Koreanska skitbil

PalleP

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Honda CBR 900rr -98
Min vinterbil har fått spatt så jag tänkte kolla om någon sporthojare har nåt tips.
Den drar nämligen runt 3 A när bilen är avstängd.
Jag kopplade till slut loss alla säkringar hittade även några i motorrummet de åkte också. De satt totalt 4 sladdar på pluspolen och det var den märkt "bat 50A" som drog ström, det är väl typ huvudströmmen.De andra gick till start och elfläkt.
Har varit och dragit i varenda sladd och inte hittat nåt suspekt.
Är ju varken mekaniker eller elektriker så man går ju lite på känn här.

Så mina slutsatser är ju att de är nåt i motorrumet som spökar eftersom jag har ju ryckt varenda säkring i bilen så ledningen kommer ju inte så långt.

Bilen en Hyyyuundaaaaaaaai Pony funkar utan problem förutom detta då.
 

Sonite

Suspect S2, cl
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ducati SS 750 -00
Alltid skoj med elfel i bilar. Själv köpte jag världens sämsta bil till tjejen, en Nissan Primera. Den drar ur batteriet på några dagar men det inträffar bara ibland.
Mitt tips är att ge upp och sälja den till en södertäljebo, där är det för övrigt flest hyundai pony per capita....

/fel användarlogin ser jag nu....
 

Dominator-Rocks

Guest
Min vinterbil har fått spatt så jag tänkte kolla om någon sporthojare har nåt tips.
Den drar nämligen runt 3 A när bilen är avstängd.
Jag kopplade till slut loss alla säkringar hittade även några i motorrummet de åkte också. De satt totalt 4 sladdar på pluspolen och det var den märkt "bat 50A" som drog ström, det är väl typ huvudströmmen.De andra gick till start och elfläkt.
Har varit och dragit i varenda sladd och inte hittat nåt suspekt.
Är ju varken mekaniker eller elektriker så man går ju lite på känn här.

Så mina slutsatser är ju att de är nåt i motorrumet som spökar eftersom jag har ju ryckt varenda säkring i bilen så ledningen kommer ju inte så långt.

Bilen en Hyyyuundaaaaaaaai Pony funkar utan problem förutom detta då.

Lättast är ju att dra in en brytare till kupe´n, vilket dessutom resulterar i att tjuvkopplande tjyvar får huvudbry!!:tummenupp

Edit: http://jula.se/Butik/default.asp?Or...cs/produkt.asp?pf_id=SE-650036&dept_id=SE-652
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det här hjälper förmodligen inte dig, men jag hade ett "kul" elfel på min bil.

Den drog ur batteriet över natten i bland, sen gick det ett tag och den kunde stå i veckor utan att dra ur, och helt plötsligt var det tomt efter att bilen hade stått parkerad ett par timmar.

Jag felsökte på samma sätt som du gjorde, men hittade aldrig något.

Helt plötsligt en dag när jag satt och åt hos morsan och farsam så såg det ut som ett UFO landade ute på gården, det visade sig vara min bil som stod parkerad med fronten mot väggen, alla fyra 100w extraljusen lyste för fullt, och felet var att det hade kommit saltslask i släpvagnskopplingen, dit var det dragit en sladd för laddning av husvagnsbatteriet, så den bakmatade belysningskretsen när det blev kontakt där emellan.

Jag behövde ingen husvagnsladdning, så jag klippte den kabeln, problemet löst. (sen bytte jag givetvis släpvagnskontakten)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alfa Romeo, vilka jefla skitbilar som rostar med massa elfel hela tiden..

Jodåsatte.. :rolleyes:

Var det mitt inlägg du kommenterade (eftersom jag dömt ut Alfa som en skitbil) så kan jag ju påpeka att det var inte bilen det var fel på, utan det av en klåpare eftermonterade draget.

Men för att klargöra mig ytterligare en gång när det gäller Alfa så är det en riktig skitbil som jag skulle kunna tänka mig att ha, till skillnad från skitbilar jag inte vill ha... :tummenupp

Föresten, ingår en julgran att låsa dörren med som standardutrustning när man köper en Alfa? :rolleyes:
 

PalleP

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Honda CBR 900rr -98
Alltid skoj med elfel i bilar. Själv köpte jag världens sämsta bil till tjejen, en Nissan Primera. Den drar ur batteriet på några dagar men det inträffar bara ibland.
Mitt tips är att ge upp och sälja den till en södertäljebo, där är det för övrigt flest hyundai pony per capita....

/fel användarlogin ser jag nu....

Södertälje here I come...

Blir väl till att lyfta på huven var gång man parkerar, för att sälja den till nån stackare när våren kommer.
Man skulle tro att koreanerna skulle kunna bygga vattentäta bilar efter all översvämmningar och tyfoner som härjar där. På denna bilen slutade elhissarna funka efter första tvätten i augusti. Förklarar varför den var så in i bängens skitig när jag köpte den, de vågade inte tvätta den.
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Är det inte just pony som är utnämd till världens sämsta bil genom tiderna? elr är de nått ja drömmt?
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jag har en importerad Hyundai Lantra -93. I den sitter en 1.5i-motor, samma som såldes i Ponyn här i Sverige.

Jag hade samma problem, urladdning. Det befanns bero på att givaren för kylartemperatur var defekt, så kylarfläkten ofta gick igång när den stod parkerad oavsett om bilen var överhettad eller inte. Det hörs inte så himla mycket om den, så det är inte helt uppenbart. Klart, du har stått och mätt under huven och då skulle du ha hört det...

