Körning på bakhjulet!

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ingen hoj
Försöker lära mig köra på bakhjulet, har läst Wheelie skolan, men ja vet inte om ja är trög (troligtvis)

Kör i ca 40km/h in med kopplingen o sen upp på bakhjulet, olika lyft varenda gång men det beror på oerfarenhet (nybörjare) sen kör ja nog mest på gas tills varvstoppet tar i o och ja slår ner vid ca 90-100km/h.

Hur vet ja vart balansvikten är eller vad det nu kallas? Vågar man lägga i 2an eller är det bättre att försöka få upp hojen på 2:an direkt. Vilken hastighet ska man ligga på då man ska lyfta en Gsxr 750 av tidigt 90 tal?

Ja skulle vilja ligga på en jämn hastighet o köra typ 100-200meter!

Ja sitter o kör, är det lättare att stå? Ställer ja mig upp o kör så känns det helt fel, men det är väl som allt (ovana)

Tacksam på svar och mkt tips!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Först uppdatera din profil, sen lägg i rätt forumkategori.

Sen koppla hårt och ryck och balansera. Dock är det 50/50 (nästan) under upplärningsfasen att man kraschar. :)
 

Bosanac

Snabbare än 100Mbit t.o.m!!
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Just det jaaa...
Hoj
Stulen ...åker i en Cheva nu!
Henren skrev:
Försöker lära mig köra på bakhjulet, har läst Wheelie skolan, men ja vet inte om ja är trög (troligtvis)

Kör i ca 40km/h in med kopplingen o sen upp på bakhjulet, olika lyft varenda gång men det beror på oerfarenhet (nybörjare) sen kör ja nog mest på gas tills varvstoppet tar i o och ja slår ner vid ca 90-100km/h.

Hur vet ja vart balansvikten är eller vad det nu kallas? Vågar man lägga i 2an eller är det bättre att försöka få upp hojen på 2:an direkt. Vilken hastighet ska man ligga på då man ska lyfta en Gsxr 750 av tidigt 90 talare?

Ja skulle vilja ligga på en jämn hastighet o köra typ 100-200meter!

Ja sitter o kör, är det lättare att stå? Ställer ja mig upp o kör så känns det helt fel, men det är väl som allt (ovana)

Tacksam på svar och mkt tips!

Övnighet ger färdighet .. så va det för mig oxå i början .. men nu växlar jag .. ja växlar ut alla växlar .. så öva på mannen !!
 

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ingen hoj
Mr San skrev:
Övnighet ger färdighet .. så va det för mig oxå i början .. men nu växlar jag .. ja växlar ut alla växlar .. så öva på mannen !!

Lyfter du den på 2:an då?

Ja vill också lära mig men ja vill inte ramla!!!
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Mr San skrev:
Övnighet ger färdighet .. så va det för mig oxå i början .. men nu växlar jag .. ja växlar ut alla växlar .. så öva på mannen !!
Tjena!

Växlar du med koppling? Även jag kan köra 1an ut, men inte kan jag lägga i tvåan, detta av två anledningar.
1. Med koppling tar det för lång tid och jag slår ner! (Kanske borde hålla högre, men det känns farligt. nåja.)
2. Utan koppling vill jag inte pröva, gjorde detta med crossen, men min nya fina R1a, neeee...

Jaja... Jag vill bara höra ifall du använder koppling eller inte!?
Föresten, om du växlar alla växlar ut, menar du alla 6? kan du inte mena, då bör du köra i 400 km /h hehe.. ne men det går ju ruggit fort. = farligt.

Mvh // Peter
 
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Ligg på 2an. Vid lite innan maxvarv (ca 7000+)(70-90km/h) dippar du till kopplingen med helst ett finger sen kör du 2an ut. När du börjar få balans släng i 3an, utan koppling, det går att balansera på 2an å köra långt...
 

halmstads_kung

Prospect...i min egna klubb
Gick med
17 Apr 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 750
ska man dra in kopplingen helt?

hålla rullen på samma punkt utan att dra på mer vid kopplingen?
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
pogo skrev:
........2. Utan koppling vill jag inte pröva, gjorde detta med crossen, men min nya fina R1a, neeee...

Mvh // Peter

Jag har provat både med och utan koppling och jag tycker 2an "glider" i mjukare utan....Håller man bara försiktigt tryck uppåt på växelpedalen så hoppar den i perfekt när du drar av gasen för att justera höjden.

