Ventiljustering ktm 525 exc

martysmarty

motardoo
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
-06,KTM 525 exc
hej..såg en tråd där dom tog upp lite om ventiljustering.men fick inte riktigt grepp om det..har aldrig gjort de sj..men nån som har några bra tips om hur man går till väga.? tacksam för svar:)

marty

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Finns en jäkligt bra tråd som beskriver husaberg. Jag vet inte hur stor skillnad det är mellan husan och 525an men grundprincipen är den samma.

Jag TROR att det är 0,12mm spel som gäller på 525an oxå men jag är inte säker. Låt någon bekräfta/såga eller kolla upp i din instruktionsbok.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=189186

Lycka till

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
såhär gör man [YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/hWS9RuEQzc8&hl=sv&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/hWS9RuEQzc8&hl=sv&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

martysmarty

motardoo
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
-06,KTM 525 exc
tack! va ett bra film klipp:tummenupp kollade i min owners manual o där fanns det inte med nåt om ventil justering:S men det ska nog lösa sej ändå.. e ju första gången:) illa om den går sämre efter man justerat:p

rallmus

Ralle-Racing
Gick med
30 May 2008
Hoj
450 SMR -05
de e skit trångt att komma åt me bladmått men de kan gå om man böjer de... KW e skit bra. handlar allt mitt där o frågar om råd.. han e ju spec på ktm...

rydlinger

Medlem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Turbo laddad kärring cykel, 413 bhp, 23 kilo = 17.9hk/kg
martysmarty det som rallmus säger stämmer inte, eller till en viss del men efter ett tag när hojen gått X antal timmar eller om man bytt ventilerna så funkar det med 1/6 dels varv på skruven men jag råder dig till använda dig utav ett skutmått då kan det inte bli fel. det är inte så helsosamt för hojen om du gör fel!

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
martysmarty det som rallmus säger stämmer inte, eller till en viss del men efter ett tag när hojen gått X antal timmar eller om man bytt ventilerna så funkar det med 1/6 dels varv på skruven men jag råder dig till använda dig utav ett skutmått då kan det inte bli fel. det är inte så helsosamt för hojen om du gör fel!

Kan bli tight o jobbigt att mäta med skjutmått.... :näsblod

Dock håller jag med dig om att det är bättre att mäta än att bara skruva och hoppas på det bästa.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Dock håller jag med dig om att det är bättre att mäta än att bara skruva och hoppas på det bästa.
Hoppas på det bästa?Det är precis lika stor risk att justerskruven rör sig när du drar åt med ett bladmått emelan.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hoppas på det bästa?Det är precis lika stor risk att justerskruven rör sig när du drar åt med ett bladmått emelan.

Ett bladmått kan nypa fast och kärva, när man skruvar på skruven. Speciellt om det är trångt ( du får för stort spel).

Stigningen på skruven ger bra precision, om man gör rätt
Jag kör med "1/6- delsmetoden" :tummenupp

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ett bladmått kan nypa fast och kärva, när man skruvar på skruven. Speciellt om det är trångt ( du får för stort spel).

Stigningen på skruven ger bra precision, om man gör rätt
Jag kör med "1/6- delsmetoden" :tummenupp

Jag håller med, bladmåttet tar längre tid, och är betydligt mer oprecist än att använda sig av justerskruvens stigning.
Det enda man måste ha lite koll på är att man inte flyttar ställskruven när man nyper åt låsmuttern (man får se till att hålla skruven stilla, eller till och med mota med liiiiite motvarv på den när muttern börjar nypa till, man får lite känsla för det).

Jag kör bara med ett hörn på muttern (1/6 varv), och det har aldrig krånglat till sig.

/J

martysmarty

motardoo
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
-06,KTM 525 exc
hmmm..då ska jag alltså skrota bladis o sen gå på 1/6 varv från att man skruvat den i botten!? låter ju rätt så smidigt faktiskt

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
hmmm..då ska jag alltså skrota bladis o sen gå på 1/6 varv från att man skruvat den i botten!? låter ju rätt så smidigt faktiskt

Lossa muttern (se till att veva den ett varv extra, annars kan man få att muttern låser, inte att skruven går an mot ventilen).

Sedan kör man varligt, du känner när det bottnar, linja upp ett hörn med spåret i skruven och öppna skruven till nästa hörn på muttern. :) När du drar låsmuttern har det en tendens att dra med skruven lite, mota lite när du drar (kräver lite känsla för feeling, men du märker det).

Busenkelt och smidigt.

/J

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
använd 1/6 dels varvsmetoden när du justerar o spänner - mät med bladmått efter det:tummenupp

martysmarty

motardoo
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
-06,KTM 525 exc
Lossa muttern (se till att veva den ett varv extra, annars kan man få att muttern låser, inte att skruven går an mot ventilen).

Sedan kör man varligt, du känner när det bottnar, linja upp ett hörn med spåret i skruven och öppna skruven till nästa hörn på muttern. :) När du drar låsmuttern har det en tendens att dra med skruven lite, mota lite när du drar (kräver lite känsla för feeling, men du märker det).

Busenkelt och smidigt.

/J

bra förklaring:) tackar allra mjukast:tummenupp

marty

men vilket ventilspel skulle det vara?

Last edited:

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
0,10 - 0,15 säger boken. kör 1/6 -metoden och kolla sen med 0,10 och 0,15 bladmått. 0,10 ska gå i men inte 0,15.. då har du ca 0,12mm spel

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Skit i bladmått och skjutmått och andra mått.
Skruva tillbakametoden är den som tillämpas på Hjälmarberget, team Husaberg med flera. Se bara till att ha rätta feelingen, annars blir det fel. Så en självkontroll med bladmått är inte fel om man känner sig osäker. Och dra åt låsmuttern med rätt moment. Men om nu muttern lossar så borde du höra det innan den släpper helt. Jag har en motor hos mig nu där muttern lossade, la sig i kamdrivningen och klippte kamkedjan. Så onödigt.

Gängstigningen är M6x0.8. Gängstigningen avgör ju ventilspelet per skruvat varv. Ett varv = 0.8mm. Så den som ställer sina ventiler ett kvarts varv är inte helt rätt. Bara att räkna. 1/6 dels varv är närmare, det blir 0.1333 osv. 1/8 varv = 0.1

Lycka till.

rydlinger

Medlem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Turbo laddad kärring cykel, 413 bhp, 23 kilo = 17.9hk/kg
martysmart jag har själv en ktm 525 och har ställt ventiler på alla tänkbara sätt. bor du i göteborgs trakten så kan jag hjälpa dig med det. men jag råder dig att inte köra på 1/6 dels varv för att ventilerna slits och som allt annat gör i en motor och när den rullat ett få tag timmar så sätter sig ventilerna och spelet blir inte längre rätt vid den här metoden. det enda sättet du kan vara helt säker på att det blir rätt är med ett skutmått! man hade aldrig gått efter skutmått om det vore så enkelt att man bara kunde mäta med hjälp av muttern!!!! jag har också försökt med 1/6 dels metoden och det sket sig totalt och lika dant gick det för min kompis! när hojen blev varm slöt ventilerna åt i motorn och den började tända utan att ha fått i sig något brännsle!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning