Bakhjulsskola

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
jag måste bara lära mig köra bakhjul, någon som har några tips eller rent av ställa upp på lite träning? ännu bättre hade varit om någon mer varit intresserad utav att lära sig så man är flera :tummenupp
 

p2p

If you snooze, You loose.....
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm 690 smc
Tjenare jag och en kompis tänkte dra ut och träna typ nån dag me våra motarder kanske inte riktig samma sak men vi söker samma mål ;) så kanske vi kan leta upp ett bra ostört ställe och tipsa träna lite? kan säkert locka med nån kunnig kille / eller tjej givitvis ;)
 

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Ja e lätt på... Trots att min hoj kräver lite hårdare tag o slit för o få upp vill ja gärna lära mig!

En lämplig parkering kanske några motard killar känner till?
 

Jon as

Kör i mitt eget tempo
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
KTM530
finns massa bra videos på youtube där man kan få tips.

Själv tycker jag att man skall känna sig för. Kommer det inte naturligt kan det bli farligt att läsa om "koppla upp hojen så här" tekniken.

Säkrast att göra väldigt många små skutt som sedan blir längre och längre på samma växel. När man sedan klarar av att ligga så högt så att farten inte ökar kan man börja växla.

ps. tanka hem "rollers slangskola" Så får du roliga minuter framför datorn mellan dina egna försök. :tummenupp


Hitta en rak,lång uppförsbacke att öva på.
Då behöver du inte upp med hojen lika mycket för att åka bakhjul samt att hojen går ner lättare om du skulle komma för högt.

Träna aldrig ensam och ha mobil med er utifall något skulle gå överstyr.

Lycka till.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
träna träna och träna varje tillfälle som ges så ska du se att du/ni klarar det snart. Första säsongen med hojkort slangade jag 1 växel ut till varvstopp med en blytung ZX9R från 1995 och många sa till mig att det var nästan omöjligt på grund av dennas vikt och framtyngd.

Lär er att i rullande fart göra en snabb acceleration med hjälp av komplingen och gas, jobba med hur de möter varandra. Där efter försöker ni göra snabbare och snabbare acceleration och till sist lyfter hjulet lite och ni kan träna tills ni vågar göra snabbare släpp med kopplingen och få framhjulet högre och högre.
 

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Vit supermoppe
Tjenare jag och en kompis tänkte dra ut och träna typ nån dag me våra motarder kanske inte riktig samma sak men vi söker samma mål ;) så kanske vi kan leta upp ett bra ostört ställe och tipsa träna lite? kan säkert locka med nån kunnig kille / eller tjej givitvis ;)

Tänkte leta mig ut till arendal nu till helgen för att träna just lite bakhjul.
Kul om det blir fler, så häng gärna på!
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Träna träna träna är det enda som gäller, filmer och tips kan möjligtvis hjälpa men i slutändan handlar det bara om antal timmars träning. Hur du än gör, hur fel du än försöker kommer du komma på tekniken till slut efter tillräckligt mycket träning!

Sen är det upp till dig om du vill ta lite längre tid på dig att lära och ta det försiktigt ett steg i taget (vilket är att att rekomendera, särskilt med sporthoj) eller satsa järnet direkt och vara orädd, detta lär man sig fortast av men kan självklart resultera i en oönskad sjukhusvistelse och dyra oförutsedda utgifter :gnissla
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Risken är att det blir dyrt att lära sig med en sporthoj. Krascher med motard brukar sluta med ganska "billiga" skador, medans sporthojar ofta blir dyra att fixa med alla kåpor som skadas.
 
Last edited:

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Vit supermoppe
Träna träna träna är det enda som gäller, filmer och tips kan möjligtvis hjälpa men i slutändan handlar det bara om antal timmars träning. Hur du än gör, hur fel du än försöker kommer du komma på tekniken till slut efter tillräckligt mycket träning!

Sen är det upp till dig om du vill ta lite längre tid på dig att lära och ta det försiktigt ett steg i taget (vilket är att att rekomendera, särskilt med sporthoj) eller satsa järnet direkt och vara orädd, detta lär man sig fortast av men kan självklart resultera i en oönskad sjukhusvistelse och dyra oförutsedda utgifter :gnissla

Häng på till arendal nu till helgen och agera förebild!
Du har ju grym koll på bakan!
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Repetering är lärdommens moder.

DOCK är det lätt att man göra många fel på vägen. Man lutar sig gärna framåt, rycker för mycket, högerfot ej på fotpinne osv osv.
Sånna här saker är det väldigt bra att få hjälp med på plats eftersom man har svårt att se sina egna fel.
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Satsa hellre på A-krossen för att öva.

Vi kommer bara att bli bortkörda från Arendal.
Vad jag har hört så vill inte Volvo Real Estate att vi ska vara här ute och leka :(

Jag hakar gärna på, behöver lära mig på den nya hojen :)
 

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Vit supermoppe
Satsa hellre på A-krossen för att öva.

Vi kommer bara att bli bortkörda från Arendal.
Vad jag har hört så vill inte Volvo Real Estate att vi ska vara här ute och leka :(

Jag hakar gärna på, behöver lära mig på den nya hojen :)

Ok vart ligger a krossen?
Vad sägs om söndag?

Kan ev haka på men endast söndag, skulle det passa?

Passar fint för mig!
Börjar på en lista.
Samling GP kl 12 söndag, för avfärd mot A krossen

1.Fast_man
2.
3.
4.
5.
6.
 
Last edited:

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Ok vart ligger a krossen?
Vad sägs om söndag?



Passar fint för mig!
Börjar på en lista.
Samling GP kl 12 söndag, för avfärd mot A krossen

1.Fast_man
2.
3.
4.
5.
6.

Om jag inte tar helt fel är det Angeredskrossen som menas?
Den ligger innan Olofstorp på väg 190 mot Gråbo.
Jag bor i närheten så jag kommer direkt dit.
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Jag är nog på :)

Börjar på en lista.
Samling GP kl 12 söndag, för avfärd mot A krossen

1.Fast_man
2.
3.
4.
5.
6. Paser

Bifogar en karta eftersom jag är så jävla dålig på att förklara :)
 

Bifogat

  • a-krossen.jpg
    a-krossen.jpg
    201.6 KB · Visningar: 216

Vael

Pimpstarlife.com
Gick med
16 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Letar
1.Fast_man
2.
3.
4.
5. Vael (Jenzino slangar alldeles för duktigt så detta måste övas på....)
6. Paser
 

Jon as

Kör i mitt eget tempo
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
KTM530
Sugen på att hänga med.
Dock skall jag lämna min bror på tågstationen vid 12:30 så jag kommer senare i så fall. Borde hitta med den kartan :tummenupp

Jonas
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top