Byggde turbo på min fazer 2002.
"the stock R1 gearing has been reviewed, and gears 5 and 6 now run with revised ratios in order to optimise the outstanding mid-range punch of these muscular new one-litre street bikes.
The basic architecture of the FZ1 /FZ1 Fazer engine remains virtually identical to the base R1 unit: it is a 998 cc liquid-cooled DOHC in-line four-cylinder 5-valve engine with fuel injection, running with bore and stroke dimensions of 77 x 53.6 mm. And with identical crankcases, pistons, cylinder and cylinder head, the R-series heritage is clearly evident in the genes of the new engine.
the most significant changes seen on the new engine is the use of a completely new flywheel design.... With a crank inertial mass that is a full 40% higher than on the R1
the new-generation EXUP; revised 5th and 6th gear ratios (compared with the R1); the lower 11.5: compression ratio; and the use of a 90/50ZR 17 rear tyre with an external diameter of 622 mm.
All of these features have worked together to increase rear wheel drive force by 7% in the crucial mid-speed range when compared with the R1
The injector is a four-hole two-way design featuring a long plate-type nozzle which ensures efficient fuel delivery across a wide engine speed range.
This advanced system uses the same intake structure as the R1, and benefits from a sub-throttle valve actuated by the 32-bit ECU which constantly adjusts the sub-valve to match rpm and throttle opening.
12.4:1 to 11.5:1 by adjusting gasket thickness
At the same time, Yamaha’s engineers have also developed new camshafts with milder profiles
Spridarna räcker garanterat INTE
Och sitter det dessutom dubbla rader så är man ganska fuckt
Pc5 och 8 spridars modulen , Men man måste även byta ut alla 8 spridare
Problemet blir att siza upp båda raderna lika så att den med - 50% dutycycle går som en standard
Därefter anrikar man på laddtryck
Jag har inte byggt nån 8 spridars setup men har funderat mycke på hur man löser detta
OM du bara har 4 spridare , Glöm ovanstående
Då får du stoppa i 4 stora , Mycket lättare då
ca 350 - 400 cc bör du ha ( volvo gröna = 421 cc)
Spridarna räcker garanterat INTE
Och sitter det dessutom dubbla rader så är man ganska fuckt
Pc5 och 8 spridars modulen , Men man måste även byta ut alla 8 spridare
Problemet blir att siza upp båda raderna lika så att den med - 50% dutycycle går som en standard
Därefter anrikar man på laddtryck
Jag har inte byggt nån 8 spridars setup men har funderat mycke på hur man löser detta
OM du bara har 4 spridare , Glöm ovanstående
Då får du stoppa i 4 stora , Mycket lättare då
ca 350 - 400 cc bör du ha ( volvo gröna = 421 cc)
Kan man i PC5 anrika pa laddtryck? Om det är möligt skulle det ju fortfarande ga at en del pengar men kanske inte fullt lika mycket tid som att dra om all el.
Kan man ösa i 4a stora, bygla dom andra med mostand och fortsätta med orginal el eller menar du om jag skulle installera ett vipec?
Jag är riktig rokie pa detta men jag är sugen pa att göra det.
HUR MÅNGA SPRIDARE HAR DU SOM ORGINAL??????
Spridar dosering 4 cylinder bensin
Spridarens cc x 4 Delat på 5
Det vill säga 80% av cc räcker dom till i Hk
E85 30 - 35 % större
Man kan köra på högre dutycycle så kanske 10% mer effekt om man våldtar dom
Volvo gröna ger 465 på 3,8 bar
Pump lär du byta ändå
och Javist Pc5 gär att annrika på tryck
Orginal spridarna är extra langa vilket inte dom gröna volvo spridarna är. Borde betyda att det kan bli problem i orginalhuset?
Da tolkar jag det som att du föreslar att jag skippar eftermarknads-sprut och haller mig till PC5? Är det bara PC5 eller behöver man köpa till yttligare moduler? Jag har sökt ganska mycket och läst här pa sporthoj men inte läst nagonstans att det skulle vara möjligt sa det kommer ju som en positiv överraskning
PC5 + mappning är det nagot man kan ta hjälp av herrn med kanske?
Orginal spridarna är extra langa vilket inte dom gröna volvo spridarna är. Borde betyda att det kan bli problem i orginalhuset?
Da ska man hitta en FZ1 att ta med innan hemflytten till Sverige om 3 veckor
Du behöver en 3 bars mapsensor och en smula fantasi
Vist klart vi mapar till den när du fått den att funka
Fuelrailen byter man ut tillsammans med spridarna
Man vill även ha returcirkulation i railen vilket det inte brukar vara i orginal
Idag köpte jag hojen i alla fall
Går det inte bara att flytta fuelrailen närmare insuget eller kommer något ta i då?
Att byta styrsystem på moderna hojar är inte så lätt som man kan tro
Fler och fler funtioner blir integrerat med motorstyrningen , exempelvis så brukar inte vissa funktioner i mätarpanelen fungera längre utan orginal ECU
Startspärr är väl en annan funktion , Dom sekundära spjällen kan man glömma vid byta av motorstyrning
Förvisso kan man väl ta bort dom och plugga axelhålen men det förefaller lite överkurs
Det beror ju också på vilket mål man har, Ska man bygga en rökarpuffra med 500++Hk
så blir väl byta motorstyrning mer eller mindre ett måste
Pc5 duger gott till att höja effekten upp i mot 150%
Som du redan konstaterat så sitter offtast orginalregulator ihop med den inbyggda pumpen i tanken och har inte ens undertryckskompensering längre
Valbropump klarar du dig bra med , Både billiga och relativt små
Surfa in på Raido power så har dom rätt mycke där
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad