Skummt fel Måste ha hjälp:(

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
Startproblem zx6r nu med videoklipp

Hejsan

Jag hoppas nogon här inne har några tipps om min hoj.
Hojen=Kawasaki zx6r 97

Den har alltid varit segstartad. När den har stått hela natten så går det bra att starta den. Då startar den alltid ganska fort. Men när man har kört den upp till arbets temp och sen ska stänga av den i ca 3-5-min och när man ska starta igen så måste man köra på starten i ca 15 sec för att den ska starta igen, och då luktar det mycket bensin.Har börjat rulla igång den istället, så slipper startmotorn ta så mkt stryk. Samma sak händer då när jag rullar igång den, den är sur redan när jag börjar rulla, känns nästan som bensinen rinner rakt igenom. Den har varit inne på verkstad i ca en månad.
Dom trodde dom hittade felet förut då dom provsög förgasarna och 2 nålventiler va dåliga. Dem (4st) byttes 1100kr st. Men blev ingen skilnad. Tändstiften är bytt, rengjorda förgasare,mm. vad kan det va för fel? Tänkte ett tag om jag kan ha dynoyet kit (eller vad det nu heter) på min hoj. Hört talas om att när dessa saker kom ut va dom inte alls så bra. Vad är det dom igentligen gör när dom har på ett sådant kit?.

Funderade också ett tag om min topplockspackning hade gott. Men hojen går ju perfekt när den väll startar, så en sådan sak kan det väll inte vara? Har tagit hem hojen nu under helgen så jag fick åka lite. Ska tillbaka med den på måndag. Hoppas någon kan ge mig nått tipps . Man blir ju ledsen på detta:rolleyes:

Mvh Tomas Tackasam för svar

Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hum fel e inget skoj när de väl börjar strulla.

Du tycker de luktar soppa när den vart av stängd mer en 3-5min.

kom o tänka på att antingen flödar förgasarna fortfarande även om nålmunstyckerna e nya, minsta lilla smuts som sätter sig i mellan o de kommer fortsätta flöda, nålmunstyckerna kan ju även hålla tätt som dom ska men just när du stänger av den så kan nålmunstyckerna fastna o flödar forfarande.

choken kan även fastna så den suger för mycke bensin, men då borde den gå anorlunda.

Du kar inte märkt om de kommer någon soppa ur överflödslangarna till förgasaren.

För mina förgasare så läckte även nålmunstyckerna på o trode jag skule behöva bytta dom men de räkte jag gjorde rent förgasarna så pissa de likt förbanat men efter 4 gånger så vart de helt tort, så fort de läckte så ran de bakvägen ur förgasaren mot luftfiltret o när de va fullt på kanten mot förgasaren så fortsatte de mot ventilen o gjorde hela motorn sur o svårstartad.

Så kolla upp förgasarna igen, o va värkligen säkra på att de e tätt, för även om de ser tätt ut så kanske de inte e tätt.

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Ja jag vet att det inte är någon ide att köra med starten för den startar inte förens ca 15sec. Då rullar jag istället,och får lov att hålla full gas även när den startat så måste jag det för den är så sur .sen tillslut går det att varva ur den. Ja jag ska säga det till dom på verkstan att dom får väll göra rent dem igen då, För det låter ju rimligt att det är det felet, fast ändå inte liksom för dom har bytt nålvintiler, och gjort rent föggarna några gånger extra.

Tack för svaret Ferspeedboy

Någon mer som har några tips?

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Nä man tycker inte det. Det måste ju vara ett bränsle fel. Kan en topplocks packning gått? Kan jag ha så otur?

FlyBoy

Hmm..
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
Yamaha XT660X -07
Glöm topplockspackningen! Låter mer som något fel på flottörerna, eller något annat festligt i fuggarna... Kan du avgöra om den e sur på alla cyl eller bara enskilda?

