BitComet sabbar uppkopplingen!?

sandstream

Guest
När jag startar BitComet 0.6 så går det bra att göra andra grejer en stund men efter 5-10 minuter så klipps HTTP.
Kan inte surfa nånstanns men kan skicka mail via SMTP tex.
BitComet fortsätter att fungera.

Kör ADSL via BBB.

Några idéer om vad det kan bero på?

ozow

Medlem..
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Yamaha FZR 600-91
Samma sak händer för mig ibland, med samma uppkopling fast Bostream (är väl samma nu?), ej trådlös router. Så det borde inte bero på någonting trådlöst. Skulle vara bra att veta vad det är som sabbar.

Solid snake

Guest
Alla torrents tar så jävla mycket lina så det är sjukt, installera netlimiter så du kan surfa med typ 50kb/s.

Begränsa alltså torrents till runt 600-700kb/s ner.

Edit: Om du har 8 ner vill säga.

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Solid snake skrev:
Alla torrents tar så jävla mycket lina så det är sjukt, installera netlimiter så du kan surfa med typ 50kb/s.

Begränsa alltså torrents till runt 600-700kb/s ner.

Edit: Om du har 8 ner vill säga.

Om man kör med BitComet, så högerklicka på torrenten & välj egenskaper sen avancerat, sen sätter du en gräns på dl/up (typ 80-90% av din bandbredd)

sandstream

Guest
Gumpa skrev:
Om man kör med BitComet, så högerklicka på torrenten & välj egenskaper sen avancerat, sen sätter du en gräns på dl/up (typ 80-90% av din bandbredd)
Det har jag gjort och har max ner och 30 kbps upp.
Har provat att ändra värdena utan att se några större förändringar.

Solid snake

Guest
sandstream skrev:
Max ner? Pröva att sätta på 80% ner istället, lixom när du öppnar en sida så försöker du ju ladda fram något och då snor torrentskiten all din bandbredd så du inte kan ladda fram en sida.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
sandstream skrev:
Japp! "Bakom" den sitter den vanliga nätversionen man får från BBB.

Jag drabbas av precis samma problem med min trådlösa router och ComHem 8mbit kabel...

Jag får starta om routern varje gång(snabbare allternativ än att starta om datorn)

...När jag laddar ner något nu för tiden så pluggar jag in burken med nätverkskabel för att slippa routern och problemen med den.

Det finns en annan tråd här som handlade om samma problem. Tror man kan avhjälpa problemet med hjälp av Port Forwarding eller något dyligt. Problemet om jag inte förstod fel var att BitTorrent-klienten försöker använda fler portar än vad routern klarar av och då tvärtstannar det..

sandstream skrev:

Det är inte hastigheten utan antalet uppkopplingar som gör att det blir tjall...

sandstream

Guest
Solid snake skrev:
Max ner? Pröva att sätta på 80% ner istället, lixom när du öppnar en sida så försöker du ju ladda fram något och då snor torrentskiten all din bandbredd så du inte kan ladda fram en sida.
De flesta torrenter jag laddar kommer knappt upp i 100 Kbps så det är lungt.
korvgubbe skrev:
Det finns en annan tråd här som handlade om samma problem. Tror man kan avhjälpa problemet med hjälp av Port Forwarding eller något dyligt. Problemet om jag inte förstod fel var att BitTorrent-klienten försöker använda fler portar än vad routern klarar av och då tvärtstannar det..

Det är inte hastigheten utan antalet uppkopplingar som gör att det blir tjall...
Okej!

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Solid snake skrev:

Detta är normalt inte ett bandbreddsproblem utan ett kapacitetsproblem i routern.

Bittorrent kopplar upp med en jädrans massa anslutningar kors och tvärs till en massa andra klienter. (Skriv netstat -a i ett DOS fönster så får du se) Lite MSN så blir det ännu fler.

Routern/brandväggen har tabeller för att hålla reda på adressöversättningen (NAT). Dessa blir för stora och tar lång tid att slå upp i när adressöversättningen ska göras. Dessa tabeller rensas och byggs upp på nytt om du startar om routern. Det är därför som det går bättre en stund.

Jag har själv haft samma problem. Jag har löst det med att ta en gammal PC med två nätverkskort (75kr styck) och kör ett brandväggsprogram som heter Smoothwall. Linuxbaserat, lätt att installera, kräver ingen Linuxvana alls. www.smoothwall.org. Kör 2.0 , 3.0 är en alfa som är lite buggig ännu.

Funkar kalas. 3 pers som kör bittorrent + surf + msn på 10/10 mbit.

/Peter

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Lösning är här! :)

Jag hade precis samma problem!

Det går bra i början men internet slöar mer och mer och till slut kan det inte alls? Men tex leta servrar på CS osv kan du, men inte spela. Sånna små saker. MSN kan också fungera.

Jag blev tokig på det. Köpte ny router, Hjälpte inte. Nehepp, min router blev as-varm och dom på Sweclokers har jag för mig sa att det kunde bero på värme problem. Och jag som var villig att lösa problemet med att kyla routern installerade en fläkt i den, Hjälpte inte.

Jag blev lack, ringde Routerns återförsäljare. Efter att gått igenom ALLT typ i routern löstes ändå inte problemet.

Jag ringde Telia, Inget olagligt med att tanka på Bitorrent ju så länge det är inte olagligt material du laddar ner. Dom hade heller ingen aning.

Ringde tillbaka till Routerns kundtjänst och bad att få snacka med nån som kunde det och inte bara hade "olika lösningar som kan fungera bättre" så jag fick snacka med killen som kodade programet till routern. Gick igenom ett par grejor och han kunde inte heller hitta problemet. Till slut bad han mig gå in och ändå TCP/IP Internet Protocol på anslutningen till Internet.

