Föredrag om Saxtorp i Landskrona

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Tack för tipset ! :tummenupp
...jag tar nog dit. Har faktiskt några bilder från dom där tillställningarna som min farmor & farfar tagit. Dom bodde några km från banan.

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
:repris: Tack Torkel för tipset :tummenupp
Låter som något man inte vill missa. Spenderade mkt tid på Saxtorpsbanan som liten, då min pappa var väldigt aktiv på banan.

Dr.Bike

Guest
Kan av naturliga skäl inte komma, men hoppas någon (Torkel?) kan recencera lite och berätta highlightsen.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Nå, upp med bilderna nu :)
Problem 1: Ingen scanner
Problem 2: Var f-n e dom, ..i någon låda någonstans där jag la dom för typ 10 år sedan.
Problem 3: Om jag minns rätt betydligt ointressantare bilder än vad du kan googla fram på 30 sek.

Men ska rota lite & se om jag hittar dom oisf scanna på jobbet...

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Problem 1: Ingen scanner
Problem 2: Var f-n e dom, ..i någon låda någonstans där jag la dom för typ 10 år sedan.
Problem 3: Om jag minns rätt betydligt ointressantare bilder än vad du kan googla fram på 30 sek.

Men ska rota lite & se om jag hittar dom oisf scanna på jobbet...
Klart du vill visa bilderna, du ska bara leka lite kinkig nu, visstvisst :tungan
Undertecknad har scanner om det underlättar processen.

För dom som är intresserade, jag hittade en karta över bansträckningen http://www.mchksyd.com/att/Saxtorp%20karta.JPG

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Klart du vill visa bilderna, du ska bara leka lite kinkig nu, visstvisst :tungan
Undertecknad har scanner om det underlättar processen.

För dom som är intresserade, jag hittade en karta över bansträckningen http://www.mchksyd.com/att/Saxtorp%20karta.JPG

Bara för att du tjatar så kan jag iaf tills vidare lägga upp några bilder från Husqvarna Fabriksmuseum (rekommenderas) som jag råkade besöka i veckan (bild 5 är Carlas VM-vinnare från 1979):

Bifogat

• DSC00817.jpg
    DSC00817.jpg
    238.1 KB · Visningar: 110
  • DSC00815.jpg
    DSC00815.jpg
    239.9 KB · Visningar: 111
  • DSC00825.jpg
    DSC00825.jpg
    240.3 KB · Visningar: 112
  • DSC00821.jpg
    DSC00821.jpg
    238.3 KB · Visningar: 134
  • DSC00819.jpg
    DSC00819.jpg
    220.8 KB · Visningar: 165
  • DSC00818.jpg
    DSC00818.jpg
    242.1 KB · Visningar: 129

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Bara för att du tjatar så kan jag iaf tills vidare lägga upp några bilder från Husqvarna Fabriksmuseum (rekommenderas) som jag råkade besöka i veckan (bild 5 är Carlas VM-vinnare från 1979):

Var det inte någon tråd tidigare om fyrtakts crossmotorer i RR-chassien? På bild 3 o 4 kan man väl se att det gjorts förr. Vad är det? Husquarna 500 byggd på 2 st 250-motorer? Körde inte Bosse Granath en sådan och lyckades ta lite poäng i 500 VM?

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Var det inte någon tråd tidigare om fyrtakts crossmotorer i RR-chassien? På bild 3 o 4 kan man väl se att det gjorts förr. Vad är det? Husquarna 500 byggd på 2 st 250-motorer? Körde inte Bosse Granath en sådan och lyckades ta lite poäng i 500 VM?

Det är väl inte fyrtaktare?!

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot

...inte så lite poäng då han tydligen slutade totalfemma i 500-VM 1972 på den( http://en.wikipedia.org/wiki/Bo_Granath ). Synd att Husqvarna inte spann vidare på den framgången.
Och det verkar vara en s.k. "dubbel-250" i den som man ser lös i kanten på ena bilden, ..och mc:n var den Bosse körde på (här tillsammans med fr.v. Esso Gunnarsson, Bosse Granath, Morgan Rådberg, Kurt-Ivan Knutsson, Börje Jansson & Kent Andersson).

Bifogat

• DSC00822.jpg
    DSC00822.jpg
    240.3 KB · Visningar: 238
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
(här tillsammans med fr.v. Esso Gunnarsson, Bosse Granath, Morgan Rådberg, Kurt-Ivan Knutsson, Börje Jansson & Kent Andersson).

"Vilka badpojkar" tänkte jag först, men sedan såg jag att det tre till höger faktiskt hade skinnställ på!:) Det var inga tjockisar. På den tiden heller....

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Lite taget ur minnet från föredraget:

En prominent Grosshandlare från Veberöd fick i uppdrag (av KAK tror jag det var) att söka lämplig plats att förlägga ett Grand Prix. Det tänktes stort & Saxtorp valdes pga att till- & frånfartsvägar för storpublik fanns från alla håll. Banan som sådan hade inget i övrigt som gjorde den speciellt lämpad som tävlingsbana. Vägbeläggningen bestod delvis av grus, första året hela 70 % av sträckningen.

