V-twin vs. radfyra, vad gillar ni bäst?

Vad föredrar du?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

IronMike

Guest
Sitter och funderar på vad man ska satsa på till våren. Senaste hojjarna, detta året, har varit en Aprilia rsv Mille samt en CBR 929. När jag hade Millen å saknade man ketchup-effekten, när man hade radfyran så saknade man bottenvridet och det råa ljudet.

Vad det gäller prestandamässigt, så går det att åka fort, riktigt fort med ex en Mille, om man kan köra ..trots att effekten talar mot en om man jämför rakt av med en 929a exempelvis.

Vad föredrar ni? Om ni fick välja vad ni ville ha, om ni fick en slant till att köpa nyare hoj, kring 80'bläcket..

:rolleyes:

Det är ju skoj att sticka ut med en ovanligare r-hoj, cbr, r1, zrx och gsx-r känns ju jävligt tråkigt om man vill sticka ut lite. Det bor ju redan ett par såna i området.

Hm hmm
 

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Ort
Umeå
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
enkelt, turboladda en mille :tungan
då har du vridet, ljudet och ketchup :yoparty
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Jag hade valt twinnen om effekten varit högre...

Ljudet är skit-gott och charmen som 4:eek:rna saknar finns där.

Twin med turbo (om det går med pulser m.m.) :yoparty
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Har ägt både Twin & fyra...för min del passar fyran min körstil mkt bättre. Sålde min RSV Mille efter 3 månader!
 

Wedell

Superstock 600 med hallonsylt.
Gick med
17 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
CBR600rr 07a
twinnarna kan aldrig nå samma effekt som 4orna för smma pris men twin lätt pga de goa ljudet :D
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Du ska ju självklart satsa på en Mille R -00:a, Öhlins runt om, OZ-fälgar, snygg italiensk design... Du hör att det är det du vill ha... :tummenupp :)
 

sandstream

Guest
Finns ingen twin (för överkomliga pengar) som kan nå samma vrid och effekt som en modern radfyra på en liter.
Detta har diskuterats i åtskilliga trådar med bifogade effekt/vrid-diagram.

Hur de upplevs att köra är dock en annan femma.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag tycker twinnar är rent ut sagt tråkiga att köra. Klena på botten jämfört med stånkor och klena på toppen jämfört med radfyror.

Nä fy tusan nog ska det vara radfyra. Chassiet är väl det som skulle göra att man väljer en twin då.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
sandstream skrev:
Finns ingen twin (för överkomliga pengar) som kan nå samma vrid och effekt som en modern radfyra på en liter.
Detta har diskuterats i åtskilliga trådar med bifogade effekt/vrid-diagram.

Hur de upplevs att köra är dock en annan femma.

Jobbigt när man måste köpa hoj efter effekt/kr?
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
detta är som att välja mellan hamburgare o sushi
 

Barbone

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Ort
H
Hoj
yamaha -06
Beror väl lite på vad man ska använda hojen till.
Ska man åka bana så är effekten i en V-twin (748,996,sp1,Mille)
tillräcklig för 99% av alla gatåkare.
För rödljusracing är nog en rad 4:a att föredra.
 

_basse_

ailirpA
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia RSV Mille
Jag väljer twinnen.....gärna en Mille

ljudet....
vridet....
ej en dussin hoj....
Italienare amore.....
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Är uppväxt nära E:4 där det var än fin bit som var rätt obebodd och många rad4:eek:r man hört vråla förbi.
Så rad4:a utan tvekan för min del.

tvinnarna förknippar jag med HD och diverse andra konstiga fordon. (ta inte illa upp nu!)
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Is this a trick question?

Twin tycker jag är bäst, men jag har inte haft någon rad4.

Så egentligen skall jag hålla käft om vilken som är bäst, precis som alla andra som inte ägt både twin och rad4.
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Vad jag vet har inte twinnar något bättre bottenvrid..

Självklart väljer man rad 4'an för ljudet, vridet, effekten, bekvämligheten.. :Bugar
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Vet faktiskt inte. Båda har för- och nackdelar.

De aktuella hojarna som trådstartaren nämner har jag dock ingen erfarenhet av.

Har både en radfyra o en V-twin hemma. Går inte att jämföra effektmässigt (sv 650/gsx r 1000 o tidigare sv 1000) svårt att välja vilken jag tycker bäst om, ljudet är överlägset på V-twinnen men gsx r:n är ovanlig i färgsättningen :tungan
 
Last edited:
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top