Ryggmärgsprov!

Frippe27

Glögg o nötter
Gick med
5 Nov 2007
Hoj
Renoverings Objekt
Ska iväg och ta ryggmärgsprov imorgon och kolla om jag har borelia vilket läkarna misstänkte idag på sjukhuset. Någon som har erfarenhet av käslan och ta ett sådant prov? Har hört att det ska göra grymt ont,och nån säger att det inte känns. Vad säger ni? Kan jag sova gott eller ska jag börja tömma tårkanalerna redan nu så man slipper tömma dom över en sjuksyrras axel?

// Frippe

MR R6™

Alla andra är dumma i huvudet!
Gick med
11 Apr 2004
Hoj
Ktm 450 exc
Jag har ingen erfarenhet själv men en kompis beskrev smärtan som mycket obehaglig........alltså jävligt ont!
Men jag har precis som du hört folk som säger att det inte kändes något.

Sorry om jag inte kunde vara till mer hjälp!

...lycka till:pannkyss

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Du får bedövning, vissa upplever det dock som obehagligt och vissa känner smärta. Svårt att säg hur det kommer att bli för dig. Be dem dock att använda sin tunnaste nål, för det är det som är hemligheten, bakom smärtan och ev huvudvärk efteråt.

Dark_Messenger

Guest
Fy satan, skulle inte vlija vara i dina kläder. Hatar när dom sticker i mej.
Kommer till minnes ihåg en gång när jag var en 11-12 år när storebrorsan kastade en rostig dartpil in i överarmen på mej så den gick änd in i märgen.
Slet ut pilen och det sprutade svart blod i en stråle säkert 10 meter (eller 5, man var ju inte stor). Blev en bula som en golfboll som var kvar i ett halvår, typ.
Lycka till i morrn :tummenupp

Vilken hedersknyffel du är :tummenupp

@trådskaparen: Smärta är individuellt. De vill ge mig den treatmenten sist jag var på akuten. Jag bad dom dra åt h**vete och krävde mina mänskliga rättigheter till vanlig hederlig narkos. Alla blev skitgriniga o så fick jag ligga o strafflida i korridoren två timmar extra:gnissla Gissar på att folk reagerar över det faktum att de kör en meterlång kanyl in mellan kotorna i din ryggrad. Det var det jag gjorde iaf:)

Du kan ju posta i tråden igen om du överlever :D

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
fy gillar inte heller nålar. En jag känner skulle ta en ryggmärgsbedövning inför en operation. Han sitter i rullstol idag dom klantade sej och stack in nålen fel så han blev förlamad. :näsblod

Lycka till

Dark_Messenger

Guest
fy gillar inte heller nålar. En jag känner skulle ta en ryggmärgsbedövning inför en operation. Han sitter i rullstol idag dom klantade sej och stack in nålen fel så han blev förlamad. :näsblod

Lycka till

ASG :rofl

Låter som en skröna?

Dark_Messenger

Guest
Man kunde önska att det var det:confused: En granne på landet så tyvärr sant.

Aj då.. Å andra sidan vet jag en person som blev av med sitt ena ben för att en kallbrand inte upptäcktes av doktorn så.. Hmm fan vad glad man är att man kan/vågar tjata/ställa frågor osv. Svensk sjukvård kanske inte är så über trots allt:va

Jag får helt enkelt klä mig i kostym om jag skulle dö,och skulle jag överleva och ev kunna röra mig lite så får jag sälja cykeln och köpa mig ngt liknande denna! http://www.blocket.se/vi/12414260.htm?ca=8_s
:rofl Varför finns inte denna i dagens blocket? Hohoho

Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Jag får helt enkelt klä mig i kostym om jag skulle dö,och skulle jag överleva och ev kunna röra mig lite så får jag sälja cykeln och köpa mig ngt liknande denna! http://www.blocket.se/vi/12414260.htm?ca=8_s

Men tack för alla svar.Det känns iaf lite bättre nu! :rolleyes: :)

