Ducatis koppling??!

kjellon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
-00, Ducati 996
Har precis skaffat mig en cykel som jag efter en veckas körning är beredd att gifta mig med!!

Ducce 996 -00, bild se min profil....

Har verkligen hittat hem på denna cykel kan jag säga!

Men!

Det finns alltid ett "men" med i bilden, kopplingen....

Vet inte hur lång tid det kommer att ta att vänja mig vid denna, antar att det bara är att arbeta på att vänja sig med dess "missljud"!

Har i samband med kopplingen en fråga, det är på det viset att när jag marschar med cykeln säg i ca 70-80 km, förhållandevis låga varv på motorn (6:e vxl:n). Så tenderar kopplingen att låta som den låter när man frikopplar. Samtidigt är den lite ryckig i gången, kan inte avgöra om det är motorn som rycker i tändning eller om det är transmissionen som skapar ryckandet. Är det någon med funderingar eller erfarenheter på området får denne gärna svara på denna tråd!

MVH
Kjell

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
[
Har i samband med kopplingen en fråga, det är på det viset att när jag marschar med cykeln säg i ca 70-80 km, förhållandevis låga varv på motorn (6:e vxl:n). Så tenderar kopplingen att låta som den låter när man frikopplar. Samtidigt är den lite ryckig i gången, kan inte avgöra om det är motorn som rycker i tändning eller om det är transmissionen som skapar ryckandet. Är det någon med funderingar eller erfarenheter på området får denne gärna svara på denna tråd!

MVH
Kjell[/QUOTE]

Varför kör man i 70 på 6'an? Prova 3'an så lär det inte rycka.

kjellon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
-00, Ducati 996
MatteKholm skrev:
2255919 [

MVH
Kjell

Varför kör man i 70 på 6'an? Prova 3'an så lär det inte rycka.

Det kommer å andra sida att ryka, kan ibland vara skönt att inte vara så satans varvintensiv. Ligga på ca: 3500-4000 v/m är inte alltid av ondo...

ducceper

sdk m2525
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Ducati 998, crescent compact 78 orange
Jag har ju tyvärr ganska begränsade kunskaper om Ducatis motorer ( även alla andra motorer) men kan det vara så enkelt att hojen inte är rätt inställd??

Eller så kan det vara så att innanför kopplingen finns det ett par skivor som har en tendens att bli skeva vid mycket körning i stadstrafik. Då kan koppöingen upplevas att den hugger, framför allt när man lägger i ettan och släpper upp kopplingen. .

Det bästa du kan göra e att grensla sadeln och bege dig upp till biscaya i alingsås och be dom kolla på den. Tror inte det finns några som är bättre och trevligare än dom där.

Och får gratulera till en förbannat rolig och lättkörd hoj att njuta av i sommar.

Per..

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
kjellon skrev:
2255908

MVH
Kjell

Jag hade samma på min Mille förut, under 3500 varv ungefär så ryckte den fram. Sen bytte jag insprutningsmappen och problemet var borta, nu rycker den bara om man ligger på tomgången och åker och det gör man ju inte så ofta... :hihi

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Ducati Hypermotard
kjellon skrev:
2255908 Har precis skaffat mig en cykel som jag efter en veckas körning är beredd att gifta mig med!!

Men!

Vet inte hur lång tid det kommer att ta att vänja mig vid denna, antar att det bara är att arbeta på att vänja sig med dess "missljud"!

MVH
Kjell

Prova köra på en lägre växel?
Är ingen expert, men tror inte Ducatis motorer går speciellt bra under 3500 rpm...

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Grattis till en underbar cykel!

Är det så att du tycker rasslandet o knackandet från kopplingen är tröttsamt finns det en bra lösning.

Köp en 48-tänders kopplingskorg+lameller, så blir det betydligt bättre.
Har man orginalkåpan på låter det inte mer än på en japanare, vill man väsnas lite tar man av kåpan och vips låter det "lagom" tills man tröttnar och sätter på kåpan igen.

Du får en bra korg med lammerler o stålskivor för 4-5000:- och lägger du till några tusingar får du en slirkoppling.

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Ducati
Grattis till hojen!

Låter som att du har slitna lameller och då menar jag flikarna på lamellens stålplattorna som greppar mot kopplingskorgen. Kan låta ordentligt när dessa ”slår” fram och tillbaka på grund av för stort spel. Finns fina kopplingskorgar som i stort sätt eliminerar detta fenomen men det kostar en slant ;) Kontroller även kedjespänningen och snurra även på hjulet för att se om spänningen är konstant, annars har du troligtvis ett eller två slitna drev (inte ovanligt att framdrevet är lite slitet).

Ducatin är en racemaskin och byggd som en sådan att glida runt i stan på låga varv kan bli en smula jobbigt … Man lär sig dock snabbt att parera med kopplingen när ”ryckigheten” är på gång ;)

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Den välklingande originalkopplingen i stål låter obekvämt mycket...

Leta upp Zeke i Stockholm och köp en av hans kopplingskorgar i högvärdigt aluminium, du får med en uppsättning alulameller och stålskivor vid köpet.

Ljudet minskar till en mer diskret nivå och funktionen förbättras med mer känsla vid frikopplingen samt en minskad svängmassa och lite mer rapp i motorn.

För ett par år sedan kostade detta 3200 (kopplingskorg + lameller) vet ej hur prisbilden ser ut idag.

Ryckigheten tror jag inte har med kopplingen att göra, mer ett resultat av hög växel/lågt varvtal...

