Intressekoll: trip till sveriges roligaste väg inom kort, 24h trip..

IronMike

Guest
I de djupaste skogarna i Dalsland, finns en vägsträcka mellan tisselskog-håverud. Känd inom vissa kretsar, ngn gång nämd i tv (motorjournalen?) som sveriges roligaste väg. Även kallad "vägen över brudfjället". En ca, beroende på hur man räknar, 20-30 km lång sträcka, ingen närliggande bebyggelse, inte en enda korsning. Pure nordschleife-känsla, mkt kuperat, schikaner, djupa dalgångar, lutande kurvor. Fin asfalt.

Har man väl varit där, återkommer man med jämna mellanrum. Sträckan Tisselskog-Håverud är en sån där väg man aldrig trodde fanns!

Tänkte mig detta scenario. Samling i sthlm, sen eftermiddag, förslagsvis en fredag. Samåkning ner, motorväg större delen av sträckan. Tar omkr 3,5-4,5 timmar. Grilla käk samt övernattning på mitt landställe i Dalsland, som ligger i närheten av målet. Sedan upp tidig morgon .. åka vägen över brudefjället xx antal gånger, sen tillbaks till "lägret", lunch, plocka ihop lite prylar. Sen hemgång, tillbaks i sthlm lagom till middag på lördag...

Väl framme i dalsland kanske man kan mötas upp, med sporthoj folk från westside, gbg (ni känner säkert till vägen mellan tisselskog-håverud) osv ?

Mvh

Micke
 

nosense

MilleOnAir
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Tuono 1100rr
Det bästa är att det inte går hysteriskt fort ändå, 2:an-3:an med bra varv.
Att sträckan är förbjuden för bil med husvagn säger ju en del......om nöjesvärdet!
Som jag skrev i en annan tråd Dom som tycker det är dumt att ha båda hjulen i samtidigt lär få sitt lystmäte, det är rena bergodalbanan!

Måste nog rätta lite bara:Om jag inte missminner mig finns det en eller två anslutande vägar(små grusvägar)annars ingen bebyggelse annat än på slutet vid tisselskog.

Pass på bara vid det jag kallar "chikanen"(ner i hålan runt det stora klippblocket om du vet var jag menar)där finns en skada i asfalten mitt i idealspåret som höll på att avsluta min karriär......

Sen finns det ju två ställen på vägen tillbaka till Håverud som är jävligt förädiska(du vet säkert vika det är) pga radien på böjarna o man inte ser sträckningen för krön(höll också på att gå lite snett trots att jag kört den ett antal gånger, sträckan är svår att memorera)

MEN JÄVLIGT KUL VÄG!!!!!!!
 

IronMike

Guest
nosense skrev:
Det bästa är att det inte går hysteriskt fort ändå, 2:an-3:an med bra varv.
Att sträckan är förbjuden för bil med husvagn säger ju en del......om nöjesvärdet!
Som jag skrev i en annan tråd Dom som tycker det är dumt att ha båda hjulen i samtidigt lär få sitt lystmäte, det är rena bergodalbanan!

Måste nog rätta lite bara:Om jag inte missminner mig finns det en eller två anslutande vägar(små grusvägar)annars ingen bebyggelse annat än på slutet vid tisselskog.

Pass på bara vid det jag kallar "chikanen"(ner i hålan runt det stora klippblocket om du vet var jag menar)där finns en skada i asfalten mitt i idealspåret som höll på att avsluta min karriär......

Sen finns det ju två ställen på vägen tillbaka till Håverud som är jävligt förädiska(du vet säkert vika det är) pga radien på böjarna o man inte ser sträckningen för krön(höll också på att gå lite snett trots att jag kört den ett antal gånger, sträckan är svår att memorera)

MEN JÄVLIGT KUL VÄG!!!!!!!
Japp, I know.. Man får ta ett par lugna vändor fram å tillbaks varje år. Största "faran" enl mig, är schikanen (den du menade), just den lilla skadan i asfalten i kombination med omgivningen, klippblock till höger i schikanen i riktn mot håverud..

Sen finns det en vänsterkurva närmre håverud, lutar neråt - där det finns en typ 3 meter bred ek, som i princip växer på vägen, den är skrämmande nära varje gång jag passerar. Höll på att avsluta min karriär där 2001 med en trimmad audi, fick sladd, och touchade eken, fick en pytteliten repa .. en millesekund senare sladd i ingången till den kurvan hade kunnat resultera i tragedi..

Annars är vägen mkt fin. Favorit delar av sträckan är helt klart i tisselskog, där sträckan "börjar", höglandskap, rakt fram, sen tvär höger, ner i dalen, precis som bergochdalbana på gröna lund, samma känsla i lutningen. Gillar även schikanen och krönet - som är perfekt för en lätt wheelie...

Ansl vägarna du prata om, två grusvägar, iaf en väg - leder till nedlagda grustag, där dom brytit kvarts...

Hur känner du till "vägen över brudefjället" ? Inte många man råkas med som känner till den sträckan. Den ligger lite avsides om man säger så =)

Mvh
 
Last edited:

nosense

MilleOnAir
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Tuono 1100rr
Har en chef på jobbet som har sommarstuga nånstans vid dalslånged, han tippsade om den.
Han påstod att SAAB har den som "teststräcka" vilket jag inte tror för de gånger jag varit där har det varit lite om ens någon trafik.
Sist jag var där åkte vi 4-5 gånger fram o tebax o det var inte värst poppis(bärplockare med knutna nävar i luften:))
 

IronMike

Guest
nosense skrev:
Har en chef på jobbet som har sommarstuga nånstans vid dalslånged, han tippsade om den.
Han påstod att SAAB har den som "teststräcka" vilket jag inte tror för de gånger jag varit där har det varit lite om ens någon trafik.
Sist jag var där åkte vi 4-5 gånger fram o tebax o det var inte värst poppis(bärplockare med knutna nävar i luften:))
Jag kan intyga att det är test-sträcka .. dels har jag känt igen bilder i tidningar, dels har jag varit där när svenska generalagenten för good year testade sommardäck för typ två år sen .. för 3 vintrar sedan, då jag har för mej att hakkapelita kom med sitt hakka-4 däck, så hade dom tester där =) så visst hardom tester där - säger också lite om vad det är för sjujävla busväg mitt i skogen, in the middle of nowere :tummenupp

"Karriären" på två hjul började där för mig 1993, med en max-trimmad zündap moppe med 90cc cylinder, hehe.

Har landställe i Frösskog, som ligger en 15 min bort =)

Stort plus med den sträckan är trafiken, sist åkte jag 3 vändor mitt på dagen utan att möta en enda bil.. Dom flesta åker stora landsvägen en bit bort...

:p
 

nosense

MilleOnAir
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Tuono 1100rr
Vi är ett antal från Stenungsund som brukar åka i dalsland o vi kommer säkert att ansluta om du får ihop nåt.
Troligen blir det en rekning av sträckan redan imorgon f`låt redan senare idag.
 

IronMike

Guest
nosense skrev:
Vi är ett antal från Stenungsund som brukar åka i dalsland o vi kommer säkert att ansluta om du får ihop nåt.
Troligen blir det en rekning av sträckan redan imorgon f`låt redan senare idag.
Nice =) .. jag har iaf fått ihop lite folk innan tråden startades, så nog blir vi ett gäng. Kanske man kan styra upp en slags tur-ordning eller avspärrning i varje riktning vid stort intresse .. det gjorde min morbror å hans hoj-gäng redan på 80-talet =) då slipper man tänka på mötande bilar - som egentligen ör största faran.

Dem bilister som åker sträckan, är konservativa pensionärer som gillar "gamla vägen", istället för den "nya" breda 90 vägen en bit bort :huvet
 

nosense

MilleOnAir
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Tuono 1100rr
Ok!
Man kan ju tänka sig en liten sightsing på några fler vägar runt i Dalsland i samband med detta.
Har en polare som är idealisk "lekledare"...kan tamejfan varenda väg på västkusten.

cu
 

IronMike

Guest
nosense skrev:
Ok!
Man kan ju tänka sig en liten sightsing på några fler vägar runt i Dalsland i samband med detta.
Har en polare som är idealisk "lekledare"...kan tamejfan varenda väg på västkusten.

cu
Nice.. Jo det finns flera ruskigt bra vägar. Inte för att verka vara allan - men jag har varit typ överallt i sverige, och ska jag klassa de 5 bästa mc-vägarna i sverige, så finns alla 5 i dalsland.. Varenda väg i princip, är bättre än den skönaste väg som finns i stor-sthlm. Många missar ju något kan man säga...

Håverud-tisselskog är rankad nr1, sen finns det flera vägar, dels mot bengtsfors från fengefors, men även närmre norska gränsen (halden..) .. även vägen mellan fengefors-dals långed, samt vägen mellan frösskog till åmål är klockren, dock lite dålig asfalt på sina ställen.. Men vilka vägar! Man hittar nya vägar varje år, förra året åkte jag en väg i närheten av laxsjön, norr om baldersnäs (norr om dals långed), den var rätt lik håverud-tisselskog, fast mer flack och snabb...

Det är som att vara i hoj-himlen.

Dock måste man se upp för vilt. Älgar är ett stort hot, framförallt vid skymning och gryning, men man vet aldrig när de dyker upp. Enl erfarenhet håller do msig till ett stråk som går från Fengefors, neråt Frösskog, vidare genom skogen bakom "ronja rövardotter berget" (där dom spela in den filmen) .. samt neråt bengtsfors - är som värst...
 

gamle svarten

Avliden medlem
Gick med
20 Apr 2003
Ort
stockholm
Hoj
GIXXER 750 -00 såld och en risig sp1:A_00 STULEN
fan vad pinsamt......

syrran har bott i suled(laxsjön) o 2 mil rätt upp i skogen i 20 år......och inte fan har jag åkt på dom vägarna...... :kocko

visst har syrran´s snubbe berättat om tisselskogs v ..... men va fan,inte lyssnar man på folk som åker fiskebåt?????? man slår lixom dövörat till direCt när halledudane davveson folk börjar prata bravader :rolleyes:

hmmm.låter intressanr det här! när?

//Jocke
 

IronMike

Guest
gamle svarten skrev:
fan vad pinsamt......

syrran har bott i suled(laxsjön) o 2 mil rätt upp i skogen i 20 år......och inte fan har jag åkt på dom vägarna...... :kocko

visst har syrran´s snubbe berättat om tisselskogs v ..... men va fan,inte lyssnar man på folk som åker fiskebåt?????? man slår lixom dövörat till direCt när halledudane davveson folk börjar prata bravader :rolleyes:

hmmm.låter intressanr det här! när?

//Jocke
Hahaha! du har ju missat nåt kan ma säga :7peta

Vet inte riktigt när det kan bli av, men senare i maj eller början av juni,. när det inte e så ruskigt kallt på kvällarna iaf =) och när det passar folk såklart.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Jag hakar på o kan säkert fixa med mej ett "litet" gäng, har kört där några ggr o kan intyga att vägen ligger mitt i ingenstans men satan va kul den är, sträckan Skållerud-upperud (tror jag samhällena heter) är oxo jäkligt kurvigt o kul, bra beläggning o hyfsat lite trafik, i alla fall nu innan turisterna kommer o ska invadera Akvedukten där uppe. VILKEN HELG ÅKER VI??????

lite ot kanske men när man ändå är där uppe så har vi ju en tur från Gestad-Timmervik, oxo en trevlig bekantskap

edit, vill bara tillägga att dom bästa vägarna inte ens ligger i Dalsland utan i Västra götaland, dom som har åkt Backamo och Svanesundsvägen förstår vad jag menar, sen har vi min lilla favorit, sträckan mellan Nossebro-Sollebrunn, en vägsträcka på c;a 1,5 mil med underbara svepande lurvor, Gärdhem-slätternavägen till Upphärad(som brudfjället fast inte lika kuperat)
 
Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
nosense skrev:
Ok!
Man kan ju tänka sig en liten sightsing på några fler vägar runt i Dalsland i samband med detta.
Har en polare som är idealisk "lekledare"...kan tamejfan varenda väg på västkusten.

cu

Skicka pm när ni ska köra "där uppe", letade efter den sträckan en gång men hittade ej. Jag hänger gärna på nån gång som sagt
:tummenupp
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Verkar som att vägen heter just "brudfjällsvägen", åtminstone i mitt karprogram från garmin.
Verkar dock vara endast 10.5km långt mellan håverud och tisselskog?
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Hittar Håverud men inte Tisselskog. I vilken riktning och vilken väg är det? Ska köra ner till polarn i Göteborg nu i vår och tänkte ev. ta en avstickare.
 

Bifogat

  • haverud.gif
    haverud.gif
    19.5 KB · Visningar: 479

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Tisselskog finns inte med i garmins program men det är vägen som går rakt norrut från håverud.
i mapblast.com kan man hitta tisselskog, även i kartex...
 

Bifogat

  • brfjsv.JPG
    brfjsv.JPG
    115.1 KB · Visningar: 597
Last edited:

IronMike

Guest
Sträckan kallas för "vägen över brudefjället", beroende på hur man räknar, så är sträckan olika lång...

Jag har landställe strax norr om området.

Tisselskog ligger ca 20 km norr om akvedukten i Håverud... Och för att komma in på sträckan åker man helt enkelt över akvedukten, sen följer man den vägen. Tisselskog är nästa bebyggelse, där finns en kyrka å några ladugårdar.

Jag tänkte styra upp gruppkörning i slutet av maj =)

Åhh får rysningar när jag tänker på den vägen :gnissla :yoparty :Bugar
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Ah, man tackar!

Pebl skrev:
Tisselskog finns inte med i garmins program men det är vägen som går rakt norrut från håverud.
i mapblast.com kan man hitta tisselskog, även i kartex...
 

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Om ni kör den vägen under högsommaren så passa er för de tyska turisterna med husbil/husvagn. Jag har mött någon timmerbilar ibland också. Vägen är helt sanslös annars! :tummenupp
 

Valrog

Skitsnack-MC
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stava
Hoj
BMW R1200GSA
IronMike skrev:
Sträckan kallas för "vägen över brudefjället", beroende på hur man räknar, så är sträckan olika lång...

Jag har landställe strax norr om området.

Tisselskog ligger ca 20 km norr om akvedukten i Håverud... Och för att komma in på sträckan åker man helt enkelt över akvedukten, sen följer man den vägen. Tisselskog är nästa bebyggelse, där finns en kyrka å några ladugårdar.

Jag tänkte styra upp gruppkörning i slutet av maj =)

Åhh får rysningar när jag tänker på den vägen :gnissla :yoparty :Bugar


Kan nog tänka mmig att följa med...SKRIK till när det börjar att dra ihopsig... :yoparty
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top