För dig som ska köpa fotokamera

MikkE

Guest
För dig som ska köpa fotokamera

Kort förord: I denna tråd skulle det uppskattas att det är så lite spam som möjligt, eller helt, från denna tråd. Endast frågor och svar tack!

Nu är sommaren här och det har redan börjat ramla in bilder på forumet. Härligt tycker jag och säkert många andra här på forumet. Efter min gamla sticky 'För dig som ska köpa videokamera' som också vart en ganska lyckad tråd så tänkte jag göra en till fast nu om fotokameror. Det kommer bara att skrivas om de allra enklaste funktionerna som en vanlig 'Svensson' behöver veta och kanske lite till. Jag är verkligen inget proffs inom foto, men heller inte ett ägg, så jag försöker sätta ihop en tråd i allra enklaste form.

Vad för kamera behöver jag?
Det finns en uppsjö av olika kameror nuförtiden. Nu är det de digitala kamerorna som ligger högt upp på listan hos de allra flesta och många har frågat mig och säkert andra om vilken kamera som passar dem bäst. Då det nästan är omöjligt att välja den ena kameran efter den andra så delar jag in dem i grupper.

Kompakt
Detta är den kategori av kameror som är små, lätta och behändiga. Det är den typ av kameror som säljs mest av alla kameror och är också ganska så billiga för det man får ut av dem. Allt från tusenlappen för en Kodak C300 till den lite dyrare Casio Exilim Pro EX-P700 för cirka fyratusen kronor. Det finns ju självklart andra i denna klass för mer pengar, men snittpriset ligger väl på cirka tretusen kronor. En kompaktkamera har oftast 2 Megapixlar till 5 Megapixlar och 3 till 6x zoom.
En kompaktkamera fungerar alldeles utmärkt till vanlig fotografering på semestern, på festen, familjen osv. De behöver inte vara så speciella. Man bara trycker av och skrattar åt bilderna sedan.
Prisvärda kameror i denna klass:
- Canon Digital Ixus serien
- Canon PowerShot serien
- Casio Exilim serien
- Nikon CoolPix serien

ops40.jpg

En typisk kompaktkamera (Pentax Optio S50)

Halvsystem / Superzoom
Den kategori som är lite störe än kompaktkamerorna. Dessa är inte lika slimmade och små som vanliga kompaktkameror utan 'karossen' påminner mest om en systemkamera. Linsen som sitter på en halvsystem är oftast ganska så stora och sticker ut ganska på mycket. Det är också orsaken tilla varför man får ut så mycket zoom på dem, allt från 5x zoom till 12x+. Fördelen med att ha mycket zoom är att man kommer väldigt nära sitt motiv. Vare det sig är en fotbollsmatch och du sitter långt upp på läktarn eller fota polarn som åker hoj på racingbanan, det ger så mycket extra. Priser på dessa kameror är kanske något dyrare än de slimmade, så priser på fyratusen kronor och uppåt säger vi.
Prisvärda kameror i denna klass:
- Konica Minolta Z5
- Konica Minolta DiMAGE A1
- Konica Minolta DiMAGE A200
- Olympus Camedia C-8080 Wide Zoom
- Panasonic DMC-FZ20

z5b.jpg

Halvsystem / Superzoom (Konica Minolta Z5)

Helsystem (spegelreflex)
Nu kommer vi upp i den mest avancerade klassen av kameror. En äkta systemkamera har inte fast objektiv och oftast massa och krångliga funktioner för den som är ny på området. Fördelen med en systemkamera är att man kan byta olika objektiv för det som passar en själv eller för motivet. Ska du fota saker som ska är små ska man använda sig utav ett macro-objektiv, vill du fota fåglar och komma dem nära utan att själv behöva gå nära dem ska du använda ett zoomobjektiv eller teleobjektiv. En sak att påpeka när man byter från ett objektiv till ett annat är risken för att det ska komma in damm i kameran ganska så stor. Väldigt små dammkorn gör stor skada i kameran och bilderna blir inte helt hundraprocentiga. Dessa kameror betydligt dyrare än halvsystem-/superzoomkamerorna (tänk på att ofta är det bara kamerahuset som du köper, men det blir vanligare att man får med ett objektiv i 'paketpris' tillsammans med huset). Så i runda svängar hamnar man på cirka sju till åttatusen (plus!) kronor enbart för kamerahuset (se exempel nedan) och sedan tillkommer kostnader för ett objektiv på minst tusen (plus!) kronor. Så ett hus med objektiv hamnar på priser kring tiotusen kronor. Och det är de allra billigaste kamerorna vi snackar om.
Prisvärda kameror i denna klass:
- Canon EOS 300D
- Canon EOS 350D
- Nikon D50
- Nikon D70