:tummenupp Klockren:) Har du frågat dom varför dom måste ta ett ryggmärgsprov? borelia brukar ju behandlas med en penecillin kur. In o rota i ryggraden ar ju förenat med en viss risk. Dom tog ett ryggmärgsprov på min son för ett par år sen när han hade hjärnhinneinflamation men då var det ju nästan frågan om liv eller död men det va inget kul o se när dom stack han.. Fast han sa att det Nästan inte gjorde ont:rolleyes:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
SKärpning hörni!
Killen ska göra ett ryggmärgsprov och kan säkert behöva ett par uppmuntrande ord på vägen!

Kanske gör det jävligt ont, vad vet jag, men det kommer säkert gå bra!:tummenupp

Tjejen ligger här intill och har gjort en LASIC idag. Hon kan varken se eller öppna ögonen plus att hon har grymt ont. Klart man skulle ja "lätt" panik.

Jag sätter dock min tilltro till experterna. Om någon kan sånt här (ryggmärgsprov eller vad det än månde vara) så är det dom...

Lycka till imorrn!

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
Shit,trodde det räckte med blodprov för att konstatera borelia.
Efter x antal svinäckelhatfästingbett har man ju varit lite orolig.
Symtom på borelia?

Frippe27

Glögg o nötter
Gick med
5 Nov 2007
Hoj
Renoverings Objekt
:tummenupp Klockren:) Har du frågat dom varför dom måste ta ett ryggmärgsprov? borelia brukar ju behandlas med en penecillin kur. In o rota i ryggraden ar ju förenat med en viss risk. Dom tog ett ryggmärgsprov på min son för ett par år sen när han hade hjärnhinneinflamation men då var det ju nästan frågan om liv eller död men det va inget kul o se när dom stack han.. Fast han sa att det Nästan inte gjorde ont:rolleyes:

Har inte frågat varför,men det fyller väl en funktion med alla andra tester antar jag. Dom tog ganska mycket blod idag som dom ska kika lite på. Har gått och varit lite små dålig ganska länge men jobbat och hållt på ändå. Har hela tiden,drygt 2 månader tänkt att snart måste det ju ge sig. :huvet

Ska iaf bli skönt och få reda på vad det är så man kan bli riktigt bra
igen. För som det varit på slutet har jag inte haft mer än 50% av min normala
kraft i kropen känns det som. Så ibland kan det nog vara bättre att gå till sjukan engång för mkt än en för lite. Och det är nog många fler än jag som tänker "att det löser sig".

Så iväg med er alla som känner sig risiga så kan vi snacka lite hoj i väntrummen runt om i landet! :tummenupp

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Har inte frågat varför,men det fyller väl en funktion med alla andra tester antar jag. Dom tog ganska mycket blod idag som dom ska kika lite på. Har gått och varit lite små dålig ganska länge men jobbat och hållt på ändå. Har hela tiden,drygt 2 månader tänkt att snart måste det ju ge sig. :huvet

Ska iaf bli skönt och få reda på vad det är så man kan bli riktigt bra
igen. För som det varit på slutet har jag inte haft mer än 50% av min normala
kraft i kropen känns det som. Så ibland kan det nog vara bättre att gå till sjukan engång för mkt än en för lite. Och det är nog många fler än jag som tänker "att det löser sig".

Så iväg med er alla som känner sig risiga så kan vi snacka lite hoj i väntrummen runt om i landet! :tummenupp

