Skillnad twin och rad-4:a?

ChrillZ

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Hej! finns säkert någon tråd om detta innan men men...

Om man typ gämför Rsv Mille (r) och Honda 929/954, hur stor skillnad är det egentligen? jag vet ju att twinnar är starkare på lågare varv och rad 4:or har klippet på toppen, men hur märker man det i verkligheten? stor skillnad eller marginellt? jag ska enbart köra på vägen. Jag älskar ju ljudet i en mullrande twin och vill ju helst ha en sån.. men samtidigt vill jag ju ha en hoj som har ett härligt klipp! om ni förstår vad jag menar.. :)

Så vad säger ni?

/ChrillZ

på en twin har du mer vrid över hela registret. Du behöver inte växla lika ofta och du har gött ljud. Sen är ju radfyrorna effektstarkare men låt dig inte dras av det.. twin rules!. :yoparty

ni som provat en RGV hysteriskt bra botten det. :rolleyes: men den är i af en twin. :tungan

lite skillnad under 200 men efter de tar de undan mer för 4an.

twinnen=skön o köra, låter slö men kollar man på hastighetsmätarn så ser man vad de tar undan :)

Nej en rad-fyra låter mycke bättre om man får på rätt slipon.. En twin e för gubbar...!!! :)

philsson skrev:
på en twin har du mer vrid över hela registret.
Är inte det en myt som dödats här på SH tidigare?
Kollar man vridmomentskurvan på den senaste literhojarna så har de vrid så det räcker över hela registret.

Precis som du säger så är en twin är grymt stark på låga varv. Låter grymt med slip on. :tummenupp Har själv en sv 650 så det är den jag jämför med sambons radfyra (hade en sv 1000 i våras). Man märker aldrig att den ökar utan man märker det först när man ser på hastighetsmätaren. Är snällare och inte lika "hetsig". Man slipper det eviga växlandet :)

Sambons hoj må gå fortare i topphastighet men jag min kommer att låta fräckast :hihi

Last edited:
philsson skrev:
på en twin har du mer vrid över hela registret. Du behöver inte växla lika ofta och du har gött ljud. Sen är ju radfyrorna effektstarkare men låt dig inte dras av det.. twin rules!. :yoparty

Struntprat. Honda CBR1000RR 2005 har lika bra vrid eller bättre än Ducati999 över hela registret. Eller ja, så länge Ducatin hänger med, till 10-11.000 tror varvstoppet ligger på. Sedan fortsätter Hondan att ge effekt några tusen varv till.

Det där med att twinnar har bättre vrid är en av dom mest seglivade myterna...

sandstream skrev:
Är inte det en myt som dödats här på SH tidigare?
Kollar man vridmomentskurvan på den senaste literhojarna så har de vrid så det räcker över hela registret.
kanske du har rätt i.. Det har alltid varit min uppfattning. :3freak

Pejo skrev:
Struntprat. Honda CBR1000RR 2005 har lika bra vrid eller bättre än Ducati999 över hela registret. Eller ja, så länge Ducatin hänger med, till 10-11.000 tror varvstoppet ligger på. Sedan fortsätter Hondan att ge effekt några tusen varv till.

Tack mannen! Visste väl att jag hade läst något liknande tidigare :tummenupp

För att back upp det lite till så kan det här inlägget om vridmoment på en VTR vs R1 med fördel läsas:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1608392&postcount=17

Mohahahah! Dödsstöten! :) Nice one!

Pejo skrev:

sandstream skrev:
Tack mannen! Visste väl att jag hade läst något liknande tidigare :tummenupp

För att back upp det lite till så kan det här inlägget om vridmoment på en VTR vs R1 med fördel läsas:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1608392&postcount=17

Jag letar febrilt efter en inscannad sida ur Performance Bikes eller om det var Fast Bikes, med effekt/vrid-kurvor på Duccen o Hondan. Pinsamt för twinnen, som inte har några fördelar, utan bara nackdelar.

Pejo skrev:
Jag letar febrilt efter en inscannad sida ur Performance Bikes eller om det var Fast Bikes, med effekt/vrid-kurvor på Duccen o Hondan. Pinsamt för twinnen, som inte har några fördelar, utan bara nackdelar.
Skicka ett PM när du lagt upp den så ska jag bokmärka tråden och ha som referens de kommande åren :)

jag ser inga fördelar alls me twin, du ligger endå inte o kör aktivt mellan 1-6rpm...även om du har twin, du rödvarvar den nästan endå för att försöka hänga på rad4orna som ylar me sitt oslagbara ljud när det går över 12k varv. Nej jag håller med de som sagt att det är en seglivad myt. Rad4or 4 the win. Börjar man gilla muller så börjar man även bli gammal! Dax o kika efter HD's kanske? :)

Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show