Lobby mot motorcyklar???

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Jag kanske e misstänkssam av mig men visst skrivs det onormalt mycket om mc-olyckor. Jag menar inte att tidningarna inte skall skriva om det, det är ju ett faktum och väldigt tråkigt och viktigt men...:va

En vän till mig arbetar med PR och lobby på proffessionell nivå, också hojåkare, och han har reagerat.
Han menar att det är inte otänbart att myndigheter och tidningar, pga politiska påtryckningar och journalistkontakter skriver extra mycket om hojolyckor för att nå ett visst mål.
En anledning som min bekant säger kan vara aktuellt är att blåsa upp hojolyckorna inför beskattningen av trafikförsäkringen, för att minska opponionstrycket från motocyklisterna men även bilisterna och deras organisationer. De åker ju på +32% trafikskattehöjning också, eller hur?

Det är också mycket insändare och myndigheter som uttalar sig om mc-olyckor och den misslyckade "nollvisionen" inom trafikolyckor, senast häromdagen läste jag flera stycken sådana. De får det att låta som om mc-olyckorna bär skulden för att "nollvisionen" spricker!

Om jag inte har helt fel så har mc-olyckorna minskat ned till ungefär 20% på 20 år :) -genom att motocyklarna i Sverige ökat 5 ggr medan olyckorna legat på ungefär densamma de senaste 20 åren...
(Om jag har fel så kan väl nån komma med rätt siffror, nån från SMC tex)

Är det någon annan än jag som reagerat eller har jag bara jättefel?

PP

PP

Instämmer till fullo!
Jag tillbringar mestadels min tid i Tyskland och här finns inte någon liknande
kampanj mot motorcyklar. Det skrivs en hel del i tidningarna om fortkörningar,
trafikbeteende och olyckor, men då pratar man om trafik och trafikanter, aldrig att någon enskild grupp pekas ut, speciellt inte på felaktiga grunder.

/peppe

Jag kanske e misstänkssam av mig men visst skrivs det onormalt mycket om mc-olyckor. Jag menar inte att tidningarna inte skall skriva om det, det är ju ett faktum och väldigt tråkigt och viktigt men...:va

En vän till mig arbetar med PR och lobby på proffessionell nivå, också hojåkare, och han har reagerat.
Han menar att det är inte otänbart att myndigheter och tidningar, pga politiska påtryckningar och journalistkontakter skriver extra mycket om hojolyckor för att nå ett visst mål.
En anledning som min bekant säger kan vara aktuellt är att blåsa upp hojolyckorna inför beskattningen av trafikförsäkringen, för att minska opponionstrycket från motocyklisterna men även bilisterna och deras organisationer. De åker ju på +32% trafikskattehöjning också, eller hur?

Det är också mycket insändare och myndigheter som uttalar sig om mc-olyckor och den misslyckade "nollvisionen" inom trafikolyckor, senast häromdagen läste jag flera stycken sådana. De får det att låta som om mc-olyckorna bär skulden för att "nollvisionen" spricker!

Om jag inte har helt fel så har mc-olyckorna minskat ned till ungefär 20% på 20 år :) -genom att motocyklarna i Sverige ökat 5 ggr medan olyckorna legat på ungefär densamma de senaste 20 åren...
(Om jag har fel så kan väl nån komma med rätt siffror, nån från SMC tex)

PP

Jag har hela tiden hävdat att SMC måste inta en mer proaktiv hållning istället för den PK defensiva och försvarande strategi som de tycks verka efter idag.

Först efter det har hänt något börjar SMC verka. Tyvär riskerar vi då att redan ligga steget efter media, myndigheter och eventuella lobbygrupper (ex. Trafikskolornas Riksförbund som är ett bra exempel på en riktigt duktig lobbyorganisation som tillvaratar medlemmarnas intressen)

Jag håller med om det, och tycker inte om det. Vet dock inte riktigt vad jag kan göra för att motverka smutskastningen av MC-kollektivet, och om jag inte vet så finns det nog ganska många andra som inte heller vet. :gnissla

Jag har hela tiden hävdat att SMC måste inta en mer proaktiv hållning istället för den PK defensiva och försvarande strategi som de tycks verka efter idag.

Först efter det har hänt något börjar SMC verka. Tyvär riskerar vi då att redan ligga steget efter media, myndigheter och eventuella lobbygrupper (ex. Trafikskolornas Riksförbund som är ett bra exempel på en riktigt duktig lobbyorganisation som tillvaratar medlemmarnas intressen)

SMC är MYCKET proaktiva, Den Galne Dansken, Jesper, som är generalsekreterare i SMC gör nästan inget annat är lobbar proaktivt för motorcyklisterna. Det finns ingen defensiv hållning på något sätt och det finns dessutom massor av hojåkare på alla nivåer inom regering, stat och EU som alla jobbar för SMC på ett eller annat sätt.

Allt detta kan naturligtvis inte diskuteras inom öppna forum dels för att det blir en sabla massa information men också för att det gagnar saken att inte sprida all info, men det jobbas hårt, tro mej.

Det vi som enskilda hojåkare kan göra är att bli medlemmar, ju fler medlemmar vi får inom SMC desto mer mandat får Jesper och dom andra att jobba proaktivt vilket gagnar oss.

SMC är MYCKET proaktiva, Den Galne Dansken, Jesper, som är generalsekreterare i SMC gör nästan inget annat är lobbar proaktivt för motorcyklisterna. Det finns ingen defensiv hållning på något sätt och det finns dessutom massor av hojåkare på alla nivåer inom regering, stat och EU som alla jobbar för SMC på ett eller annat sätt.

Allt detta kan naturligtvis inte diskuteras inom öppna forum dels för att det blir en sabla massa information men också för att det gagnar saken att inte sprida all info, men det jobbas hårt, tro mej.

Det vi som enskilda hojåkare kan göra är att bli medlemmar, ju fler medlemmar vi får inom SMC desto mer mandat får Jesper och dom andra att jobba proaktivt vilket gagnar oss.

Jag har fullt förtroende för SMC, jag vet att de jobbar hårt i våra frågor. Det jag tycker e läskigt är detta politiska lobbandet, och om det nu drabbar oss för att nå andra mål inom beskattning, förbud eller regskyltar fram på hojarna eller vad det nu är.
Jag har aldrig sett någon myndighetsperson som uttalat sig felaktigt eller negativt i våra frågor, som i bloggar eller insändare fått ordentligt motstånd från andra politiker, eller organisationer, direkt!
Och det är väl ändå i tidningar och annan dagsmedia som de skapar oponion hos oss vanligt folk. Buss på dem alltså, svara på dessa bloggar och artiklar, framför allt i dagstidningarnas webtidningar!

Vill inte vara tyst längre, känns som om vi ligger i underläge...

PP

Visst

Jag håller med, har själv reagerat för detta som jag skrivit i några trådar. NTF sitter i VV's knä så det är lite märkligt med all konstig statistik numera.

Organiserad svartmålning från mynigheters sida, ingen vilja om att öka bilisters känsla för oss som trafikanter.

Har de ens funderat på att sammarbeta med bilisterna??
De åker också på 32% ökning, och bilar är inte billigare att försäkra än många motorcyklar. Undantaget sporthojar.
Jag betalar med i bil försäkrning än på min 650cc. Och betalar ca 3ggr (!) så hör försäkring på min vanliga svensson bil som min polare betalar på sin 600 Hornet. Bara två exemel ur vardagen.

Jag har frågat runt lite bland icke motorcyklister och INGEN har haft en blekaste aning om att det kommer en 32% höjning på trafikdelen av försäkringen.

MC kollektivet är litet och utsatt för lobby som påpekats.

Bil kollektivet är massivt och en gemensam action från dem skulle enbart får gratisåkande politiker att se dåliga ut, istället som nu där VI är bovarna.

Pro-activ är bra, men hjälper inte om man inte gör rätt saker.

:hej

Och det är väl ändå i tidningar och annan dagsmedia som de skapar oponion hos oss vanligt folk. Buss på dem alltså, svara på dessa bloggar och artiklar, framför allt i dagstidningarnas webtidningar!

Vill inte vara tyst längre, känns som om vi ligger i underläge...

PP

DI hade en possitiv artikel om MC kollectivet den 14. Men, "Svensson" läser knappast rosa tidningar... :hihi

Last edited:
Hålla koll på negativa mc-artiklar-tråd?

Vad tror ni om att starta en tråd som har till uppgift att rapportera in alla utlåtande, artiklar, myndighetsutspel som är negativa till motorcyklar?
Precis på samma sätt som "Olyckstråden" effektivt håller koll på alla olyckor så skulle vi lätt tillsammans kunna hålla koll på att utspel som framställer motorcyklismen i dålig dager!
Sedan kan vi var och en eller lämplig instans, tex SMC, gå till motattack, dementera och rätta med saklig fakta!

Tror ni vi skulle kunna få igång en sådan tråd o hålla den vid liv?

PP

Vad tror ni om att starta en tråd som har till uppgift att rapportera in alla utlåtande, artiklar, myndighetsutspel som är negativa till motorcyklar?
Precis på samma sätt som "Olyckstråden" effektivt håller koll på alla olyckor så skulle vi lätt tillsammans kunna hålla koll på att utspel som framställer motorcyklismen i dålig dager!
Sedan kan vi var och en eller lämplig instans, tex SMC, gå till motattack, dementera och rätta med saklig fakta!

Tror ni vi skulle kunna få igång en sådan tråd o hålla den vid liv?

PP

Bra ide!

Som en liten parantes kan jag tillägga att jag nu skriver detta inlägg just pga att ha surfat på Blocket, läst deras nyheter av bara farten som berättar "Motorcyklist till sjukhus", Rosenhill... Tänker att jag kollar om det står nåt om det på SH och hittar genast den här tråden.

Och Ja, jag håller med om att det ligger något lurt i luften kring exponeringen av MC-olyckor i media!

Tror inte det är så mycket att bry sig om.
Kvällspressens bluff-journalistik fortsätter som vanligt.
Om någon månad kommer dom i flera veckor att inrikta sig på hustrumisshandel, sen giftig torsk om en fisk med ett lite större öga har hittats, sen.......
Det är farligt att köra sporthoj som dom flesta här redan vet, men jag dör hellre lycklig några år tidigare än att ruttna bort på hemmet.
Tror inte heller risken att råka riktigt illa ut är så stor om man kör förståndigt och gasar fan på ställen man känner till och behärskar.
Kvällspressen riktar in sig på svaga individer som inte kan tänka själva, det är en större skaderisk att köra mc än bil men det dom aldrig skriver är at vi är sällan farlig för någon annan i trafiken än oss själva då det är vi som skadas vid olyckorna.
En bil på 1,5 ton med förare kommer oftast undan lindrigt.

Får man inte kvalité i livet är man fucked!:tummenupp

Last edited:
Det är farligt att köra sporthoj som dom flesta här redan vet, men jag dör hellre lycklig några år tidigare än att ruttna bort på hemmet.
Får man inte kvalité i livet är man fucked!

Några år tidigare kan vara 50-70 för min del, ifall jag skulle köra över min förmåga, men jag har då tänkt leva livet fullt ut, ska vara pigg och kry när jag är 80, flirta med gummor på konsumbänken och berätta historier för barnbarnen om när jag drog snuten på 2000-talet, då det fortfarande användes bensin i motorerna.

Hojåkning är livskvalitet!

Tror inte det är så mycket att bry sig om.
Kvällspressens bluff-journalistik fortsätter som vanligt.
Om någon månad kommer dom i flera veckor att inrikta sig på hustrumisshandel, sen giftig torsk om en fisk med ett lite större öga har hittats, sen.......
Tror inte heller risken att råka riktigt illa ut är så stor om man kör förståndigt och gasar fan på ställen man känner till och behärskar.
Kvällspressen riktar in sig på svaga individer som inte kan tänka själva, det är en större skaderisk att köra mc än bil men det dom aldrig skriver är at vi är sällan farlig för någon annan i trafiken än oss själva då det är vi som skadas vid olyckorna.
En bil på 1,5 ton med förare kommer oftast undan lindrigt.

Får man inte kvalité i livet är man fucked!:tummenupp

Hmm en tanke jag fick närjag läste ditt inlägg: WORD!!!!! :tummenupp

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,625598,00.html

Dom skiter i oss seriösa konsumenter (tänkande människor) och vill bara sälja lösnummer som vanligt till varje pris...
"Det som är falskt blir sant" :tummenupp

Du har garanterat rätt när det gäller lösnummerförsäljningen, men nyheterna jag tänker på finns i de stora morgontidningarna och framför allt i deras webtidningar...

Den här länken tror jag är den TREDJE BARA IDAG från SVD! Och alla har legat direkt på senaste nyheter på sidor som tex start.se ,fl.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15830831.asp

Det MÅSTE finnas andra nyheter som är lika viktiga, annat elände som "säljer" lika bra!

Du har garanterat rätt när det gäller lösnummerförsäljningen, men nyheterna jag tänker på finns i de stora morgontidningarna och framför allt i deras webtidningar...

Den här länken tror jag är den TREDJE BARA IDAG från SVD! Och alla har legat direkt på senaste nyheter på sidor som tex start.se ,fl.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15830831.asp

Det MÅSTE finnas andra nyheter som är lika viktiga, annat elände som "säljer" lika bra!

Ja men det finns det JU!

Vilka andra notiser hittar du om du går in på

http://www.svd.se/dynamiskt/ettan/did_7529634.asp Senaste dygnets nyheter?

Bilolyckor, bränder, drunkningsolyckor, misshandel, mord.....

Jag som sitter och letar efter fler uppgifter än bara notiserna för att försoka få någon förklaring till hur och varför olyckorna kunde hända (till Olyckstråden) hittar sällan mera.

Att AB klämde upp att det skett 3 dödsolyckor samma dag är väl inte konstigt, det händer som tur är inte ofta.

Jag upplever det inte som om notiserna är speciellt negativa, de är bara en notis bland alla andra.

prata med lite arbetskamrater som inte körde mc utan har bara bilar.
dom hade knappt hört el läst nåt om dessa 32% nu tycker dom de är högt o fattar att mer saker komma gå upp i pris.

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back