Det fanns motstånd för evenemanget från olika håll & tillstånd från länsstyrelsen gavs inte förrän man engagerade den motorintresserade Kronprinsen & Kungafamiljen som då ännu hade pondusen att kunna dra i lite trådar. Man var tvungen att från markägarna hyra mark längs hela den 14.5 km långa bansträckningen för publik att stå på. Marken vid tänkta startområdet var det dock en tjurskallig bonde som ägde & inte ville upplåta den till detta. Grosshandlaren (eller om det var en annan rik figur) köpte då loss den i övrigt oanvändbara sandmarken till ett pris som inte gick att motstå. Detta var marken dagens crossbana ligger på.

Grand Prixet hölls från 1930 till 1939 med undantag av 1938, och som mest hade man 160.000 åskådare, vilket gäller som Sveriges största sportevenemang någonsin. 25.000 bilar strömmade det året till, ..en ansenlig mängd av det totala bilbeståndet (sökte uppgift om fordonsbestånd på 30-talet men hittade som tidigast 1950 då det fanns ca 250.000 bilar i Sverige).

Efter första succeåret försökte det dåvarande nationella förbundet & konkurrerande avundsjuka motorklubbar sätta käppar i hjulet för Saxtorp GP för att få tävlingen till Stockholm & andra orter.
Enkom som reaktion på detta skapades i hemlighet en Saxtorprepresenterande kommité som i smyg ingick direktförhandlingar med det Europeiska förbundet om tävlingen, & säkrade på så vis Saxtorps GP:s fortsatta existens. Denna kommité blev det som idag är SVEMO.

Snitthastigheten låg sista året på 150 km/t och ett lopp var 40 mil långt. Motorcyklarnas bromsar var förbrukade efter ca ett halvt varv, varefter man fick klara sig med motorbroms.
Evenemanget var mkt proffsigt arrangerat på de flesta sätt, ...på andra vis hade man mycket att lära. En stackars Norrman körde ut på träningsvarv precis innan träningspasset flaggades av. "Grönflaggbilen" körde därefter ut för att cleara banan, ..dock i motsatt riktning & frontalkrockade med norrmannen som avled.
Som synes har dagens klubbar en del att lära vad gäller scoreboard för publiken.

De eskalerande hastigheterna (som de sista åren trissades upp av BMW:s kompressormatade maskiner) gjorde att man insåg banans olämplighet & en permanent anläggning planerades. Dessa planer stoppades av WW2 och de därefter krångliga lagarna & regelverken för dylik anläggning. Den nuvarande crossbanan anlades på den redan inköpta marken & fick ta över Grand Prixets arv.

Bifogat

• DSCF3231.JPG
    DSCF3231.JPG
    121.1 KB · Visningar: 172
  • DSCF3230.JPG
    DSCF3230.JPG
    98.2 KB · Visningar: 181
  • DSCF3221.JPG
    DSCF3221.JPG
    41.6 KB · Visningar: 174
  • DSCF3225.JPG
    DSCF3225.JPG
    103.7 KB · Visningar: 151
  • DSCF3226.JPG
    DSCF3226.JPG
    89.4 KB · Visningar: 166
  • Saxtorp_Grand_Prix.jpg
    Saxtorp_Grand_Prix.jpg
    40.1 KB · Visningar: 158
  • saxtorp%20start.jpg
    saxtorp%20start.jpg
    145.6 KB · Visningar: 158
  • DSCF3240.JPG
    DSCF3240.JPG
    149.5 KB · Visningar: 163

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Tack, helt fantastiskt vilken historia och vilka bilder!! 40 mil!!!:näsblod

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
Daytona 955i
Härligt inlägg Zoidberg!

Fantastisk förstabild! Min farsa såg flera GP:n på Saxtorp i slutet av trettiotalet o tjatar om BMW o ladepumpDKW:ar. Leta rätt på Rolf Gülich o be honom berätta hur det var. Bosse Granath kan säkert berätta massor om 500:aQvarnan.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Tack för den berättelsen! :tummenupp
Tänk om man fått uppleva nåt motsvarande i dag? Det hade varit fantastiskt! 160 000 åskådare på en motortävling i Sverige!

Efter tråden kom upp har jag valt att köra delar av GP-slingan (när jag kört till och från jobb) och försökt sätta mig in i hur det kan ha sett ut. Efter att ha sett dessa bilder så är det bara till att inse att det helt enkelt inte går! :yoparty

Sen är det som jag alltid säger, vill man ha nåt ordentligt gjort så får det va skåningar som ordnar till det :D

"Efter första succeåret försökte det dåvarande nationella förbundet & konkurrerande avundsjuka motorklubbar sätta käppar i hjulet för Saxtorp GP för att få tävlingen till Stockholm & andra orter.
Enkom som reaktion på detta skapades i hemlighet en Saxtorprepresenterande kommité som i smyg ingick direktförhandlingar med det Europeiska förbundet om tävlingen, & säkrade på så vis Saxtorps GP:s fortsatta existens. Denna kommité blev det som idag är SVEMO."

"Ja, låt dom bara gå på, vi klarar oss nog ändå..."

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE