Gjuta egna kåpor

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Eftersom en väldigt bra tråd med olika tips och bilder angående att gjuta egna kåpor försvann ut i cyberrymden i Den Stora Sporthojskraschen anno 2003 så tänkte jag försöka få tillbaka informationen här igen. Jag har bara lite erfarenheter från detta, jag har bara gjutit en egen magkåpa (som numera dock inte passar p.g.a. mina nya filter).

Hur som helst, jag skriver nu ner hur jag gjorde och jag hoppas att de som har gjort annorlunda kan skriva ner hur de har gjort.

Jag hittade en sida på nätet där någon beskrev hur de hade gjutit små nospartier på modellflygplan. Jag kopierade den tekniken, för den var rätt uppenbar och enkel att genomföra. Det gick till såhär:

Jag fick låna en kåpa av en kompis, denna kåpa var helt oanvänd och hade en fin yta. Jag försäkrade mig om att jag kunde göra gjutningen i en enda form (och inte en delad). Jag fyllde alla skruv/gäl-hål med modellera, och började sedan lägga på ett antal (5-10) lager med vanligt bilvax på kåpan. Efter att ha sett till att kåpan verkligen hade en fin yta så strök jag på ett lager med släppmedel (köps på samma ställe som alla andra glasfiber/polyester prylar).
Efter detta så tog jag vanlig gelcoat och lade på ett lager på kåpan, och var noga med att stryka på ett fint lager utan bubblor i hörnen.
När detta torkat så började jag kleta med polyesterplast & glasfibermatta, viktigt att det inte blir bubblor, men det behöver inte se snyggt ut heller. Jag använde ingen s.k. roving (glasfiberväv som ser ut som grovt tyg) för detta, eftersom den får vara hur klumpig som helst då det bara är en form. Flera lager med matta och polyesterplast lades på, och efter att ha fått en tjocklek på kanske 7-8 mm så var själva formen färdig. Genom att i ett hörn bräcka isär formen och originalkåpan så kunde jag spruta in lite varmt vatten som snabbt löste upp det vattenbaserade släppmedlet. Sedan lades originalkåpan åt sidan.

Samma metod igen fast omvänt för att gjuta den nya kåpan. Först lite bilvax (behövs inte så många lager). Ett lager släppmedel. Sedan lade jag två tunna lager med gelcoat i den färg jag ville ha kåpan (i det här fallet vitt). Eftersom kåpan har en del gälar och utbuktningar så valde jag att lägga ett lager med glasfibermatta (glasfiber som ligger "huller om buller") eftersom denna är enkel att få att forma sig runt alla konstigheter. Efter detta så lade jag på 'rovingen' som alltså är en vävd glasfibermatta. Detta lade jag väl på i två lager, och passade på att lägga in små tunna metallbitar där jag visste att det skulle gå skruvhål genom kåpan. All glasfibermatta klafsades in i polyesterplast innan jag lade på dem, och en aluminiumrulle användes för att rulla ut alla bubblor.
Ofta så kletar man lite polyesterplast "ut över kanten" på själva formen, och detta slipade jag bort innan jag gav mig på att bräcka loss den nygjutna kåpan ur formen.

Efter ha fått loss kåpan ur formen så kapade jag ur alla gälar, borrade hålen och snyggade till kanterna. Sedan var den klar, jag brydde mig inte om att lacka den.

Så gjorde jag, resultatet blev helt OK. Alla som har gjort annorlunda får hemskt gärna fylla på i tråden, och för alla de som tycker det var otydligheter i texten ovan så är det bara att fråga på.

/J
 
Last edited:

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
det är polyester som lucktar mycket, men den är billig på biltema.

TLRR skrev:
Mycket bra skrivet :tummenupp Vilken plast är det som luktar f*n i flera dar. Polyester eller epoxiplast?
Vilken av de två plasterna används mest i glasfiberkåporna?
 

RGmaniac

No More MR 2 Stroke
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Kawasaki Z 550 -82,Yamaha XS 500 -79
Jag har plastat en hel del på både hoj och båt,Och när man ska göra en sk. "kopia" av tex en kåpa så kan man ha vanlig gladpack som mellanlägg så slipper man vaxandet och släppmedlet,visst är det en haldann metod men funkar fint...
 

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Ort
Sverige
Hoj
GSXR 1000
RG500-Johannes skrev:
Eftersom en väldigt bra tråd med olika tips och bilder angående att gjuta egna kåpor försvann ut i cyberrymden i Den Stora Sporthojskraschen anno 2003 så tänkte jag försöka få tillbaka informationen här igen. Jag har bara lite erfarenheter från detta, jag har bara gjutit en egen magkåpa (som numera dock inte passar p.g.a. mina nya filter).