300df.jpg

Helsystem (spegelreflex) (Canon EOS 300D)

Hur blir utskrifter?
Med denna enkla tabell nedanför kan man se rekomendationer på utskrifter efter antal pilxlar.
rez_guide.jpg



Minneskortsorter (endast bilder just nu)
- Compac Flash
- Secure Digital
- Secure Digital Mini
- Memorystick
- xD-Picture Card
- Smart Media
- TransFlash
- RS-Multimedia card


Bra fotosajter
fotosidan.se - min favorit!
Steves digicams - Bra fakta kring kameror

NY! --> Snacka Digital Fotografering här

Hoppas att jag har gjort någon lite klokare angående fotokameror och skicka gärna PM om det är något som ska läggas till eller så? Frågor tas emot också!

För ev. fel i texten eller allmänna frågor om kameror, PMa mig och säg till!


mvh
Micke
 
Last edited:

ZejtaN

Fucked for life ^^
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Strömstad
Hoj
CBR 1000 RR
SMUTT läsning ! borde fan klistras pronto imo !

Fråga: Jag har länge funderat på vad fan för digitalkamera som passar mig, vill kunna ta en bred variation av bilder, både från långt håll, med bra zoom då, och närbilder på "småsaker" så att säga, men vettefan vad som lämpar sig bäst, eller är det en omöjlig kombination ???
Självklart vill man ha mest möjligt för pengarna utan att bli tvungen att skippa kebabrullen på helgen för att äta knäckebröd 24/7 :3freak
 
Last edited:

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
ZejtaN skrev:
SMUTT läsning ! borde fan klistras pronto imo !

Fråga: Jag har länge funderat på vad fan för digitalkamera som passar mig, vill kunna ta en bred variation av bilder, både från långt håll, med bra zoom då, och närbilder på "småsaker" så att säga, men vettefan vad som lämpar sig bäst, eller är det en omöjlig kombination ???
Självklart vill man ha mest möjligt för pengarna utan att bli tvungen att skippa kebabrullen på helgen för att äta knäckebröd 24/7 :3freak

Till systemkameror finns ju objektiv med brännvidd på t.ex. 28-200, dvs både vidvinkel, normal och tele i samma. Problemet med dessa är att de generellt sett blir sämre ju större spannet på brännvidden är. De är inte bra på allt men fungerar oftast ok i vissa områden, en del objektiv av denna typ är bäst som normal+tele medans något annat är bättre som vidvinkel+normal, det beror helt på hur tillverkaren prioriterat. Effekten av detta borde även visa sig på halvsystem / superzoom tycker jag...

Det du söker är antagligen en halvsystem, men även en begagnat digital systemkamera kan vara ett alternativ. Jag skulle förespråka systemkamera eftersom du kan byta objektiv allt eftersom du upptäcker vad och hur du fotar.
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Tycker det borde finnas lite andra exempel i systemkamera segmentet... en 7D eller 20D är också prisvärd även om det är en dyrare kamera!
 

mower888

MoWer
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kungsör
Hoj
TL 1000R
klurar

Sitter och klurar. Är en CANON POWERSHOT PRO 1 bra för mig? Finns det någon som har en sådan som kan ge ett utlåtande. Plåtar idag med en Pentax MZ-3 men funderar på att komplettera med en digital historia. Funderar även på en Nikon D70. Tips?
 

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sjöbo
Hoj
Körde tidigare Ducati
Bra tråd!

Som ett litet komplement angående de digitala systemkamerorna så är det bra att veta att de är känsliga för byte av objektiv. Det är lätt att det kommer in lite damm när man tar av objektivet. På traditionella kameror är inte det hela världen för om dammet lägger sig på filmen försvinner det när man drar fram filmen. På en digitalkamera finns det ingen film att dra fram. Där kan dammet lägga sig direkt på LCD'n och det kan vara svårt att rengöra eftersom det lätt kommer in nytt damm när man försöker "städa" kameran.

