Rättvist straff?

Är straffet rättvist?


  • Antal röstningar
    0

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
ÖP skrev:
Under rättegången tycktes båda killarna överens om att flickan faktiskt sagt nej flera gånger. Men de insåg aldrig att hon menade allvar.

Om 19-åringen skriver rätten att han är omogen och helt saknar insikt om att han begått en kriminell handling.


hur kan en 19åring helt sakna insikt om att våldtäkt är en kriminell handling?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
heimdal skrev:
hur kan en 19åring helt sakna insikt om att våldtäkt är en kriminell handling?

Jag skulle tippa att killarna är väl medvetna om att våldtäkt är en kriminell handling.- Däremot har de nog så djävla skeva värderingar att de inte fattar att det de sysslade med är att just våldta..
- "en kvinnas nej betyder inte alltid nej" som vissa killar har fått för sig.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
korvgubbe skrev:
Jag skulle tippa att killarna är väl medvetna om att våldtäkt är en kriminell handling.- Däremot har de nog så djävla skeva värderingar att de inte fattar att det de sysslade med är att just våldta..
- "en kvinnas nej betyder inte alltid nej" som vissa killar har fått för sig.
Jupp.

Dessutom tror grabben att han är stor och häftig. Men han är ganska liten och beter sig som en 13-14åring ungefär. Ett moppefucko med två äldre brorsor som inte är guds bästa barn. Han har en skev uppfattning om det mesta.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Man måste läsa mer än en notis i en tidning för att kunna döma någon. Finns förmodligen två versioner på detta.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
juha01 skrev:
Man måste läsa mer än en notis i en tidning för att kunna döma någon. Finns förmodligen två versioner på detta.
Mmm... Men när hörde du senast om en brottsling som inte var oskyldig?

19-åringen har erkännt sig skyldig till sexuellt utnyttjande av minderårig. Men han anser sig oskyldig till våldtäkt.

Det som jag hänger upp mig på är att tingsrätten dömt honom som skyldig till grov våldtäkt på minderårig vilket brukar kunna ge ett par år i fängelset. Men eftersom att han är så omogen så får han inte mer är skyddstillsyn och samhällstjänst.
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Esquire skrev:
Mmm... Men när hörde du senast om en brottsling som inte var oskyldig?

19-åringen har erkännt sig skyldig till sexuellt utnyttjande av minderårig. Men han anser sig oskyldig till våldtäkt.

Det som jag hänger upp mig på är att tingsrätten dömt honom som skyldig till grov våldtäkt på minderårig vilket brukar kunna ge ett par år i fängelset. Men eftersom att han är så omogen så får han inte mer är skyddstillsyn och samhällstjänst.

[IRONI_MODE=ON]
Jamen då är det ju klart att det är synd om honom. Den stackaren förstår ju inte bättre, och måste alltså få vård, utbildning och tas om hand på bästa sätt så att man inte riskerar att förstöra den stackarens framtid.
Vad gäller fjortisen så får hon ju 175000kr (var det va?) så hon ska ju inte klaga. Är man dessutom så dum at man blir våldtagen så får man ju skylla sig själv.
[IRONI_MODE=OFF]

Är väl ungefär så det funkar, va?
 

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Karlstad
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
Hur fan kan man tycka att det straffet är tillräckligt hårt :kocko Kan vi inte återinföra gatlopp som straff, för t.ex våldtäkt?

Tur för honom annars att han inte begick ett skattebrott iaf, då hade han nog fått livstid...det verkar helt klart vara brott som inte direkt skadar människor som anses som allvarligast i vårt underbara land!
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
MadManAxel skrev:
Tur för honom annars att han inte begick ett skattebrott iaf, då hade han nog fått livstid...det verkar helt klart vara brott som inte direkt skadar människor som anses som allvarligast i vårt underbara land!
Det beror på, ifall det är ett nog stort skattebrott eller liknande fiffel så hade han nog bara fått sparken.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Esquire skrev:
Mmm... Men när hörde du senast om en brottsling som inte var oskyldig?

Tänkte mest på att det måste ju finnas någon annan anledning till det låga straffet än hans ålder.

Vad ska dom göra med snubben efter samhällstjänsten? Vänta på ett nytt grövre brott så att dom kan ge honom vård sen??
 

DieselDoris

Gangster rap made me do it
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ja
Om han nu har något jävla handikapp som förmildrar omständigheterna, varför inte omyndigförklara killen på en gång?
Bara för att man anses som barnslig och lite "efter" så ska ju inte det ge ett mildare straff. :confused:
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Nitrogen skrev:
Bara för att man anses som barnslig och lite "efter" så ska ju inte det ge ett mildare straff. :confused:

...att vara omogen ger ingen straffrabatt.

Att vara ung kan ge lägre straff.
Att vara oförmögen att skilja på rätt och fel ger oftast rättspsykvård..
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Kan inte låta bli att tänka på när jänkarna avrättade en utvecklingsstörd kille efter att han förgripit sig på nån tjej. Motiveringen var att han ändå inte skulle fatta varför han satt i fängelse, så det var lika bra att ge honom stolen direkt.

Men det är ju inte samma situation här hoppas jag.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Halogen skrev:
Kan inte låta bli att tänka på när jänkarna avrättade en utvecklingsstörd kille efter att han förgripit sig på nån tjej. Motiveringen var att han ändå inte skulle fatta varför han satt i fängelse, så det var lika bra att ge honom stolen direkt.

Men det är ju inte samma situation här hoppas jag.

Nej, men om vissa skulle få bestämma så skulle det nog bli så, om man läser bland inläggen...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
korvgubbe skrev:
...att vara omogen ger ingen straffrabatt.

Att vara ung kan ge lägre straff.
Att vara oförmögen att skilja på rätt och fel ger oftast rättspsykvård..
Han har iaf klarat sig igenom teknikprogrammet på gymnasiet. Det gör honom till den första i brödraskaran att ha ett slutbetyg från gymnasiet.

Men jag förstår inte varför han kom så lätt undan med den domen. Visst så är han ung och tidigare ostraffad, men det borde ju ändå finnas vissa gränser. Dessutom är det inte första gången han begår något brott, bara första gången som han torskat på något.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top