Hur som helst, jag skriver nu ner hur jag gjorde och jag hoppas att de som har gjort annorlunda kan skriva ner hur de har gjort.

Jag hittade en sida på nätet där någon beskrev hur de hade gjutit små nospartier på modellflygplan. Jag kopierade den tekniken, för den var rätt uppenbar och enkel att genomföra. Det gick till såhär:

Jag fick låna en kåpa av en kompis, denna kåpa var helt oanvänd och hade en fin yta. Jag försäkrade mig om att jag kunde göra gjutningen i en enda form (och inte en delad). Jag fyllde alla skruv/gäl-hål med modellera, och började sedan lägga på ett antal (5-10) lager med vanligt bilvax på kåpan. Efter att ha sett till att kåpan verkligen hade en fin yta så strök jag på ett lager med släppmedel (köps på samma ställe som alla andra glasfiber/polyester prylar).
Efter detta så tog jag vanlig gelcoat och lade på ett lager på kåpan, och var noga med att stryka på ett fint lager utan bubblor i hörnen.
När detta torkat så började jag kleta med polyesterplast & glasfibermatta, viktigt att det inte blir bubblor, men det behöver inte se snyggt ut heller. Jag använde ingen s.k. roving (glasfiberväv som ser ut som grovt tyg) för detta, eftersom den får vara hur klumpig som helst då det bara är en form. Flera lager med matta och polyesterplast lades på, och efter att ha fått en tjocklek på kanske 7-8 mm så var själva formen färdig. Genom att i ett hörn bräcka isär formen och originalkåpan så kunde jag spruta in lite varmt vatten som snabbt löste upp det vattenbaserade släppmedlet. Sedan lades originalkåpan åt sidan.

Samma metod igen fast omvänt för att gjuta den nya kåpan. Först lite bilvax (behövs inte så många lager). Ett lager släppmedel. Sedan lade jag två tunna lager med gelcoat i den färg jag ville ha kåpan (i det här fallet vitt). Eftersom kåpan har en del gälar och utbuktningar så valde jag att lägga ett lager med glasfibermatta (glasfiber som ligger "huller om buller") eftersom denna är enkel att få att forma sig runt alla konstigheter. Efter detta så lade jag på 'rovingen' som alltså är en vävd glasfibermatta. Detta lade jag väl på i två lager, och passade på att lägga in små tunna metallbitar där jag visste att det skulle gå skruvhål genom kåpan. All glasfibermatta klafsades in i polyesterplast innan jag lade på dem, och en aluminiumrulle användes för att rulla ut alla bubblor.
Ofta så kletar man lite polyesterplast "ut över kanten" på själva formen, och detta slipade jag bort innan jag gav mig på att bräcka loss den nygjutna kåpan ur formen.

Efter ha fått loss kåpan ur formen så kapade jag ur alla gälar, borrade hålen och snyggade till kanterna. Sedan var den klar, jag brydde mig inte om att lacka den.

Så gjorde jag, resultatet blev helt OK. Alla som har gjort annorlunda får hemskt gärna fylla på i tråden, och för alla de som tycker det var otydligheter i texten ovan så är det bara att fråga på.

/J

Har du någon bild?
Vill du ha ett jobb av mig?
Behöver krach kåpor till en Honda sp1
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Re: Re: Gjuta egna kåpor

Honda Fan skrev:
Har du någon bild?

Nej, tyvärr. Jag skulle nog kunna rota fram länken till sidan där de gjuter modellplan-nosar.


Vill du ha ett jobb av mig?

Jag tycker mig inte ha erfarenhet nog för att göra ett större jobb och med riktigt bra kvalitet. Nog för att den kåpan jag gjorde blev bra, men när man sedan ska ge sig på delade formar etc så blir det desto jobbigare.

Jag tror också att jag skulle bli för dyr för att det skulle löna sig att låta mig göra kåpor jämfört med att köpa färdiga kraschisar. Fast det är klart sedan skulle jag ju ha formarna, och då blir det ju helt plötsligt väldigt billigt att gjuta kåpor (kostar väl kanske 1000-1500:- i material för en hel hoj).

Jag kan däremot säga att enkla kåpor kan man gjuta själv utan större problem. Men en hel kåpuppsättning (och speciellt kutsen brukar se "rolig" ut) är kanske lite trixigare.