Personligen är jag förtjust i Canons digitalkameror och jag rekomenderas starkt en av dessa med utsvängbar display. För det första är Canons displayer bra - även i solljus - men framför allt underlättar det fotograferingen enormt. Det är lätt att ta bilder över en folksamling genom att lyfta kameran och vinkla displayen neråt. Eller plåta från marknivå utan att man behöver lägga sig platt på magen.

En kamera jag rekomenderar om man vill ha mycket för pengarna är Canon Powershot A95.
Kolla in www.powershot.com för canons sortiment.

(Nej, jag är inte sponsrad av Canon)
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
MikkE skrev:
För dig som ska köpa fotokamera
-

Skulle vilja tillägga en grej som du har glömt som är nästan viktigast!

Vad skall du ha bilderna till?
Att bara visa för polarna och maila runt så behöver du idag ingen digitalkamera utan kan nöja dig med mobilen.

Skall du dock skriva ut A2 i riktigt bra kvalite så är det en annan sak.

En liten enkel regel för att se hur mycket som man behöver!
Fotokvalite på samtliga framkallningställen i sverige idag köres i 300 dpi.
Öppna en bild i fotoaffären och välj bilstorlek så ser du hur mycket den räcker till men några standard mått:

3 Mpix = Max 12x18 cm
4 Mpix = Max 13x20 cm
6 Mpix = Max 15x23 cm
8 Mpix = Max 20x30 cm

Givetvis så spelar det in hur bilden är exponerad och man kan göra större bilder i "bra" kvalite.

Hur mycket kommer du att fotografera?
Är det verkligen lönt för dig att köpa en digitalkamera pga du fotograferar för lite?
Kör du 2 rullar per år så är det knappast värt att investera i en mycket dyrare kamera.

Skulle även vilja tipsa om denna kompaktkameran som finns på Expert med.
http://www.expert.se/prodinfo.asp?mainId=2&secId=9&subId=1&prodId=3802&bhcp=1
Jäkligt bra för det priset.
 

MikkE

Guest
mower888 skrev:
Sitter och klurar. Är en CANON POWERSHOT PRO 1 bra för mig? Finns det någon som har en sådan som kan ge ett utlåtande. Plåtar idag med en Pentax MZ-3 men funderar på att komplettera med en digital historia. Funderar även på en Nikon D70. Tips?
Canon gör som sagt grymma kameror och de har alltid varit mitt favoritmärke. PowerShot Pro 1 är en überkamera som inte kostar allt för mycket. Speciellt inte för det man får. På CyberPhoto ligger priset på 7296 kr, de har ockå ett paketpris med massa saker med för 'bara' 8625 kronor.
Den har mycket zoom, bra HÖG upplösning, bra skärm och flertalet olika manuella inställningar.
Priset för den är inte så långt ifrån en riktig systemkamera, som t.ex. D70, och med en systemkamera har du ännu lite mer saker att pyssla med. Helt upp till dig. Jag gillar iaf Canon.

/Micke
 

MikkE

Guest
MT: Kanon! Det här kommer att läggas till.
Det finns otroligt mkt att läga till, men man får begränsa sig lite.
 

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
MikkE skrev:
Canon gör som sagt grymma kameror och de har alltid varit mitt favoritmärke. PowerShot Pro 1 är en überkamera som inte kostar allt för mycket. Speciellt inte för det man får. På CyberPhoto ligger priset på 7296 kr, de har ockå ett paketpris med massa saker med för 'bara' 8625 kronor.
Den har mycket zoom, bra HÖG upplösning, bra skärm och flertalet olika manuella inställningar.
Priset för den är inte så långt ifrån en riktig systemkamera, som t.ex. D70, och med en systemkamera har du ännu lite mer saker att pyssla med. Helt upp till dig. Jag gillar iaf Canon.

/Micke

Mower88:
Och jag helt insnöad på Nikon...

Väljer du att lägga ner så pass mycket pengar som det faktiskt ändå handlar om, så skulle jag starkt rekomendera antingen D70'n eller Canons EOS 300/350. De tar alla grymma bilder till det priset och kvaliteten på bilderna handlar mer om vilken glugg du kopplat på och hur väl du ställt in kameran. Fördelen med D70'n som jag ser det är att den känns betydligt gedignare än 300 D (350 har jag inte hunnit känna på) Samt att jag gillar kontrollerna bättre på Nikonkameran.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
MT skrev:
Skall du dock skriva ut A2 i riktigt bra kvalite så är det en annan sak.

