Slirande koppling när motorn är kall

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Hallå!! Min koppling har börjat slira när den är kall men sen fungerar den bra, Varför???? har alltid kört Biltemas racing olja, Bytte koppling för ca 1200 mil sedan men använder den rätt friskt när jag kopplar upp den på slangen. Kan lamellerna vara slut redan? men borde den inte slira jämt då?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hallå!! Min koppling har börjat slira när den är kall men sen fungerar den bra, Varför???? har alltid kört Biltemas racing olja, Bytte koppling för ca 1200 mil sedan men använder den rätt friskt när jag kopplar upp den på slangen. Kan lamellerna vara slut redan? men borde den inte slira jämt då?

Kopplingen tål mindre effekt när den är kall ty då är oljan tjockare. Att kopplingen börjar slira när den är kall kan därför vara ett tecken på att kopplingen börjar bli sliten.

På en del hojar kan även kopplingspelet bli mindre när lammelpaketet är kallt. Så kolla även upp så att du inte har för lite kopplingsspel, om du har vajerkoppling.

/J

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Kopplingen tål mindre effekt när den är kall ty då är oljan tjockare. Att kopplingen börjar slira när den är kall kan därför vara ett tecken på att kopplingen börjar bli sliten.

På en del hojar kan även kopplingspelet bli mindre när lammelpaketet är kallt. Så kolla även upp så att du inte har för lite kopplingsspel, om du har vajerkoppling.

/J

Aha tack för det:tummenupp

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Kompisens, dock slutet av 80-tals hoj (någon yamaha 400), gick inte att köra före den gått på tomgång i ca ½ minut, då först börja kopplingen ta så att han kom iväg.

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Har exakt samma problem, byta lameller? Hört man kan ta ut dem och slipa dem lite i ej rotationsriktning?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har exakt samma problem, byta lameller? Hört man kan ta ut dem och slipa dem lite i ej rotationsriktning?

Visst kan man slipa bort den förhårdade ytan för att få bett igen men det är väl tveksamt om det är värt besväret.

Kopplingen tål mindre effekt när den är kall ty då är oljan tjockare. Att kopplingen börjar slira när den är kall kan därför vara ett tecken på att kopplingen börjar bli sliten. /J

Ja, det är ju vad man förväntar sig men additiverna i oljan kan göra så att det blir precis tvärtom så att kopplingen börjar slira när den blir varm.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Visst kan man slipa bort den förhårdade ytan för att få bett igen men det är väl tveksamt om det är värt besväret.

Ja, det är ju vad man förväntar sig men additiverna i oljan kan göra så att det blir precis tvärtom så att kopplingen börjar slira när den blir varm.

Ja om inte annat så sjunker ju greppet drastiskt när kopplingen överhettas. Men normalt så brukar våta bromsar och kopplingar ha bäst grepp när de är driftsvarma och transmissionsoljan är tunn så att det blir full blown gränsskiktssmörjning.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Förvisso andra kopplingar här
http://epubl.luth.se/1402-1544/2005/28/LTU-DT-0528-SE.pdf

Kolla t.ex sidan 31, figur 22

Jo den där läste jag faktiskt i sin helhet för bara en månad sedan. Men det är ju limited slip-problematik och därtill kopplade additiv som avhandlas där. Det är ju lite speciellt.

(Jag kanske ska förklara
En hojkoppling har säg 1500N i totalfjäderkraft och friktionsmaterial av porös typ. Mycket lägre yttryck.

En sån koppling för tex diffbroms/fyrhjulsdrift som avhandlas i rapporten har flera tons tryckkraft och detta på en betydligt mindre yta än en mc.koppling.
Friktionsmaterialet är därtill ofta i sintrad mässing eller brons för att hålla. Oljans viskositet har just ingen påverkan alls. Trychet är så stort att inga hydrodynamiska effekter förekommer.

Dessutom är det ett annat driftsfall i en mc-koppling när man vid varje växling lättar på trycket och spolar in ny olja i lamellpaketet som sedan ska överföra momentet. Viskositeteten har då större betydelse. Även för frikopplingsmomentet. Iaf under slirningsfasen tills kopplingen har låst ihop)

Tycker jag

Last edited:

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Jag tänkte slipa upp de gamla lamellerna och sätta i hårdare fjädrar, en budget renovering med andra ord. Vet ni var jag kan få tag på fjädrar. Eller kan man lägg in nån distans i form av brickor eller liknande mellan skruvhuvud och fjäder så att fjädern trycks ihop mer och därmed skapar större tryck. Jag har aldrig haft isär en koppling men antar att det sitter skruvar genom fjädrarna som håller den på plats?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag tänkte slipa upp de gamla lamellerna och sätta i hårdare fjädrar, en budget renovering med andra ord. Vet ni var jag kan få tag på fjädrar. Eller kan man lägg in nån distans i form av brickor eller liknande mellan skruvhuvud och fjäder så att fjädern trycks ihop mer och därmed skapar större tryck. Jag har aldrig haft isär en koppling men antar att det sitter skruvar genom fjädrarna som håller den på plats?

Brickor förekommer men är en nödlösning.
När du ser ngn fara runt i en depå och tigga tändstiftsbrickor så är det ofta en hojkoppling som ska fuljusteras.
Men så länge det inte leder till att fjädrarna bottnar vid frikoppling så funker det ju. Fast hårdare fjädrar är bättre.

Mät upp tjockleken på dina stålskivor och lameller innan du lägger jobb på dom. Är de tunnare än vad min-gränsen är i mekhandboken så är det ju inget att satsa på.

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Brickor förekommer men är en nödlösning.
När du ser ngn fara runt i en depå och tigga tändstiftsbrickor så är det ofta en hojkoppling som ska fuljusteras.
Men så länge det inte leder till att fjädrarna bottnar vid frikoppling så funker det ju. Fast hårdare fjädrar är bättre.

Mät upp tjockleken på dina stålskivor och lameller innan du lägger jobb på dom. Är de tunnare än vad min-gränsen är i mekhandboken så är det ju inget att satsa på.

Och mini gränsen i mekhandboken är? :) Jag har ingen sådan!

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
skulle ni påstå att oljan är dålig (kör nämligen på samma) då det bara har gått 1200 mil tills den började slira igen?

eller vajjerspelet?

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Skruvade av kopplingskåpan nu, alla skruvar av, men får inte loss kåpan, vad är felet? Jag vill inte bända loss den, eller brukar den sitta hårt? Vad gör man med komplingsvajern, ska den av oxå innan man kan ta av kåpan?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jo den där läste jag faktiskt i sin helhet för bara en månad sedan. Men det är ju limited slip-problematik och därtill kopplade additiv som avhandlas där. Det är ju lite speciellt.

(Jag kanske ska förklara
En hojkoppling har säg 1500N i totalfjäderkraft och friktionsmaterial av porös typ. Mycket lägre yttryck.

En sån koppling för tex diffbroms/fyrhjulsdrift som avhandlas i rapporten har flera tons tryckkraft och detta på en betydligt mindre yta än en mc.koppling.
Friktionsmaterialet är därtill ofta i sintrad mässing eller brons för att hålla. Oljans viskositet har just ingen påverkan alls. Trychet är så stort att inga hydrodynamiska effekter förekommer.

Dessutom är det ett annat driftsfall i en mc-koppling när man vid varje växling lättar på trycket och spolar in ny olja i lamellpaketet som sedan ska överföra momentet. Viskositeteten har då större betydelse. Även för frikopplingsmomentet. Iaf under slirningsfasen tills kopplingen har låst ihop)

Tycker jag

Här har du en (inte typisk)friktionskurva ur samma projekt. Trycket är 2MPa så det är ju som du säger inte helt jämförbart.

Men man kan se hur friktionen först ökar då temperaturen höjs, vilket är ganska typiskt och beror främst på viskositeten. Sedan sjunker den igen pga additiverna börjar få effekt. De flesta additiver behöver en förhöjd temperatur innan dom börjar verka.

Hur som helst illustrerar figuren att det inte alltid blir som man förväntar sig när det handlar om oljor.

Sen hade jag själv en XT600 för 2-3 år sedan som bara slirade på kopplingen när den blev varm. Och jag ser det här som förklaringen till det.

Bifogat

• FriktionVsTemp.JPG
    FriktionVsTemp.JPG
    19.5 KB · Visningar: 132
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024