ICE i mobilen kan rädda liv

BJÖRNZ

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2004
Hoj
KTM LC4 Supermotard, Honda CR 250, RY -99
Om du hittas akut sjuk eller skadad kan ett telefonnummer med bokstavskombination ICE i din mobils telefonbok få avgörande betydelse.

ICE står för In case of emergency. Idén som kommer från en ambulanssjukvårdare vid East Anglian Ambulance är att man i telefonboken i sin mobiltelefon ska lägga in och ICE-markera numret till någon nära anhörig som behöver nås när man själv råkat ut för något och inte är kontaktbar.
Den brittiska ambulansmannen hade tröttnat på att det kunde ta timmar att söka anhöriga och kom på den geniala idén. Använd utlandsprefix så att det även fungerar när du är utomlands. Det är viktigt att man informerar den eller de personer som lagts in som kontaktpersoner.

-På så vis kan räddningspersonalen snabbt nå kontakt med närmast anhörig och få viktiga besked om medicinering eller om man lider av någon sjukdom, säger Anders Klarström, central presstalesman vid SOS Alarm.

Numren har sedan dess fått spridning både i Storbritannien och USA, och Klarström tror på ett ökat användande i Sverige.

-Det är smart och enkelt och kostar ingenting. Se det som att du har en försäkring som du i bästa fall aldrig behöver utnyttja men händer något allvarligt har du förberett dej för
att öka din trygghet, säger han.

Artiklen är hämtad från
http://www.vibilagare.se/nyhet.asp?guid=A6A1AA0C-93CC-42CC-B372-865A99B25014

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Ett alternativ är att ha ett mobilnr inprogrammerat med namnet "Hem" eller "Mamma". Det är också en god hjälp, och dessutom på svenska.

gymfrida

Båtflykting
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
FZR 600R och Izh Planeta-62
Det var smart.. alla vet ju inte vad sambon heter.... :banana

BJÖRNZ skrev:
Om du hittas akut sjuk eller skadad kan ett telefonnummer med bokstavskombination ICE i din mobils telefonbok få avgörande betydelse.

ICE står för In case of emergency. Idén som kommer från en ambulanssjukvårdare vid East Anglian Ambulance är att man i telefonboken i sin mobiltelefon ska lägga in och ICE-markera numret till någon nära anhörig som behöver nås när man själv råkat ut för något och inte är kontaktbar.
Den brittiska ambulansmannen hade tröttnat på att det kunde ta timmar att söka anhöriga och kom på den geniala idén. Använd utlandsprefix så att det även fungerar när du är utomlands. Det är viktigt att man informerar den eller de personer som lagts in som kontaktpersoner.

-På så vis kan räddningspersonalen snabbt nå kontakt med närmast anhörig och få viktiga besked om medicinering eller om man lider av någon sjukdom, säger Anders Klarström, central presstalesman vid SOS Alarm.

Numren har sedan dess fått spridning både i Storbritannien och USA, och Klarström tror på ett ökat användande i Sverige.

-Det är smart och enkelt och kostar ingenting. Se det som att du har en försäkring som du i bästa fall aldrig behöver utnyttja men händer något allvarligt har du förberett dej för
att öka din trygghet, säger han.

Artiklen är hämtad från
http://www.vibilagare.se/nyhet.asp?guid=A6A1AA0C-93CC-42CC-B372-865A99B25014

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Pejo skrev:
Ett alternativ är att ha ett mobilnr inprogrammerat med namnet "Hem" eller "Mamma". Det är också en god hjälp, och dessutom på svenska.
Hem! Bättre att explicit välja ett nr med ICE, då kan man styra tlll vem man vill att dom ringer och denna är "berädd" på det. Vem vill att dom ringer Mamma!
/Dennis

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Jag förstår hur det kan underlätta själv kontaktsökandet. Men hur ska det rädda liv? Jag tror inte min morsa skulle kunna komma med några smarta tips till läkarna om jag låg medvetslös.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Robban W skrev:
Jag förstår hur det kan underlätta själv kontaktsökandet. Men hur ska det rädda liv? Jag tror inte min morsa skulle kunna komma med några smarta tips till läkarna om jag låg medvetslös.

att du inte tål någon typ av medicin.. vill du ha fler exempel?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Robban W skrev:
Det finns ju redan ett system för det.
....

Ja och vad gör du om den person som hittar dig inte har åtkomst till detta system?

Öppna ögonen o hur ska de kunna veta vem du e? jo visst de brukar stå i plånboken... om du inte har den men har mobilen???

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Robban W skrev:
Det finns ju redan ett system för det.

...och du tror att det franska akutteam som hittar dig vid vägkanten under din misslyckade Europatrip har tillgång till våra Svenska journalsystem?

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
En post mer eller mindre i telefon boken.. Tycker det är klockrent.. Har lagt till ICE i min nu iaf :tummenupp
Är det vanligt att man använder sig av ICE eller är det något som håller på att inarbetas.

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
korvgubbe skrev:
...och du tror att det franska akutteam som hittar dig vid vägkanten under din misslyckade Europatrip har tillgång till våra Svenska journalsystem?

Om man har någon allvarlig allergi så kan man ju ha ett kort med sig istället där det står på flera språk. Det skulle jag haft om jag var allergisk mot något läkemedel. En kompis till mig har ett sånt. Det var det systemet jag menade. Men det är klart att ICE iden är bra också.

Men för mig som inte är känslig mot några läkemedel så fyller det ingen funktion.

Master_ skrev:
En post mer eller mindre i telefon boken.. Tycker det är klockrent.. Har lagt till ICE i min nu iaf :tummenupp
Är det vanligt att man använder sig av ICE eller är det något som håller på att inarbetas.

Det har du rätt i. Jag får ta bort Victor, har ju bara plats för dom 150 viktigaste.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Robban W skrev:
Men för mig som inte är känslig mot några läkemedel så fyller det ingen funktion.

Man kanske kan skoja och skriva numret till någon annan för att skoja med ambulansmännen, typ fröken ur.

TTudor

Die Hard
Gick med
13 Feb 2004
Hoj
R46 05:a
Robban W skrev:

ja spela väl ingen roll om man är allergisk eller inte, de vill dom veta säkert före dom ger dig saker som du kan få en allergi chock av och det blir ännu värre.
stod ju i första inlägget att han som kommit på de,
var less på att vänta i 4 timmar, när nån låg döende för att få veta om dom kan ge han grejerna dom tyckte han behövde.

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
TTudor skrev:
Robban W skrev:

ja spela väl ingen roll om man är allergisk eller inte, de vill dom veta säkert före dom ger dig saker som du kan få en allergi chock av och det blir ännu värre.
stod ju i första inlägget att han som kommit på de,
var less på att vänta i 4 timmar, när nån låg döende för att få veta om dom kan ge han grejerna dom tyckte han behövde.

Spelar ingen roll. Jag vaknade missnöjd o inget kommer att få mig att ändra mig idag. :)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring