Fråga till er som fått sin hoj stulen

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Hur har ni blivit av med hojen? (Dvs. stod den låst i garage, på gatan, ett eller två lås på osv.?).
Vilken typ av hoj var det? (Sporthoj, motard, offroad osv.?).

Kan vara intressant att se om det är något speciellt mönster som följs när hojen stjäls, samt att det kanske kan rädda någon annan från att bli av med cykeln genom att man vet hur man ska försvåra för tvuven.

Nu finns det säkert sådana fakta redan, men jag har iaf. inte hittat dem. Vet i så fall någon vart man kan hitta dem?

crazy88

FD : NINJA_1
Gick med
9 Jul 2003
Hoj
R1000
fick min snodd!!(R1:a) stod på gatan å var låst med 3 st lås, har gått nästan 3 månader å FB har ärendet fortfarand grrrrrrrrrr :mad:

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Silwer skrev:
jag tror han ville veta hur de snodde den?
Löft de på hojen på nån lastbil eller liknade, eller klippte de upp all lås på platsen?
Alla fakta som man har av stölden är intressanta. Är låsen uppklippta - vilken typ av lås?
Lyft på flak (eftersom inga trasiga lås finns kvar) - var den låst i en stolpe eller stod den fritt?
Vart på gatan stod den parkerad? (Starkt trafikerad plats, undanskymd plats osv).

crazy88

FD : NINJA_1
Gick med
9 Jul 2003
Hoj
R1000
Silwer skrev:
jag tror han ville veta hur de snodde den?
Löft de på hojen på nån lastbil eller liknade, eller klippte de upp all lås på platsen?

lär ha lyft upp den..fanns iallafall inga sönder klippta lås där den stod

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Min Falco och polarens mille R blev stulna.
Tjuven gick in genom grannens garage (bröt sönder låset) sedan använde de en vinkelslip för att kapa låsen i bromsskivorna.

Styrlåsen sönderslagna med mejsel gissningsvis.
Hojjarna leddes därefter några 100 meter till ett annat hus. Där slutar spåren.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Min lilla RäjsAprilia blev stulen, den stod i en låst maskinhall på en golfbana, alla kåpor var av, samt styrändar o lite annat smått o gott.. så dom lär inte ha kört den där i från.. men de tog alla kåpor och sånt med sig! :arg
Hade inga lås på hojjen då den inte änns startade...

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Offroad 125'a, den blev plockad på skolparkeringen klockan 10 för ungefär en månad sen. Dom lyfte in den i en Ford Transit och körde därifrån och jag såg det hela :mad:

freddeR1

Drive it like U stole it!
Gick med
1 Aug 2003
Hoj
HONDA 954RR
Min R1:a bar dom iväg m precis utanför sovrums fönstret låst m 3 lås,typ 5m ifrån stod de en ny Wildstar m all skit på som finns olåst..en gsx-r1100,en nästan ny offroad hoj,men dom rörde dom inte,fick tbx hojjen efter typ en vecka,hittad mitt ute i skogen tillsammans m 2 splittnya H-D V-rod..inte ett skit va trasigt på min typ 2små repor på röven,inget mer...H-D:na va typ buckliga som faan! vilken jävla tur,Hade ju ingen förs...gick ut dan innan den stals..=(

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
De ville ha min, den stod på gatan med endast styrlåset i eftersom jag bara skulle upp o käka. Skulle vidare till Halmstad den kvällen.
Kollar ut genom fönstret och bilden ut är fel på nåt sätt.
Jag hittade dem en bit bort och de hade knäckt styrlåset och försökt starta den.

Detta går ej att göra om då jag har fet kedla om bakhjulet, 2 skivbromslås och larm på hojen. Går larmet tar det 7 sekunder att komma ner fullbeväpnad. Ja, jag klockade mig själv :D
Grannarna tycker inte om mig då jag stötte på dem i trappan...

Död åt hojtjuvar.

750RR

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
ninja_1 skrev:
lär ha lyft upp den..fanns iallafall inga sönder klippta lås där den stod

Grundregeln när man snor en hoj är att ta med det sönderklippta låset. Så det kan vara lite svårt att veta.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Nån följde efter mig, tog min hoj som stog 20 meter ifrån mig utan att jag hörde ett jota. Mitt på dagen när jag satt i ett klassrum på en kurs.

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Min hoj har ingen rört, den står ganska bra på en låst innergård med turen sura panschosar runt omkring som noterar varje gång jag startar den, ibland kan det vara bra att ha jobbiga grannar.

Men min polares hoj var dom på för drygt en månad sedan ungefär. Den stod i ett parkeringshus mitt i stan (göteborg) över natten och på morgonen hade som skruvat loss skivan fram, skivlåset var fortfarande kvar och pajat tändningslåset. En BMW F650 var det, med BMW försäkring. Han fick förklara mer än en gång för IF att det är lägre självrisk på BMW-försäkringen än på dom andra! Nu, efter en månad har if äntligen fått tummen ur och kollat på hojen och gett klartecken till hoj firman att laga det…

Elektron

I can wreck anything
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX750R 2000
cRoC skrev:
Jag tror larm är det effektivaste. Larm, skivbromslås och styrlås

Det är vad jag hade. Larmet var det enda som stoppade tjuvarna av dessa tre.

Den stod ute på gatan, en gata bort från där jag bor för det var städgata på min hojparkering den natten. Skynket över hojen slet de av, fipplade med styrlåset lite, började såga (typ vinkelslip) i bromskivan för att få bort skivbromslåset - då gick larmet (ca kl 02 enligt omkringboende). Då blev de rädda och drog :tummenupp . Ett vittne såg en skåpbil köra iväg.

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
Södertälje centum, Kawasaki zx750r, parkerad o redigt låst på parkeringen nedanför mitt fönster (som stod öppet den natten. Ingen har hört nåt, sett nåt och de har inte lämnat några spår )efter sig..*lilleskutttårar*

(Min nuvarande lill-gixxer har jag inlåst i ett cykelrum i ett annat hus, även om det medför en massa tråkiga repor när jag ska knuffa den ut och in.. hellre de än att bli av med den..)

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Den röda tråden här verkar vara att man inte skall ha hojen stående utomhus. Visst finns risken även om den står i garage, men det verkar betydligt säkrare iallafall. Ett rodentligt tjutlarm är nog en bra investering också.

Var rätt dålig på det förra året, och lät hojen stå inne på gårdsplan, men sen hörde jag om några mc-stölder i stan så i år stog den inne i garaget varenda kväll, förutom 1 gång när jag glömde den på gården, med bara styrlås dessutom.

Jocke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW
Jag bor på landet och har spybollslarm, styrlås, skivbromslås och förvarar hojen i larmat garage. God sömn är viktigt. :tummenupp

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Jag skulle aldrig våga ha hojen ute även fast det i Falun inte förekommer just några hojstölder. Beror kanske på att de flesta här har just garage eller förråd där man kan ställa hojen.

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Har ingen erfarenhet utav de men de kan ju bara inte vara skoj o få hojen stulen.
Senare när jag får hoj i mina dagar så har jag min morbror som bor ute på en stoooor bondgård där jag lär ställa hojen på vintern iallafall med stora lås på dörr och på hojarna...

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...