/J
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Tänka sig vad man kan hitta om man bara använder sökfunktionen.. :)

RG500-Johannes, den lånade kåpan du använde som plugg till formen, var den lackad, strajpad och dekalförsedd? Eller var det en obehandlad?

Det som hindrar mig från att pröva din metod på mina alltmer sprickande originalkåpor är polyesterns och epoxins vidhäftningsförmåga och oron för att lack och dekaler ska följa med formen efter härdning.

Skulle uppskatta hjälp innan jag gör något oväntat dyrt.. :huvet
 

LUNKEN

skrapat axeln
Gick med
7 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
En vässad 14E, HAHAHA.
Svarar här å Johannes räkning...

Kåpan hade inga dekaler och var en kraschkåpa med ett lager av gelcoat längst ut och troligtvis ingen lack, men det stora problemet är att om du t.ex. gjuter av en kåpa med ej överlackade dekaler att du får dessa skarpa kanter avgjutna. Att lacken skulle följa med tror jag inte är någon risk alls.

Jag skulle nog råda dig till att ta bort dekalerna av denna anledning. Jag tror att om du vaxar och polerar tillräckligt många ggr och har på ett rikligt lager släppmedel så borde du slippa tråkigheter med att dekalerna skulle fastna.

Pröva på någon pruttkåpa vetja, ta något som du kan både ha ock mista så vet du sedan när du ska köra "live".

Och som sagt, vaxa, polera och vaxa så polerar du lite till...

Lunken
 
Last edited:

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Tackar för svar, ska våga mig på ett försök med enorma mängder vax och isopropanol.. Fast dekalerna får vara kvar, svårt att hitta nya.

Skruttunderkåpan var det första testet under gågna vecka, men den tejpade jag noggrant in i packtejp. Blir lite ränder i formen att arbeta bort, men det släppte fint.

Återkommer med rapport.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Lite erfarenheter:

Som redan sagts ovan: Gjuter man av en kåpa med dekaler på så får man med dekalernas tjocklek i den nya kåpan, kanske inte alltid det man vill.

Vare sig ni använder polyester eller epoxi bör ni använd andningsmask med kolfilter. Bara för att epoxin är luktfri så är den inte ofarlig. Tvärtom, den är mycket farlig den också. Epoxi blir segare än polyester men är dyrare.
Både epoxi och polyester (och billack) är farliga även ett bra tag efter att de har härdat. De fortsätter bland annat att avge isocyanater (helt luktfritt!) ett gott tag efter uthärdning enligt bland annat billackerare. Kanske kan vara lämpligt att plasta det sista man gör för dagen innan man åker hem från garaget? Och att börja nästa gång i garaget med att vädra korsdrag en stund?

Polyester kräver 18 gr värme för att härda ut ordentligt. Ligger temperaturen väsentligt över 20 gr (typ bortåt 25 gr) så får man rätt kort arbetstid tills det börjar härda. Epoxy är inte fullt så känsligt på temperaturen. Epoxy har för övrigt oftast längre arbetstid än polyester.

Invändiga skarpa radier kan med fördel "mjukas" genom att man mellan gelcoat och första lagret plast/matta lägger polyesterspackel för att få en mjukare radie. Detta gör att det blir lättare att forma mattan (mattan kryper gärna upp om formerna är alltför skarpa). Alternativt kan man vakuumdra väven/mattan ner i skrymslen och hörn men det ligger nog utanför den här tråden. :))

Gör gärna formarna i "flera lager" dvs lägg några lager plast/matta och sen en distans och sen mer plast/matta, på så sätt blir formarna styvare.
Distanser kan göras av frigolit med endast om du använder epoxy. Använder du polystyren måste du använda distanser av ex vis polyuretanskum eller något annat material som tål styrenet.

Vatten för att lösa släppmedlet var ett bra tips, annars är tryckluft bra.

Verktyg tvättas i aceton (polystyren) eller t-sprit/metanol (epoxy).

Gelcoat bör läggas i tunnt lager då det annars kan spricka. Ser trist ut på närmre håll och kan inte åtgärdas annat än genom bortslipning av gelcoat och plastning/lackning (mycket jobb). Har lackat upp en Suz 750RW -93 med glasfiberkåpor, dessa hade tjockt lager gelcoat som tenderade att spricka överallt där plasten rör lite på sig.
Jag har för övrigt aldrig använt gelcoat då jag föredrar en lackad yta. Gelcoat brukar kunna missförgas (typ gulna) med tiden.