:tummenupp

Solid snake

Guest
Shit,trodde det räckte med blodprov för att konstatera borelia.
Efter x antal svinäckelhatfästingbett har man ju varit lite orolig.
Symtom på borelia?
Efter tre eller fyra veckor kan en rad symptom uppstår. Dessa kan vara trötthet, stelhet i ansikte och nacke, värk i ögonen, överkänslighet mot ljus, blindhet, hörselnesättning, tinnitus, överkänslighet mot ljud, smärta i näsan vid andning och sinusbesvär, ledvärk, svullna knän, hudutslag, smärta i testiklarna, smärta i perineum, frekvent eller smärtsam urinering, smärta i buken, muskelvärk, ryggvärk, värk i korsryggen, värk i bröstet, smärta i höften och skinkan, migrän, huvudvärk, yrsel, balanssvårigheter, blå-röda utslag i fotsulan som övergår till en röd-vit atrofi av huden, förtunning av hud under foten, förlust av känslor och avdomning i extremiteterna, neurologiska besvär, problem med minnet och förvirring, utfall av ilska, perioder av likgiltighet, koncentrationsproblem, hjärtproblem, återkommande rethosta med små mängder slem, tand- och käkinfektioner, tandgnissling, värk i käkmuskulatur och artrit.

Edit: saxat från wikipedia.

Apriliabruttan

You want some, Get some!
Gick med
20 Nov 2007
Hoj
Aprilia RSV R 08:a (SÅLD)
Du kommer få bedövning!
Det kommer kännas lite knasigt, dra lite.
Men det kommer att gå bra!
Du kommer kunna hålla tårarna inne, det lovar jag!
Berätta gärna hur det gick sen!

Lycka Till!!!

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Det viktigaste av allt. Försäkra dig om att den som utför provtagningen har erfarenhet av just detta. Jag hade INTE accepterat att bli utsatt för någon som helst utbildningssituation för någon som ska utföra provtagningen för första gången.

Var lugn, var stilla så kommer det att gå vara över fortare än en höna skiter.

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
Jag fick ta ryggmärgs prov -01, och kan lova att det var det värsta jag gjort i hela mitt liv. Fick ingen bedövning då iallafall.
De fick sticka 3 ggr totalt, då de första gångerna inte lyckades få ut någon ryggmärg. Då fick de tillkalla narkosläkaren som fick ta det,, Han var mycket duktigare kan jag lova..
BTW tog jag provet för att de misstänkte någon form av Cancer, men som tur var det inget. :)

Men jag kan som sagt säga att jag gärna hoppar över det igen.
Lycka till idag dock.

andreas1

Fucking good karma
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
CBR900RR Fireblade
Off-topic:
Been there, done that efter mitt halva ansikte var lite hängigt en morgon när jag vaknade. Värre va de att jag bokat en bärs med ett ex och jag fick inta den med sugrör. :D

On-topic:
Det var 2000 och kan inte minnas någon bedövning före. Kom in på SÖS och träffade två söta sköterskor. :tuttar
Fick veta att dom skulle ta ryggmärgsprov. Drog in ett bord med vad som såg ut som en gigantisk spruta. Ställde det framför mig och bad mig luta mig framåt och lägga underarmarna på bordsskivan. Självklart hade man hört att det kommer göra så ont att all manlighet försvinner ut genom dörren direkt man bara känner nålen mot ryggen.
Första gången hade dom lite otur och stack fel vilket gjorde att det kändes som det brann genom halva kroppen. Hon ber om ursäkt och jag börjar inse att ett halvhängigt ansikte kanske inte spelar nån större roll i livet och funderar på att tacka för mig.
På något sätt lyckas jag ta mig mod att låta henne prova igen. Känner nålen gå in igenom huden på ryggen och självklart känns de lite men försöker bara koncentrera mig på att andas lugnt och sansat. Väntar på att den riktiga smärtan ska komma och just då säger hon "ja, då va vi klar".

Summering:
Visst, det kan göra ont om dom gör fel men gör dom bara rätt så är de inte alls farligt. Jag skulle inte tveka på att göra om det men kanske inget jag skulle göra om jag inte behöver.

PS. Har genom min allergi tagit 6 sprutor, först varje vecka och sen en gång i månaden under 3-4 år (om jag inte minns fel) vilket gör att jag är ganska obrydd när det kommer till nålar. DS.

Lycka till!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...