Vart köpa leak down mätare?

hEcYh00k

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR1100XX Blackbird
Vart kan jag köpa leak down mätare,,,? :confused:

Och JA, jag vet att man kan bygga en själv utan större svårigheter, så besvara mej gärna det förslaget,,,
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Vad jag vet så finns den hos Mac Tools, SnappOn och Sangbergs Racing/White Brothers... Finns säkert på fler ställen men det var dom enda jag kom på nu...

Mathias
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Lättast kan man säga att det er ett verktyg som du trycksätter cylindern med. Sen läser du av två klockor/manometrar, du för ett tryck in som du ser på första klockan sen får du ett ut på den andra. Om det diffar för mycket så har du ett läckage. Det kan vara ventiller som är otätta eller kolvringar t ex..
Underlättar felsökningen nåt enormt, tycker jag. Mycket bättre än "bara" ett kompprov men lika enkelt att utföra, nästan.


Hoppas du förstår det stora hela..

Mathias
 

hEcYh00k

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR1100XX Blackbird
MaPe skrev:
Vad jag vet så finns den hos Mac Tools, SnappOn och Sangbergs Racing/White Brothers... Finns säkert på fler ställen men det var dom enda jag kom på nu...

Mathias

Några hemsidor/telefonnummer till dessa? :confused:
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Mac Tools Stockholm
070-568 76 75
Björn 0708-70 31 10
Borde vara säljare även i E-tuna...




Sangberg Racing AB [Skövde]
Brantabäcksg. 4, 531 33 LIDKÖPING
Vi säljer reservdelar och tillbehör till Motocross, ATV & Harley-Davidson. 0510-291 22


Allt finns på www.gulasidorna.se

Mathias
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
MaPe skrev:
Lättast kan man säga att det er ett verktyg som du trycksätter cylindern med. Sen läser du av två klockor/manometrar, du för ett tryck in som du ser på första klockan sen får du ett ut på den andra. Om det diffar för mycket så har du ett läckage. Det kan vara ventiller som är otätta eller kolvringar t ex..
Underlättar felsökningen nåt enormt, tycker jag. Mycket bättre än "bara" ett kompprov men lika enkelt att utföra, nästan.


Hoppas du förstår det stora hela..

Mathias

Tack, jag förstår :) Men förstår inte hur det kan vara lätt att tillverka :7peta
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Tycker inte att det är sån stor skillnad på Mac å Snap... men men...
Båda är iallafall snygga, kompletta ocg kommer i en bra låda... :tummenupp

Gjorde min själv av lite delar på biltema för ca en 200kr....


Mathias




Hotrodbiker skrev:
Välj den bästa:
Snap-On
Peter Hult Pro Tools AB Tel 070 511 58 82

Har den själv i mitt garage... :)
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
MaPe skrev:
Tycker inte att det är sån stor skillnad på Mac å Snap... men men...
Båda är iallafall snygga, kompletta ocg kommer i en bra låda... :tummenupp

Gjorde min själv av lite delar på biltema för ca en 200kr....


Mathias

Råkar inte ha bilder på hur dom ser ut? Har bara tittat på APE's, kändes lite stor o klumpig.
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
tyvärr så har jag inga bilder men Mac å Snap borde ju finnas på hemsidan... Annars MÅSTE man ju ha katalogen att titta i å drömma :D

Ville inte heller ha en stor å klumpig därför så tog jag slangen som är avsedd för fettsprutor på biltema, pressade kopplingar med gänga, smal och tål ett J.vla högt tryck :yoparty Sen att den inte kostar så mycket....

Till mätare så tog jag en tryckregulator samt lite kopplingar och en extra mätare.... Allt på biltema... Den känns inte så proffsig men fungerar..

Det enda jag inte kunde fixa på biltema var själva delan som ska i toppen...
Där slaktade jag dom stiften i olika typer som är vanliga, vips hade man en gänga som passar i toppen samt en tätning...

Enda krånglet är att få slangen att passa på stiftet... det kan nog lösas på många olika sätt men jag lyxade till det med att gänga stiftet på insidan sen göra en gängad bussning i mellan slang och stift...

Men en enklare variant är ju att löda ihop dom...

Mathias

edit.... särskrivningar.....
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
MaPe skrev:
tyvärr så har jag inga bilder men Mac å Snap borde ju finnas på hemsidan... Annars MÅSTE man ju ha katalogen att titta i å drömma :D

Ville inte heller ha en stor å klumpig därför så tog jag slangen som är avsedd för fettsprutor på biltema, pressade kopplingar med gänga, smal och tål ett J.vla högt tryck :yoparty Sen att den inte kostar så mycket....

Till mätare så tog jag en tryckregulator samt lite kopplingar och en extra mätare.... Allt på biltema... Den känns inte så proffsig men fungerar..

