ny hoj massa frågor !!

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
sålde min 125förra veckan och i helgen så köpte jag en billig cbr600 1999, inte favorit färgsättningen men den får duga... går som fan :yoparty

ska strypas till 25kw med stypningar från mc kompaniet, är det svårt? behöver jag några speciela verktyg ?

bromsskivan är lite utbulad fram (se foto) vet inte om skivan är skev... hur får jag in bulan lättast ? värma/banka ? hojjen känns ostadig när man bromsar hårt bulan tar i gafflen. kan det vara därför eller är skivorna skeva..?
beläggen är rätt slitna också, ska bytas

kedjan är ganska slapp... kan man spänna ut bakhjulet så långt det går ? drevet ser inte så slitet ut och ett nytt drivpaket kostar 1600kr

ljuddämparen måste bytas!! slipon nästa:yoparty men det verkar som att ljuddämparen sitter fast i "röret" som förstätter ner under hojjen.. var hittar jag ett sånthär "rör"?? hittar jag det så kan man ju fixa dit vilken ljuddämpare som hellst

Bifogat

• honda (5).JPG
    honda (5).JPG
    60.6 KB · Visningar: 228
  • honda (6).JPG
    honda (6).JPG
    78.8 KB · Visningar: 115
  • hondaaa.JPG
    hondaaa.JPG
    117.8 KB · Visningar: 117

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro

bromsskivan är lite utbulad fram (se foto) vet inte om skivan är skev... hur får jag in bulan lättast ? värma/banka ? hojjen känns ostadig när man bromsar hårt bulan tar i gafflen. kan det vara därför eller är skivorna skeva..?
beläggen är rätt slitna också, ska bytas

kedjan är ganska slapp... kan man spänna ut bakhjulet så långt det går ? drevet ser inte så slitet ut och ett nytt drivpaket kostar 1600kr

ljuddämparen måste bytas!! slipon nästa:yoparty

Vilka prioriteringar!!
Vore det inte bättre att lägga pengarna på ny bromsskiva och drivpaket innan du köper slipon? Byt skiva när du ändå byter beläggen.

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Superduke 05
Börja med att ta fram verkstadsmanualen, har du inte en, skaffa!

Sedan är dit slipon det sista du bör tänka på (som föregående talare påpekade), gå igenom hela hojen från för till akter, utför all standardservice och ev ventilsjustering beroende på vad som gjorts tidigare.

Angående kedjan, prova o lyfta den från drevet, kan du lyfta ut den mer än um halv kugg (hur man nu förklarar det) är det dags att byta. Behöver den bara spännas kan jag tipsa om att du fotat kedjespännaren ;) (lossa stora muttern och skruva på den lilla och VOILA bakdäcket flyttas bakåt).

Bromskivan får en expert svara på men finns folk som riktar dem, personligen tullar jag aldrig på säkerheten och skulle investera i en ny.

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
hade likadan bula på ena skivan fram när jag köpte min hoj. Glömt skivlåset:gnissla
Prövade själv att värma med gas och trycka in bulan i skruvstädet. Men
mätte sedan med passare o de funka inte.:huvet bara o köpa ny skiv.:D
Dra kedjan bakåt på bakdrevet. syns halva kuggen på drevet så byt.:yoparty

Inte roligt att kedjan går av i farten som det gjore för en här nyligen.

Hoppas besiktningen inte märker vibrationer i skivan:tummenupp dock gjorde dom de på min. billigt o bra. köpte beg skiva på mc skrot :yoparty

Last edited:

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Vilka prioriteringar!!
Vore det inte bättre att lägga pengarna på ny bromsskiva och drivpaket innan du köper slipon? Byt skiva när du ändå byter beläggen.

eller så köper man allt :tummenupp en ny bromsskiva gick på 1900kr... ringer runt till lite skrotar annars får det bli ebay

någon som vet vad bromsskiva heter på tyska ?

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Börja med att ta fram verkstadsmanualen, har du inte en, skaffa!

Sedan är dit slipon det sista du bör tänka på (som föregående talare påpekade), gå igenom hela hojen från för till akter, utför all standardservice och ev ventilsjustering beroende på vad som gjorts tidigare.

Angående kedjan, prova o lyfta den från drevet, kan du lyfta ut den mer än um halv kugg (hur man nu förklarar det) är det dags att byta. Behöver den bara spännas kan jag tipsa om att du fotat kedjespännaren ;) (lossa stora muttern och skruva på den lilla och VOILA bakdäcket flyttas bakåt).

Bromskivan får en expert svara på men finns folk som riktar dem, personligen tullar jag aldrig på säkerheten och skulle investera i en ny.

har ingen sån får väll köpa.. http://www.motorboken.se/product.php?product_id=10592&section1_id=113&section2_id=268 finns det ingen på helsvenska ?

beställde styrpningarna nu jallefall, hojjen har bara gått 2100 och långt kvar till ventilställning +förra ägaren bytade olja och filter innan han sålde den så det slipper jag göra på ett tag!

kedjan kunde man inte "dra" ut så långt så spänner skiten och beställer ett nytt som jag kan sätta på senare

ringt till antagligen alla skrotar i sverige nu ingen har bromskivor:huvet även mejlat england.... ingen som har 1 eller 2 extra i garaget ?

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
hade likadan bula på ena skivan fram när jag köpte min hoj. Glömt skivlåset:gnissla
Prövade själv att värma med gas och trycka in bulan i skruvstädet. Men
mätte sedan med passare o de funka inte.:huvet bara o köpa ny skiv.:D
Dra kedjan bakåt på bakdrevet. syns halva kuggen på drevet så byt.:yoparty

Inte roligt att kedjan går av i farten som det gjore för en här nyligen.

Hoppas besiktningen inte märker vibrationer i skivan:tummenupp dock gjorde dom de på min. billigt o bra. köpte beg skiva på mc skrot :yoparty

får väll bli att köpa en ny skiva och drivpaket... kedjan gick av på mitt bygge innan tog med sig svänghjulet:huvet
konstigt nog så är hojjen nybesiktad!! inga tipps på skrotar ?

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
snälla hjälp mig hitta bromsskivor!!! har förhoppningsvis mitt körkort den 12aug och då måste hojjen vara klar :gnissla

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
har ingen sån får väll köpa.. http://www.motorboken.se/product.php?product_id=10592&section1_id=113&section2_id=268 finns det ingen på helsvenska ?

beställde styrpningarna nu jallefall, hojjen har bara gått 2100 och långt kvar till ventilställning +förra ägaren bytade olja och filter innan han sålde den så det slipper jag göra på ett tag!

kedjan kunde man inte "dra" ut så långt så spänner skiten och beställer ett nytt som jag kan sätta på senare

ringt till antagligen alla skrotar i sverige nu ingen har bromskivor:huvet även mejlat england.... ingen som har 1 eller 2 extra i garaget ?

Honda brukar har ventiljustering vid 2400 mil,såg du förra ägaren byta olja ?

Byt drivpaket ,kolla på www.addemoto.se för hyfsade priser.

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Honda brukar har ventiljustering vid 2400 mil,såg du förra ägaren byta olja ?

Byt drivpaket ,kolla på www.addemoto.se för hyfsade priser.

åfan min bror har en exakt likadan och han ställde ventilerna vid 4000mil
vet någon var man kan hitta/köpa ett serviceschema ? det måste jag ju fan kolla upp

nix det såg jag inte men han visade en 4l oljedunk med 3dl olja kvar, och har för mig att det gick 3,7l och han verkade rätt ärlig

beställt drivpaket,bromsbelägg,blinkers,strypning fattas bara bromskivor... ringde någon i england nyss "sorry mate no disks here" :huvet

Regno MC

Rauken81
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Kawasaki ZXR 750 -91
åfan min bror har en exakt likadan och han ställde ventilerna vid 4000mil
vet någon var man kan hitta/köpa ett serviceschema ? det måste jag ju fan kolla upp

nix det såg jag inte men han visade en 4l oljedunk med 3dl olja kvar, och har för mig att det gick 3,7l och han verkade rätt ärlig

beställt drivpaket,bromsbelägg,blinkers,strypning fattas bara bromskivor... ringde någon i england nyss "sorry mate no disks here" :huvet

Det är ingen ide att ge sig på att försöka banka tillbaka skivan på något sätt, blir troligtvis bara värre! Nya hojar har "flytande" bromsskivor och då kan man köra med LITE (!) skadad bromsskiva.

En fråga :confused: är det svårt att hitta bromsskivor till din eller vill du bara ha det så billigt som möjligt??

Jag tycker att du ska lägga ut lite pengar på just den så du får riktigt bra grejjer. Jag menar, det är ganska viktigt att bromsarna funkar som dom ska!
Även om det är en hoj av äldre modell så skulle jag prioritera bromsarna först!

Hoppas det löser sig för dig i vilket fall. Lycka till!

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675

ska strypas till 25kw med stypningar från mc kompaniet, är det svårt? behöver jag några speciela verktyg ?

Inga "speciella" (hur man nu definierar ett speciellt verktyg?) krävs.
Det är bara och plocka loss sidokåpor, sadel, tank och luftburk så sitter förgasarbryggan där. Denna får du också ta loss och trycka in strypningarna i förgasargummina. Det går lättare om du lägger dessa i varmt vatten en stund innan då de blir betydligt följsammare. Tänk också på att vrida strypningsbrickorna så att hålet hamnar mot marken.

//AK

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Det är ingen ide att ge sig på att försöka banka tillbaka skivan på något sätt, blir troligtvis bara värre! Nya hojar har "flytande" bromsskivor och då kan man köra med LITE (!) skadad bromsskiva.

En fråga :confused: är det svårt att hitta bromsskivor till din eller vill du bara ha det så billigt som möjligt??

Jag tycker att du ska lägga ut lite pengar på just den så du får riktigt bra grejjer. Jag menar, det är ganska viktigt att bromsarna funkar som dom ska!
Även om det är en hoj av äldre modell så skulle jag prioritera bromsarna först!

Hoppas det löser sig för dig i vilket fall. Lycka till!

skiter i att banka dom rätt.. hade nog blivigt rätt skeva

ny går på 1900kr i värsta fall så klart jag får köpa det men någon från skroten hade ju varigt trevligare, finns en liten liten bula på andra skivan också vet dock inte om den behöver bytas :gnissla självklart ska jag fixa bromsarna men ju billigare desto bättre :tummenupp

passar skivor från någon annan hoj ?

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...