Kanske därför de inte har skinnställ?

sandstream

Guest
Var ute och lekte lite i går kväll iförd full utrustning med skinställ, ryggskydd osv. Efter ca 30 minuter var jag helt dyngsur av svett.

Kom då att tänka på våra amerikanska vänner som ofta tränar/leker utan skinnställ. Förutom ren dumhet så kanske det beror på att det blir olidligt varmt i tex LA, Texas och Florida?

Det ultimata för lekstunder i den aktuella sommarvärmen kanske vore någon typ av crosskläder med skydd under så att man får igenom lite luft. Sen ser det ju rätt snyggt ut också :tungan

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jo, säkert är det därför.
Det blir ju jävligt varmt därborta i Amerikatt.

Fråga Swedie!

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Crosskläder kanske är ett alternativ om man stuntar och inte kör speciellt fort. Skydd eller ej är en smaksak, däremot ser jag det som nån form av intelligenstest om man kör med eller utan... :D :fyllisar

bange

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
mellan 2
Apropå skydd....kom hem från kos i morse där körde alla i badshorts och dom som hade hjälm hängde den på armen :kocko

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Crosskläder i sig gör nog inte mycket nytta utan skydd under,
Crosbyxor brukar väl vara ganska grova men tröjorna är väl lika tunna som en hockey-/fotbollströja, så den ger jag inte mycket för.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Visst om du stuntar i lägre farter,men ska du dra en wheelie i 150 passar det nog bättre med skinnställ..

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
P@trik skrev:
Visst om du stuntar i lägre farter,men ska du dra en wheelie i 150 passar det nog bättre med skinnställ..

Så är det!

sandstream

Guest
Pebl skrev:
Crosskläder i sig gör nog inte mycket nytta utan skydd under,
Crosbyxor brukar väl vara ganska grova men tröjorna är väl lika tunna som en hockey-/fotbollströja, så den ger jag inte mycket för.
Jag skrev "med skydd under"...

Klart det inte är ultimat för högre farter men i filmerna kör ju de som är bäst jäkligt sakta eftersom det är svårare.

SComfort

Medlem
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZZR1400
Det finns en gammal sanning som säger:
"Tycker du det är för varmt att köra med skinnställ, så är det för varmt att köra!"
Enkelt och sant.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Såg en stadig kille igår säkert 45 plus, sittande på en R etta utanför Solvallas huvudentre med jeans t-shirt, tror det var sandaler också, sen åkte han och om det var hans gumma iväg, hon iklädd t-shirt och shorts.. såg ett flertal som åkte lättklädda.

Folk gör som de vill, men tror de ångrar sig bittert, bittert, bittert vid marksyning så lättklädda, då man istället rätt klädd reser sig upp med lite revor i kläderna från att ha allvarliga skrapsår, allvarliga skrapsår KAN leda till döden, kroppen kan hamna i mycket allvarligt chocktillstånd av det.

Tycker med det kan vara olidligt hett ibland, men jag undviker o kör då eller svettas.

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
Gick omkull på lätt våt asfalt i 50-60 km/h och skrapade hål på skinnstället på tre ställen.... Slog mig rätt duktigt också. Jag kommer aldrig att sätta mig på bågen igen utan skinnställ...

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Svettas gör man annars dör man !

Självklart är det inget problem med värmen när man har ställ på sig, man får leva med att man svettas helt enkelt. Drick mycket vatten och häng stället på vädring efteråt.

Tyvärr är det nog inte så enkelt att många kör utan ställ enbart pg.a. värmen.
Noterade redan i April att det var många som körde runt i jeans och då, mina vänner, var det inte varmt i denna del av världen.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Knepigt det där... var till Gardasjön förra veckan. +36 grader. Jag svettades som en gris. Innan vi hittade en luftkonditionerad McDonalds så hade jag hunnit få lite "svaj" på ögonen märkte jag. Fick lite svårt att fokusera och sen jävligt ont i huvet pga vätskebristen. Ändå dricker man allt man kan. Jag skulle nog inte ha en sporthoj i ett sånt land. Körde en heldag i shorts men tog det väldigt lugnt. Skulle inte vilja gå i backen utan skinnet dock.

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Honda VFR800 -01
Jag har samma problem som Nicke, får förbannat ont i huvudet när det är varmt. Jag dricker mycket men det hjälper inte. Men man ska kanske äta salt också p.g.a att man svettas så jävligt.

Vad finns det för svala touringkläder med acceptabelt skydd?

EDIT: Är det någon som har testat såna här, hur verkar dom?

Giali UK

J55.gif
Kanske därför dom inte har skinnställ?
beachleft.jpg

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...