Ostrypt 25kw på A - Obegränsad?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Tjena,

Ska till och börja ta hojkort nu i vår.
23 år i Maj, och kommer således ta A - Obegränsad.

Jag har för avsikt att åka sporthoj, 600cc.
De allra flesta står ju reggade på 25kw dock.
Hur är det om jag åker en ostrypt hoj som är reggad på 25kw?

Läste en tråd angående detta, men hittar den fan inte.

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Händer väl inte så mycket. Däremot så kan du inte köra upp på en 600:a. Du måste ha minst 700cc.

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Hojen ska registreringsbesiktigas pga den högre effekten, om det är en ostrypt "25"kW-hoj.

Jo ur försäkringssynpunkt så ska väl cykeln reggas om. Men ur körkortssynpunkt så är det ok eftersom en ostrypt 600 innefattas av A-kort utan begränsning.

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Jo, jag kommer inte köra upp eller övningsköra på en 600, det blir på skolans 750.

Läste i någon tråd att om jag köper en MC med 25kw på papperet så är det upp till försäkringsbolag osv att veta vad dom försäkrar? Jag är inte ute efter skenförsäkring eller åka olagligt, utan vill reda ut detta så jag vet vad som gäller..

Vore surt att stå med en klotad 600 för 35k och inte få en krona, eller t om bli betalningsskyldig.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Försäkringsmässigt spelar det väl inte heller någon roll? Premien är ju oberoende av förändrad effekt, bolagen går väl alltid på original ostrypt effekt?:va Det fick jag iallafall höra när jag försäkrade min 25-kilowattare...

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Händer väl inte så mycket? Blir han tagen av länsman och hojen utreds så blir det olovlig körning.

Olovlig körning? jag kommer ju ha kort för obegränsad och bör väl således få åka vilken hoj som helst utan att länsman ska ha möjlighet att skriva böter för olovlig körning?

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Om du har en hoj som är reggad som 25kw får du inte ta bort strypningen för då är ditt fordon reggat fel och då åker du på olovligkörning kvittar om du har obegränsat körkort eller inte.

Det är precis som om att du ska få lov att trimma en moped och köra med den bara för att du har MC körkort om du förstår vad jag menar.

MVH Ola

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Då är jag med.
Det är så många olika bud angående dessa 25kw-hojar, så jag vet varken ut eller in! :)

Men är det inte så att hojarna är reggade på ursprungseffekt osv nu? Jag är riktigt lost i detta ämne, vilket fler verkar vara? hehehe

Guztavzzon

Wild Thing
Gick med
16 Jan 2007
Hoj
Cbr 125, NC30
om det är en 25kw så är den registrerad på 25kw och inget annat, om du blir tagen av harry så blir det en olovlig körning om inte strypningen är i .

om du köper en 25kw och tar bort strypningen måste du således registrera in den på ursprungseffekten för att åka lagligt :)

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
Olovlig körning är inte samma sak som felregistrerat fordon, dvs det borde inte bli problem körkortsmässigt men däremot kan det bli problem registrerings- / försäkringsmässigt. Hur det ligger till exakt vet jag inte.

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Försäkringsmässigt tror jag inte det är några problem eftersom alla försäkringsbolag såvitt jag vet försäkrar på orginaleffekten dem skiter i om du har strypt den eller inte blir inte billigare för dig och vise versa. Troligtvis för folk fiffla med detta förr...

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Man kan ju inte åka dit för olovlig körning om man har full pott på lappen. Har jag körkort för obegränsat så har jag. Däremot så kan det väl bli tal om ombesiktning. Om dom verkligen kollar. Har svårt att tro det om man har obegränsad behörighet. Försäkringsbolagen går oftast efter fulleffekt numera.
Har du en chiptrimmad turbobil så ska den också regbesiktas. Hur många har gjort det?? Hur många har blivit stoppade av polisen och åkt dit för olovlig körning av trimmad bil??:va

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Fortsätt posta era tankar kring ämnet så kanske vi kommer överens om vad som på ett ungefär gäller :)

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Läste på inför besiktningen, och där finns en paragraf som anger att du som fordonsägare är skyldig att ditt fordon är registreringsbesiktat efter alla modifieringar som kräver det.

Däremot kan det inte bli olovlig körning som en del säger på detta, förutsatt att du är behörig att framföra tung. Däremot åker du på böter. Exakt kod och bötesbelopp vet jag ej.(gissar 1500)
Det var dessutom ett fordonsägaransvar. Så vad jag förstår åker ägaren på böterna inte föraren.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Fordonet räknas som felregistrerat. Böter är straffet. För ca 1000 år sedan åkte jag fast på trimmad moped, då dömdes jag för olovlig körning (eftersom jag inte hade något körkort alls) och framförande av oregistrerat fordon (moppen var ju inte en moped längre).

Så för att vara helt laglig registreringsbesiktigar du om hojen som ostrypt.

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Olovlig körning är inte samma sak som felregistrerat fordon, dvs det borde inte bli problem körkortsmässigt men däremot kan det bli problem registrerings- / försäkringsmässigt. Hur det ligger till exakt vet jag inte.

Jag TROR också på detta.

Sen håller jag med FJ1200. Det blir säkert ombesiktning och kanske regbesiktning. Absolut problem med försäkringsbolaget.
Inte tror jag att FB kontrollerar chiptrimmade bilar men det är lätt att avgöra om en hoj har 25 eller 100 kW. Likaväl som det borde vara upp dig som försäkringstecknare att bedöma om du tror att/vet att du har 25 eller inte kW. Vet du inte så måste du nog kolla, men du kan avgöra om den bara har 25 kW!

Men som sagt det är många som tror.
Ring eller helst maila (skriftligt svar kan användas) till FB, Länsstyrelsen (som lånar ut körkortet till dig!), Vägverket och fråga dessa frågor anonymt så kommer du ATT VETA!

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Det är väl lika lätt att kolla om en bil har 150 eller 300 hästar? Jag har en FZR600 som är reggad 25kw. När jag försäkrade den så påtalade jag att den var på 25kw. "spelar ingen roll" svarade bolaget. "vi försäkrar på fulleffekt". Så om jag är ute och kör på den ostrypt och blir inblandad i en olycka tror jag inte att någon bryr sig om vilken effekt cykeln har, eftersom jag har kort för obegränsat. Det är väl bara om någon som har begränsning i kortet orsakar en olycka som det finns anledning att kolla strypningarna.
Har letat vad som händer, om det är böter, men allt jag hittar är att det blir ombesiktning.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept