns dom som inte lyckas stänga bildörren ordentligt heller, vi kanske ska demontera dörrarna på alla bilar då ?
Nä, ta till dig råden från denna tråd, och förlita dig inte på andras förmåga att t.ex. se dina blinkers.
Lita inte på nån annan i trafiken, så ökar dina överlevnadsodds mångdubbelt.