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
ja jag menar det. Nä det har jag inte kollat upp. men det är ju en ide

Tack Tack för svar

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Märkte nu att den startar bra när det är ca 2 liter kvar i tanken. Kan det bero på det eller hade jag bara riktigt tur att den startade:)

Madbulle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
SV1000
Om jag inte har fel så sitter det o ringar runt nålmunstyckens hållaren (den som är i mässings färg) dom brukar vara slut på dom i bland och då man kollar nålventilerna så verkar dom bra fast det läcker i själva huset (sätet) för nålventilen i stället och du får samma tendenser som dåliga nålventiler!
Det ser iaf ut så på förgasarna på -98 ZX6R så det kan vara lika på din kanske :va

Last edited:

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
aaa okej:) ja det kan ju va värt att kolla på det. Ska nämna det till verkstaden jag lämnade in den på .

Nej den är ostrypt.:)

Tack för svaren /Tomas

Steve-O

#41 R600
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
600rr -05
Hade liknande strul med min zx9:a, va seg som satan o starta ibland
efter o ha kört en stund!
Tror felet på min va att soppan i förgasarna förångades, för det hände bara när den var varm!
Varvade till två ggr efter jag kört, innan jag stängde av och efter det var det slut på problemet!

Kunde få köra länge på starten innan, sen rätt va d var så gick den klockrent igen!

MVH/ Anders

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Hej igen.

Dom har kört utan tankt och det krånglade ändå.
Nu har vi funderingar på om det är bensinkranen som krånglar, Att den släpper igenom bensin in till cylindrarna. Är den vakumstyrd? någon som vet?

Och nu när det är skit fint väder vill man ju ha hojen hemma :huvet

Tack tack för alla tips. Tacksam för ännu mera tips:)

Dannei

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Får se efter ihop plockning...
jag hade så, så fort den fick lite temp, och sen stängdes av så var den jätte sur på mig och ville inte starta... bytte olja/filter och fyllde på bensin, funka klockrent inge problem därefter, men så är den ner plockad nu också (Men den funkade iaf nån vecka klockrent, ner till demontering till SF).

Vet inte vad det kan vara, sorry...

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Hej igen:)

den är så klart inne på verkstad än . och hela sommaren har snart gått. Verkstaden som jag har den inlämnad hos säger att det inte är en vakumstyrd bensinkran,medans i instruktionsboken står det att det är det, vet någon vad det är `?

funderar på om det är den som släååer igenom bensin fast den är avstängd

Tack tack

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Men när man har kört den upp till arbets temp och sen ska stänga av den i ca 3-5-min och när man ska starta igen så måste man köra på starten i ca 15 sec för att den ska starta igen, och då luktar det mycket bensin.

Om du slår av hojen och INTE väntar 3-5 min innan du startar, drar den igång utan problem då?

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
jag har exakt samma problem med min zxr750 som 2hjul, kan det vara så att pumpen är vakumstyrd??? jag har nämligen haft av alla slangarna till tanken nu i somras då även tanken tömdes helt, nu startar den endast om jag puttar igång den:mad: ett litet problem till! varje gång jag kopplar upp den på bakhjulet så smäller det ur pipan dvs en knall som låter som ett pistolskott, avgasknallen kommer precis när jag duttar kopplingen och ger gas, någon som vet vad det kan vara samt varför det blir så:confused: (kör jag startmotorn så luktar det bara bensin ur pipan men den vägrar att starta)

(sorry 2hjul, lånar din tråd lite)

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
kan du stänga bränslekranen manuellt? testa isåfall det här: starta upp, stäng av, stäng bränslekranen, starta upp, gasa ur i några sekunder, öppna bränslekranen, gasa ur lite till och stäng av och se om det blir nån skillnad. det fel du beskriver låter lite som det jag hade på min nsr och den blev glad av att man gjorde så som jag beskrev ovan.

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Hej

okej ja med det är bara bra med folk med samma problem.

Den startar väll direkt efter om jag stänger av den sen startar direkt efteråt så .
Men om jag väntar någon minut så är det helt kört och det luktar soppa som bara den. Har provat att stänga av kranen till off direkt efter jag stannat (som verkstan sa att jag skulle) men den är lika sur när jag ska starta den ändå, Det verkar som bensinen rinner ut i cylindrarn när den står stilla. Den är redan sur innan man har börjat köra på starten.

urchss man blir så sur på detta :huvet :huvet så klart det ska jävlas

/Tack

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM