Är tanken att det värdet man får vid en sådan mätning är i relation till en mätning från bankanten (10 m) vid fullgas?
Dvs. Om Knutstorp har en bullergräns på 92 dB så får inte cykeln "sjunga" högre än 92 vid en sådan mätning (2m & 5000 varv)?
Intressant fråga som är svår att svara på...
Det som gäller är max 60dB hos närmaste granne (och har gjort så sedan 2004), gäller ALLA banor mig veterligen - men om grannen bor 500m bort eller 1000m bort ger det max 6dB i skillnad pga avståndet.
Statisk mätning är ett sätt att omvandla detta till en hanterbar mätning.
Det som gäller är halva max-varvtalet (alltså INTE just 5000rpm).
Själv får jag varva 7000 med max varv 13750
Nu råkar det vara så att en mätning 1m ifrån vid halva varvtalet <100 dB, BRUKAR motsvara 95dB 10m ifrån vid förbipasserande på fullvarv.
95dB på 10m BRUKAR sedan klara 60dB 500m ifrån banan.
Intressant är ju då VAR maxvarv uppnås på banan i förhållande till närmaste granne... kan ju skilja upp mot 2000m från banände till banände.
Ljudtrycket avtar med kvadraten på avståndet för en frihängande ljudkälla, nu gör markreflektion och topologi det hela mer komplicerat (6dB skillnad (1/4-del av ljudtrycket, eller effekten i en högtalare) för varje steg: 1, 2, 4, 8, 32, 64, 128, 256m...osv)
Dessutom kan en underdimensionerad ljuddämpare klara sig vid säg 7000rpm, men bröla som f-n vid fullvarv.
3dB (alltså dubbelt ljudtryck) är gränsen för vad ett mänskligt öra kan uppfatta som en förändring i ljudtryck. 10dB är vidare vad en människa upplever som en fördubbling av ljudtrycket.
Statisk mätning är en god fingervisning, men om man kör på höga växlar (lägre varvtal) i de kritiska punkterna kan man klara sig ändå.
(Såvida inte man råkar komma in sida vid sida med en annan hoj
)
Detta är en soppa, och tjockare blir den när lokala politiker skall försöka förstå detta. Om tant Agda klagar, är det ju uppenbart att något måste göras - men vad, varför och hur mycket... ja, soppan blir en gröt.
/
PS.
Mina pop-nitar med ståltråd (bilder överst i tråden) gjorde tydligen 2dB
DS.