Det gör ni så här-
1. Den här datorn.
2. Kontrollpanelen.
3. Nätverks och Internet-inställningar.
4. Nätverksanslutningar.
5. Högerklicka på "Lokalt Nätverk" (elr vad ni döpt er anslutning till) och klicka på egenskaper.
6. Då får ni upp en ruta, Klicka på "Internet Protocol (TCP/IP) och tryck "Egenskaper".
7. Då får ni upp egenskaperna för IP-Adress och DNS-Server.

I normal fall brukar rutan "Erhåll adress till DNS-servern automatiskt" vara iklickad.

Den rutan sa han till mig kryssa ur och gav mig ett NR till "önskad" och "alternativ" DNS-Server.

Dessa NR är olika från uppkoplling till uppkoppling så ring er internet leverantör imorrn och be få dom Nr´na.

Efter jag bytade dom har routern fungerat klockrent och vårt internet har fungerat iprencip ALLTID i ca ett halvår nu ungefär. Innan detta gav det upp ibland osv utan anledning.

//Lycka till!

Vill även påminna att jag bytte router för detta först till en annan modell från ett annat märke och öppnade alla portarna i den också. Ingen skillnad, Problemet ligger inte i rooutern. Gör så jag skrev så kommer det nästan säkert fungera, Efter långt felsökning gjorde det så för mig iaf, och samma har det varigt för många andra jag snackat med om samma problem.

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Padde skrev:
Lösning är här! :)

Jag hade precis samma problem!

[.....clip....]

Jag har lite svårt att se varför detta skulle hjälpa. Att du spikar fast DNS:ernas IP-nummer istället för att få dom via DHCP. Det borde inte göra någon skillnad.

Utan att ha DNS nr på något sätt kommer du inte åt något på nätet annat om du känner till den numeriska IP-adressen till siten. DNS står för Domain Name Server. Den översätter tex sporthoj.com till 212.37.5.93 utan den sklulle du inte kunna surfa hit.

Kan du förklara varför det här fungerar? Jag fattar inte :confused:

Kan det kanske vara så att man skickar DNS requestarna adresserade direkt till DNS:en (över routern såklart) istf att dom är adresserade till routern som i sin tur kanske har någon lokal namn cache som den letar i först innan den skickar vidare till DNS:en?

/Peter

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Retep skrev:
Jag har lite svårt att se varför detta skulle hjälpa. Att du spikar fast DNS:ernas IP-nummer istället för att få dom via DHCP. Det borde inte göra någon skillnad.

Utan att ha DNS nr på något sätt kommer du inte åt något på nätet annat om du känner till den numeriska IP-adressen till siten. DNS står för Domain Name Server. Den översätter tex sporthoj.com till 212.37.5.93 utan den sklulle du inte kunna surfa hit.

Kan du förklara varför det här fungerar? Jag fattar inte :confused:

Kan det kanske vara så att man skickar DNS requestarna adresserade direkt till DNS:en (över routern såklart) istf att dom är adresserade till routern som i sin tur kanske har någon lokal namn cache som den letar i först innan den skickar vidare till DNS:en?

/Peter

Jag har ingen aning jag är inte så insatt i men det löste sig för mig iaf.

It works! :)

Det var precis samma för mig, gick att skicka mail och söka servrar osv men inte surfa, sen efter att tag dog allt och man fick starta om routern elr anslutningen för att kunna surfa igen.

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
har du win xp med sp2 så måste du öka antalet "theads" ...... mera info

What is the 4226 issue in Windows XP SP2?
Windows XP SP2 limits the number of TCP connection attempts to 10 (quite small ). If there are more concurrent TCP connection attempts, Windows generates a warning: EventID 4226: TCP/IP has reached the security limit imposed on the number of concurrent TCP connect attempts. You can go to Xp's Admin tool, event viewer, look in system tab and notice tcpip entry (with yellow warning sign). The detailed discription can be found in Microsoft documentation: Event 4226, EVENT_TCPIP_TCP_CONNECT_LIMIT_REACHED (http://go.microsoft.com/fwlink/even...0&FileName=xpsp2res.dll&FileVer=5.1.2600.2180)

In Windows XP SP2 there are only 10 concurrent TCP connection attempts possible, while in SP1 it has not been limited. (A connection attemp is a query to a computer, if it accept the TCP connection or not. If the computer is for example no more existent, it will be waited for a few seconds, until a timeout occurs and the connection attemp get canceled. )

[edit]Do I need to patch tcpip.sys for 4226 issue in Windows XP SP2?
BitComet 0.55 or above can work correctly under Windows XP SP2 without patch. However, limiting the connection attempt by the system may result in a slower speed at the beginning of downloading, since fewer peers can be connected at the same time. For those behind a NAT or firewall, the thrid-party [ http://www.lvllord.de/ patch] for tcpip.sys to fix that SP2 issue is still recommended.

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Hoj
ZXR750J
Finns många tips på hur man ska lösa problemet med att internet slutar fungera efter stund när man använder ngn av torrentsclienterna. Jag har prövat de flesta och inget fungerade för mig tills jag bytte nätverkskort. Nu fungerar Bitcomet perfekt!

Så, fungerar inga andra tips, så pröva med att byta nätverkskort.

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
Hade samma problem med min D-link 524, har nu bytt till D-link 4300 som funkar betydligt bättre. 4300 är gjord för onlinespel, har 90Mbit/s lan/wan och svimmar inte om man tankar torrents. Får lätt 3ggr hastigheten ner jmfrt med 524:an och max inställning i BC upp.

Har bara haft den en vecka nu, på Siba säljs den med BF2 för 1590:-. Siba tillämpar öppet köp i 30 dagar.

//Peter

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...