Bildsajt för UaRR

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Nu när antalet bilder här är begränsade kom idén fram (från Penguin) att ordna en bilduppladdningssida för UaRR-galningar.. är det några som vill vara med på det?
Jag erbjöd mig i sånt fall att assistera med iordningfixande av det.

Förslaget är att jag slänger upp ett galleri (som mitt) där de som vill vara med kan ladda upp egna bilder. 10 personer är nog en lagom mängd för att gå ihop på ett sådant. Kostnaden blir då 30:- per person och år för ca 95 MB utrymme (varav jag kostar gratis).

Om man håller sig till SH-gränsen på bildstorlek är det ca 1000 bilder /person

Nå, finns det intresse för detta?

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR -98 och en Honda Fireblade 954 -02
Kryptonit skrev:
Nu när antalet bilder här är begränsade kom idén fram (från Penguin) att ordna en bilduppladdningssida för UaRR-galningar.. är det några som vill vara med på det?
Jag erbjöd mig i sånt fall att assistera med iordningfixande av det.

Förslaget är att jag slänger upp ett galleri (som mitt) där de som vill vara med kan ladda upp egna bilder. 10 personer är nog en lagom mängd för att gå ihop på ett sådant. Kostnaden blir då 30:- per person och år för ca 95 MB utrymme (varav jag kostar gratis).

Om man håller sig till SH-gränsen på bildstorlek är det ca 1000 bilder /person

Nå, finns det intresse för detta?

Det låter som en jättebra ide! ;)
tror att vi var inne på den här idén i somras me.. det blixtras ju rätt skapligt från alla håll här .. så det är kul att kunna ha ett samlat bildgalleri! :tummenupp!

1. krypto
2. zääl

/z

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Ja vart sjutton annars ska man lägga upp alla Rörkenbilder och bilder från festerna och åkturerna i sommar? Måste ju ha nånstans att göra av bilderna nu när man skaffat en kamera.....

1. krypto
2. zääl
3. Penguin

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Jag vill vara med!

1. krypto
2. zääl
3. Penguin
4. JoS

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1. krypto
2. zääl
3. Penguin
4. JoS
5. Taz
6. Bluegreengrey
7.
8.
9.
10.

Det verkar ju finnas intresse iaf :)
Jag börjar fixa någon kväll (beställer och så)

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
zeal skrev:
va är det tänkt för address då ?
/z

Med 300:-/år får man inget domännamn, utan bara utrymme.
Adressen blir typ http://www.shell.linux.se/uarr/ (De håller på att ändra om så exakt vad det blir vet jag inte)

Om man vill ha .se-domän (http://www.uarr.se/ är ledigt) kostar det 600:-/år, dvs 60:-/person. Med en annan adress (.com .net...) kostar det 400:- + domänkostnad. (uarr.com är upptaget)

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR -98 och en Honda Fireblade 954 -02
Kryptonit skrev:
Med 300:-/år får man inget domännamn, utan bara utrymme.
Adressen blir typ http://www.shell.linux.se/uarr/ (De håller på att ändra om så exakt vad det blir vet jag inte)

Om man vill ha .se-domän (http://www.uarr.se/ är ledigt) kostar det 600:-/år, dvs 60:-/person. Med en annan adress (.com .net...) kostar det 400:- + domänkostnad. (uarr.com är upptaget)

Cliche hosting tar 10kr / mån. + domänregistrering +100kr för upprättning av hotellet. sen kostar domänen / år oxå, men det kommer man ju inte ifrån.
/z

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
zeal skrev:
Cliche hosting tar 10kr / mån. + domänregistrering +100kr för upprättning av hotellet. sen kostar domänen / år oxå, men det kommer man ju inte ifrån.
/z

150MB/10 = 15 MB/person = ca 150 bilder/person
Kostnad 100+10x12 = 220:- för ett år

Då tycker jag nog 100 MB/person till en kostnad av 300:- för ett år verkar bättre. :rolleyes:

Edit:
Domän och så tycker jag bara är nödvändigt om vi ska göra en riktig UaRR-sida. Detta är ju bara tänkt som ett galleri/lagring av bilder.
Om man ska göra en seriös "klubbsida" med e-postadresser och liknande tycker jag www.b-one.net även kan vara ett alternativ (fungerar finfint med att ordna e-postadresser och sånt där)

Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
1. krypto
2. zääl
3. Penguin
4. JoS
5. Taz
6. Bluegreengrey
7. M:et
8.
9.
10.

tobbe

Varför blir det höst?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Diverse...
Fasen det är svårt att hinna med alla listor men här måste man ju vara med!

1. krypto
2. zääl
3. Penguin
4. JoS
5. Taz
6. Bluegreengrey
8. Tobbe
9.
10.

beelsebub

Frutti Di Carne
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Cagiva Raptor
1. krypto
2. zääl
3. Penguin
4. JoS
5. Taz
6. Bluegreengrey
8. Tobbe
9. Beelsebub

Nike

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2003
Hoj
Kawasaki ZX-9R 2002
1. krypto
2. zääl
3. Penguin
4. JoS
5. Taz
6. Bluegreengrey
8. Tobbe
9. Beelsebub
10. Nike

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Låter som en grymt bra idé!
Snabb hosting, men kan man inte få lite mera space någonstans? ladda up sig lite filmer och sådan kanske skulle vara intressant i framtiden och då är inte dem mb mycket att hänga i julgranen!

Men jag hänger på för lite mb på en server!
11. ?

xx

"RWP"
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
1352cc
Ingen dum idé alls... Kantakta mig när ni bestämt vad som gäller. Klart intresserad. Trotts att jag inte har digitalkamera :gnissla

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ReDan skrev:
Låter som en grymt bra idé!
Snabb hosting, men kan man inte få lite mera space någonstans? ladda up sig lite filmer och sådan kanske skulle vara intressant i framtiden och då är inte dem mb mycket att hänga i julgranen!

Men jag hänger på för lite mb på en server!
11. ?

För stora filer som t.ex. filmer lämpar sig definitivt inte detta ställe. Det är dock det ställe jag hittat som är mest prisvärt (MB/kr).

Att hitta bra webhotell som tillhandahåller mycket utrymme till en rimlig kostnad är väldans svårt. För att kunna ha filmer och liknande är alternativen att sätta upp en egen webserver hemma (som zälen) eller att känna någon på ett företag eller liknande som har utrymme eller kan smussla in en extra server och koppla upp den på någon snabb lina.

Då det nu är 10 intresserade låser jag det och fixar. Blir det för många blir det ju lite knapert med utrymme.. fast det går ju alltid att slänga ihop en omgång folk till och ordna en till sida.

Jag kan hålla mig till nästa omgång om vi får ihop en sådan. Ordnar galleriet och lägger ut kosing till utrymmet som jag sagt iaf. Då jag förmodligen inte har bredband fr.o.m. maj så får någon annan kunnig ta över då.
Pengar (30:-/person) får ni skrapa ihop vid tillfälle och ge mig. Det blir 1 krona i dricks för mig då, men om ni senare tycker att allt fungerar bra kan ni ju alltid skrapa ihop till en öl eller så ;)
1. zääl
2. Penguin
3. JoS
4. Taz
5. Bluegreengrey
6. M:et
7. Tobbe
8. Beelsebub
9. Nike
10. ReDan

Eventuell andra grupp
1. xx
2. Krypto
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Kanonschysst krypto!
Klart du ska få dig en öl eller 2 för att fixa detta åt oss!
(du får äran att fixa inflyttningsfest också :tungan )
Hur kommer det fungera rent praktiskt.
Kommer vi kunna lägga upp bilder själva på sidan eller skall det gå via dig?

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M:et skrev:
Kanonschysst krypto!
Klart du ska få dig en öl eller 2 för att fixa detta åt oss!
(du får äran att fixa inflyttningsfest också :tungan )
Hur kommer det fungera rent praktiskt.
Kommer vi kunna lägga upp bilder själva på sidan eller skall det gå via dig?

Det blir samma galleri som jag har (fast en nyare version). Loggar man in så kan man ladda upp egna bilder och så finns de i galleriet direkt.
Inloggningsfunktion finns även på min sida:
http://www.kryptoniten.se/gallery/
fast jag har i dagsläget valt att inte ge registrerade användare några roligare rättigheter. Det här är vad jag kan göra (det kanske går att göra mer i den nya versionen)
http://www.kryptoniten.se/tmp/galleriet.jpg

De inställningar jag tänkte göra för de 10 är att:
- sätta quota till 95000kB samt ge fulla rättigheter till allt.
Funktionen att godkännande krävs innan bilden visas kommer dock vara avslagen, dvs så fort den är uppladdad finns den där.

Edit: Jag fixar inte utrymmet idag, utan det blir nog först nästa vecka. Skickade lite frågor till administratören av webservrarna som jag skulle vilja ha svar på först.

Edit2: Jag skulle även kunna ge alla 10 administratörsrättigheter, men det tror jag inte är så bra. Det skulle nog bli lite livat om t.ex. någon av misstag skulle radera en annan användares alla bilder.

Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...