Det enda jag inte kunde fixa på biltema var själva delan som ska i toppen...
Där slaktade jag dom stiften i olika typer som är vanliga, vips hade man en gänga som passar i toppen samt en tätning...

Enda krånglet är att få slangen att passa på stiftet... det kan nog lösas på många olika sätt men jag lyxade till det med att gänga stiftet på insidan sen göra en gängad bussning i mellan slang och stift...

Men en enklare variant är ju att löda ihop dom...

Mathias

edit.... särskrivningar.....

Kan du inte lägga ut en bild på den!
Den säger mer än 1000 ord - åtminstone för oss som är pantade :hihi

Annars får jag komma och kolla när jag kommer upp till Arbrå i Jul :tomten

/Joppe
 

hEcYh00k

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR1100XX Blackbird
Har fått prisupgift på Snap-on, och Sangbergs telefon kommer jag inte fram till. :(

Är det någon som vet fler ställen som kan tänkas sälja leak down mätare? Och vad är rimligt att betala för en bra mätare? :confused:
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
U-joppe skrev:
Kan du inte lägga ut en bild på den!.../Joppe
Japp. Bild tack.
En fundering:
Jag har aldrig använt en leakdown men det låter som om en hembyggd måste kalibreras för att ge rätt mätvärden? Rätt eller fel? Och om rätt, hur kalibrerar man?
Kanske bilder säger mer?
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
hEcYh00k skrev:
Har fått prisupgift på Snap-on, och Sangbergs telefon kommer jag inte fram till. :(

Är det någon som vet fler ställen som kan tänkas sälja leak down mätare? Och vad är rimligt att betala för en bra mätare? :confused:

Motospeed säljer APE's, kostar 1396 utan "tändstifts" anslutningen.
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Satan vad det var intressant med just det här...

Ok, jag ska försöka skaffa en bild... har ju ingen kamera :(

Sangbergs kan vara svåra att nå, det märkte jag när dom tog hem saker åt mig från USA... Men sakerna kom som dom skulle...

Behöver inte kalibrera, (antar jag) du använder två tryckmätare, en som visar trycket in säg 2 bar från en kompressor den andra visar då hur mycket som försvinner ut i läckage...

Du måste kunna reglera trycket in annars så FÅR du läckage när du släpper in 6-8 bar i cylindern.

Det går även på två-taktare men det blir svårare eftersom dom inte har ventiler som tätar mot in/ut sidan... reeds tärtar in om dom finns... (å är hela)
Då måste man bygga pluggar, men en två-taktare är så simpel och lätt riven så jag tycker inte man behöver veta före lika mycket som på en fyr-taktare
Det finns kit att köpa för dom som är intresserad..

Glömde att säga om ni bygger en egen så måste ni ha en styppning mellan klockorna annars visar dom lika, jag tog en plast stav som jag borrade ett litet hål i, (ca 0,3-1,3 kommer inte ihåg)

Mathias

Å det är alltid roligt med besök, mig hittar du på Forsell´s Bilverkstad :tummenupp
 

hEcYh00k

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR1100XX Blackbird
Wibbe skrev:
Motospeed säljer APE's, kostar 1396 utan "tändstifts" anslutningen.

3025.jpg


Är det bra grejjer?
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Dom är säkert bra..

Men 1400kr för en tryckregulator med klocka, en mellan koppling, en extra klocka och en tryckluftsanslutning låter dyrt i mina öron...

Lägg pengarna på tändstiftsanslutningen den är svår att göra..

Men det är ju min åsikt...

Mathias
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
hEcYh00k skrev:
3025.jpg


Är det bra grejjer?

APE's är ju graderad i psi, 0-100, Så då är det enkelt att "se" hur många % som motorn den läcker. Cirka 15 % brukar ju vara ok på en kall motor har jag för mig.

Har använt en sådan, och enda minuset jag kommer på är den klumpiga storleken på klockorna, annars OK.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Man kan ju göra dom själv av en tryckregulator, två klockor med en 1 mm strypning (dvs innerdiametern i strypningen) mellan klockorna och en slang till ett avslipat tändstift. Har man allt hemma i bra-å-ha-låddan är det väl kanske idé att bygga själv, men att bygga från scratch är nog knappast lönande. APE's mätklockor är stora och lättavlästa.

Är man lite full-i-fan och inte bryr sig i absolutvärdena utan bara som jämförande mätning kan man göra det av endast en klocka och en kulventil. När man stryper kulventilen så tar man tid på hur lång tid det tar innan trycket faller till en viss nivå. Ofast är man bara intresserad av VAR det läcker - och inte hur mycket. Så funkar den här enkla saken precis lika bra - dvs man lyssnar från var det pyser. Pytsar man sen i lite olja i cylindern (och det temporärt slutar pysa) så vet man att kolvringarna är på dekis - om det inte pyser någon annanstans då feståss.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top