Hängteknik i Moto GP

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Teknikfixerad som man är så sitter jag o tittar på hur dom gör i motogp.
Det jag undrar över är att dom flesta hänger utan stöd av knät-benet mot tanken. Det ser tom. ut som vissa har foten i luften.
Många använder inte armen mot tanken som stöd heller. Var tar dom stöd? enbart inre fotpinnen?
Själv skulle jag nog ramla av om jag provade samma sak.
Är det så mkt sämre att ta stöd högt upp på hojen att man inte använder sig av den tekniken av den anledningen? Vad tror ni? hur gör ni?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
För hundra år sen läste jag i Performance Bikes att vissa GP-förare nötte hål i sulan på stövlarna på grund av allt tryck de lägger på fotpinnarna.

Jag har (hade :( ) armen på tanken och tog stöd med benet mot tanken också. Den inre fotpinnen får också en massa tryck på sig. Se bara:

IMG_7072.jpg


Så fick jag en anledning att visa den här gamla bilden igen. Tack, tack.
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Jag har ytterknät rakt ut och inget stöd av armen mot tanken... Får ont i det knä som är innerst mest efter ettag.

Felaktig teknik, eller bara vek i benen?
 

Bifogat

  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    35.2 KB · Visningar: 336

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nu kör ju jag inte MotoGP ännu eftersom jag inte fick kontrakt i år heller, men jag hänger lite olika beroende på kurvans radie och dosering samt om den nyper eller öppnar sig, kolla vänsterfoten, detta har jag lärt mig på minimoto.
 

Bifogat

  • _MG_1506-01_1.jpg
    _MG_1506-01_1.jpg
    73.3 KB · Visningar: 746
  • 1IMG_42943.jpg
    1IMG_42943.jpg
    65.6 KB · Visningar: 687
  • IMG_96281.JPG
    IMG_96281.JPG
    48.1 KB · Visningar: 534
  • dfgg.jpg
    dfgg.jpg
    91.2 KB · Visningar: 1,139

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
P@trik skrev:
2444917 Den där har jag precis börat att läsa, sjukt vad snabbt det kommer gå sen. :hojsmilie
Är den bra? Verkade riktigt bra, blev sugen på att köpa den. Tycker att Keith Code's böcker är lite tunga, är den här lättare att ta till sig?
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
Neutral skrev:
2444980 Är den bra? Verkade riktigt bra, blev sugen på att köpa den. Tycker att Keith Code's böcker är lite tunga, är den här lättare att ta till sig?


Har inte kommit så mycket längre än en bit in på första kapitlet men har smygbläddrat lite och den verkar ganska lovande.

Köp den är ju inte så farligt dyr på internetbokhandeln.se

Räknar iskallt med att varje kapitel innebär en sekund snabbare varv. :D
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
GSXR1100R skrev:
2444979 Nu kör ju jag inte MotoGP ännu eftersom jag inte fick kontrakt i år heller, men jag hänger lite olika beroende på kurvans radie och dosering samt om den nyper eller öppnar sig, kolla vänsterfoten, detta har jag lärt mig på minimoto.

Är det pga. att du äntligen kommit under 1,10 på knudan som du har fått för dig att du har något att dela med dig med avseende på körstil för snabb kurvtagning. :D
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag har jätte mkt problem med mitt häng. Jag får ett jävla vrid på mig osså hamnar knät in under hojen, jag försöker flytta bak o ut med knät men det blir fan bara fel. Sen blir jag jätte trött också... fast jag är inte direkt vältränad :)
 

Bifogat

  • _FEL.jpg
    _FEL.jpg
    12.6 KB · Visningar: 1,300
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
HanneZ skrev:
2445068 Jag har jätte mkt problem med mitt häng. Jag får ett jävla vrid på mig osså hamnar knät in under hojen, jag försöker flytta bak o ut med knät men det blir fan bara fel.
Ser inte så tokigt ut det där. Men försök hänga ut lite mer med överkroppen. Typ så här:

Mattias, kolla du med :fakta
 

Bifogat

  • DSC7090.jpg
    DSC7090.jpg
    34 KB · Visningar: 758
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Martinus skrev:
2445053 Är det pga. att du äntligen kommit under 1,10 på knudan som du har fått för dig att du har något att dela med dig med avseende på körstil för snabb kurvtagning. :D
Mina häng funkar bra, synd bara att det är så läskigt att gasa med stora mopeder.

Det viktigaste är att man håller koll var fotograferna står och bjuder på feta posörskrap (aphäng i låg hastighet så att fotograferna hinner få in skärpan).
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Gustav O skrev:
2445189 Vilka bra svar det har kommit i tråden. :D
Det var Mattias som började. Nu är det en skryttråd, "Kolla vad fränt det ser ut när jag kör!"
 

TheBat

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Laxå
Hoj
675-Race!
Gixxer 1000 skrev:
2444422 Teknikfixerad som man är så sitter jag o tittar på hur dom gör i motogp.
Det jag undrar över är att dom flesta hänger utan stöd av knät-benet mot tanken. Det ser tom. ut som vissa har foten i luften.
Många använder inte armen mot tanken som stöd heller. Var tar dom stöd? enbart inre fotpinnen?
Själv skulle jag nog ramla av om jag provade samma sak.
Är det så mkt sämre att ta stöd högt upp på hojen att man inte använder sig av den tekniken av den anledningen? Vad tror ni? hur gör ni?


Hoppar in mede en liten fråga här oxå, har kört hoj sen 16 men har dock bara kört m de "stora" kortet i en sesong, o ja får inte ner knät i marken vad gör ja för fel:confused: , tycker ja häger så mycke som de går o lägger ner en j*vla massa men de vill inte bli puck skrap, tips motages vänligt!!

:yoparty
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
TheBat skrev:
2445289 Hoppar in mede en liten fråga här oxå, har kört hoj sen 16 men har dock bara kört m de "stora" kortet i en sesong, o ja får inte ner knät i marken vad gör ja för fel:confused: , tycker ja häger så mycke som de går o lägger ner en j*vla massa men de vill inte bli puck skrap, tips motages vänligt!!

:yoparty
Du kör för långsamt.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
TheBat skrev:
2445289 Hoppar in mede en liten fråga här oxå, har kört hoj sen 16 men har dock bara kört m de "stora" kortet i en sesong, o ja får inte ner knät i marken vad gör ja för fel:confused: , tycker ja häger så mycke som de går o lägger ner en j*vla massa men de vill inte bli puck skrap, tips motages vänligt!!

:yoparty

Kör på bana som kommer det i tredje kurvan. Försök dig inte på dig det i trafik bara för sakens skull. Oftast inte lika bra asfaltgrepp.


Bara för att bara så blandar jag också in mig i sandlådan här. Mina 48 och en ½ knäskrab jag vatt med om upplever jag som att jag hänger utan att nödvändigtvis ha ena foten på fotpinnen. Knävecket hänger vid sadeln och så ut med hela rööva med båda skinkona utanför sadeln. Säkert helt fel teknic med det funkar för mig. Känns iofs som jag vill hänga mer invid hojen och lägre snarare ut från den.

Å andra sidan gränslar man inte en GP-hoj var tredje vecka så det är ju inte riktigt samma fart/kraft man håller i banansvängarna. :hihi

Som tips vad gäller teknik kan jag ge dig ett råd som funkade för mig. Rör dig mer på hojen. Flytta rövautanför sadeln. Känns lite akward i början men efter ett tag kommer du märka att det gör skillnad i att kunna pressa ner hojen. Jag hänger dessutom på fel styrände när jag kör hårt så att motstyrningen provoceras lite mer.Med fel menar jag alltså att i en vänsterkurva så hänger jag höger styrhalva mer än jag håller i mig i vänster styrhalva. Funkar för mig när man väl fått in flytet.

Hoppas det hjälpte mer än bajskasteriet ovan.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top