Edit: Dock har jag inte växlat från 2an till 3an.....än.....
 

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
dreva ned hojen fram ett steg så blir det ju ännu lättare :tummenupp

Men i slutändan så gäller: "övning ger färdighet", inte för att jag kan det heller så bra. :hihi
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
halmstads_kung skrev:
ska man dra in kopplingen helt?

hålla rullen på samma punkt utan att dra på mer vid kopplingen?

Det är sånt man får göra på känn, kan man inte skriva....
 

iuridae

www.veteranstallet.se
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Kramfors
Hoj
CBR 900RR Fireblade
Jag försöker oxå få kläm på slangkörningen, men är lite feg att få lite höjd. Vad är att rekommendera som nybörjare, man vill ju inte gärna slå runt det första man gör. Att koppla upp den på nån växel, eller att dra full spätt på ettan? :va
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
iuridae skrev:
Jag försöker oxå få kläm på slangkörningen, men är lite feg att få lite höjd. Vad är att rekommendera som nybörjare, man vill ju inte gärna slå runt det första man gör. Att koppla upp den på nån växel, eller att dra full spätt på ettan? :va

Även om det låter kul så är det jättebra att lära sig på en vanlig cykel.
Få kläm på balansen åt alla håll på en vanlig cykel så går det lättare sen!
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Jag e helt kass på att köra på bakhjulet, har ingen kontroll alls typ. Det enda jag har VÅGAT testa är gas-släpp-gas-metoden på 1:ans växel och lyckats åka en liten bit på slangen, tråkiga är ju bara att man inte har i 1:an speciellt ofta.

Visst vill man prova koppla upp hojen på 2:an men jag vågar fan inte...fattar inte hur man ska göra :va får för mig att jag ska råka gasa på så effekt-toppen på hojen skall komma och man ska slå över eller nåt... :eek:

Är det så jävla lätt att slå över ens?

känns som det kanske är bäst att låta bli...vurpan är ju fan ett faktum...haha!
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
För min egen del så tycker jag att det är lugnast att gasa eller koppla upp den i tvåan om man ska slanga lite fortare. GSXR750 från tidigt 90-tal kan man nog inte gasa upp utan att gunga, så där blir det till att koppla och rycka. Om hojen dimper ner när du växlar med kopplingen ligger du för lågt alternativt växlar som en sengångare. Du måste ligga väldigt högt eller dra upp hojen väldigt fort för att motorbromsen inte ska rädda dig. Försök hitta ett lugnare flyt innan du tar upp den för högt, sedan kommer växlingarna av sig självt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har köpt en kina-mini cross som jag övar på, nu klarar jag över tjugo meter, låter lite men det går ju bara typ 20-30 km/h max. Kanske blir det lättare på de stora hojarna sen? Har inte testat ännu..
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Börja på 2:an är att lättast, speciellt för er med R1 osv, en gammal 750 kan det vara lite lurigare med men det bör gå. Jag växlar aldrig utan koppling det känns som om man ska slå runt fortare än kvickt då.
 

Biker_boy

Behöver ett plast arsle till rr hoj
Gick med
3 Apr 2005
Ort
luleå
Hoj
Streetfighter
Mackz skrev:
Även om det låter kul så är det jättebra att lära sig på en vanlig cykel.
Få kläm på balansen åt alla håll på en vanlig cykel så går det lättare sen!

när jag kunde cykla obegränsat på slangen med tramp cykel så vågade jag pröva med mc ...en sak jag också lärde mig det var att använda bakbromsen när man hållerpå o slå över och då tränade jag även bort reflexen att kasta bak benen
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
En ännu bättre grej att träna bakhjul på är en liten cross! Helt grym eftersom det är nästan omöjligt att köra den utan broms och det är väldigt bra att kunna!
 

Bifogat

  • whoolie.jpg
    whoolie.jpg
    89.6 KB · Visningar: 366

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Schjurahammar
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
håller på lär mig slanga med min SV. Tycker det är skönast att koppla upp den då kommer den upp en bit snabbt och man kan själv finlira det sista :) Men 1an är kort och det blir inte mycket åka, skulle vilja ha upp den på 2an men inte fått till det rätta knycket :tungan Får bara framhjulet att precis lätta.
Har 2 funderingar vilket är lättast?

Alt 1: åka lungt,dra in kopplingen o ge varv sen släppa?

Alt 2: åka lungt, vrida rullen och dippa till med kopplingen?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top