En liten enkel regel för att se hur mycket som man behöver!
Fotokvalite på samtliga framkallningställen i sverige idag köres i 300 dpi.
Öppna en bild i fotoaffären och välj bilstorlek så ser du hur mycket den räcker till men några standard mått:

3 Mpix = Max 12x18 cm
4 Mpix = Max 13x20 cm
6 Mpix = Max 15x23 cm
8 Mpix = Max 20x30 cm

Givetvis så spelar det in hur bilden är exponerad och man kan göra större bilder i "bra" kvalite.

Lätt att stirra sig blind på "pixlarna" och hur stora pappersförstorningar med "bra" kvalité man kan göra. Med min Canon 300D med 6 Mpix blir förstorningar 50 x 75 helt suveräna, knivskarpt. Har även en Canon PowerShot A80 med 4 Mpix, där så "små" förstorningar som 20 x 30 tyvärr ser gryniga ut, i alla fall i jämföresle med 300Dn... om man kyper nära bilden. Hänger nog i det fallet på optiken. Men bilderna var helt OK ändå.

Tycker att tex Colormailers "Upplösningsguide" är rätt bra. Tog en bild från en systemkamera, som efter beskärning nog motsvarade runt 3 Mpix, drog upp en papperskopia i 50 x 75, var helt suverän! Bara att testa sig fram, och inte vara rädd för att skicka in bilder med relativt lågt antal pixlar, för förstorning!

/B
 

Bifogat

  • Upplosningsguide.jpg
    Upplosningsguide.jpg
    94.4 KB · Visningar: 313
Last edited:

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
benkar skrev:
Lätt att stirra sig blind på "pixlarna" och hur stora pappersförstorningar med "bra" kvalité man kan göra...

Tycker att tex Colormailers "Upplösningsguide" är rätt bra. Tog en bild från en systemkamera, som efter beskärning nog motsvarade runt 3 Mpix, drog upp en papperskopia i 50 x 75, var helt suverän! Bara att testa sig fram, och inte vara rädd för att skicka in bilder med relativt lågt antal pixlar, för förstorning!

/B

Visst är det som du skriver inte bara pixlarna man skall titta på.
Jag vet att tex Fuji anger sina Mpix interpolerade och det skiljer sig ganska mycket ifrån tex Nikons eller Canons "riktiga" pixlar.
Och så igen så spelar det ingen roll om bilden är dåligt exponerad för då blir det skit även om du har 30 Mpix.

Dock så vet jag av egen erfarenhet då jag har jobbat med framställning av bilder (både analogt och digitalt) över 10 år att en 3 mpix bild blir inte kanon i storleken 50x70 cm.
Sedan så beror det precis på vad man har för krav på bilden och det som är det viktiga är ju att man själv är nöjd.
Dom värdena som jag angav är absolut inget riktigt gräsnvärde (även fast jag skrev det, klantigt av mig) utan man kan givetvis testa att labba lite med sämmre upplösningar med.
Dock så kan man då få räkna med att det inte blir riktigt 100.
Sedan så är det troligtvis inget som en vanlig konsument tänker på utan det är bara en annan som är arbetskadad.

Jag letade faktigst efter just den bilden som du bifogade men skulle vilja påstå att man måste knuffa den ett "snäpp" ner i kvaliten.
Annars så förklarar den på ett bra sätt hur det funkar med pixlarna och bilder.
 

ZejtaN

Fucked for life ^^
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Strömstad
Hoj
CBR 1000 RR
när jag tänker efter, efter att ha blitt påmind av pixelns underbara värld är att jag borde sikta på högpixels kamera, då jag har tillgång till maffioso skrivare och plotter så jag kan köra highres upplösningar i storformat, men nackelen är ju då priset på kameran =/
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
MT skrev:
En liten enkel regel för att se hur mycket som man behöver!
Fotokvalite på samtliga framkallningställen i sverige idag köres i 300 dpi.
Öppna en bild i fotoaffären och välj bilstorlek så ser du hur mycket den räcker till men några standard mått:

3 Mpix = Max 12x18 cm
4 Mpix = Max 13x20 cm
6 Mpix = Max 15x23 cm
8 Mpix = Max 20x30 cm

Givetvis så spelar det in hur bilden är exponerad och man kan göra större bilder i "bra" kvalite.