Du vet om att du hittar elscheman och så vidare på www.hmaservice.com, eller hur? Stor hjälp när man felsöker! De har naturligtvis framförallt de USA-sålda modellerna men det brukar fungera.

Om vi antar att eldragningen är snarlik så sitter det ett knippe relän i motorrummet. Du kan gå in där och mäta upp var du har spänning/jord jämfört med var det borde vara. Så avslöjades min strömtjuv, jordat på en pinne som skulle vara isolerad i reläboxen och så drog den fläktrelät.

Visst har den bilen haft sin beskärda del av jävelskap för sig, men den har i alla fall gått bra och kostat mig väldigt lite pengar per mil. Skall dock och titta på annan bil idag och förhoppningsvis köpa.

Du vill inte byta upp dig till en -93 import-Lantra? 70 hästkrafter, g-krafterna får det att svartna. Eller om det bara är att det alltid blir natt innan man kommit upp i motorvägsfart... Metallicblå utom där den är rostig, nästan alla fönsterhissar fungerar? ;)

Lycka till!
/Fredrik

alla fyra 100w extraljusen lyste för fullt

Jävla norrlänningar... :tungan

/Fredrik (exilskeletbo, om det nu inte är ihågkommet)
 
Last edited:

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
oh herrejävlar, finns det Pony:s kvar, en sån hade jag med. Men den självförintade sig och blev en rostig massa istället. Elfel verkar vara standard, på min gav allt elektriskt upp inkl startmotorn....nån kabelhärva som brann.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har en accent 99..
bästa bilen jag haft..
har alltid gått men vart lite tjall med generatorn en gång.
ev att den drar för mycket soppa :va men jag kör ju därefter oså :rolleyes:

ohh just de,, värdeminskningen e sjuk :huvet
ska aldrig köpa nåt någerlunda nytt igen :mad:
 

PalleP

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Honda CBR 900rr -98
Jag har ju en grymma 80 hästar enligt reg beviset, har haft den uppe i 175 km/h, skulle kolla om vibrationerna som kommer vid 120 upphörde i högre fart, de gjorde de inte :rolleyes: ,får nog turboladda lite de borde försvinna vid ökat varvtal nämligen.

Styrningen är rolig också, servostyrningen är ju helt felkonstruerad, funkar bra i 40 km/h men när man inte tänker sig för och vrider lite för snabbt i motorvägsfart så kastar sig biljäkeln över hela vägbanan. Hade bestämt för mig att servon skulle reduceras i högre fart.

Nåväl den har ju redan betalat sig i bensinkostnad och försäkring jämfört med min chippade turbo 940 :yoparty
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Var det mitt inlägg du kommenterade (eftersom jag dömt ut Alfa som en skitbil) så kan jag ju påpeka att det var inte bilen det var fel på, utan det av en klåpare eftermonterade draget.

Men för att klargöra mig ytterligare en gång när det gäller Alfa så är det en riktig skitbil som jag skulle kunna tänka mig att ha, till skillnad från skitbilar jag inte vill ha... :tummenupp

Föresten, ingår en julgran att låsa dörren med som standardutrustning när man köper en Alfa? :rolleyes:

Nejdå, menade folks syn på italienska bilar i allmänhet :)
Men när det dyker upp andra bilar som har elfel och är allmänt konstiga så är det accepterat på nåt vis. Visserligen är det en bra sak, då får vi behålla dom för oss själva :hihi

Där har du en poäng, förlåten!

I had it coming :rofl
Jag förtäljde nog inte hela sanningen i den berättelsen. Råkade tvätta 75an i några minusgrader dagen innan, sen in och torka i värmen över natten. Trodde jag.
Ut på morgonen och tjörde, inga problem. Men sen på natten när den skulle låsas hade nog en del vatten i låset bestämt sig för att frysa :gnissla

Det är inte bara Alfa som är skumma ibland, även dess ägare!
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Jag äger en Alfa 156 2.0TS -99. Har haft den i ~2år.


Vad kan jag hjälpa dig med då?

Det du äger är en såkallad "Svensson-Alfa", men det är bättre än inget alls! Sista riktiga Alfan var 75an, sorgligt med sant.

Vad vill du hjälpa mig med? :brynad
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Rostlagning eller elfel, det är bara att välja :D

Åhja, såvitt jag vet rostar inte 156orna mer än någon annan bil i samma klass. 75orna däremot, där snackar vi rost. Tog bort reservhjulet häromveckan och skulle kolla hur lätt det var att ta bort baljan, det var så lätt att till och med Alfan hade börjat ta bort den helt själv :gnissla
Kroken för eventuell bogsering sitter fäst i reservhjulsbaljan, den tog jag bort med ena handen :hihi
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Det du äger är en såkallad "Svensson-Alfa", men det är bättre än inget alls! Sista riktiga Alfan var 75an, sorgligt med sant.

Vad vill du hjälpa mig med? :brynad


Jaså? Jaha. En Svensson-Alfa, ingen riktig Alfa alltså. Varför är 156:an ingen riktigt Alfa? :va

Nuh, du sa ju att Alfa-ägare är skumma och eftersom jag är Alfa-ägare kanske jag kan upplysa dig om hur "vi" är. På vilket sätt är Alfa-ägare skumma?

Åhja, såvitt jag vet rostar inte 156orna mer än någon annan bil i samma klass.


156:eek:rna har väl helgalvat chassie va? Jag har inte ens en liten rostblomma på min bil. Inte ens en rostprick på någon av skärmarna.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag känner två personer som haft Alfa 156, båda skar motorn. Den ena fick den utbytt direkt, den andra fick krångla länge med Alfa i Europa då han köpte en privatimporterad bil.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top