Japp, det var några av mina erfarenheter. Som kommer från jobb med motorcyklar, bilar (Corvette har glasfiberkaross) och faktiskt även modellflyg!
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Robban_C skrev:
Färg. Och blank yta.
Utan gelcoat har jag undantagslöst fått små luftblåsor i skarpa hörn och vinklar. Gelcoaten verkar fylla ut lite och ger väldigt fin yta. Till formen jag gjorde blandade jag även paraffin (enligt biltemas instruktion för klibbfri "topcoat") i gelcoaten innan jag lade på polyester och glasfibermatta.

Finns det något bra knep att hindra väv att resa sig i och runt skarpa hörn och kanter? Hullerombullermattan går ju fint att arbeta in i hörnen, men den ska ju vara olämplig till epoxi som löser upp bindemedlet? Spackel i radierna vill man ju heller inte ha i kommande kolfiberprojekt.
Har funderat i banorna att gjuta "forminsatser" inför laminering för att kunna pressa in väven i hörnen under härdning. Risken är väl att man lätt fångar in luftfickor? Någon som provat något liknande?

Undrar också om det finns något lämpligt pigment för epoxi? Att direkt färga epoxin kunde ju vara praktiskt.
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
Robban_C skrev:
Lite erfarenheter:

Som redan sagts ovan: Gjuter man av en kåpa med dekaler på så får man med dekalernas tjocklek i den nya kåpan, kanske inte alltid det man vill.

Vare sig ni använder polyester eller epoxi bör ni använd andningsmask med kolfilter. Bara för att epoxin är luktfri så är den inte ofarlig. Tvärtom, den är mycket farlig den också. Epoxi blir segare än polyester men är dyrare.
Både epoxi och polyester (och billack) är farliga även ett bra tag efter att de har härdat. De fortsätter bland annat att avge isocyanater (helt luktfritt!) ett gott tag efter uthärdning enligt bland annat billackerare. Kanske kan vara lämpligt att plasta det sista man gör för dagen innan man åker hem från garaget? Och att börja nästa gång i garaget med att vädra korsdrag en stund?

Jag skulle just skriva ett långt inlägg men det behövs inte nu när Robban har skrivit detta, men lyssna på honom!! Det gamla "sörj för god luftväxling" räcker INTE i dessa fall! Jag har forskat på hjärnskador i många år så lita på oss om detta! Kolfilter och vädra, vädra, vädra. Spara dina hjärnceller till fredag - så har du åtminståne trevligt när du förstör dom...


/Joppe
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ugluk skrev:
Utan gelcoat har jag undantagslöst fått små luftblåsor i skarpa hörn och vinklar. ...

Finns det något bra knep att hindra väv att resa sig i och runt skarpa hörn och kanter? ...... Har funderat i banorna att gjuta "forminsatser" inför laminering för att kunna pressa in väven i hörnen under härdning. ...

1. Ok. Jag har ju alltid lackat efteråt vilket givetvis inkluderar visst underarbete.

2. Vanligaste brukar vara vakuumdragning men det innebär ju lite extrapyssel. Men resultatet borde kunna bli oerhört bra. Låg vikt + hög hållfasthet åstadkoms ju av mycket matta/väv och lite plast. Och då är nästan vakuum ett måste för att inte få plasten full med luftblåsor.
Men du kan få ett litet modellflygtrick här:
Gör en grovform ung som din idé. Det kan vara _väldigt_ grovt (dvs enkelt) tillyxad. Plasta det du ska, lägg en plastpåse där du måste använda din form, lägg skumgummi på plastpåsen och spänn därefter dit din grovform. Blir kanonbra och kärver ytterst lite arbete med grovformen! Jag kan ev ta lite foton där metoden använts i modellflygsammanhang.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Robban_C skrev:
1. Ok. Jag har ju alltid lackat efteråt vilket givetvis inkluderar visst underarbete.

2. Vanligaste brukar vara vakuumdragning men det innebär ju lite extrapyssel. Men resultatet borde kunna bli oerhört bra. Låg vikt + hög hållfasthet åstadkoms ju av mycket matta/väv och lite plast. Och då är nästan vakuum ett måste för att inte få plasten full med luftblåsor.
Men du kan få ett litet modellflygtrick här:
Gör en grovform ung som din idé. Det kan vara _väldigt_ grovt (dvs enkelt) tillyxad. Plasta det du ska, lägg en plastpåse där du måste använda din form, lägg skumgummi på plastpåsen och spänn därefter dit din grovform. Blir kanonbra och kärver ytterst lite arbete med grovformen! Jag kan ev ta lite foton där metoden använts i modellflygsammanhang.
Bilder skulle vara kanonbra! :banana
Sopsäck borde funka? Kopplad till en billig grovsugare?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ugluk skrev:
Bilder skulle vara kanonbra! :banana
Sopsäck borde funka? Kopplad till en billig grovsugare?
1. Bilder senare i helgen, har inte bitarna hemma.

2. Sopsäck + vakuumpump fungerar utmärkt. Grovdammsugare? Ja, kanske men tänk på att den måste vara igång flera timmar på raken (polyester, minst ett dygn vid epoxy) utan att luft passerar igenom dammsugaren = motorn i dammsugaren får ingen kylning. Prova gärna men inte med min dammsugare. :)))
Vakuumpump tillverkas enklast av frysskåpskompressor. Komplettera med bypass (eller pressostat dvs vakuumpåverkad strömbrytare) för sänkning av vakuum om du använder formar som inte klarar massa vakuum (ex vis frigolit). Om kompressorn går konstant behövs det antagligen en kylfläkt till kompressorn.
Även vakuumejektor kan användas (lätt att ställa önskat vakuum) men kräver konstant tillgång till en hel del tryckluft.

Lite om vakuumplastning av vingar till modellflygplan:
http://www.compufoil.com/fc_tutorial.html

Lite mer:
http://www.pilotsguide.com/rc/vacbag.shtml

Exemplen utgår från att det är en frigolitkärna som ska plankas med glasfiber. Resultatet måste ha låg vikt, hög hållfasthet och bra finish. Dvs det som vi också önskar. Skillnaden är att vi oftast inte har någon frigolitkärna = kan använda mycket mer vakuum. Det innebär att vi kan minska något på mängden plast relaterat mängden matta = högre hållfasthet.
Och som sagt, påse + vakuum gör att mattan lättare formas runt hörn/ner i håligheter.
Men jag återkommer som sagt med några bilder på vad plastpåse + skumgummi kan åstadkomma.


Slutligen ett litet tillägg till mitt inlägg om hälsa:
Använd handskar. "Men jag ska ju bara använda pensel och aluminiumrollern, jag ska inte röra plasten med fingrarna". Jaja, det vet man ju hur det brukar sluta. :))
Kemikalierna är farliga även på huden. Kom ihåg U-joppe:s inlägg, han är proffs på hälsa i dessa sammanhang.

Edit:
Det skrevs i inledningen om att plasta in plåtar som förstärkningar vid skruvhål (eller nåt sånt). Glasfiber är inte helt fukttätt = svartplåt kan bröja rosta med tiden. Och galvad plåt kan släppa från plasten. Ingetdera borde vara något stort problem på hojar men det skadar ju inte att känna till. Jag använder oftast (men inte alltid) rostfritt.
Bifogar också en liten bild på en Suz 750RW försedd med lackade kraschkåpor av glasfiber. Det är _mycket_ jobb att göra i ordning kraschkåpor till det här skicket!
 

Bifogat

  • DSCN2900.JPG
    DSCN2900.JPG
    84.8 KB · Visningar: 827
Last edited:

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Tusen tack Robban_C! (ingen panik med bilderna)

Apoteket har bra handskar som jag använder sedan några år vid alla sådana här tillfällen (och drivpaketsbyten och oljebyten). Tror att det är talkfria undersökningshandskar i vinyl; ca 200:- för en kartong.

Använder den här masken, http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=15313 Billig och förhoppningsvis någorlunda effektiv.

Klart snygga kåpor på 750:n där. :tummenupp
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ugluk skrev:
Klart snygga kåpor på 750:n där. :tummenupp
Man tackar!

Ytterligare ett litet tillägg om hälsa:
Filter till andningsmasker skiljer beroende på om de ska rena ångor/gaser eller om de ska rena damm. Jag har nån gammal mask (heter den Sundström??) som kan ta båda sorternas filter (dvs filtren kan sättas ihop, dammfilter och/eller kolfilter, alltid med ett tunnt grovfilter ytterst). Den mask du visade här har kolfilter och det är vad som behövs vid plastarbeten men tänk på att byta till dammfilter vid slipjobb. Och filter med båda funktionerna vid ex vis sprutlackering eftersom ni då har både dammpartiklar och ångor.
Oj vad billig Biltemamasken är!
Kolla att ni trivs i masken innan ni köper. En mask med dålig passform används ju inte och då gör den ingen nytta.

Som sagt, bilder under helgen.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Såg att John Bradleys The Racing Motorcycle vol 2 har ca 25 sidor om att bygga i armerad plast.
/u
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top