De där reglerna ger jag inte ge mkt för. Du klarar dig på betydligt lägre dpi än 300 för att få en bra bild. Som exempel skrev jag ut en 2 Mpix bild i 20x30 med bra resultat.

Edit. Såg att du kommenterade ditt inlägg så då är ni nog överens. Gemene man nöjer sig med bilder som du kanske skulle förkasta och den här guiden är för gemene man...
 
Last edited:

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
DreeTman skrev:
Mower88:
Och jag helt insnöad på Nikon...

Väljer du att lägga ner så pass mycket pengar som det faktiskt ändå handlar om, så skulle jag starkt rekomendera antingen D70'n eller Canons EOS 300/350. De tar alla grymma bilder till det priset och kvaliteten på bilderna handlar mer om vilken glugg du kopplat på och hur väl du ställt in kameran. Fördelen med D70'n som jag ser det är att den känns betydligt gedignare än 300 D (350 har jag inte hunnit känna på) Samt att jag gillar kontrollerna bättre på Nikonkameran.


Visst är det så. Känns som 300/350 mer riktar sig till den vanlige konsumenten som vill ha en bra och liten och lätt kamera. D70n andas ju "riktig kamera". Sen att kamerorna är i princip lika bra. 350n o D70n åtminstone.
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
mower888 skrev:
Sitter och klurar. Är en CANON POWERSHOT PRO 1 bra för mig? Finns det någon som har en sådan som kan ge ett utlåtande. Plåtar idag med en Pentax MZ-3 men funderar på att komplettera med en digital historia. Funderar även på en Nikon D70. Tips?

Är du inne på den prisklassen så finns det som jag ser det ingen anledning att köpa en Powershot. Lägg en liten slant till och få en systemkamera. T ex så kan du fota i ISO 1600 med okej kvalitet ist. för 400. Nu verkar ju Powershoten vara en grym kamera men jag förstår mig inte på prissättningen riktigt. Nån som kan förklara? =)
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
Precis som du skriver så beror det på vad man har för krav på bilderna.
Det som jag angav är alltså igentligen storleken som maskinen kan skriva ut bilderna i med bästa kvalite (för att maskinerna jobbar i 300 dpi).
Har du större bilder så blir dom inte bättre utan programvaran i maskinen skalar om så att det passar vald stl.

Dock så rekomenderar jag er att testa att skriva ut en bild i 10x15 som är på ca 3 mpix.
Gör sedan om bilden till halva upplösningen och skriv ut den i 10x15 igen.
Lägg dessa brevid varandra och granska så ser man skillnaderna som jag tjatar om.

Men visst går det att få hyffsat bra bilder ända ner till ca 200 dpi om bilden är rätt exponerad.

Kan även rekomendera ett program som heter Neat Image som tar bort brus på bilder.
Med det så kan man "blåsa" upp bilden lite ytterligare och rädda bilder som är tex tagena i mörkt ljus.

Läs mera om programmet här:
http://www.fotosidan.se/expertqa/view.htm?ID=2743

eisbaer skrev:
De där reglerna ger jag inte ge mkt för. Du klarar dig på betydligt lägre dpi än 300 för att få en bra bild. Som exempel skrev jag ut en 2 Mpix bild i 20x30 med bra resultat.

Edit. Såg att du kommenterade ditt inlägg så då är ni nog överens. Gemene man nöjer sig med bilder som du kanske skulle förkasta och den här guiden är för gemene man...
 

MikkE

Guest
Kommer in här bara och vill säga att jag är jättenöjd med det jag har läst i tråden. Hoppas att det kommer att fortsätta såhär med intressanta kommentarer och svar.
Ser att det många fotokunniga inom området och verkligen har intresse, rookies som proffs.

/Micke
 

Mcbrud

Guest
Det finns ett billigare och smidigare alternativ till Panasonic DMC-FZ20 om man klarar sig utan manuell fokus och möjlighet till extern blixt och det är Panasonic DMC-FZ5 som enligt tester ger minst lika bra bilder. Samma optik och liknande utseende men billigare och mindre.

Bara ett litet tips om någon funderat på den kameran.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top