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Hoj
Muz 718cc
Som alternativ till Zeke kopplingen så är STM kopplingskorgar i alu med 48 tänder ett bra alternativ. 4200:- på Biscaya för lameller å mellanskivor Den går att bygga ut till slipperclutch med deras nav. Fast det gör la´ dom flesta.
Eller JTR, den har jag aldrig testat men här är en återförsälj http://nfr.torps.net/start.htm
Att det rasslar, tja det gör iaf att man drar blickarna till sig :)
Ryckigheten beror säkert på slitage antingen på koppling och/eller kedja.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Tror inte din koppling är konstig eller defekt på något sätt, du ligger på för låga varv på 6ans växel. På min 916 var 4an rätt växel om man ville ta det lungt i de hastigheterna, annars 3an eller 2an med transport mode urkopplat.

Sexan funkade >120-130 km/h o bäst i ca 180 då allting liksom lirade perfekt.. Ducati som motorvägs cruiser :va

De duccar jag kört har alla velat ha minst 4000 varv för att gå rätt o svara ok på gasen när man vrider på.

Edit: Vad det gäller ljudet så skall en torrkoppling låta trasig, du kommer nog snart att börja gilla denna feature.. 916, 996 o 998 är ett gift, jag saknar min nått ogruvligt..

kjellon skrev:
2255908 Har precis skaffat mig en cykel som jag efter en veckas körning är beredd att gifta mig med!!

Men!

MVH
Kjell

Last edited:

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Min Ducce går knappt alls under 5000 rpm. Lite varv måste det nog vara för att den ska gå, det är ju ingen Harry Parkinson heller. Det där med ljudet verkar lite skumt, dock svårt att veta med så vag beskrivning. Om kopplingen är slut, så rekommenderar jag slirkoppling. En riktigt prisvärd investering (känns nästan som fusk, körningen blir så enkel) - kolla in NF Racing, en sån har jag.

/Ssss

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
V-Twinar gillar inte att ligga på 3.5k rpm..ivarjefall har jag hört det..o jag tycker min trivs bättre vid 4-5k-> på 6an. Växla ner om du ska köra så sakta :tummenupp

kjellon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
-00, Ducati 996
OK, tack alla!
Verkar som att en kombination verkar vara på sin plats, ska kolla på en annan koppling samt lära mig att leva med några varv till på hojjen.
Kommer från en Trajja Daytona 955i. På denna kunde man ligga på 3000 rpm utan några som helst problem. Fick dock mappa om denna innnan detta var möjligt.
Känns bara som att denna skulle klarat ngt likn. Är dock inte van vid v-twinnar.

Men som sagt vilken JÄVLA cykel att köra med, har aldrig upplevt något liknande, Underbart!!!

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
kjellon skrev:
2260672 OK, tack alla!
Verkar som att en kombination verkar vara på sin plats, ska kolla på en annan koppling samt lära mig att leva med några varv till på hojjen.
Kommer från en Trajja Daytona 955i. På denna kunde man ligga på 3000 rpm utan några som helst problem. Fick dock mappa om denna innnan detta var möjligt.
Känns bara som att denna skulle klarat ngt likn. Är dock inte van vid v-twinnar.

Men som sagt vilken JÄVLA cykel att köra med, har aldrig upplevt något liknande, Underbart!!!

v-twinnar har helt enkelt en hårdare gång på så låga varv, llikadant med min mille. Stadstrafik gör en bara förbannad, oftast 2:an som gäller
:hihi . En radfyra eller radtrea som du hade innan klarar att köras på lägre varv med hogre växel tack vara en mjukare motorgång.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Har använt Zeke's korg som är av erkänt hög kvalisort, rekomenderar den om du inte känner ett akut behov av en slirkoppling.

Skaffade så småningom en slirkoppling från Jiri Trisca (eller hur fanken han nu stavar) behövs i stort sett enbart vid hård bankörning/tävlingssituationer, korgen håller däremot inte lika bra som en Zeke.

min hoj har tomgång på runt 3000 rpm.. ibland, när den vill..

/B

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Ingen
kjellon skrev:

Haha, grattis! :tummenupp Så det blev en till slut! Då tar vi en gemensam
runda någon lunch tycker jag, glida över träbron 150 meter mellan
arbetsplatserna vågar vi väl?

Håller med banane. Max 5:an i den hastigheten med originaldrevning 15-36.
Tycker du det är bra pull i motorn nu, så överväg 14-38 drevning nästa gång,
eller kanske 15-40, så blir du ännu gladare.

Själv har jag, som en del andra här, en JTR Corse slirkoppling. Funkar mumma,
men är tyvärr lite tystare än original.

Har du anmält dig till Ducceklubben?

kjellon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
-00, Ducati 996
stronzo skrev:
2261250 Haha, grattis! :tummenupp Så det blev en till slut! Då tar vi en gemensam
runda någon lunch tycker jag, glida över träbron 150 meter mellan
arbetsplatserna vågar vi väl?

Håller med banane. Max 5:an i den hastigheten med originaldrevning 15-36.
Tycker du det är bra pull i motorn nu, så överväg 14-38 drevning nästa gång,
eller kanske 15-40, så blir du ännu gladare.

Själv har jag, som en del andra här, en JTR Corse slirkoppling. Funkar mumma,
men är tyvärr lite tystare än original.

Har du anmält dig till Ducceklubben?

Ligger med i Ducceklubben!!
Ska precis köpa ett drivpaket och funderar på att ändra drevningen faktiskt.

Last edited:

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Bimota DB2
kjellon skrev:
2288692 Ligger med i Ducceklubben!!
Ska precis köpa ett drivpaket och funderar på att ändra drevningen faktiskt. Kan du rekomendera något ställe i GBG att handla på?

Ska du ändå byta drivpaket så rekommenderar jag att du drevar ner.

Biscaya är stället att handla på på västkusten!

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår